پرسشنامه سبک مدیریت کلاس درس
ابزار جمع آوری اطلاعات این پژوهش، پرسشنامه و از نوع بسته پاسخ می باشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شده است. یکی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس است که شامل 25 سوال در سه مقیاس (مدیریت رفتار ،افراد و آموزش) است. مدیریت آموزش 13 سوال، مدیریت افراد 8 سوال و مدیریت رفتار شامل 4 سوال می باشد. نمره کل سبک مدیریت کلاس از جمع این سه مقیاس به دست می آید. پاسخ ها نیز در یک مقیاس چهار گزینه ای تهیه شده است ( همیشه، معمولاً، تا اندازه ای، هرگز).نمره گذاری پرسشنامه در مقیاس فاصله ای به شرح زیر است:
هرگز= 1 تا اندازه ای= 2 معمولاً= 3 همیشه= 4
نمره گذاری برای سوالات3،4، 9 ، 12، 13، 15، 16، 17، 18، 19، 22، 24، معکوس می باشد. نمرات در طیفی از 25 تا 100 قرار دارند. نمره بالا در این طیف نشانگر سبک مداخله گرا و نمره پایین نشانگر سبک غیر مداخله گرا می باشد. سبک تعامل گرا نیز در نقطه میانی این طیف بین دو سبک دیگر قرار دارد.
این پرسشنامه برای اولین بار در ایران به وسیله امین یزدی و عالی (1387)، بر روی معلمان اجرا شده و هنجار یابی و اعتباریابی آن نیز توسط آنها صورت گرفته است.
روایی
مقصود روایی آن است که آزمون برای متغیر مورد نظر معتبر باشد. به این معنی که درست همان متغیر مورد نظر را به دقت اندازه گیری کند. مفهوم اعتبار ( روایی ) به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد ( سرمد، بازرگان، حجازی، 1388).
روایی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس به دو روش محاسبه شده است: الف) کسب نظر متخصصان درباره صحت گویه ها و هماهنگی با ابعاد متغیر که در مجموع با توجه به فراوانی پاسخ های مناسب، درستی گویه های پرسشنامه تایید شد. ب) اجرای تحلیل عاملی بر روی داده های حاصل از اجرای پرسشنامه جهت بررسی روایی سازه : این تحلیل مشخص کرد که همه گویه های پرسشنامه روی عوامل دارای بار عاملی می باشند.
میزان روایی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس 70 % برآورد شده است.
3-6-2. پایایی
پایایی ابزار که از آن اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از اینکه وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر یا صفتی ساخته شده است، اگر در شرایط مشابه و در زمان و مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ به عبارت دیگر ابزار پایا یا معتبر، ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد ( حافظ نیا به نقل از بادپروا، 1392). پایایی پرسشنامه سبک مدیریت کلاس 68/0% برآورد شده است.
استاد گرامی با تقدیم احترام؛
هدف از این پرسشنامه، شناخت سبکهای مدیریتی اساتید در کلاس درس می باشد. لذا خواهشمند است با دادن پاسخهای صادقانه در زمینه عملکرد خود در کلاس همکاری لازم را مبذول فرمایید.
جنسیت: زن مرد مدرک تحصیلی: سابقه تدریس: رشته تحصیلی:
هرگز
تا اندازه ای
معمولاً
همیشه
1- من سعی می کنم، خودم دانشجویان را از یک فعالیت یادگیری به فعالیت بعدی هدایت کنم.
2- من به طور مداوم، در حین انجام فعالیت درسی، بر کارهای دانشجویان نظارت می کنم.
3- اجازه می دهم، دانشجویان، خود فعالیتهای روزانه ی کلاس را تعیین کنند.
4- من اجازه می دهم، دانشجویان در پیروی از علاقه خود آزاد باشند.
5- من تکالیف دانشجویان را، خودم تعیین می کنم.
6- درهفته اول کلاس، من قوانین کلاس را اعلام می کنم و دانشجویان را از عواقب عدم رعایت قوانین آگاه می کنم.
7- برای ایجاد یادگیری رضایت بخش، من خودم مواد آموزشی کلاس را تعیین می کنم.
8- اگر دانشجویی باعث به هم خوردن نظم کلاس گردد بلافاصله به دانشجو تذکر می دهم که ساکت باشد و آن کار را تکرار نکند.
9- من برای کلاس قوانین تعیین نمی کنم، تا توانایی دانشجویان برای رشد اخلاق شخصی سرکوب نشود.
10- در هنگام تدریس ، دانشجویی شروع به صحبت درباره تجربه ای که خودش در این زمینه داشته است می کند، اما من به او اجازه نمی دهم و می گویم ؛ قبل از به پایان رسیدن وقت کلاس ، باید درس تمام شود.
11- من دانشجویان را به پیروی از قوانین و رعایت نظم در کلاس ملزم می کنم.
12- من اجازه می دهم، تا درفعالیتهای کلاسی، هر دانشجویی با سرعت خاص خودش پیشرفت کند.
13- اگر نظر دانشجویان این باشد که: یکی از قوانین کلاس غیر منصفانه است، من آن را با قانونی که دانش آموزان آن را عادلانه می دانند، تغییر می دهم.
14- من در کلاسم، برنامه ی روزانه دانشجویان را، خودم سازماندهی و اجرا می کنم.
15- من در کلاسم به دانشجویان اجازه میدهم، جای نشستن شان را خود انتخاب کنند.
16- هنگامی که کلاس خوب کار می کند، با دادن تنفس (وقت آزاد) به آنها پاداش می دهم.
17- دانشجویان من خودشان درباره ی کیفیت کارشان قضاوت می کنند؛ به جای اینکه متکی به نظر معلم باشند.
18- در کلاسم دانشجویان،خودشان تکالیف درسی را انتخاب میکنند.
19- در هفته ی اول کلاس، من از دانشجویان می خواهم، خودشان قوانین کلاس را تعیین کنند.
20- من برای دانشجویان تکالیف منزل تعیین می کنم، تا فرصتی ایجاد شود که، مهارتهای آموخته شده در کلاس را تمرین کنند.
21- من درباره ی چگونه کار کردن با یکدیگر(کار گروهی)، دانشجویان را راهنمایی می کنم.
22- در کلاس من دانشجویان آزادند، هر یک از وسایل کمک آموزشی را که تمایل دارند، در طول تدریس به کار برند.
23- من برای هر فعالیت یادگیری زمانی را مشخص می کنم، و سعی می کنم برنامه ام را دقیق اجرا کنم.
24-در کلاس من دانشجویان اجازه دارند با یکدیگر تعامل آزاد داشته باشند.
25- من برای دانشجویان قوانین کلاس را به طور جدی اجرا می کنم.