تارا فایل

پرسشنامه ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی


 با سلام و احترام
پرسشنامه ای که در اختیار شما قرار گرفته، برای انجام پژوهش به منظور ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی تنظیم گردیده است. لذا از شما مدیر گرامی، درخواست می شود برای کمک به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از طریق ارائه پاسخ دقیق به گزینه های این پرسشنامه، ما را در اجرای این کار، یاری فرمائید.

با تشکر
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی
دانشگاه شهید بهشتی شهلا رضازاده
الف- مشخصات فردی
جنس: زن مرد
میزان تحصیلات: دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس
رشته تحصیلی:
سابقه مدیریت:

ردیف
ب- موارد مشروحه زیر تا چه حد در شما ایجاد استرس می نماید
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
1
فرسوده بودن ساختمان مدرسه

2
سرو صدای دانش آموزان

3
طراحی نامناسب کلاسهای مدرسه

4
احساس بیمار شدن در صورت ادامه کار

5
مجهز نبودن محیط کار به وسایل گرم کننده و خنک کننده

6
نور کافی یا نامناسب در محیط کار

7
انجام وظایفی پایین تر از سطح شایستگی و توانائی

8
انجام وظایف بسیار در زمان کوتاه

ردیف
ب- موارد مشروحه زیر تا چه حد در شما ایجاد استرس می نماید
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
9
فقدان تخصص و تجربه کافی برای انجام وظایف شغلی

10
مراجعات و توقعات بیش از حد والدین دانش آموزان

11
کمود اختیارات لازم برای انجام وظایف شغلی

12
تعداد زیاد دانش آموزان

13
امکان ترقی بیشتر در سازمانهای دیگر در مقایسه با آموزش و پرورش

14
نداشتن فرصت لازم جهت به روز کردن اطلاعات فنی و اداری

15
نبود امکانات لازم جهت به روز کردن اطلاعات فنی و اداری

16
عدم دریافت باز خورد مناسب از کارهای انجام شده

17
قدر ناشناسی از کار شایسته در محیط کار

18
وجود قوانین و مقررات خشک و انعطاف ناپذیر

19
نبود معیارهای صریح و روشن برای ارزیابی عملکرد

20
وجود همکاران ناسازگار و ناخوشایند

21
کنترلهای بی مورد و آزار دهنده از طرف بالا دستان

22
همکاری نکردن والدین دانش آموزان با اولیای مدرسه

23
نگرش منفی معلمان نسبت به برنامه های مدیر

24
عدم وجود یک کانال ارتباطی موثر و مناسب میان کارکنان

25
روشن نبودن حیطه وظایف و مسئولیتهای محوله

26
تلاش برای تحقق هدفهای مبهم

27
انتظارات ضد و نقیض معلمان و مسئولان آموزش و پرورش

28
وجود تعارض بین هدفهای فردی با انتظارات سازمان

29
تداخل مسئولیتها

30
عدم تخصیص بهینه منابع (مالی و انسانی) جهت آموزش و پرورش

31
مشکلات مربوط به تامین هزینه های زندگی

32
کمبود تجهیزات و وسایل اداری و آموزشی

33
پایین بودن کیفیت تجهیزات اداری و آموزشی

34
عدم تخصیص امکانات رفاهی جهت کارکنان آموزش و پروش

35
تفاوت بین حقوق کارکنان آموزش و پرورش با سایر ادارات

سوالات این قسمت از پرسشنامه در صدد سنجش این عوامل است.
جدول 2-3 عوامل استرس زای شغلی و سوالات مربوطه
عوامل استرس زا
سوالات مربوط
تعداد سوالات
محیط فیزیکی
6-1
6
ماهیت کار
12-7
6
عدم امکان رشد حرفه ای
17-13
5
روابط نامناسب کاری
24-18
7
ویژگیهای نقش
29-25
5
مسائل مادی
35-30
6
جمع
35
35

تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه
اگر شخصی اعتبار و روایی داده های خود را نداند نمی تواند نسبت به آنچه که به دست آورده است و نتیجه گیریهایش زیاد مطمئن باشد (کرلینجر، 1374، ص111). بنا بر این هر تحقیقی برای اینکه نتایج قابل قبولی داشته باشد باید دارای روایی و پایایی باشد.
الف) پایایی1 پرسشنامه
اعتبار یا قابلیت پایایی پرسشنامه ، کیفیت ثبات و پایایی ابزار یا روش جمع آوری داده ها را در طول زمان نشان می دهد (جان بست، 1376،ص 200). بعبارت دیگر مقصود از اعتبار یا پایایی یک وسیله اندازه گیری آن است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله ( یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن ) تحت شرایط مشابه دوباره اندازه بگیریم ، نتایج حاصل تا چه حد مشابه ، دقیق و قابل اعتماد است. ( هومن ، 1376، ص228)
به منظور تعیین اعتبار پرسشنامه ، ابتدا پرسشنامه بصورت آزمایشی بین 16 نفر از اعضای جامعه آماری توزیع شد و از پاسخ دهندگان خواسته شد تا ضمن پاسخ به سوالات ، موارد نامفهوم را با علامت مشخص نمایند.پس از جمع آوری پرسشنامه ها و محاسبه قابلیت پایایی به شیوه آلفاکرانباخ با استفاده از نرم افزار آماری SPSS همچنانکه در پیوست آمده است ضریب 9524/0 بدست آمد.
با توجه به مطالب ذکر شده و مقدار آلفای محاسبه شده ، مشاهده می شود که پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار می باشد.
ب) روایی2 پرسشنامه
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد ( سرمد و بازرگان ، 1379، ص 170). بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت.
طرح پرسشهای درست ،با عبارات روان ، روشن و قابل فهم ، شرط اساسی روایی پرسشنامه است .از آنجائیکه روش آماری مناسبی برای تعیین روایی پرسشنامه وجود ندارد، برای بالا بردن روایی پرسشنامه منابع ، مراجع خارجی و داخلی مورد مطالعه قرار گرفت و با مشورت اساتید راهنما و مشاور اصلاحاتی در پرسشنامه صورت گرفت و پس از انجام این مراحل، پرسشنامه شکل نهایی به خود گرفت و در میان اعضای نمونه آماری توزیع گردید.
روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش با توجه به موضوع آن و اهداف مورد نظر از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است.

1. آمار توصیفی ـ در تحقیق حاضر جهت توصیف داده ها از شیوه های توصیف آماری از قبیل جدول توزیع فراوانی ، درصد فراوانی و نمودار و از جمله شاخص های مرکزی از میانگین استفاده شده است.
2. آمار استنباطی ـ به منظور آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس داده های حاصل از نمونه های انتخابی ، از فنون آمار استنباطی نظیر آزمون یو ـ مان ویتنی ، ویل کاکسون ، فریدمن و کروسکال ـ والیس استفاده شده
1 Reliability
2 Validity
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 6 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود