دکتر رضا برومند
دکترای تخصصی مشاوره خانواده
مهندسی ذهن با برنامه ریزی عصبی-کلامی N.L.P
1
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
معرفی
برنامه ریزی عصبی-کلامی(NLP) چیست و چرا به ان نیاز داریم
برنامه ریزی عصبی-کلامی(NLP) چیست و چرا به ان نیاز داریم
NLP کاربرد مجموعه ای از الگوها،مهارت ها و
شیوه هایی است برای درست فکرکردن ودرست رفتار کردن است.
دراصل علم و هنررسیدن به کمال وموفقیت است
به عبارت دیگر، ان ال پی
یعنی آ گاهی ازرفتارخود(یعنی آگاهی ازمشکلات خود)
و می آموزددقیقا چه کاری را چه موقع انجام دهیم
(تغییرتمرکزازذهن ناخودآگاه برروی ذهن خودآگاه)
بنیانگذاران ان ال پی
6
کاربرد دقیق NLP چیست؟
7
داستان اول
داستان کشتی بخاری خراب شده بود.
صاحب کشتی از یک مهندس جوان خواست تا به بررسی موتور کشتی بپردازد.
8
کاربرد دقیق NLP چیست؟
او پس از چند دقیقه گوش دادن به صدای لوله های موتورخانه و تاسیسات کشتی، با یک چکش قرمز به شیر موجود در تاسیسات ضربه ای زد.
ناگهان موتور کشتی روشن شد و او در پی کار خود رفت
9
کاربرد دقیق NLP چیست؟
صبح روز بعد یک صورتحساب 1000 دلاری برای صاحب کشتی فرستاد.
او که شوکه شده بود گفت: برای زدن یک ضربه عادی 1000 دلار از من طلب می کند.
مگر چه کاری انجام داده؟
هنگامی که از او ریز هزینه ها را طلب کرد، با این متن مواجه شد:
10
کاربرد دقیق NLP چیست؟
برای زدن ضربه چکش 1 دلار
و برای دانستن محل ضربه 999 دلار
در روش ان ال پی دقیقا به ریشه مشکلات و افکار منفی پی خواهید برد و بوسیله ارتباط با بخش های درونی ذهن می توانید به صلح درونی برسید
11
داستان دوم
پسری از مادرش پرسید: ان ال پی چیست؟ مادرش پاسخ داد: جواب تو را خواهم داد اما قبل از آن باید کاری انجام دهی، برو پیش پدر بزرگت که روی صندلی نشسته و از او سئوال کن امروز درد مفاصلش چطور است؟
12
داستان دوم
پسر نزد پدر یزرگش رفت و پرسید: پدر بزرگ امروز وضعیت آرتروزت چطور است؟
پدر بزرگ چهره اش درهم رفت و گفت: امروز کمی بدتر است.
هوا که مرطوب می شود، درد مفاصل نیز شدت می آبد.
او نزد مادرش برگشت و گفت: پدر بزرگ بسیار درد می کشد.
حالا به من می گویی nlp چیست؟
13
داستان دوم
مادر گفت: یکبار دیگر پیش او برو و سئوال کن جالبترین کاری که تو در دوران کودکی انجام می دادی چه چیزی بوده است؟
هنگامی که پسر این سئوال را از پدر بزرگ پرسید، چهره او گشوده شد و با خنده گفت: خاطرات زیادی در ذهن دارم.
14
داستان دوم
مثلا یکبار تو و دوستت در حال بازی بابانوئل بودید و پدر تالک را در تمام حمام پاشیدید، انگار برف باریده بود و من خیلی خندیدم.
او در حالی که این خاطرات را مرور می کرد، بلند می خندید و درد خود را از یاد برده بود.
15
داستان دوم
مادر به پسرش گفت: همین کار که توانستی احساس پدرت را با گفتن چند خاطره خوشایند کنی، یعنی ان ال پی.
روش ان ال پی کمک می کند تا بتوانیم احساس و افکار خود را به بهترین نحو مدیریت کنیم
16
بخش هایNLP
17
بخش هایNLP
سیستم عصبی:
مجموعه ای ازنورون هاکه حامی
اطلاعاتی هستند و با تحریک یکدیگر
این اطلاعات را درمغزانتقال می دهند
بخش هایNLP
کلام:
مجموعه ای ازپیام هاکه برسیستم عصبی تاثیر
می گذارد
بخش هایNLP
برنامه ریزی:
توانایی سازماندهی سامانه های عصبی و
ارتباطی برای انجام یک کاریا فعالیتی مشخص
چهار ستون اصلی در NLP
21
چهار ستون اصلی در NLP
1- ارتباط سازی(تفاهم و صمیمیت)
2-آگاهی حسی(تیز حسی)
3-هدفمندی(تفکر در باره نتیجه)
4-انعطاف پذیری رفتاری
1- ارتباط سازی(تفاهم و صمیمیت)
انسان به تنهایی به موفقیت دست پیدا نمی کند. هرفردی برای رسیدن به اهداف وموفقیت نیاز به کمک وحمایت دیگران دارد
این مورد یکی ازبهترین
هدیه هایNLPاست
1- ارتباط سازی(تفاهم و صمیمیت)
منظورازارتباط موثراین است که فرد به شما اعتماد کرده و احساس کند شما او را درک می کنید وبه ادامه ارتباط رغبت نشان دهد
2-آگاهی حسی(تیز حسی)
آگاهی حسی یا تیزحسی، توانایی درک و یا تجربه ازطریق پنج حس می باشد.
ما با تیزحس بودن،به خصوصیات و
مواردی دقت می کنیم که شاید
موردتوجه دیگران نباشند
2-آگاهی حسی(تیز حسی)
برای تیزحس بودن، بیشتراز بقیه
ازحواس خود برای دیدن، شنیدن
وحس کردن مواردی که از بقیه
پنهان می ماند استفاده می کنیم.
3-هدفمندی(تفکر در باره نتیجه)
فکر کردن درباره نتیجه (هدف)
از مزیت های بزرگ NLPاین است که
به جای تمرکز به گذشته و مشکلات،
افراد را به آینده و داشتن هدف و
راه حل معطوف می کند
3-هدفمندی(تفکر در باره نتیجه)
وقتی شما از هدف خود باخبر باشید و بدانید که به کجا می خواهید بروید آن موقع راه رسیدن به آن راحت ترمی شود
3-هدفمندی(تفکر در باره نتیجه)
گرخودتان هدف تعیین نکنید، دیگران به جای شما و برای شما هدف تعیین خواهندکرد.
اگرندانیدکه چه می خواهید،
نمی توانید به سمت آن حرکت کنید.
4-انعطاف پذیری رفتاری
راه رسیدن به اهداف و موفقیت راه مستقیمی نیست.
قطعا افرادی توانایی گذر از این را ه
را دارندکه همیشه به دنبال راه های بهتر
باشند و با دیدن موانع نا امید نشوند بلکه
هدفشان گذشتن از موانع به بهترین شیوه است.
انعطاف پذیری رفتاری
هرچقدر راه های مختلفی پیدا کنید و انتخاب های بیشتری داشته باشید شانس موفقیت خود را به همان میزان افزایش می دهید.
برای پیداکردن راه های مختلف
بایدانعطاف پذیر باشید
سه تکنیک اساسی در ان ال پی
32
تکنیک اول: تکنیک افزایش اعتماد به نفس
یکی از دغدغه های بزرگ ما در زندگی، داشتن اعتماد به نفس کافی برای دستیابی به اهداف است؟
وقتی از مردم می پرسیم: اگر اعتماد
به نفس کافی داشتی، چه کارهایی انجام می دادی؟
33
تکنیک اول: تکنیک افزایش اعتماد به نفس
آنها لیستی از کارهای بزرگ که سالهاست انجام نشده اند را می گویند.
مثلا زودتر ازدواج می کردم
هرچه سریعتر شغلم را عوض می کردم
رشته دانشگاهی مورد علاقه ام را انتخاب می کردم
به برخی از درخواست هایی نابجا “نه” می گفتم و…
34
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
طبق تصویر صفحه بعد افردای که دارای اعتماد به نفس پایینی می باشند، یک تصویر از خود دارند که در آن فردی ضعیف و شکست خورده را ترسیم می کند.
در این شرایط توانایی رویارویی با
مسائل مهم زندگی را پیدا نمی کند.
35
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
36
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
طبق چرخه اعتماد به نفس همه احساسات از تصور فرد نسبت به خود شکل می گیرد.
اگر فرد تصویر خوبی از خود در ذهن نداشته باشد، همین تجسم تبدیل به احساس بد می شود و در تمام رفتارهای او نمایان می شود.
37
چرخه اعتماد به نفس
38
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
فرد دارای اعتماد به نفس پایین، هنگامی که تصویر رویارویی با شرایط جدید را در ذهن تداعی می کند، تجربیات ناموفق خود را بیاد می آورد و همین امر باعث می شود بطور ناخودآگاه دست از اقدام بکشد.
39
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
برای افزایش اعتماد به نفس به مواردی در گذشته فکر کنید که دارای اعتماد به نفس بسیار بالایی بودید.
این تصویر را در کجای ذهن می بینید؟ بالا یا پایین؟ چپ یا راست؟
آنرا نزدیکتر کنید تا تمام صفحه ذهنی شما را پوشش دهد
40
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
در مرحله بعد این تصویر خوشایند را جایگزین تصویر قبل کنید.
این تصاویر را تا حدی در ذهن خود مرور کنید تا مسیرهای جدید عصبی در ذهن شاخته شوند و یک تصویر جدید از ” من ایده آل” در ذهن شما تثبیت شود.
41
اجرای تکنیک افزایش اعتماد به نفس
این کار باعث می شود هنگامی که شما در وضعیت جدید قرار گرفتید، تصویر اعتماد به نفس کمکتان کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید.
42
تکنیک دوم: شرطی سازی ذهن
43
تکنیک دوم: شرطی سازی ذهن
حتما شما هم در موقعیت هایی قرار گرفته اید که احساس خوبی نداشته اید
اعتماد به نفس شما در پایین ترین حد بوده و یا در یک جمع خاص نتوانسته اید بخوبی صحبت کنید و یا در یک جلسه استخدامی دچار استرس شدید شده اید.
44
تکنیک دوم: شرطی سازی ذهن
آیا می دانید دلیل این اتفاقات چیست؟
ذهن شما نسبت به افراد و مکان های خاص شرطی شده است
بنابراین هرگاه در آن موقعیت قرار می گیرد، بطور ناخودآگاه دچار اضطراب می شود.
45
شرطی سازی ذهن
46
شرطی سازی ذهن
اگر به عملکرد ورزشکاران حرفه ای دقت کنید، آنها قبل از هر مسابقه ای از یک عامل بیرونی انگیزه
می گیرند که باعث می شود بهترین عملکرد
خود را داشته باشند.
برخی از آنها یک کلمه خاص را با صدای
بلند صدا می زنند
47
شرطی سازی ذهن
برخی دستمالی به سر می بندند که حاوی یک جمله خاص است و…
در واقع آنها با انجام این کار یک کلید در ذهن خود ساخته اند تا در لحظه مورد نظر بتوانند به نتیجه دلخواه برسند.
48
شرطی سازی ذهن
کودکان نیز این کار را به بهترین نحو انجام می دهند. آنها با پوشیدن لباس قهرمانان فیلم ها، خود را در یک وضعیت خارق العاده می بینند که هر کاری می توانند انجام دهند.
49
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
مرحله1: زمانی را بیاد بیاورید که یک احساس فوق العاده خوب را تجربه کردید.
یک خاطره خوش مانند تولد فرزندتان،
روز ازدواج و یا یک مسافرت با دوستان و
…. این خاطره باید به حدی شاد و خوب باشد که با بیاد آوردن آن، احساس شعف و خوشحالی در شما زنده شود
50
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
اگر خاطره خوشایندی ندارید، می توانید آنرا در ذهن بسازید.
می توانید تصاویر و صداها را بازسازی کنید تا احساس خوب در شما ایجاد شود.
51
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
خاطره را با تمام جزئیات تجسم کنید.
برای تجسم بهتر می توانید چشمان خود را ببندید.
چه افرادی در آن خاطره بودند
وضوح رنگ ها را افزایش دهید.
52
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
صداها و آهنگ هایی که در خاطره بودند را در ذهن خود مرور کنید.
سپس به احساسات و حتی بوهای خوشی که در آن خاطره بودند بپردازید
53
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
مرحله2: با شدت گرفتن این خاطره خوشایند، یک عضو از بدن خود را به مدت 10 ثانیه فشار دهید تا حس خوشایند و فشار دست باهم تلفیق شوند.
54
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
دکمه احساس خوب را می توانید در هرجای بدن نصب کنید
اما بهترین نقطه فشار دادن انگشت اشاره به انگشت شصت می باشد.
55
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
این کار را بین 4 تا 10 بار انجام دهید تا ذهن شما نسبت به این کار شرطی شود.
در دفعات بعد با فشردن این قسمت از بدن به یاد خاطره خوشایند می افتید و می توانید عملکرد بهتری داشته باشید.
همچنین این کار را می توانید برای افزایش اعتماد به نفس نیز استفاده کنید.
56
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
برای این کار به یک خاطره رجوع کنید که در آن اعتماد به نفس بالایی داشته اید.
در حین تجسم این خاطره دست خود را مشت کنید یک اسم روی این وضعیت بگذارید مثلا وضعیت قدرت، وضعیت شادی و… این کار را چندین بار تکرار کنید
57
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
تا با مشت کردن دست به یاد وضعیت اعتماد به نفس بیفتید.
حال موقع راستی آزمایی این تکنیک است.
هنگامی که می خواهید در یک وضعیت خاص مانند سخنرانی در جمع یا مصاحبه کاری قرار بگیرید، یکبار این کار را انجام دهید و دست خود را مشت کنید
58
اجرای تکنیک شرطی سازی ذهن
در عین ناباوری خواهید دید ذهن شما به آن خاطره خوش رجوع می کند و افکار و احساسات شما در بهترین وضعیت قرار می گیرند.
این تکنیک در مواقع مختلف که نیاز به شادی و اعتماد به نفس زیادی دارید مفید خواهد بود
بنابراین آنرا جدی بگیرید و به مدت یک هفته به مرور آن بپردازید.
59
تکنیک سوم: برقراری ارتباط صمیمی
60
چگونه به یک ارتباط عالی برسم
بطور کلی در روش NLP اغلب انسان از نظر کانال ادراکی به 4 دسته
دیداری
شنیداری
حسی یا لمسی
و منطقی تبدیل می شوند.
61
چگونه به یک ارتباط عالی برسم
هر یک از ما تمام این ویژگی ها را داریم
اما برخی از ما ترجیحات دیداری بیشتری داریم و برخی ترجیحات حسی و….
62
1- افرادی دیداری
کانال ادراکی این افراد از طریق بازنمایی تصاویر ذهنی است.
آنها تصاویررا به راحتی به یاد می آورند.
دارای حرکاتی به نسبت تند هستند و تن
صدایی بلندتر از بقیه دارند.
63
1- افرادی دیداری
تمایل به برقراری ارتباط چشمی دارند
و در موقع ارتباط با شما در مقابلتان
قرار می گیرند
64
1- افرادی دیداری
آنها کلی نگر هستند و نباید در ارتباط با آنها بیش از اندازه به جزئیات پرداخت.
در برخورد با آنها با شور و هیجان باشید و از کلماتی که حاوی تصاویر هستند استفاده کنید.
65
2- افراد شنیداری
کانال ادراکی آنها شنیداری است و اطلاعات را از طریق اصوات جمع آوری و پردازش می کنند.
آنها علاقمند به شنیدن تمجید و احترام کلامی هستند و تند صحبت کردن را نوعی بی احترامی تلقی می کنند.
66
2- افراد شنیداری
در هنگام صحبت با آنها به نحوه ادای کلمات، تن صدا و لحن خود بسیار دقت کنید و شمرده شمرده سخن بگویید. آنها دارای مکالمات تلفنی نسبتا زیادی هستند و به جزئیات توجه زیادی دارند.
67
3- افراد حسی یا لمسی
دسته سوم به افراد لمسی یا حسی اختصاص دارد.
آنها از طریح لمس کردن با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می کنند.
آنها حرکات و عکس العمل های به نسبت کندتری دارند و برای ارتباط با دنیای اطراف نیاز به زمان کافی دارند.
68
3- افراد حسی یل لمسی
برای روحیه دادن به آنها می توانید
دستشان را به گرمی بفشارید و به نشانه
تایید بر روی شانه های آنها بزنید.
به آنها فرصت دهید تا در زمان مشخصی به انجام کارهای بپردازند و از وارد کردن فشار کاری به آنها بپرهیزید
69
3- افراد حسی
آنها در کارهای گروهی عالی عمل می کنند و حس همدلی بالایی دارند.
هنگامی که وارد یک جمع جدید می شوند، سعی می کنند در کنار افرادی بنشینند که از قبل آنها را می شناختند و در نگاه اول خجالتی به نظر می آیند اما به محض جلب اطمینان آنها، به یک دوست فوق العاده تبدیل می شوند.
70
4- افراد منطقی
دسته چهارم افراد منطقی هستند.
این افراد قبل از هرگونه تصمیم گیری ابتدا به استدلال و منطقی بودن آن توجه می کنند و احساس
نقش کمتری در نحوه تصمیم گیری آنها دارد.
به همین دلیل برخی از ما تصور می کنیم که
آنها افرادی سرد و بی عاطفه هستند.
71
4- افراد منطقی
در برخورد با آنها سعی کنید از مطالبی استفاده کنید که دارای منبع بوده و علمی بودن آن ثابت شده باشد.
آنها علاقه زیادی به عدد و رقم دارند
72
4- افراد منطقی
بنابراین برای ارتباط با آنها می توانید در نمودار و محاسبات استفاده کنید.
آنها مدیران خوبی هستند اما در رابطه عاطفی در برخی موارد به بی توجهی به دیگران محکوم می شوند
73
تکنیک همگام سازی با مخاطب
در این تکنیک همانند یک آیینه به تقلید از حرکات، سرعت کلام و نحوه صحبت کردن مخاطب می پردازیم تا او بصورت ناخودآگاه یک حس همدلی و نزدیکی با ما داشته باشد.
اساسا همه انسان ها با افرادی که از نظر روحی و جسمی شبیه آنان باشند، ارتباط بهتری دارند.
74
تکنیک همگام سازی با مخاطب
برای این کار به زبان بدن مخاطب توجه کنید و همانند یک آینه آنرا تقلید کنید.
اگر او پای چپ را روی پای راست انداخته و یا دست به سینه است، شما هم چنین ژستی به خود بگیرید.
75
تکنیک همگام سازی با مخاطب
در مرحله بعد به تکیه کلام ها و اصطلاحاتی که استفاده می کند توجه کنید
و زمانی که زمان صحبت کردن شما رسید، از آن کلمات استفاده کنید.
76
تکنیک همگام سازی با مخاطب
همچنین می توانید لحن و سرعت کلام خود را با او هماهنگ کنید تا بیشتری میزان همخوانی را داشته باشید. پس از این مرحله خواهید دید او همکاری بیشتری با شما دارد و از مقاومت رفتاری کمتری برخوردار است
77
تکنیک همگام سازی با مخاطب
پس از این مرحله به مرحله هدایت مخاطب می رسیم.
در این مرحله می توانیم خواسته خود را از او مطرح کنیم و در اغلب موارد با موافقت او مواجه خواهیم شد.
78
تکنیک همگام سازی با مخاطب
79
تکنیک همگام سازی با مخاطب
پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید به یک ارتباط عالی دست یابید، از این روش استفاده کنید و در ابتدای ارتباط خواسته خود را مطرح نکنید.
80
با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09129680169
وبسایت مشارکت در تولید و فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir
مهر ایرانی
مرجع معرفی متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
Mehreirani.ir