نمونه برگ طراحی آموزشی درس ریاضی
نام و نام خانوادگی آموزگار :
موضوع درس:ریاضی چهارم
شماره صفحه:131 و 132
پایه تحصیلی:چهارم دبستان
اهداف اصلی :
دانش آموز پس از یادگیری:
با شکل متوازی الاضلاع آشنا می شوند.
روش به دست آوردن مساحت متوازی الاضلاع را کسف می کنند.
تمرین های مربوط به مساحت متوازی الاضلاع را حل می کنند.
اهداف شایستگی:
اکتشاف شکل
اکتشاف روش مساحت
ابزار مورد نیاز:
روش اجرا :شرح وظایف دانش آموزان و معلم
شروع فعالیت:
گام اول
برای ایجاد انگیزه با اشمال هندسی ( مربع، مستطیل، مثلث و متوازی الاضلاع) وارد کلاس می شویم.
بعد از سلام و احوالپرسی وحضوروغیاب،
هر کدام از شکل ها را به دانش آموزان نشان می دهیم و نام آن ها را پرسیده و روش به دست آورن مساحت انها را می پرسیم.
ابتدا مساحت مربع و بعد مستطیل را می پرسیم.
سپس شکل متوازی الاضلاع را نشان می دهیم و نام آن را می پرسیم.
با توجه به اینکه در جلسات قبل با ارتفاع و قاعده آشنا شدید ، در شکل زیر ارتفاع و قاعده را نشان دهید.
(دانش آموزان پای تخته می آیند(به صورت تصادفی یا داوطلبانه) و در شکل رسم شده ارتفاع و قاعده را نشان می دهند.
بعد از اینکه دانش آموز مورد نظر قاعده و ارتفاع نظیر آن را نشان داد و رسم کرد مورد تشویق قرار می دهیم.
سپس می گوییم :
بچه ها امروز می خواهیم روش به دست آوردن مساحت متوازی الضلاع را یاد بگیریم.
در صفحه ی شطرنجی زیر هر متوازی الضلاع چند واحد سطح است؟(تصاویر در فعالیت کتاب صفحه ی 131)
ارزشیابی گام اول:
دانش آموزان در این مرحله ابتدا ارزشیابی تشخیصی می شوند. یعنی باید با مساحت مربع و مستطیل آشنا بشندو همچنین با توجه به درس قبلی باید بتوانند قاعده را نشان داده و ارتفاع نظیر آن را رسم کنند.
کسانی که در این قسمت درس، مشکل داشته باشند شناسایی شده و راهنمایی های لازم به آنها داده می شود.
شرح اجرا:
گام دوم:
هر کدام از گروه ها یک متوازی الاضلاع روی مقوا رسم کنید و دور آن را با قیچی ببرید و قسمت های رنگی را برش داده و در اداه ی قسمت دیگر قرار دهید.
(مانند شکل بالا)
اجازه می دهیم همه ی گروه ها این کار را انجام دهند.
سپس می پرسیم: چه شکلی درست شد؟
آیا مساحت متوازی الضلاع با مساحت مستطیل برابر است. (پاسخ احتمالی: بله. هردو به یک مقدار هستند)
حالا از شما می خواهم دوباره بگویید و در دفتر بنویسید که مساحت مستطیل چگونه به دست می آید؟
طول ضربدر عرض
حالا با دقت و مشاهده ی دقیق بگویید برای مساحت متوازی الضلاع چه بنویسیم:
در این قسمت اجازه می دهیم خود دانش آموزان شکل را نگاه کنند و نظر خود را بیان کنند.
ارزشیابی گام دوم:
در این مرحله معلم در نقش راهنما می باشد و دانش آموزان به اکتشاف می پردازند.
اجازه می دهیم همه این کار را انجام داده و دانش را بسازند.
در صورت نیاز راهنمایی و هدایت می کنیم.
شرح اجرا :
گام سوم:
ارزشیابی گام سوم:
گام چهارم:
ارزشیابی گام چهارم:
گام پنجم:
ارزشیابی گام پنجم:
گام ششم:
طراحی تکلیف :
ارزشیابی گام ششم: