مقیاس ارزیابی باورهای ضمنی هوش (عبدالفتاح و یتس، 2006)
1
آمادگی خوب پیش از انجام دادن تکالیف روشی برای ارتقاء سطح هوش ماست.
2
انجام دادن موفقیت آمیز یک تکلیف میتواند به رشد هوش ما کمک کند.
3
اگر واقعاً سعی و تلاش خود را بکنیم میتوانیم سطح هوش خود را افزایش دهیم.
4
یادگیری مطالب جدید منجر به افزایش سطح هوش اولیه ما میشود.
5
تلاشی که ما از خود نشان می دهیم، سطح هوش ما را افزایش میدهد.
6
در صورت شکست در یک تکلیف مهم هنوز هم به هوش خود اطمینان دارم.
7
نقد علمی آثار دیگران میتواند به رشد هوشی ما کمک کند.
8
ما با مقدار معینی از هوش متولد می شویم و این مقدار در طول زندگی ثابت باقی خواهد ماند
9
عملکرد خوب در یک تکلیف روشی است که به دیگران نشان می دهد ما فرد با هوشی هستیم
10
ما مقدار معینی هوش داریم و نمی توانیم خیلی زیاد آن را تغییر دهیم
11
اگر در یک تکلیف شکست بخوریم، هوش خود را سرزنش می کنیم
12
وقتی که تلاش زیادی به خرج می دهیم، در حقیقت نشان می دهد که فرد با هوشی نیستیم
13
مشکلات و سختی ها از رشد هوشی ما جلوگیری می کنند
14
توانایی های ما به وسیله مقدار هوش مان تعیین می شود.
معرفی مقیاس ارزیابی باورهای ضمنی هوش:
ابزار پژوهش، مقیاس نظریه ضمنی هوش (ITIS) بود، این ابزار برای اولین بار توسط عبدالفتاح و ییتس (2006) بر اساس نظریه طرز تفکر (نظریه های ضمنی هوش) دوک (2000، 2006) تدوین شد. این مقیاس دارای 14 ماده است. 7 ماده آن برای اندازهگیری خرده مقیاس نظریه ذاتی هوش (باور ثابت هوش) و 7 ماده دیگر برای خرده مقیاس نظریه افزایشی هوش (باور افزایشی هوش) استفاده میشوند.
مولفهها
تعداد گویهها
نظریه افزایشی هوش
1-7
نظریه ذاتی هوش
8-14
روش نمره گذاری:
این ابزار، براساس یک مقیاس 4 درجهای لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 4 (کاملاً موافقم) درجهبندی شده اند.
گزینه
کاملاً مخالفم
مخالفم
موافقم
کاملا موافقم
امتیاز
1
2
3
4
روایی و پایایی:
الیوت و مک گریگور ضریب آلفای 82/0 تا 85/0 را برای این مقیاس گزارش داده اند. عبدالفتاح و یتس1 (2010) در پژوهشی این مقیاس را برای دادههای به دست آمده از شرکت کنندگان در پژوهش در مصر و استرالیا با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل کرده اند. در دادههای مصر آلفای کرونباخ برای باور ضمنی ذاتی 83/0 و برای باور ضمنی افزایشی 75/0 را به دست آورده اند که به ترتیب 5/35 و 3/15 درصد از واریانس کل را نشان می دهند. برای دادههای استرالیا آلفای کرونباخ باور ضمنی ذاتی 78/0 و باور ضمنی افزایشی 76/0 به دست آمده که به ترتیب 5/26 و 18 درصد واریانس کل را نشان می دهند. همچنین آن ها بین دو عامل ذاتی و افزایشی ضریب همبستگی 33/0- را به دست آورده اند. در پژوهش هسلین، لاتام و وندوال2 (2005) ثبات درونی برای باورهای ضمنی هوش 94/0 به دست آمده است. آلفای کرونباخ کل این مقیاس در پژوهش رستگار و همکاران (1388) 83/0گزارش گردیده است. و در پژوهش محبی نورالدین وند و همکاران (1392) آلفای مولفه باور ذاتی هوش (74/0) و باور افزایشی (82/0) به دست آمده است.
*************************************
محبی نورالدین وند، محمدحسین ؛ شهنی ییلاق، منیجه ؛ پاشا شریفی، حسن (1392). بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش (ITIS) در جامعه دانشجویی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، شماره 14، سال چهارم، زمستان، صص 64-43.
رستگار، احمد ؛ حجازی، الهه ؛ غلامعلی لواسانی ؛ مسعود و قربان جهرمی، رضا (1388). بررسی رابطه باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. پژوهشهای روانشناختی، دوره 12، شماره 1 و 2، صص 11-25.
Abd-El-Fattah, S. M., & Yates, G. C. R. (2006). Implicit theory of intelligence scale: testing for factorial invariance and mean structure. Paper presented at the Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia.
**************************************
1.Abd-El-Fattah & Yates
2. Heslin, Latham & VandeWalle
—————
————————————————————
—————
————————————————————