پرسشنامه تفکر سازنده1
این پرسشنامه در سال 1990 توسط اسپتاین و مایر جهت اندازه گیری توانایی های تجربی ساخته شده است پرسشنامه شامل شش مقیاس انطباق هیجانی، انطباق رفتاری، تفکر طبقه بندی شده ، تفکر خرافی، خوش بینی خام و تفکر منفی است. این پرسشنامه دارای 30 سوال بوده و سه بعد شناختی نگرش شامل نگرش نسبت به خود، دنیا و آینده را نیز در افراد افسرده ارزیابی می کند.
طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت می باشد(1=کاملا مخالفم، 2= تا حدودی، 3= کمی مخالفم، 4= نظری ندارم 5= کمی موافقم، 6= تا حدودی، 7= کاملا موافقم) در این پرسشنامه سوالات 1 تا 10 نگرش نسبت به خود، سوالات 11 تا 20 نگرش نسبت به دنیا و سوالات 21 تا 30 نگرش نسبت به آینده را ارزیابی می کنند.
روش نمره گذاری:
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نموده و جهت محاسبه امتیاز کلی پرسشنامه مجموع امتیازات همه سوالات با هم جمع می شود. نمرات بالا نشانگر دیدگاه منفی ونمرات پایین تر بیانگر دیدگاه مثبت می باشد نمره گذاری سوالات 4،6، 8، 9، 11، 12، 17، 21، 22، 28معکوس شده و به صورت 7= کاملا مخالفم، 6= تا حدودی مخالفم، 5= کمی مخالفم، 4= نظری ندارم، 3= کمی موافقم، 2= تا حدودی موافقم، 1= کاملا موافقم در می آید.
ویژگی های روان سنجی
این پرسشنامه همسانی درونی خوبی دارد و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس 95/0 برای خرده مقیاس نگرش نسبت به خود 91/0و برای نگرش نسبت به جهان 81/0 و برای نگرش نسبت به آینده 93/0 میباشد. اعتبار همزمان پرسشنامه تفکر سازنده از طریق همبستگی معنی دار 77/0 با پرسشنامه افسردگی بک اثبات گردیده است. همچنین تمام خرده مقیاس ها همبستگی معنی داری با سایر مقیاس ها دارد. این مقیاس به خصوص در نگرش نسبت به خود همبستگی معنی دار 90/0 با مقیاس عزت نفس دارد. ضمن اینکه مقیاس نگرش نسبت به آینده همبستگی معناداری 90/0 با مقیاس ارزیابی ناامیدی دارد.
در ایران جهت بررسی پایائی و روایی پرسشنامه تفکر سازنده در رابطه با سیرکادین در شاغلین روزکار و نوبت کار ایرانی توسط اکرم جعفری رودبندی و همکاران پژوهشی در سال 1390 صورت گرفته است و پایایی کل پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 76/0 محاسبه گردیده است.
آلفای کرونباخ دو حیطه ثبات و دامنه ریتم در پرستاران نوبت کار به ترتیب 70/0 و 82/0 و مقدار این شاخص در شاغلین روزکار دانشگاه به ترتیب مساوی 75/0 و 78/0 بدست آمده است.
شاخص کیسر 79/0 بدست آمده که بیانگر شرایط مناسب برای اجرای تحلیل عاملی می باشد؛همچنین مقدار کای ـ دو کرویت بارتلت (0001/0p<) بدست آمده است که نشانگر همبستگی موجود بین متغیرهای مورد مطالعه می باشد.در مطالعه حاضر آلفای کرونباخ تفکر سازنده 83/0 بود.
لطفاً عبارات زیر را به دقت بخوانید و نظر خود را در رابطه با نگرش نسبت به خود، نگرش نسبت به دنیا و نگرش نسبت به آینده از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم با علامت زدن در ستون مربوطه اظهار نمائید.
ردیف
عبارات
کاملاًً مخالفم
تا حدودی مخالفم
کمی مخالفم
نظری ندارم
کمی موافقم
تا حدودی موافقم
کاملاً موافقم
1
آدم شکست خورده ای هستم.
2
تقریباً در تمام روابط مهمی که دارم به هم ریخته هستم.
3
هیچ کاری را نمی توانم به درستی انجام دهم.
4
من از افرادی که می شناسم شایسته تر هستم.
5
از خودم متنفرم.
6
می توانم برخی از کارها را به خوبی انجام دهم.
7
در مورد چیزهای زیادی احساس گناه می کنم.
8
انسان ارزشمندی هستم.
9
خودم را دوست دارم.
10
در شخصیتم شکافهای عمیقی وجود دارد.
11
اغلب مردم دوست داشتنی و مفید هستند.
12
می دانم در صورت نیاز، مردم به من کمک خواهند کرد.
13
فعالیت های روزانه ی من مسخره و اجباری است.
14
افراد مهم زندگی من مفید و حمایتی هستند.
15
بر مشکلاتم غلبه خواهم کرد.
16
اتفاقات بد اندکی برایم رخ می دهد.
17
همسر یا دوست صمیمی دارم که گرم و حمایت کننده است.
18
خانواده ام مراقب آن چه برایم اتفاق می افتد نیستند.
19
آن چه انجام می دهم مهم نیست، زیرا دیگران این مشکلات را برایم به وجود آورده اند تا آن چه من می خواهم را تصاحب کنند.
20
با مشکلات زیادی روبرو شده ام.
21
دوست دارم در مورد چیزهایی خوبی که به ذهنم می رسد، فکر کنم.
22
انتظار دارم که کارها از هم اکنون برای چند سالی به خوبی پیش برود.
23
به آینده خیلی امیدوار نیستم.
24
هیچ چیز خوبی که در زندگی من که به دنبالش بروم وجود ندارد.
25
مشکلات و درگیری های فعلی من همیشه به قوت خود باقی خواهد ماند.
26
برای من هیچ دلیلی وجود ندارد که آینده ی امیدبخشی در انتظارم باشد.
27
آینده من آن قدر اسفناک است که نیازی به فکر کردن در مورد آن نیست.
28
اتفاقات کاری خوبی در آینده برایم اتفاق خواهد افتاد.
29
هیچ کاری نیست که در سالهایی که در پیشروی دارم به دنبالش بروم.
30
انتظار داشتم در سالهایی که گذشت، من نیز با دیگران ارتباط داشتم و خشنود بودم.
1 – Constructive Thinking Inventory (CTI)
—————
————————————————————
—————
————————————————————