تارا فایل

پاورپوینت چرخه حیات تکنولوژی



به نام خدا
عنوان: چرخه حیات تکنولوژی

Technology life cycle

1

مقدمه :
عملکرد یک تکنولوژی در طول زمان الگوی مشخصی دارد که اگر خوب درک شود، از آن می توان در برنامه ریزی استراتژیک به خوبی استفاده کرد.

نادیده گرفتن این الگو به عنوان عاملی کلیدی در برنامه ریزی، می تواند بسیار پر هزینه باشد و موقعیت رقابتی شرکت را به خطر اندازد.

مدیریت استراتژیک، مستلزم درک عمیق چرخه های حیات تکنولوژی، محصول، فرآیند و سیستم است.
2

S curve : منحنی S شکل پیشرفت تکنولوژی
تکنولوژی طبق یک چرخه حیات تکنولوژی سه مرحله ای پیشرفت می کند :

دوره ی نوآوری جدید ( مرحله ی جنینی )

2) دوره ی بهبود تکنولوژی ( مرحله ی رشد )

3) دوره ی بلوغ تکنولوژی
3

S curve : منحنی S شکل پیشرفت تکنولوژی
4

نرخ بهبود یک تکنولوژی به اقدامات انجام شده برای توسعه ی آن بستگی دارد.
5

رشد بازار در مراحل مختلف چرخه حیات تکنولوژی
مرحله ی شکل گیری و پیدایش تکنولوژی
مرحله ی آغاز به استفاده از تکنولوژی
مرحله ی گسترش میزان استفاده از تکنولوژی
مرحله ی بلوغ تکنولوژی
مرحله ی جایگزینی تکنولوژی
مرحله ی کهنه شدن تکنولوژی
6

چرخه حیات تکنولوژی و رشد بازار
7

تکنولوژی های چند نسلی Multiple-generation technologies
تکنولوژی می تواند از چند تکنولوژی تشکیل شود و محصول چند نسل مختلف نوآوری باشد.
چرخه های حیات زیر تکنولوژی در نسل های مختلف نوآوری، چرخه حیات کل تکنولوژی را تشکیل می دهد.
8

رابطه میان علم و تکنولوژی
علم پایه و اساس توسعه تکنولوژیک را فراهم می آورد، و توسعه ی تکنولوژیک نیز بازارهای جدید را خلق می کند.

9

کشش بازار Market pull
توسعه ی تکنولوژیکی توسط کشش بازار نیز تحریک و ایجاد می شود.
اغلب هدف از ابداع یک تکنولوژی، رفع و برآورده ساختن نیاز یا تقاضای بازار است که در بیشتر موارد توسط مصرف کنندگان ایجاد می شود.

کشش بازار، موجب بهبود تدریجی تکنولوژی می شود.
10
بهبود تدریجی
تکنولوژی
کشش بازار

اثر تلفیقی فشار تکنولوژی و کشش بازار

چرخه حیات محصول
چرخه حیات محصول بسیار شبیه یک چرخه حیات تکنولوژی و رشد بازار آن است.
12

پیشرفت تکنولوژیکی
برای یک محصول واحد چرخه حیات محصول و چرخه حیات تکنولوژی با هم روی می دهند.
13

رقابت در مراحل مختلف چرخه حیات تکنولوژی
در مرحله ی آغازین و اولیه ی چرخه حیات تکنولوژی، رقابت بر پایه نوآوری استوار است.

در مرحله ی رشد، یک شرکت باید بتواند میان استراتژی های رشد و استراتژی های بازاریابی تعادل برقرار کند.

تکنولوژی ها در مرحله ی بلوغ به عنوان تکنولوژی های پایه شناخته می شوند و نمی توانند برتری رقابتی قابل ملاحظه ای برای یک شرکت ایجاد کنند.
14

رقابت از طریق نوآوری در محصول و فرآیند

نرخ نوآوری ها در محصول و فرآیند از یک الگوی کلی پیروی می کند.

از این الگو می توان برای طراحی سیاست ها و رویه هایی به منظور مدیریت بهتر فرآیند نوآوری تکنولوژیک استفاده کرد.

در مراحل اولیه توسعه محصول، رقابت در نوآوری و بهبود موجب تاخیر در توافق بر سر یک طرح به عنوان طرح استاندارد می گردد.

یک پیشگام در نوآوری فرصت دارد تا استاندارد را تعیین کند.
15

رقابت در تکنولوژی بالغ
هم زمان با اینکه تکنولوژی به مرحله بلوغ نزدیک می شود؛ قوانین رقابت به شرح زیر تغییر می کند :

1. رقابت مبتنی بر نوآوری به رقابت مبتنی بر پایه قیمت و کیفیت تبدیل می شود.

2. نوآوری ها در فرایند معمولا غالب می شوند و اهمیت آنها به عنوان وسیله ای موثر در کسب مزیت رقابتی افزایش می یابد .

3. شرکتها با معرفی مجموعه محصولات هم خانواده به بازارهای بخش بندی شده با یکدیگر رقابت می کنند.

4. شرکتها برای کاهش قیمت ها به صرفه جویی هایی در مقیاس متوسل می شوند.

5. اهمیت تخصصی شدن و کارایی تولید در شرکتها افزایش می یابد.

16

6. تنها شرکتهای با بازارهای غالب می توانند به بقای خود ادامه بدهند. این امر به نفع شرکت های بزرگ است . لذا اهمیت ادغام ها و خریداری شرکت ها در استراتژی شرکتها افزایش می یابد.

7. سازمانهای بزرگ با بازارهای غالب معمولاً خشک، بوروکراتیک و چند لایه اند. چنین ساختاری اغلب مانع نوآوری می شود و تهدیدی است برای پایداری موفقیت ها.

8. شرکت های با تکنولوژی بالغ در معرض تهدیدهای ناشی از افزایش رقابت از طرف آن دسته شرکتهایی قرار می گیرند که هزینه های تولید، نیروی کار یا سربار پایین تری دارند.

9. تکنولوژی بالغ همیشه در معرض خطر جایگزین شدن و حذف توسط تکنولوژی جدیدتر قرار دارد. مدیریت شرکت باید نسبت به تکنولوژی های نو ظهور یا رقابتی حساس و هوشیار باشد.

17

با تشکر از توجه شما عزیزان
18


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود