پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین (وانگ و چانگ، 2009)
ردیف
عبارات
به ندرت
گاه گاهی
مکرراً
اغلب
همیشه
1
زمان آنلاین بودن
1
2
3
4
5
2
زمان در کنار اعضای خانواده بودن
1
2
3
4
5
3
احساس نزدیکی با دوستان آنلاین
1
2
3
4
5
4
گسترش روابط با کاربران بازی
1
2
3
4
5
5
سرزنش شدن به خاطر زمان صرف شده در بازی
1
2
3
4
5
6
اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی به خاطر بازی
1
2
3
4
5
7
اختلال در انجام کارهای روزانه
1
2
3
4
5
8
اختلال در بازده شغلی
1
2
3
4
5
9
دروغ گویی برای پنهان کردن زمان واقعی انجام بازی
1
2
3
4
5
10
احساس راحتی و آرامش با انجام بازی
1
2
3
4
5
11
انتظار برای بدست آورن فرصت بازی کردن
1
2
3
4
5
12
ترس از کسالت آور بودن زندگی بدون بازی
1
2
3
4
5
13
ناراحت شدن در صورت ایجاد مزاحمت توسط دیگری در هنگام بازی
1
2
3
4
5
14
کم خوابی به علت انجام بازی
1
2
3
4
5
15
اشتغال ذهنی بسیار به بازی
1
2
3
4
5
16
گفتن جمله "فقط چند دقیقه" الان تمام میکنم
1
2
3
4
5
17
ناتوانی در کاهش زمان انجام بازی
1
2
3
4
5
18
سعی در مخفی کردن زمان انجام بازی
1
2
3
4
5
19
ترجیح انجام بازی به کنار دیگران بودن
1
2
3
4
5
20
افسردگی و بدخلقی در هنگام آنلاین نبودن و احساسراحتی در هتگام آنلاین بودن
1
2
3
4
5
معرفی پرسشنامه:
این پرسشنامه توسط وانگ و چانگ (2002) ساخته شد. این ابزار که با ایجاد تغییراتی در پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ (1996) ساخته شده، دارای 20 ماده است که هر ماده روی یک مقیاس پنج درجهای لیکرت (بهندرت= 1، گاهگاهی= 2، مکرراً= 3، اغلب= 4، همیشه= 5) نمرهگذاری میشود. نمره فرد در اعتیاد به بازیهای آنلاین از جمع نمرات کل مادهها به دست میآید. طیف نمرات حاصل از این پرسشنامه بین 100-20 است و نمره بالاتر تمایل بیشتر به بازیهای آنلاین را نشان میدهد. نمرات بین 49-20 کاربران متوسط بازیهای آنلاین را معرفی میکند که برخی از مواقع وقت زیادی را صرف بازی میکنند، اما در استفاده از بازی بر خود کنترل دارند؛ نمرات 79-50 افرادی را نشان میدهد که برخی اوقات در استفاده از بازی دچار مشکل میشوند؛ نمرات 100-80 بیانگر افرادی است که استفاده بیش از حد از بازی، مشکلات جدی در زندگی آنان ایجاد کرده است. این افراد باید تاثیر بازی را در زندگی خویش دریابند و به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل خود باشند. به طور کلی، نمره بالای 53 ، نشاندهنده اعتیاد به بازیهای آنلاین است و این افراد باید تمهیداتی را جهت کنترل میزان استفاده از بازی در خود بیاندیشند. وانگ و چانگ (2002)، ضریب آلفای کرونباخ را برای این ابزار 9/0 گزارش داد. یون و همکاران (2008) به منظور بررسی روایی همگرا، همبستگی بین نمرههای این پرسشنامه و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت را محاسبه کردند و همبستگی بالایی
(001/0 p و 71/0r=) را بین دو ابزار گزارش دادند (زندیپیام و همکاران، 1394).
مولفهها
سوالات مربوط به هر مولفه
مشکلات اجتماعی و خلقی
3، 4، 9، 10، 12، 13، 15، 18، 19 و 20
مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی
1، 2، 5، 6، 7، 8، 11، 14، 16 و 17
***************************************
منبع:
زندیپیام، آرش ؛ داودی، ایران ؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز (1394). هنجاریابی و بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال 21، شماره 4، زمستان 1394، ص 351 – 361.
***************************************