تارا فایل

پاورپوینت نظریات اندیشه های کارل مارکس Karl Marx


موضوع تحقیق :
اندیشه های کارل مارکس
Karl Marx
کارل هاینریش مارکس

بیوگرافی
کارل مارکس فرزند سوم هاینریش مارکس یک وکیل دادگستری یهودی بود

به شاخهٔ پروتستان مسیحیت گروید

در دانشگاه شهر بن به تحصیل رشتهٔ حقوق پرداخت

به برلین عزیمت کرد و در دانشگاه آن شهر در رشته های فلسفه و تاریخ به تحصیل ادامه داد.

مارکس به روزنامهٔ نوبنیاد لیبرال های شهر کلن پیوست و به عنوان عضو ارشد کادر تحریریهٔ روزنامه مشغول به کار شد

تخت تاثیر فویرباخ وهگل که نقد خود را از مذهب آغاز نموده و به تبیین دیدگاه ماتریالیستی تحت عنوان بیگانگی مذهبی خود پرداخت. ماتریالیسم فویرباخ در سال ۱۸۴۱ در کتاب جوهر مسیحیت به اوج خود رسید

مارکس مبارزهٔ عملی سیاسی و فلسفی را به همراه دوست نزدیکش، فردریک انگلس، آغاز کرد و با او بود که یک سال پیش از انقلابات ۱۸۴۸ «بیانیهٔ کمونیست» را به رشتهٔ تحریر در آورد
که بعدها انگلس در کتاب : وضعیت طبقه کارگر در انگلستان و مارکس در کتاب : سرمایه، به طور وسیع به تحلیل جامعه کمونیستی پرداخته اند

طرفداران مارکسیسم در همه جای دنیا رشد کردند و چند سال پس از جنگ جهانی دوم، یک سوم مردم دنیا حکومت های مارکسیست داشتند.

در یک نظرخواهی از شنوندگان ایستگاه رادیویی متعلّق به رادیوی بی بی سی انگلستان در سال ۲۰۰۵، کارل مارکس مقام نخست علمی را یافت و آلبرت انیشتین و آیزاک نیوتون با فاصله ای بسیار از او به عنوان نفرات دوم و سوم انتخاب شدند.

شهر به طور مشخص دراندیشه و کانون وی جای نداشته است بیشتر به مسائل جامعه شناسی شهر میپردازد

دیدگاهها و نظریات
وی نیز در قرن 19 مانند ترقی گراها و فرهنگ گراها شهر صنعتی را نقد میکرد

مهترین مخالفت وی با ترقی گراها و فرهنگ گراها شهر دوره صنعتی بی نظم نیست بلکه نظم خود که
همان نظم صنعتی و سرمایه داری است را دارا میباشد
شهر مکان تاریخ است : بنابر این دارای مقامی خاص و ویژه میباشد و در هر زمانی هر گروه اجتماعی شهر را به شیوه خود قالب میزنند که در شهر صنعتی بورژوازی و سرمایه داری ایفای نقش میکنند

بر خلاف ترقی گراها و فرهنگ گراها الگویی ارائه نمیدهد بدون الگو

تنها راه گذار و عبور از این دوره انقلاب

نظریه کارل مارکس در مورد جامعه شناسی دینی
در نظر مارکس، دین از اهمیت ثانوی برخوردار است; زیرا در مکتب مارکسیسم، همه چیز بر اساس وضع
اقتصادی شکل می‏گیرد و عامل تحرک همه چیز وضعیت اقتصادی است. عامل تحرک وضع اقتصادی نیز ابزار
تولید است، به گونه‏ای که حتی فکرو مذهب انسان نیز تابع و معلول وضع اقتصادی جامعه می‏باشد. در نظر
مارکس، ایدئولوژی و مذهب تصور یا آگاهی دروغینی است که طبقه حاکم به دلیل منافع خود از واقعیت‏ها دارد.
مارکس علت اساسی پیدایش دین را وضع اقتصادی جامعه می‏داند و بدین ترتیب، اساسا آن را ساخته دست ‏بشر می‏داند.

مشکلات شهر صنعتی
فقر

بحران مسکن و شیوه خاص استثمار

توهین به انسان به عنوان صرفا ابزار کار

وضعیت نامناسب زندگی کارگران

تراکم بالا

جدایی شهر از روستا

انزوای روستا

پیشنهاد در جهت از بین بردن وصله کاری های اجتماعی
اصلاح وضع مسکن کارگران

حذف تمایز میان شهر و روستا

خطاب به تمامی کارگران جهان متحد شوید – قیام کنید
شهر مکان شکل گیری طبقات طبقه کارگر ( پرولتاریا )

طبقه سرمایه دار ( بورژوا )

در همین شهر است که نیروی انقلابی وی یعنی طبقه کارگر تربیت میشوند

مهم تخریب وضع و نظم موجود به وسیله انقلاب کارگری

آرمان مارکس کمونیسم
مراحل منتهی به کمونیسم

یونان و روم انقلاب صنعتی انقلاب کارگری

کمون اولیه ……… برده داری………فئودال………سرمایه داری…….. امپریالیسم………. سوسیالیسم……… کمونیسم

قبل از یونان وروم قرون وسطی اوج عصر صنعتی ( آغاز آرمان مارکس ) آرمان مارکس

دیدگاه کمونیستی
شهر محل نزاع کارگر و سرمایه دار نیست

کارگران بر سرمایه داران غلبه میکنند جامعه بی طبقه

توزیع عدالت

عدم مالکیت خصوصی

مالکیت اشتراکی

انواع مالکیت از دیدگاه مارکس
مارکس اعتقاد به وجود 4نوع مالکیت داشت :

مالکیت قبیله ای ( پیش از پیدایش شهر دوران پارینه – میان و نو سنگی )

مالکیت دولتی ( شهرهای باستانی یونان و روم )

مالکیت فئودالی ( قرون وسطی )

مالکیت بورژوازی یا سرمایه داری ( دوران صنعتی )

آرمان مارکس مالکیت اشتراکی در دوره سوسیالیستی و کمونیستی

تقابل میان شهر و روستا از دیدگاه مارکس
شهر :
محل تمرکز جمعیت، تقسیم کار، تولید سرمایه، لذات و نیازها و به طور کلی تکوین دو طبقه کارگر و سرمایه دار است .

روستا :
جدایی و انزوا، بدون وسایل تولید، بدون تقسیم کار، بدون طبقه

راه مقابله با این تقابل : حذف تمایز بین شهر و روستا انقلاب کارگری دولت کمونیستی

وی سرانجام در 14 مارس 1883 در سن 65 سالگی در لندن در گذشت

گرچه نظریات وی بر روی انقلابات 1917 در روسیه و همچنین افکار لنین ( خالق
مارکسیسم روسیه )؛ مائو 1949 ( انقلاب چین)، فیدل کاسترو ( جنگ چریکی )
و همچنین کروپتکین ( انقلاب آنارشیست روسیه ) تاثیر گذار بود ولی در دوران حیاتش
انقلابی را مشاهده نکرد و در سطح آکادمیک باقی ماند و این تاثیر نظریاتش سالها بعد
منجر به انقلاب گردید .

منابع و ماخذ
پاکزاد، جهانشاه، سیر اندیشه در شهرسازی 1، چاپ سوم انتشارات پیام، 1392
فکوهی، ناصر، انسان شناسی شهری، چاپ ششم انتشارات نشر نی، 1389
شوای، فرانسواز،شهرسازی تخیلات و واقعیات، ترجمه ی دکتر سید محسن حبیبی، چاپ ششم انتشارات دانشگاه تهران،1392
احمدی بابک، واژه نامهٔ فلسفی مارکس، چاپ اوّل، نشر مرکز، ۱۳۸۲
محیط مرتضی، مرتضوی حسن، کارل مارکس، زندگی و دیدگاه های او ، بخش اوّل: از ۱۸۱۸ تا «مانیفست»، چاپ اوّل اختران، 1382
محیط مرتضی، مرتضوی حسن، کارل مارکس، زندگی و دیدگاه های او ، بخش اوّل: از 1848 تا 1852،چاپ دوم اختران، 1384
آیزایا برلین، کارل مارکس، کار و زندگی او، ترجمهٔ سیف الله گلکار، چاپ اوّل نشر ثالث، ۱۳۸۶
تری ایگلتون، مارکس و آزادی، ترجمهٔ علی اکبر معصوم بیگی، چاپ اوّل آگه، ۱۳۸۳
پنج مقالهٔ مارکس و انگلس دربارهٔ ایران، ترجمهٔ دکتر داور شیخاوندی، چاپ اوّل نشر آتیه، ۱۳۷۹
www. anthropology.ir


تعداد صفحات : 14 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود