تارا فایل

پرسشنامه تمایزیافتگی خود DSI-R به همراه مبانی نظری و پایایی و روایی


پرسشنامه تمایزیافتگی خود( DSI-R )
پرسشنامه تمایزیافتگی خود توسط اسکورن و فریدلندر1 (۱۹۸۹) تهیه شده و آزمون نهایی توسط جکسون2 در ۴۶ آیتم بر مبنای نظریه بوئن ساخته شده است، این پرسشنامه به صورت خودگزارشی است و به منظور سنجش تمایزیافتگی افراد به کار می رود و تمرکز اصلی آن روی ارتباطات مهم زندگی و روابط افراد با خانواده اصلی است (اسکورن ،۲۰۰۰، به نقل از اسکیان ،۱۳۸۴). پرسشنامه مذکور از ۴ خرده مقیاس واکنش هیجانی (۱۱ سوال=ER)، گسلش عاطفی (۱۱ سوال= EC) جایگاه من (۱۱ سوال=IP) هم آمیختگی با دیگران (۱۱ سوال =FO) تشکیل شده است (اسکورن و فریدلندر، به نقل از پاپکو،۲۰۰۲).
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
تمایزیافتگی: به درجه توانایی فرد در تفکیک مسائل عقلانی و عاطفی خویش اطلاق می شود. به عبارتی رسیدن به حدی از استقلال عاطفی که فرد بتواند در موقعیت های عاطفی و هیجانی بدون غرق شدن در جو عاطفی آن موقعیت ها به صورت عقلانی و خودمختار تصمیم گیری کند (گلدنبرگ،۲۰۰۰، ترجمه برواتی و همکاران، ۱۳۸۲)
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور تمایزیافتگی نمرهای است که کارکنان به سوالات 46سوال پرسشنامه تمایزیافتگی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
متغیر
مقیاس ها
تعداد سوالات
سوالاتی که ویژگی های تمایزیافتگی را می سنجد
تمایزیافتگی
واکنش هیجانی
11
1-6-10-14-18-21-26-30-34-38-40

جایگاه من
11
4-7-11-15-19-23-27-31-37-41-43

گسلش عاطفی
12
42-39-36-32-28-24-20-16-12-8-3-2

هم آمیختگی با دیگران
12
46-45-44-35-33-29-25-22-17-13-9-5

پاسخگوی گرامی
ضمن سپاس از همکاری شما دراین پژوهش، پرسشنامه ای که تقدیم می گردد به منظور جمع آوری اطلاعات برای کار یک تحقیق دانشگاهی تنظیم شده است. امید است با همکاری و مساعدت شما، این امر مهم حاصل گردد. لذا از شما تقاضا می شود با قبول زحمت و صرف وقت خود صادقانه به سوالات جواب بدهید. لازم به ذکر است که اطلاعات پرسشنامه فقط در جهت اهداف تحقیق استفاده خواهد شد و نیازی به ذکر نام نیست. قبلاً از همکاری صمیمانه شما تشکر می نمایم.
اطلاعات شما روی نتیجه پژوهش موثر خواهد بود؛ پس لطفا با دقت و بدون جهت گیری به سوالات پاسخ دهید
سن
20-25

26-30

31-35

35 به بالا
میزان تحصیلات
دیپلم و پاینتر

فوق دیپلم

لیسانس

کارشناسی و بالاتر
سابقه خدمت
5 سال و کمتر

6 تا 10سال

11 تا15سال

بیشتر از 15 سال
جنسیت
زن

مرد
ایمیل
برای اطلاع از نتایج تحقیق( اختیاری)
سوالات:
پاسخ دهنده عزیز، جملات زیر راجع به افکار و احساسات شما در مورد خود و روابطتان با دیگران می باشد. لطفا هر جمله را با دقت بخوانید و تصمیم بگیرید که چقدر در مورد شما صدق می کند. اگر شما اعتقاد دارید جمله ای مربوط به شما نیست. لطفا خود را در آن موقعیت قرار داده و بهترین حدستان را در مورد چگونگی فکر و احساس خود در موقعیت مورد نظر بیان کنید.

لطفا هر جمله را صادقانه جواب دهید
ردیف
سوالات

اصلا صدق نمی کند
صدق نمی کند
تا حدی صدق نمی کند
تا حدی صدق می کند
صدق می کند
خیلی صدق می کند.
1
به نظر مردم من خیلی احساساتی هستم

2
به سختی می توانم احساساتم را نسبت به افرادی که برایم مهم هستند بیان کنم

3
اغلب احساس وابستگی به خانواده ام دارم

4
حتی در شرایط استرس نیز آرامش خود را حفظ می کنم

5
معمولا زمانی که کار بزرگی را شروع می کنم، دوست دارم از سوی دیگران تشویق شوم

6
زمانی که یکی از دوستانم ناامیدم می کند، برای یک لحظه با او احساس بیگانگی می کنم

7
هر مساله ای که در زندگی ام رخ می دهد، مطمئنم که اعتماد به نفسم را از دست نمی دهم

8
زمانی که دیگران می خواهند به من خیلی نزدیک شوند، دوست دارم از آنها فاصله بگیرم

9
دوست دارم مطابق انتظارات والدینم زندگی کنم

10
ای کاش اینقدر احساساتی نبودم

11
معمولا به خاطر دیگران به راحتی رفتارم را تغییر نمی دهم

12
همسرم نمی تواند احساساتم را در مورد بعضی مسائل درک کند

13
وقتی که همسرم از من انتقاد می کند ضربه روحی به من وارد می شود

14
در یک لحظه احساساتی شده و تصمیمات سریع می گیرم

15
وقتی با کسی بحث می کنم می توانم افکارم را در مورد مساله مورد بحث از احساساتم نسبت به او جدا کنم

16
وقتی دیگران به من خیلی نزدیک می شوند معمولا احساس ناراحتی می کنم

17
احساس می کنم در زندگی نیاز دارم دیگران از من راضی باشند

18
گاهی احساس می کنم سوار ترن هوایی هیجان انگیزی هستم

19
هیچ دلیلی وجود ندارد که به خاطر چیز هایی که نمی توانع تغییر دهم ناراحت شوم.

20
من نگران از دست دادن استقلالم در ارتباط های بیرونی هستم

21
نسبت به دیگران بسیار حساس هستم

22
اغلب سعی می کنم مطابق انتظارات خانواده ام رفتار کنم

23
تقریبا آدم خودخواهی است

24
اغلب احساس می کنم که همسرم انتظارات زیادی از من دارد

25
اغلب با دیگران به دلیل راضی کردن آنها از خود موافقت می کنم

26
اگر با همسرم بحثی داشته باشم، همه آن روز تحت تاثیر قرار می گیرم

27
توانایی نه گفتن به دیگران را دارم حتی وقتی که احساس می کنم از سوی آنها تحت فشار هستم

28
وقتی یکی از ارتباط هایم خیلی صمیمی می شود احساس می کنم که می خواهم از آن موقعیت فرار کنم

29
بحث با والدین یا نزدیکانم هنوز هم احساس بدی در من ایجاد می کند

30
اگر باعث رنجیدگی شخصی شوم ، نمی توانم اجازه دهم که به راحتی از کنار من برود

31
من کمتر نگران تایید دیگران در مورد انجام کاری که خودم فکر می کنم درست است هستم

32
هرگز حمایت عاطفی هیچ یک از اعضای خانواده را بررسی نکرده ام

33
اغلب وقتی کسی در تصمیم گیری همراهی اهر نکند احساس عدم رضایت می کنم

34
من نسبت به آسیب از سوی دیگران بسیار حساس هستم

35
عزت نفس من واقعا به این بستگی دارد که دیگران در مورد من چگونه فکر می کنند

36
وقتی که با همسرم هستم اغلب احساس خفگی می کنم

37
وقتی که تصمیمی می گیرم به ندرت نگران هستم که دیگران در مورد آن چه فکر می کنند

38
اغلب از اثری که خلق می کنم شگفت زده می شود

39
وقتی اموری اشتباه است صحبت در مورد آنها بسیار بدتر است

40
در مقایسه با دیگران حساس تر می باشد

41
معمولا بدون اینکه اعتنایی به اعتقادات مردم داشته باشم، کاری که فکر می کنم درست انجام می دهم

42
اگر همسرم فضایی را که به آن نیاز دارم برایم فراهم کند ارتباط ما بهتر می شود

43
تحت شرایط استرس احساس نسبتا ثابتی دارم

44
اغلب بعد از جر و بحث با همسرم احساس بیماری می کنم

45
احساس می کنم قبل از اتخاذ هر تصمیمی، توجه به اعتقادات خانواده خیلی مهم است

46
اغلب نگران هستم افرادی که در اطرافم هستند موجب بیماری، آسیب یا شکست من شوند

به دو طریق می توان از تحلیل این پرسشنامه استفاده کرد.
A. تحلیل بر اساس مولفههای پرسشنامه
B. تحلیل بر اساس میزان نمره به دست آمده
تحلیل بر اساس مولفه های پرسشنامه
به این ترتیب که ابتدا پرسشنامهها را بین جامعه خود تقسیم و پس از تکمیل پرسشنامهها داده ها را وارد نرم افزار اس پی اس اس کنید. البته قبل از وارد کردن داده ها شما باید پرسشنامه را در نرم افزار اس پی اس اس تعریف کنید و سپس شروع به وارد کردن داده ها
چگونگی کار را برای شفافیت بیشتر به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم
مرحله اول. وارد کردن اطلاعات تمامی سوالات پرسشنامه ( دقت کنید که شما باید بر اساس طیف لیکرت عمل کنید .
مرحله دوم. پس از وارد کردن داده های همه سوالات، سوالات مربوط به هر مولفه را کمپیوت(compute) کنید. مثلا اگر مولفه اول X و سوالات آن 1 تا 7 است شما باید سوالات 1 تا 7 را compute کنید تا مولفه x ایجاد شود.
به همین ترتیب همه مولفه ها را ایجاد کنید و پس از این کار در نهایت شما باید همه مولفه ها که ایجاد کردید را با هم compute کنید تا این بار متغیر اصلی تحقیق به وجود بیاید که به طور مثال متغیر مدیریت دانش یا … است.
مرحله سوم. حالا شما هم مولفهها را به وجود آورده اید و هم متغیر اصلی تحقیق را؛ حالا می توانید از گرینه آنالیز هر آزمونی که می خواهید برای این پرسشنامه( متغیر) بگیرید.
مثلا می توانید آزمون توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد، واریانس) یا می توانید آزمون همبستگی را با یک متغیر دیگر بگیرید.
* نمره گذاری پرسشنامه:
بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است
این پرسشنامه با مقیاس ۶ لیکرتی از ۱ (اصلا در مورد من صدق نمی کند) تا ۶ (کاملا در مورد من صدق می کند) درجه بندی شده است و به هر سوال نمره ای بین ۱ تا ۶ تعلق می گیرد به این صورت که به گزینه ۱، نمره ۱ و به گزینه ۶ نمره ۶ داده می شود. لذا حداکثر نمره این پرسشنامه برابر ۲۷۶ است. نمرات کمتر در این پرسشنامه نشانه سطوح پایین تر تمایزیافتگی است. تمام سوالات به غیر از سوالات شماره 4-7-11-15-19-23-27-31-37-43-41 به صورت معکوس نمره گذاری می شود.

گزینه
اصلا صدق نمی کند
صدق نمی کند
تا حدی صدق نمی کند
تا حدی صدق می کند
صدق می کند
خیلی صدق می کند.
امتیاز
1
2
3
4
5
6

تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.
توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه* 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
46
184
276
امتیازات خود را از 46عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 46 و حداکثر 276 خواهد بود.
*
* در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 46 تا 92 باشد، میزان تمایزیافتگی خود ضعیف می باشد.
* در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 92 تا 184 باشد، میزان تمایزیافتگی خود در سطح متوسطی می باشد.
* در صورتی که نمرات بالای 184 باشد، میزان تمایزیافتگی خود بسیار خوب می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه
روایی ابزار سنجش: مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی، 1390).
منظور از اعتبار (پایایی)، میزان دقت شاخص ها و معیارهایی است که در راه سنجش پدیده مورد نظر تهیه شده اند (ساروخانی، 1390). برای بررسی همسانی درونی آزمون روش های مختلفی وجود دارد. روش آلفای کرونباخ، روش گوتلن، روش دو نیمه کردن، روش موازی محدود، روش کودر- ریچادسون از جمله این روش ها هستند.
یونسی در سال ۱۳۸۵، پرسشنامه مذکور را هنجاریایی کرده است و روایی محتوایی آن را از روش همسانی درونی 83/0 و اعتبار آن را از روش باز آزمایی 81/0 گزارش کرده است.

متغیر
تعداد سوال ها
الفای قابل قبول
الفای کرونباخ
تمایزیافتگی خود

7/0
83/0

منبع:
اسکیان، پرستو (۱۳۸۴). بررسی تاثیر سایکودرام بر افزایش تمایزیافتگی فرد از خانواده اصلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه ۵ تهران پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم
اسکیان، پرستو چنگیزی، فرهاد (۱۳۸۷)، بررسی رابطه بین تمایزیافتگی و سبک های هویت در دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران، مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان
گلدنبرگ ایرته؛ گلدنبرگ، هربرت (۲۰۰۲). خانواده درمانی، ترجمه برواتی و همکاران (۱۳۸۲)، تهران: انتشارات دید آور
یونسی، فاطمه (۱۳۸۹)، هنجاریابی آزمون خود متمایز سازی DSI- R پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
صدیقی، پریا(1392) عنوان مقایسه تمایزیافتگی، سلامت روانی و منزلت های هویتی من در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه خانواده های طلاق و خانواده های عادی در شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
peleg-Papkp Ora (2002).Bowen theory.A study of differentiation of self, social anxiety and psychological symptoms. Contemporary Family Therapy.Vol.24.Issue 2
peleg-Papkp Ora (2007).Differentiation and test anxiety in adolescents.Journal of adolescence. Issue, 27.645-667.
Skowron, E.A., Dendy, A.K. (2004). Differentiation of self and attachment in adulthood. Contemporary Family Therapy.Issue 30. 337-357.
Skowron, E.A. Friedlander, M.L. (1998). The differentiation of self inventory: Development and initial validation. Journal Of Counseling Psychology 45(3).235-246,
Skowron, E.A. ,Stanley.K.I. Shapiro, M.D. (2009). A langitudinal perspective on differentiation of self,interpersonal and psychological well-bwing in young adulthood.Contemporary fmily Therapy.Vol 31.3-18.

1 Freidlander
2 jackson
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 7 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود