تارا فایل

پرسشنامه ارزیابی ضرورت و خلاء های موجود در آموزش مهارت


پرسشنامه ارزیابی ضرورت و خلاء های موجود در آموزش مهارت های زندگی

با سلام و احترام:
دانش آموز محترم این پرسشنامه شامل 41 سوال می باشد، خواهشمند است هر یک از گویه های پرسشنامه را به دقت بخوانید و نظر خود را در مورد هر یک از جملات با درج علامت ضربدر مشخص کنید (لطفاً هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید).

.
3-6- روایی پرسشنامه
جهت سنجش روایی1 پرسشنامه از روایی محتوایی2 استفاده گردید. روایی محتوایی این اطمینان را به وجود می آورد که مقیاس شامل یک سری موارد کافی و نمونه برای استفاده از مفهوم است. هر چه موارد معرف حیطه مفهومی که اندازه گیری می شود بیش تر باشد روایی محتوایی آن بیش تر خواهد بود(خاکی،1387،ص289). روایی محتوایی یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. از این رو روایی محتوایی به قضاوت داوران بستگی دارد (سرمد و همکاران، 1383،ص 171).
به منظورتعیین روایی محتوایی ابزار اندازه گیری این پژوهش، پرسشنامه مقدماتی به دفعات در اختیار اساتید راهنما و مشاور و متخصصان این حوزه قرار گرفت و بعد از دریافت نظرات آنان، اصلاحات لازم در پرسشنامه صورت گرفت و در نهایت پرسشنامه نهایی تهیه و برای توزیع بین پاسخگویان آماده شد.
3-7- پایایی پرسشنامه
برای سنجش پایایی3 پرسشنامه این پژوهش از روش ضریب آلفای کرونباخ4 استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون هایی که ویژگی های مختلف را اندازه گیری می کنند بکار می رود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرانباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالات پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه نمود. سپس با استفاده از فرمول مربوطه مقدار ضریب آلفا را محاسبه نمود (سرمد و همکاران،1383، ص169).
ضریب پایایی پرسشنامه"مهارت های زندگی" از طریق فرمول ذیل محاسبه گردید.

ra : ضریب آلفای کرانباخ
j = تعداد سوالات آزمون
S2j = واریانس سوالات آزمون
S2 = واریانس کل آزمون (حافظ نیا،1382).

جدول (3 -5) ضریب پایایی هریک ازمولفه های مهارت های زندگی
متغیر
تعداد سوال
ضریب پایایی
سطح معناداری
مهارت های زندگی

حل مساله
6
77/0

90/0

000/0

تصمیم گیری
7
79/0

شهروند جهانی
6
93/0

ارتباط
9
93/0

مشارکت و همکاری
9
92/0

فناوری اطلاعات
5
82/0

ضریب پایایی پرسشنامه مهارت های زندگی 90/0 درصد برآورد گردید که در سطح آلفای 01/0 معنادار بوده و حاکی از پایایی بالای ابزار اندازه گیری است.
3-8- روش جمع آوری اطلاعات
برای انجام این پژوهش پس از تصویب موضوع تحقیق به مطالعه کتب تخصصی و مجلات داخلی و خارجی اقدام و فیش برداری گردید. برای اجرای پرسشنامه ها و مصاحبه بر اساس معرفی نامه معاونت پژوهشی آموزش و پرورش کل اصفهان، مجوز لازم برای اجرای پرسشنامه ها و مصاحبه ها در پنج ناحیه فراهم گردید. پس از هماهنگی با معاونت های آموزش و پرورش و دریافت معرفی نامه از سوی مسئولان امکان توزیع پرسشنامه بین 209 نفر و اجرای مصاحبه فراهم گردیده و پس از پی گیری های مکرر در طی 2 ماه، تعداد 209 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری و مصاحبه ضبط گردید. البته در جمع آوری اطلاعات سعی شد، ملاحظات اخلاقی رعایت شود و نام افراد و اطلاعات آنها محرمانه بماند.

جنسیت : مرد زن مقطع تحصیلی: سوم متوسطه چهارم متوسطه
رشته تحصیلی : ریاضی تجربی ادبیات فنی
سوالات
کاملاً موافقم
موافقم
نظری ندارم
مخالفم
کاملاً مخالفم
1- از مراحل حل مساله در مواجهه با مشکلات زندگی استفاده می کنم.

2- هنگام مواجهه با مشکل موثرترین راه حل را انتخاب می کنم.

3- توانایی مواجهه با مسائل مختلف زندگی را دارم.

4- از چگونگی تفکر واضح و حل مسایل در شرایط بحرانی آگاهی دارم.

5- همیشه حواسم متوجه زمان و کنترل زمان است.

6- با مراکز، مراجع و سازمان هایی که به حل مشکلات کمک می کنند آشنایی دارم.

7- بر مبنای آگاهی از شرایط تصمیم گیری می کنم.

8- تصمیم گیری من بر مبنای ارزیابی دقیق موقعیت ها صورت می گیرد.

9- انتخاب اهداف واقع بینانه جزئی از تصمیم گیری منطقی است.

10- مسئولیت اعمال خودم را می پذیرم.

11- برای تغییر دادن تصمیم ها جهت انتخاب گزینه مناسب آمادگی دارم.

12-براساس اطلاعات کامل تصمیم گیری می کنم.

13- اجرای تصمیم پایبندم و به تصمیم های خود اطمینان دارم.

14- شرکت موثر و فعال در تعاملات گروهی دارم.

15- تعامل فرهنگی بین جوامع قابل تقدیر است.

16- اگر قدرت داشته باشم برای صلح تلاش می کنم.

17- با مسائل حقوق بشر آشنایی دارم.

18- برقراری ارتباط با مردمان جوامع دیگر از ضروریات است.

19- به ارزش های زیربنایی قوانین بین الملل باید احترام گذاشت.

20- ارتباط کلامی موثر با دیگران دارم.

21- سعی می کنم در اکثر مواقع ابراز وجود کنم.

22- فرد کمرویی نیستم.

23- گوش کردن فعال از خصوصیات من است.

24- احساسات دیگران را درک می کنم.

25-در برابر خواسته های نامعقول دیگران مقاومت می کنم.

26- از روشهای مناسب برای برقراری ارتباط استفاده می کنم.

27- در برقراری ارتباط انعطاف پذیری لازم دارم.

28- به نظرات دیگران احترام می گذارم.

29- انواع نقش ها را در گروه می پذیرم.

30- مشترکات بین علایق گوناگون را شناسایی می کنم.

31- در گروه، سعی می کنم در مباحث گروهی مشارکت کنم.

32- به تفاوت ها و تشابهات در بین اعضای گروه ارزش قائلم.

33- نقش های گروهی را از نقش فردی جدا می دانم.

34- بین نیازهای گروهی و فردی تعادل ایجاد می کنم.

35- برای دستیابی به هدف های گروه تلاش می نمایم.

36- شرکت موثر و فعال در تعاملات گروهی دارم.

37- از اینترنت و کامپیوتر استفاده می کنم.

38-شیوه های جدید مطالعه، مبتنی بر آشنایی با کامپیوتر است.

39- از نحوه سازماندهی اطلاعات آگاهی دارم.

40- از طریق رایانه برای خودم برنامه ریزی می کنم.

41-نقش فناوری اطلاعات در افزایش و غنی سازی یادگیری در حوزه های گوناگون درسی مهم است.

1-Validity
2 – Contenty validity
3 -Reliability
4-Coronbach Alpha Coefficient
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 4 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود