پرسشنامه ی عوامل موثّر بر میزان رضایت شغلی مدیران واحد های آموزشی
پرسشنامه ی عوامل موثّر بر میزان رضایت شغلی مدیران واحد های آموزشی شامل 29 سوال می باشد که پس از مطالعه و برّرسی مجلّات تدبیر و پایان نامه ها از جمله مجلّه ی تدبیر بهمن ماه 77 تحقیقی از محمّد رضا سنجری و پایان نامه ی برّرسی عوامل موثّر بر عدم رضایت شغلی مدیران آموزشی مقطع ابتدایی نواحی هفی گانه ی مشهد در سال تحصیلی 77 – 76 از فریده هاشمیان نژاد و پایان نامه ی برّرسی میزان کار آیی مدیران تحصیلکرده در رشته ی مدیریّت با سایر مدیارن از جواد مکاری هدایت آباد و علی عبّاس میم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انتخاب شده است، که این پرسشنامه پنج مقیاس درجه بندی می باشد که شامل کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملاً مخالفم می باشد.
شیوه ی اجرا و جمع آوری اطّلاعات :
پس از تهیّه ی پرسشنامه ها، پرسشنامه ها تکثیر و اجرای آن بر اساس طرح تحقیق انجام می گیرد که به این صورت می باشد، از طریق شرکت در جلسات مدیران و مراجعه به مدارس و به صورت حضوری در مدارس مورد نر انجام می گیرد و پس از جمع آوری نتایج بر اساس پاسخ های مدیران واحد های آموزشی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
خواهشمندیم نظر خود را در هر یک از موارد زیر با زدن ضربدر مشخّص کنید.
ردیف
متن سوالات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخافم
1
هر چه روابط انسانی در محیط آموزشی مطلوب تر باشد افراد در انجام وظایف
محوّله موفّق تر خواهند بود.
2
سابقه ی بالای مدیران آموزشی در پست مدیریّت موجبات رضایت شغلی را فراهم
می سازد.
3
انگیزه های معنوی بیش از انگیزه های مادّی باعث رضایت شغلی را فراهم می سازد.
4
مدیرانی که در رشته ی مدیریّت تحصیل کرده اند در زمینه ی انجام امور مدیریّتی موفّق تر هستند.
5
میزان رضایت شغلی مدیرانی که در رشته ی مدیریّت تحصیل کرده اند بیشتر از مدیرانی است که در رشته ی مدیریّت تحصیل نکرده اند.
6
رضایت شغلی مدیران آموزشی رابطه ی نزدیکی با سابقه ی خدمت آنها در پست مدیریّت دارد.
7
مدیرانی که مدارک بالا تری در زمینه ی مدیریّت کسب کرده اند در شغل خود
موفّق ترند.
8
هر چه سوابق خدمت آموزشی مدیران بیشتر باشد در انجام وظایف مدیریّت
موفّق تر عمل می کنند.
9
مدیران تحصیل کرده در رشته ی مدیریّت آموزشی در مقایسه با سایر مدیران در لزوم درک روابط انسانی موفّق ترند.
10
مدیران تحصیل کرده در رشته ی مدیریّت آموزشی در مقایسه با سایر مدیران در کمک به حلّ مسایل شخصی معلّمین موفّق ترند.
ردیف
به نظر شما یک مدیر بایستی
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخافم
11
اقدامات رفاهی و ایجاد شرایط بهتر را در سر لوحه ی برنامه ی خود قرار دهد.
12
وظایف را به کارکنان بدون نظلرت بر چگونگی اجرای آن ابلاغ نماید.
13
تلاش نماید با ایجاد تغییرات در اهداف مدرسه باعث اغتشاش در مدرسه نشود.
14
در راه ایجاد خلّاقیّت و اشتیاق کار در کارکنان برای تحقّق اهداف، تلاش نماید.
15
تصمیمات در سطح مدرسه را همان تصمیمات ابلاغ شده از طرف اداره قرار دهد.
16
به مسایل و مشکلات کارکنان اهمیّت زیادی داده و در رفع آنان تلاش نماید.
17
افرادی را تایید کندکه دستورات را دقیقاً و بدون سوال انجام می دهند.
18
قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری در بر خورد با مسایل را که در پیشرفت آموزش اثر داشته باشند را داشته باشد.
19
حدّاکثر تلاش خود را در راه ایجاد فرصت ها برای ابراز وجود و ارتقای کارکنان معطوف دارد.
20
موجبات رهبری را فراهم ساخته و کارکنان را در انجام امور مشارکت دهد.
21
با کارکنان در همه ی امور مشورت نماید و تصمیمات را با توجّه به خواسته ی آنان بگیرد.
ردیف
به نظر شما یک مدیر بایستی
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخافم
22
در کنار ایجاد انگیزه در کارکنان، سهل انگاری آنان را مورد انتقاد قرار دهد.
23
سعی کند اهداف مدرسه را برای کارکنان توجیه نموده تا با این اهداف تفاهم و موافقت داشته باشد.
24
کارکنان را در قالب کاری محکم شده و بدون در نظر گرفتن علایق و ابتکارات آنان نگاه دارد.
25
سعی کند با ایجاد انگیزش و رضایت باطنی در کارکنان آنان را به فعّالیّت بر انگیزد.
26
در مقابل قصور و سهل انگاری کارکنان عکس العمل منفی نشان ندهد.
27
به طرز مطلوبی تمام کارکنان را در تشخیص اهداف، طرح ریزی، رهبری و کنترل امور سهیم بداند.
28
حتی الامکان از درگیر شدن در اختلافات کارکنان پرهیز نماید.
29
به تنهایی مسولیّت طرح و برنامه ریزی، نظارت و کنترل بر انجام امور را به عهده بگیرد.
به نظر شما چه عوامل دیگری می تواند در میزان رضایت شغلی مدیران آموزشی موثّر باشد؟