تارا فایل

پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری کلب LSI


پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSI)
هدف: سنجش سبکهای یادگیری در افراد

در هر جمله به گزینه ای که بیشترین مطابقت را با سبک یادگیری شما دارد نمره 4، به گزینه ای که در حد متوسط با سبک یادگیری شما مطابقت دارد نمره 3، به گزینه ای که در حد ضعیف با سبک یادگیری شما مطابقت دارد نمره 2 و به گزینه ای که با سبک یادگیری شما مطابقت ندارد نمره 1 بدهید.
1- هنگام یادگیری دوست دارم:
□ مطابق با احساسم با موضوع برخورد کنم.
□ نگاه کنم و گوش بدهم.
□ درباره عقاید و نظریه ها فکر کنم.
□ به انجام دادن کارها بپردازم.
2- زمانی خیلی خوب یاد میگیرم که:
□ به احساسها و حدس و گمان های خود اتکا میکنم.
□ به دقت گوش میدهم و نگاه میکنم.
□ به تفکر منطقی اتکا میکنم.
□ برای انجام دادن کارها زحمت زیادی میکشم.
3- در ضمن یادگیری:
□ احساسها و واکنشهای نیرومندی بر من حاکم میشود.
□ آرام و در خود هستم.
□ مایلم موضوع ها را از طریق استدلال کشف کنم.
□ احساس مسئولیت می کنم.
4- من از این طریق یاد میگیرم:
□ احساس کردن
□ نگاه کردن
□ فکر کردن
□ انجام دادن
5- در ضمن یادگیری:
□ پذیرای تجارب تازه ام.
□ به همه جنبه های مطلب توجه میکنم.
□ دوست دارم موضوع ها را تحلیل و آنها را به اجزای تشکیل دهنده شان تجربه کنم.
□ دوست دارم امور را شخصاً بیازمایم.
6- در ضمن یادگیری:
□ از احساس درونی خود بهره میگیرم.
□ مشاهده گر هستم.
□ منطقی ام.
□ فردی فعال هستم.
7- من به بهترین وجهی از:
□ ارتباط با دیگران یاد میگیرم.
□ راه مشاهده یاد میگیرم.
□ نظریههای عقلانی یاد میگیرم.
□ راه کوشش و تمرین یاد میگیرم.
8- برای یادگیری:
□ غرق موضوع میشوم.
□ قبل از شروع، تامل میکنم.
□ عقاید و نظریه ها را میپذیرم.
□ دوست دارم به نتایج کارها توجه کنم.
9- زمانی خیلی خوب یاد میگیرم که:
□ به احساسم اطمینان میکنم.
□ به مشاهداتم اطمینان میکنم.
□ به عقاید و نظریه های خود اطمینان میکنم.
□ کارها را شخصاً انجام میدهم.
10- در ضمن یادگیری:
□ پذیرا هستم.
□ بی نظر هستم.
□ منطقی هستم.
□ مسئولیت پذیر هستم.
11- در ضمن یادگیری:
□ غرق موضوع میشوم.
□ دوست دارم مشاهده کنم.
□ موضوع ها را ارزیابی میکنم.
□ دوست دارم فعال باشم.
12- زمانی خیلی خوب یاد میگیرم که شخصی:
□ پذیرا و دور از تعصب باشم.
□ دقیق باشم.
□ عقاید را تجزیه و تحلیل کنم.
□ اهل عمل باشم.

پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSI)
توصیف، نمرهگذاری، تفسیر نتایج
در چند سال اخیر این پرسشنامه در پژوهشهای روانشناسی پرورشی و یادگیری به خصوص برای تشکیل سبکهای یادگیری به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته است. این پرسشنامه سبکهای یادگیری افراد را در دو بعد تجربه عینی – مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده تاملی – آزمایشگری فعال، مورد سنجش قرار میدهد و از ترکیب این ابعاد چهار سبک یادگیری همگرا، واگرا، جذب کننده و انطباق یابنده به دست میآید. این پرسشنامه از 12 جمله تشکیل شده و برای هر جمله چهار گزینه پیشنهاد شده است. آزمودنی، پاسخ پیشنهادی را با توجه با نحوه یادگیری خود، از نمره 1 تا 4 رتبه بندی میکند. به این ترتیب در هر جمله به گزینهای که بیشترین مطابقت را با سبک یادگیری آزمودنی دارد نمره 4، به گزینه ای که در حد متوسط با سبک یادگیری آزمودنی مطابقت دارد نمره 3، به گزینهای که در حد ضعیف با سبک یادگیری آزمودنی مطابقت دارد نمره 2 و به گزینهای که با سبک یادگیری آزمودنی مطابقت ندارد نمره 1 داده میشود.
پرسشنامه کلب 12 سوال و هر سوال آن 4 گزینه دارد:
گزینه اول همه سوالات اشاره به روش یادگیری از طریق احساس کردن را دارد.
گزینه دوم همه سوالات اشاره به روش یادگیری از طریق تماشا کردن را دارد.
گزینه سوم همه سوالات اشاره به روش یادگیری از طریق فکر کردن را دارد.
گزینه چهار همه سوالات اشاره به روش یادگیری از طریق انجام دادن را دارد.
با جمع امتیاز هر یک از این 4 گزینه در 12 جمله پرسشنامه (یعنی امتیاز گزینههای هم شماره در 12 سوال را با هم جمع میکنیم) چهار نمره به دست میآید که شیوههای یادگیری فرد را نشان میدهند. با تفریق نمره روش فکر کردن از نمره روش احساسی کردن و تفریق نمره روش انجام دادن از روش تماشا کردن دو نمره به دست میآید.
این دو نمره روی دو محور مختصات قرار میگیرند: در یک سر محور عمودی روش یادگیری از طریق احساس کردن و در انتهای دیگر آن یادگیری از طریق فکر کردن، و در یک سر محور افقی یادگیری از طریق انجام دادن و در انتهای دیگر یادگیری از طریق تماشا کردن قرار میگیرد. این دو محور 4 ربع یک مربع را تشکیل میدهند که هر ربع آن بیانگر یکی از سبکهای یادگیری است.

برای بدست آوردن سبک یادگیری آزمودنی، ابتدا گزینههای اول هر 12 سوال با هم جمع میشوند و این کار برای گزینههای 2، 3 و 4 نیز تکرار خواهد شد؛ به این ترتیب چهار نمره کلی برای چهار سبک یادگیری به دست میآید که نمره کل اول، یعنی گزینههای 1 به عنوان سبک یادگیری تجربهی عینی، نمره کل دوم یعنی گزینههای 2 به عنوان سبک یادگیری مشاهده تاملی، نمره کل سوم یعنی گزینههای 3 به عنوان سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و نمره چهارم یعنی گزینههای 4 به عنوان سبک یادگیری آزمایشگری فعال در نظر گرفته میشود. نمرهای که از بقیه نمرهها بیشتر است، بیان کننده سبک یادگیری غالب آزمودنی خواهد بود.

روایی و پایایی پرسشنامه:

قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
کلب در 1985 با پژوهشی که روی 1446 نفر از دانشجویان زن و مرد سال دوم دانشگاه انجام داد، روایی محتوایی این پرسشنامه را بررسی کرد و معتقد است که این پرسشنامه روایی خوبی دارد و برای تشخیص شیوه ها و سبکهای یادگیری یادگیرندگان ابزار مناسبی است. در جدیدترین پژوهشی که ویلکاکسون انجام داد، روایی محتوایی این آزمون مورد بررسی قرار گرفت و نشان دهنده روایی خوب این پرسشنامه است. کلب همچنین در پژوهش خود، ضریب پایایی پرسشنامه سبک یادگیری را به شرح زیر گزارش کرده است.
پرسشنامه سبک های یادگیری
آلفای کرونباخ
اسپیرمن براون
روش تنصیف
تجربه عینی
80/0
71/0
87/0
مشاهده تاملی
75/0
77/0
80/0
مفهوم سازی انتزاعی
79/0
81/0
91/0
آزمایشگری فعال
70/0
85/0
83/0

در پژوهش دکتر صمد ایزدی و رجبعلی محمد زاده ادملایی با عنوان ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان برای سنجش پایایی پرسشنامه سبکهای یادگیری از روشهای آلفای کرونباخ، اسپیرمن براون و تنصیف استفاده شد؛ این ضرایب پایایی به شرح زیر هستند.
پرسشنامه سبک های یادگیری
آلفای کرونباخ
اسپیرمن براون
روش تنصیف
تجربه عینی
65/0
62/0
65/0
مشاهده تاملی
64/0
68/0
74/0
مفهوم سازی انتزاعی
67/0
60/0
69/0
آزمایشگری فعال
74/0
66/0
63/0

****************************************
منبع:
زرنگ، رمضانعلی (1391). رابطه سبکهای یادگیری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
ایزدی، صمد ؛ محمدزاده ادملایی، رجبعلی (1386). بررسی رابطه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. دو ماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، دوره جدید، شماره 27، اسفند.
******************************************


تعداد صفحات : 7 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود