پرسشنامه مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس درس (لیف و همکاران، 2002)
ردیف
عبارات
هرگز
به ندرت
گاهی
غالبا
بیشتر اوقات
همیشه
1
تمرکز دارد.
1
2
3
4
5
6
2
مهربان است.
1
2
3
4
5
6
3
توجه میکند.
1
2
3
4
5
6
4
قوانین را زیر پا میگذارد.
1
2
3
4
5
6
5
مورد پذیرش همکلاسیها هست.
1
2
3
4
5
6
6
با دیگران سازگار نیست و با آنها ارتباط ندارد.
1
2
3
4
5
6
7
سخت کوش است.
1
2
3
4
5
6
8
به دیگران آسیب میرساند.
1
2
3
4
5
6
9
همدلی و همدردی خود را نسبت به احساسات دیگران نشان میدهد.
1
2
3
4
5
6
10
زمانی که توسط بچههای دیگر تحریک میشود عصبانی میشود.
1
2
3
4
5
6
11
به انجام تکالیف خود همچنان ادامه میدهد.
1
2
3
4
5
6
12
بر سر دیگران داد و فریاد میزند.
1
2
3
4
5
6
13
به راحتی حواسش پرت میشود.
1
2
3
4
5
6
14
از سوی همکلاسها طرد میشود.
1
2
3
4
5
6
15
دعوا و مشاجره میکند.
1
2
3
4
5
6
16
دروغ میگوید.
1
2
3
4
5
6
17
دوستان زیادی دارد.
1
2
3
4
5
6
18
به وسایل و داراییهای دیگران آسیب میرساند.
1
2
3
4
5
6
19
تکالیف خود را تکمیل میکند.
1
2
3
4
5
6
20
همکلاسیهای خود را مسخره میکند.
1
2
3
4
5
6
21
متناسب با توانایی خود یاد میگیرد.
1
2
3
4
5
6
معرفی پرسشنامه:
نسخه تغییر یافته چک لیست مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس درس از 21 گویه تشکیل شده است که 7 گویه آن مشکلات توجه، 9 گویه رفتار مخرب و 5 گویه رفتار جامعه پسندانه را میسنجد. به هر گویه در یک طیف لیکرت 6 درجهای (هرگز تا همیشه) پاسخ داده میشد. کوت، برادشو و لیف ضرایب پایایی کل این مقیاس را با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0، برای خرده مقیاسهای مشکلات توجهی 96/0، رفتار مخرب 93/0 و رفتار جامعه پسندانه 92/0 برآورد کردند. بعد از هنجاریابی در ایران توسط واحدی و همکاران (1391) طبقهبندی گویهها و نامگذاری مولفهها به شرح جدول زیر میباشد. تمامی گویهها دارای نمرهگذاری مثبت و فقط سوال 4 دارای نمرهگذاری معکوس میباشد.
مولفهها
تعداد سوالات
سوالات مربوط به هر مولفه
مشکلات بیتوجهی
7
1، 3، 7، 11، 13، 19 و 21
رفتارهای پرخاشگرانه
8
4، 8، 10، 12، 15، 16، 18 و 20
رفتارهای جامعه پسندانه
6
2، 5، 6، 9، 14 و 17
روایی و پایایی:
در پژوهش واحدی و همکاران (1391) پایایی مولفههای مشکلات بیتوجهی، رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای جامعهپسندانه و کل مقیاس به ترتیب 93/0، 89/0، 86/0 و 95/0 بدست آمد و روایی همگرا پرسشنامه نیز مطلوب میباشد.
***************************************
منبع:
واحدی، شهرام ؛ اسماعیلپور، خلیل ؛ حاجیپور، فرزانه (1391). بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 14، شماره 1، بهار 1391، صص 36-45.
*************************************