تارا فایل

پاورپوینت نوآوری باز


 فرآیند نوآوری باز

Open innovation processes

نوآوری باز
مقدمه
کسب وکارهایی که در بازارهای پویای کنونی فعالیت می کنند، با چالش های همیشگی برای رسیدن به موفقیت روبه رو هستند. در چنین شرایطی نوآوری کلید اصلی موفقیت است. با این حال اکتفاء به نوآوری های ساده و مدل های تحقیق سنتی با مرزهای بسته و اکتفاء به نوآوری ها و دانش داخلی درحال حاضر کافی نیست. یکی از مدلهای جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز است.

دلایل گرایش صنایع و سازمان ها به استراتژی های جدید نوآوری
چرخه کوتاه نوآوری، افزایش هزینه های تحقیق و توسعه صنعتی و همچنین کمبود منابع از دلایل اصلی گرایش شرکت ها به سوی استراتژی های جدید نوآوری است.

به عنوان نمونه بر طبق مطالعات انجام شده، استفاده از نوآوری باز می تواند نرخ موفقیت محصول را تا 50 درصد و بهره وری تحقیق و توسعه داخلی را تا 60درصد افزایش دهد.
از جمله سایر مزایایی که از این طریق عاید شرکت ها می شود می توان به دسترسی بیشتر و سریع تر به منابع علمی، دانش فنی و ایده ها، تسریع در تحقق و تکمیل فرآیندهای نوآوری، فرصت بهتر برای تسهیم ریسک ضرر و زیان، کاهش هزینه ها و ارزش آفرینی به نحو اقتصادی تر و…اشاره کرد.

در کنار مزایای نوآوری باز، شرکت های درگیر در فرآیند نوآوری باز با خطرات و موانعی رو به رو هستند.
در همین راستا تحقیقات انکل وگاسمان (2008) بر روی 107 شرکت اروپایی، نشان می دهد که عواملی مانند ازدست دادن دانش (48٪)، هزینه های هماهنگی بالا (48٪) پیچیدگی بیشتر و ازدست دادن کنترل مجموعاً (41٪) از شایعترین خطرات اجرای نوآوری باز از دیدگاه شرکت هاست
علاوه براین، موانع مهمی از جمله پیدا کردن همکار مناسب (43٪) ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای نوآوری باز و سایر فعالیتهای روزانه کسب وکار (36٪) اختصاص منابع مالی و زمان مناسب برای فعالیت های نوآوری باز، از جمله مهمترین موانع داخلی برای اجرای فعالیت های نوآوری باز به شمار می رود.
درنتیجه، اجرای موفقیت آمیز نوآوری باز، نیازمند شناسایی عوامل تاثیرگذار و محدودیت های پیشروی شرکتهای درگیر است.

سوال؟؟؟
به بیان چسبرو (2003)، چرا نباید از پارادایم نوآوری بسته بهره گرفته شود؟
تحرک و جابه جایی افزایش یافته، کارکنان ماهر
و دانشی، مهندسان کارآزموده و زبده و دانشمندان؛ که هر روز کنترل ایده ها و تخصص های مالکانه را برای بنگاه ها سخت تر می کرد؛
2. گسترش سرمایه گذاریهای خطرپذیر و افزایش اهمیت آن به عنوان جایگزینی برای منابع اختصاص داده شده توسط بنگاه های بزرگ به تحقیق و توسعه- که به تامین منابع مالی برای شکل گیری شرکت های جدید و تلاش آنها برای تجاری سازی ایده هایی که از پژوهشگاه های بنگاه های بزرگ بیرون می آمدند، کمک می کرد.

امکان انتخاب و کسب فناوری های استفاده نشده از بیرون سازمان؛
دسترسی افزایش یافته به همکاران بسیار توانمند برای برون سپاری تحقیقات؛
افزایش کیفیت تحقیقات دانشگاهی؛
انتشار بیشتر دانش در سراسر جهان؛
کوتاه شدن فاصله ها، تسهیل ارتباطات و افزایش همکاری های مجازی به واسطه توسعه ی فناورى اطلاعات؛
افزایش رقابت میان شرکتها در بازار محصول،
تغییر در ماهیت نوآوریها- گذشته از نوآوری فناورانه، نوآوریهای تجاری و سازمانی، که در الگوهای کسب و کار

نوآوری باز مفهومی است که در ابتدا توسط هنری چسبرو معرفی شد. بیان چسبرو (2003) نوآوری باز «استفاده هدفمند از جریانهای داخلی و خارجی دانش برای افزایش سرعت نوآوری داخلی و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری» تعریف شده است. بنابراین نوآوری باز یک پارادایم است که در آن یک شرکت میتواند از یک ایده خارجی و همچنین یک ایده داخلی استفاده کند.

فرآیندهای اصلی نوآوری باز
فرایندهای خارج به داخل
فرایندهای داخل به خارج
فرایندهای همراه

شرکت هایی که از نوآوری باز استفاده می کنند را می توان در دو گروه اصلی طبقه بندی نمود:

مبتکران

پذیرندگان

شرکت هایی که مجوز استفاده از نوآوری های شان را به شرکت های دیگر داده و بسترهای مناسب را برای همکاری مشترک ایجاد می کنند
شرکت های مبتکر

شرکت هایی که تولیدات/ فرایندهای تولیدی خود را بر اساس تجارب مبتکران انجام می دهند.
شرکت های پذیرنده:

BUILDING
CLASSY
DESIGN
QUALITY

نحوه اجرای نوآوری باز در سازمان

عوامل موثر بر نوآوری باز
مدلهای مختلف از عوامل موثر بر مدیریت نوآوری به طورکلی و پیاده سازی مدل های نوآوری باز به طورخاص وجود دارد. در این بخش با بررسی چندین مدل از عوامل تاثیرگذار بر نوآوری باز و ترکیب این عوامل، به ارائه مدل مفهومی پژوهش در ارتباط با نوآوری باز و عوامل تاثیرگذار در اجرای آن می پردازیم.

مدیریت نوآوری جامع
مدل نوآوری جامع را به طورخاص در ارتباط با نوآوریهای خدمات ارائه کردند. مدل مدیریت نوآوری جامع دیدگاه مبتنی بر بازار و دیدگاه مبتنی بر منابع را از طریق ادغام محیط شرکت و قابلیت ها و منابع داخلی، ترکیب می کند. این مدل روی فرایند نوآوری و چهار حوزه تاثیرگذار بر آن تمرکز دارد: مشتری، رقیب، کارکنان و سیستم.

هشت عامل عمده خارجی موثر بر مدیریت نوآوری در شرکت های خدماتی را شناسایی کرد
مدل نوآوری خدمات
عوامل خارجی مرتبط با صنعت: شامل عوامل سیاسی/قانونی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، فناوری
عوامل خارجی خاص شرکت: شامل همکاران، مشتریان و رقیبان

عوامل موثر بر پیاده سازی مدل های نوآوری باز
براساس این مدل، مدیریت نوآوری از جنبه های مختلفی در مورد عوامل خارجی مانند بخش اقتصادی، حوزه دانش، نوع نوآوری، دوره های تاریخی و کشور مربوطه متفاوت است. شدت دانش مورد استفاده برای توسعه محصول، ضرورت به ادغام دانش مازاد خارجی را تعیین می کند.

مدل های موجود مدیریت نوآوری و نوآوری باز چالش هایی که سازمانها در تصمیم به پذیرش نوآوری باز با آن روبه رو هستند را نشان می دهند. پذیرش مدل های نوآوری باز تحت تاثیر فاکتورهای داخلی و خارجی شرکت و صنعت قرار دارد.
مدل عوامل تاثیرگذار بر اجرای نوآوری باز
براساس مدل های مختلف از عوامل تاثیرگذار بر OI، استاکی (2009) 4عوامل داخلی وخارجی موثر بر پیاده سازی نوآوری باز را به صورت زیر شناسایی کرد:
عوامل خارجی مرتبط با صنعت: شامل فناوری، مسائل زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی/ قانونی
عوامل خارجی خاص شرکت: رقیب، مشتری، همکار، اندازه
عوامل داخلی: پروژه های نوآوری، مدیریت نوآوری باز، اهداف نوآوری و استراتژی

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut
Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut
Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut
Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut
Join with
Our Business
Raise Your Bright Future

خسته نباشید
با تشکر از استاد محترم و دانشجویان


تعداد صفحات : 28 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود