تارا فایل

پرسشنامه شاداب سازی دانش آموزان




بسمه تعالی
مدیر و آموزگارمحترم:
یکی از شرایط زندگی سعادتمند برخورداری از یک زندگی شاد است . در این مطالعه محقق در صدد است تا میزان شادی دانش آموزان وعوامل شادی درمحیط مدرسه رادر دوره راهنمایی بررسی نماید .
تجارب و نقطه نظرات شما در تحقق این مهم می تواند بسیار سودمند باشد . انتظار می رود با زدن علامت در مقابل هر گزینه انتخابی،ما را مورد لطف قرار دهید.مطمئن باشید اطلاعات شماکاملا محرمانه تلقی شده و فقط در تجزیه وتحلیل مورداستفاده قرارمیگیرد. محقق
جنس: زن مرد سمت: م

وضعیت موجود

عوامل موثر در نشاط وشادابی دانش آموزان راهنمایی

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد

1-برخورد محترمانه و دوستانه با دانش آموزان
2-انعطاف پذیری در مدت زمان کلاس های درس
3-تاکید و توجه بیشتر به فعالیتهای ورزشی در برنامه های درسی مدرسه
4-آشنایی با حقوق کودک به عنوان معلّم
5-نگرش مثبت معلّم نسبت به دانش
6-نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به موضوع درسی
7-نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به محیط آموزشی
8-مشارکت دادن دانش آموزان در فعّالیتهای کلاس و مدرسه
9-مهارت،تخصص و تسلط معلّمان در تدریس

10-استفاده از روشهای ارزشیابی متنوع و متناسب با توان و علاقه دانش آموزان

11-تعامل معلّم با دانش آموز
12-تعامل دانش آموز با سایر دانش آموزان
13-تعامل دانش آموز با کادر مدرسه
14-ارتباط دوستانه و محبت آمیز بین کارکنان مدرسه
15-طراحی و اجرای فعالیتها و کمک های داوطلبانه دانش آموزان
16-فراهم کردن شرایط ارتقاءو پیشرفت دانش آموزان
17-ایجاد احساس تعلّق به مدرسه در دانش آموزان
18-تناسب محتوای مناسب کتب درسی با نیازها و علایق دانش آموزان
19-دخالت دادن دانش آموزان در تصمیم هایی که به آنها مربوط می شود(اجرای مدیریت مشارکتی)
20-دادن بازخورد مثبت به دانش آموزان
21-ایجاد و گسترش باورهای دینی و معنوی
22-محیط فیزیکی جذّاب،خوشایند و مطلوب بویژه استفاده از رنگهای شاددر طراحی مدرسه
23-حمایت بالای خانواده و اجتماع
24-حمایت بالای مدرسه از دانش آموزان
25-ایجاد فضاهای آموزشی استاندارد
26-تجهیز مدارس به امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی
27-شوق و اشتیاق معلم در تدریس
28-در نظر گرفتن مکانهایی برای تشکیل اجتماعات دوستانه بین دانش آموزان
29-موقعیت فیزیکی مکان مدرسه

30-بهداشت محیط مدرسه (نمازخانه،کلاس ها ،سرویس بهداشتی،کتابخانه،و حیاط تمیز و جذّاب)
31-وجود کتابهای جذّاب و شاد در کتابخانه مدرسه و سهولت دسترسی به آنها
32-اختصاص ساعاتی برای پروراندن تخیل و خلاقیت دانش آموزان
33-ایجاد فضای سبز در مدرسه
34-ارائه تغذیه و مواد خوراکی سالم در مدرسه
35-استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع و مناسب برای جذّابیت بیشتر کلاس(مانند تخته الکترونیکی،کامپیوتر،اینترنت،…)
36-پخش موسیقی آرام بخش وشاددرساعات استراحت
37-استفاده کارکنان و معلّمان از لباس های مناسب با رنگهای شاد
38-انتخاب رنگ مناسب و شاد برای روپوش دانش آموزان
39-استفاده از تهویه و نور لازم،کافی و مناسب در کلاس ها و محیط مدرسه
40-برنامه ریزی دقیق و منظم در مدرسه
41-استفاده از روشهای فعاّل تدریس مانند گردش علمی و ایفای نقش
42-حاکمیت جو پاسخگویی نسبت به دانش آموزان در مدرسه
43-توجه و تاکید بر هنر در برنامه درسی مدرسه
44-تشکیل تیم های ورزشی متشکّل از معلّمان و دانش آموزان
45-توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان و رعایت مسائل روانشناسی و تربیتی در تدریس
46-توجه به فعالیتهای متنوع نظیر خواندن قصّه ها و داستان های جالب و جذّاب برای دانش آموزان در کلاس،متناسب با موضوع درس و نمایش فیلم و اسلاید
47-گنجاندن فعالیتهای شاد و متنوع نظیر جُنگ خنده و ورزش مفرّح صبحگاهی در مراسم آغازین
48-در نظر گرفتن مکان هایی برای شادی تحت عنوان ایستگاه خنده،تابلوهای شعر های شادی آفرین و لطیفه ها و وسایل بازی
49-برگزاری جشن ها به مناسبت اعیادو…
50-ایجاد فضای شاد برای معلّمان (سالن ورزشی،گردش،مسافرت و…)
51-آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان
52-برگزاری نمایشگاه آثار دانش آموزان
53-اندازه مناسب کلاس و جمعیت آن
54-انعطاف در طراحی فیزیکی کلاس برای ایجاد تنوع بیشتر
55-استفاده از روش های تشویق و تنبیه مناسب برای هدایت رفتارهای دانش آموزان در حوزه های مختلف(اجتماعی،ورزشی،تحصیلی و…)

56-گنجاندن برنامه های مفید و مفرّح در زنگ تفریح مانند بازی های سنتی و خلاّقانه
57-تشکیل گروههای هنری در مدرسه
58-رعایت انصاف ،عدم اعمال تبعیض و بی عدالتی در مدرسه باتاکید بر دانش آموز و معلم
59-داشتن انتظارات معقول و منطقی از دانش آموزان
60-تهیه کارت تبریک برای تولّد دانش آموزان و معلّمان
61-دادن تکالیف متنوع،جذّاب و متناسب با توان دانش آموزان
62-دعوت از افراد محبوب و موفق هنری ،ورزشی و …
63-استفاده از مشاوران مجرّب و دلسوز برای حل مشکلات دانش آموزان و همدلی و همدردی با آنها
64-بردن دانش آموزان به تئاتر،پارک،سینماو اردوهای تفریحی
65-تغییر دکوراسیون مدرسه به طور متناوب

پرسشنامه محقق ساخته می باشد. سوالات بر اساس چارچوب نظری تحقیق با استفاده از طیف لیکرت5 درجه ای و 65 سوال تنظیم شده است.
عامل آموزشی: سوالات(36-41-42-43-44-46-47-48-49-50-52-55-56-57-60-61-62-63-64-65)
عامل فردی: سوالات (2-4-9-14-23-24-40-51-53-58-59)
عامل عاطفی-اجتماعی: سوالات (1-3-5-6-7-8-10-11-12-13-15-16-17-19-20-21)
عامل فیزیکی: سوالات (1-3-5-6-7-8-10-11-12-13-15-16-17-19-20-21)
روش نمره گذاری:
طیف 5 درجه ای لیکرت در نظر گرفته شده است( خیلی زیاد=5 زیاد=4 متوسط=3 کم=2 خیلی کم=1) و از آزمودنی ها خواسته شد تا نظر خود را در باره هر یک از مولفه ها مورد ارزیابی قرار دهند .


تعداد صفحات : 6 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود