تارا فایل

پاورپوینت مطالعه و تحلیل ساختار SBU در یک واحد تولیدی


مطالعه و تحلیل ساختار SBU در یک واحد تولیدی
در ایران در سال 1402

Our team
01
02
03
04
05

فهرست

کسب و کارها معمولاً فعالیت خود را این گونه آغاز می کنند که یک محصول مشخص را برای یک بازار مشخص در نظر می گیرند و به تامین و تولید و عرضه ی آن می پردازند.
اما قرار نیست یک کسب و کار، برای همیشه فقط همان محصول اولیه را تولید کند و در همان بازار اولیه باقی بماند.



STRATEGIC
BUSINESS
UNIT
هنگام بحث در مورد رشد کسب و کار، اغلب با موضوع واحد کسب و کار استراتژیک یا همان SBUدر مدیریت استراتژیک مواجه می شویم. سازمان ها برای رشد اندازه کسب و کار خود و ارائه محصولات متنوع، باید استراتژی SBU را اتخاذ کنند. زمانی که کوکاکولا آرزو داشت از دیگر فضاهای بازار استفاده کند، تیم ها و منابع را برای مدیریت محصولات فرعی مانند Nestea ، Aquabona و Fanta  تخصیص داد.
آن ها این واحدهای تجاری استراتژیک SBU را برای تمرکز بی وقفه روی هر یک از این محصولات در دراز مدت راه اندازی کردند.

تاریخچه

ساختار SBU
چشم انداز، اهداف، ماموریت و … مستقل
اداره کردن به صورت مستقل
گزارش دادن وضعیت به شرکت مادر
ارزیابی توسط شرکت مادر
واگذاری مسولیت های شرکت مادر به صاحبان بخش
کنترل های استراتژیک و مالی

ساختار SBU
سه مورد از سطوح یک واحد کسب و کار استراتژیک
عبارتند از:
دفتر مرکزی شرکت
واحدهای تجاری استراتژیک
بخش هایی که بر اساس شباهت در هر واحد تجاری
استراتژیک جمع آوری می شوند

ساختار SBU
در سیستم SBU، واحد کسب و کار استراتژیک به عنوان یک مرکز سود در نظر گرفته می شود.
این مرکز سود توسط سرپرستان شرکت هدایت می شود. سرپرستان به جای کنترل عملیاتی بر برنامه ریزی استراتژیک تمرکز می کنند.
اگر کنترل و تعامل کم یا عدم تعامل بین واحدهای تجاری استراتژیک و شرکت اصلی وجود داشته باشد، بخش های جداگانه SBU می توانند به سرعت به محیط های تجاری
در حال تغییر پاسخ دهند.

ویژگی های SBU
SBU یک تجارت جداگانه یا گروهی از مشاغل مشابه است که مسئولیت برنامه ریزی مستقل را بر عهده دارند
واحدهای تجاری استراتژیک دارای مجموعه ای از شرکت های رقیب مانند بقیه نیستند.

مدیر یک واحد تجاری استراتژیک مسئول سودآوری، عملکرد و برنامه ریزی استراتژیک واحد خاص خواهد بود.

SBU ها در بازارهای مختلف کار می کنند و گروه های مختلفی از مشتریان را هدف قرار می دهند.

SBU ها تخصص های مختلفی در تولید یا مدیریت دارند که در کسب و کار مادر وجود ندارد.

مزایا و معایب SBU
واحدهای کسب و کار استراتژیک فرآیند مدیریت استراتژیک را ساده می کنند.

واحدهای تجاری استراتژیک به ارتباط
بین بخش های مختلف شرکت کمک
می کنند.

واحدهای تجاری استراتژیک فرآیند حسابداری سازمان های با حجم بالا را آسان تر می کند.

راه اندازی واحدهای تجاری استراتژیک در
هنگام نظارت و بررسی ساده و آسان است.

برقراری ارتباط با مدیریت بالا سخت است.

واحدهای کسب و کار استراتژیک می تواند منجر به تنش داخلی شوند که مستقیماً با دسترسی به منابع مالی ایجاد می شود.

معرفی چند شرکت ایرانی با ساختار SBU
گروه سرمایه گذاری
پارسیان
خدمات مالی و سرمایه گذاری
گروه صنعتی
گلرنگ
صنایع شیمیایی و غذایی
گروه خدماتی
اسنپ
خدمت رسانی الکترونیک
گروه صنعتی، سرمایه گذاری
پاسارگاد
خدمات مالی و سرمایه گذاری و خدمت رسانی الکترونیک

تحلیل ساختار SBU در گروه پاک
گروه لبنیات پاک با بیش از 60 سال سابقه تولید فرآورده های لبنی ، جزو اولین و پرسابقه ترین
شرکت های فعال در تولید محصولات لبنی در کشور می باشد.
این شرکت با تولید انواع شیر، پنیر، ماست، کره، خامه، بستنی و … بخشی از
نیاز روزانه ی کشور را تولید و تامین می نماید.
گروه لبنیات پاک، خود عضوی از گروه صنایع غذایی سینا است.

تحلیل ساختار SBU در گروه پاک
شرکت های زیرمجموعه یا SBU های گروه پاک:

تحلیل ساختار SBU در گروه پاک
شرکت های زیرمجموعه یا SBU های گروه پاک:

محصولات SBUها
A
B
C
D
شیر
ماست
دوغ
خامه
پنیر
کشک
کره
بستنی
شیر
ماست
پنیر
پنیر پیتزا
خامه
دوغ
کره سنتی
کشک
شیر
ماست
خامه
پنیر
دوغ

فرمول محاسبه سهم نسبی
سهم شرکت از
= بازار محصول در سال n
فروش محصول توسط شرکت در سال n
فروش محصول قویترین رقیب در سال n یا متوسط فروش محصول توسط رقبا در سال n

تحلیل محصولات SBUها

فرمول محاسبه رشد نسبی
نرخ رشد نسبی = محصولات در سال n
ارزش کل فروش محصول در بازار در سال (n-1) – ارزش کل فروش محصول در بازار در سال (n)
ارزش کل فروش محصول در بازار در سال (n-1)

تحلیل محصولات SBUها

ماتریس BCG تحلیل محصولات گروه پاک
بستنی
ماست
شیر
کشک
دوغ
انواع خامه
کره
پنیر

ماتریس BCG تحلیل SBU گروه پاک
بستنی
ماست
شیر
کشک
دوغ
انواع خامه
کره
پنیر

Thank you


تعداد صفحات : 23 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود