به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
www.aramis2012.mihanblog.com
سه فرم آزمون های ریون
هدف : استعداد و روشنفکری آزمودنی را با استفاده از آزمون ریون بسنجند .
شرح حال :
نام و نام خانوادگی : ………………………………. سن : ………………………………………..
تحصیلات : …………………………………………….. شغل : ………………………………………
زمینه ناراحتی جسمی و روانی : ……………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………..
علایق و سرگرمیها : …………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………..
روابط خانوادگی با تک تک اعضای خانواده : ……………………………………. ………..
……………………………………………………………………………………………………………………..
سن پدر : ………………………. تحصیلات : ………………….. شغل :………………………..
سن مادر : ……………………. تحصیلات : …………………… شغل :………………………..
تعداد خواهر و برادر : ………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
( آزمون ریون- raven )
این آزمون پیش از جنگ جهانی دوم تهیه شده است .
در اندازه گیری هوش افراد در همه سطوح از کودک 5 ساله تا بزرگسالان به کار می رود .
سوالهای مطرح شده در ماتریس همه از یک نوع هستند و همگی الگویی از تصاویر را نشان می دهد .
این سوالها بر اساس منطق خاصی تنظیم شده اند .آزمودنی باید منطقی را که بر اساس آن الگوی هر سوال ساخته شده است را کشف کند .
آزمودنی باید از بین تصاویر که به عنوان گزینه احتمالی در زیر هر الگو قرار گرفته است تصویری را که الگوی سوال را کامل می کند انتخاب نماید .
سوال های آزمون از ساده به مشکل تنظیم شده اند .
سوالهای انتهایی ماتریس های ریون به اندازه دشوارند که کمتر کسی می تواند در محدوده زمانی تعیین شده پاسخ های درست همه انها را پیدا کند .
این آزمون عمدتا هوش سیال را اندازه گیری می کند .
برخورداری از شرایط بهتر اجتماعی و آموزشی در پاسخ دادن به سوالها تاثیری ندارد .
یک نوع آزمون مستقل از فرهنگ به شمار می رود .
ولی هنوز ثابت نشده که این آزمون به طور کامل مستقل از فرهنگ است .
محدویدیت آزمون ریون این است که سوالهای آن تنوع زیادی ندارد .
آزمون ریون دارای 2 نوع است
آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان 5 تا 9 سال است و دارای تصاویر رنگی است .
آزمون ریون برای سنجش هوش کودکان 9 سال به بالا و دارای تصاویر سیساه و سفید است .
زمان اجرای آزمون 45 دقیقه است .
( آزمون ریون- raven )
آزمون های پیش رونده ریون یک آزمون گروهی هوش است و همچنین یک آزمون غیر کلامی .
این آزمون به طور کلی برای هر کسی کاربرد دارد . یعنی این آزمون را هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ( 5 الی 65 سال ) و همچنین در هر جامعه ای می توان استفاده کرد .
این آزمون را می توان برای افرادی که :
به زبان انگلیسی آشنایی ندارند . ( یعنی قادر به صحبت کردن یا فهمیدن زبان انگلیسی نیستند )
افرادی که قدرت تکلم ندارند . ( آفازی )
افراد ناشنوا استفاده کرد .
در صورتی که آزمودنی بتواند آن را در مدت 20 دقیقه تکمیل کند یک آزمون سرعت محسوب می شود .
محدودیت زمانی برای اجرای آزمون وجود ندارد .
می توان آن را به صورت گروهی یا انفرادی انجام داد .
( آزمون ریون- raven )( دکتر منوچهر ازخوش )
این آزمون را می توان به عنوان مکمل آزمون وکسلر – استنفرد بینه به کار برد .
آزمون C.P.M – S.P.M – A.P.M توسط ج . سی . ریون در بریتانیا به منظور اندازه گیری عامل عمومی ( G ) اسپیرمن ساخته شده است .
از نظر روانشناسان بهترین شاخص عامل عمومی ( G ) شناخته شده است .
پاسخ دادن به آزمون ریون مستلزم کشف رابطه در مواد انتزاعی است .
فرم اول آزمون در سال 1938 و فرم دوم و سوم ان در سال 1947ابداع شد .
ماتریس ( سری تصاویر انتزاعی ) که یک طوالی منطقی را در تصاویری به وجود می آورند که از نظر شکل مشابه هستند ولی به جز یکی بقیه نقایصی دارند و باید از میان 6 تا 8 تصویر جداگانه تصویری را انتخاب کند که ماتریس ( طرح ) را تکمیل کند .
انتخاب آزمودنی باید از قانون حاکم بر ماتریس ها پیروی کند .
( آزمون ریون- raven )( دکتر منوچهر ازخوش )
آموزن ریون یک آزمون رشد ذهنی است که هوش را از دوران کودکی تا پیری اندازه گیری می کند .
با توجه به مطالعات انجام شده نرم سنی با بالا رفتن سن پایین می آید به طوری که نرم سنی در سن 25 سالگی برابر با 44 – در سن 45 سالگی به 35 – در 65 سالگی به 24 می رسد .
فرم اول 60 ماتریس که درجه دشواری آنها به تدریج افزایش می یابد به 5 گروه تقسیم می شود .
( الف – ب – پ – ت – ج ) ( A / B / C / D / E ) .
فرم دوم با 36 ماتریس به 3 گروه A – AB – B تقسیم می شود . به کودکان 5 تا 11 سال و عقب مانده ذهنی اختصاص دراد .
فرم دوم رنگی است ( در فرم دوم جهت ایجاد انگیزه در کودکان و جلب توجه و حفظ دقت آنان از این تصاویر به صورت رنگی استفاده می شود تا ماهیتت درک تصاویر را برای کودکان واضح تر و روشن تر کند .
ماتریس ها یپیش رونده ( APM ) فرم سوم آزمون ریون که دارای 2 کتابچه است و برای اندازه گیری هوش بزرگسالان درخشان 11 سال به بالا استفاده می شود .
( آزمون ریون- raven )( دکتر منوچهر ازخوش )
آزمون دومینو ها
آزمون موزائیک ژیل
آزمون نابسته به فرهنگ کتل
آزمون B53 – دکتر بوناردل
آزمون های دیگری که در این زمینه وجود دارد ( دکتر منوچهر ازخوش )
جهت تفسیر پاسخ ها ( دکتر منوچهر ازخوش )
الف ) حل های نا تمام : این نوع اشتباه موقعی رخ می دهد که آزمودنی قادر نیست بفهمد که کدام
یک از شکل ها ، تصویر اصلی را تکمیل می کند . اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود ، توضیح داده شود .
ب) اصول اشتباه : خطاهای قراردادی در شکلی که آزمودنی انتخاب می کند که از نظر کمی با تصویر تکمیل کننده
فرق می کند . ( اگر آزمودنی چنین خطایی مرتکب شود ، توضیح داده شود .
ج) ایده های هم آمیز با اتصالی : قبل از اینکه آزمودنی تصویر تکمیل کننده را انتخاب کند ، دچار خطا می شود ؛
یعنی قادر نیست برای شکل های بی ارتباط از نظر کمی تمایز قائل شود ، در نتیجه شکلی را که انتخاب می کند که
مخلوطی از نمادهای زیاد از شخصیت اشخاص است که در ماتریس ها نشان داده می شود .
ه) تکرار
کتابچه آزمون ( کتابچه رنگی یا سیاه و سفید )
پاسخنامه
کلید نمره گذاری
جدول معادل هوشبهر برای سنین مختلف
جدول رتبه درصدی
جدول تفسیر کیفی معادل هوشبهر
مداد ، پاک کن ، تراش ، خط کش
حایل
موارد مورد نیاز برای انجام آزمایش ( دکتر منوچهر ازخوش )
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
در این آزمون بعد از کلید گذاری پاسخ های آزمودنی ، وی از میان کل سئوال ها ی 5 مرحله
( A / B / C / D / E ) به ……………………….. سئوال در مدت زمان ………………… پاسخ داده که
تعدادخطاهای وی …………….. است و به توجه به سن ( ………… روز …….. ماه ………. سال ………… )
و تعداد سئوالهای پاسخ داده شده ، هوشبهر وی ……………………………………. با رتبه درصدی معادل
هوشبهر …………… ، که از لحاظ طبقه بندی هوشی در مقایسه با افراد همسن و سال خود در سطح
سرآمد – پر هوش – باهوش – متوسط قوی
متوسط ضعیف – مرزی – کودن – کالیودکانا
بهره هوشی
فراوانی
حدود نابغه
بسیار ممتاز
ممتاز
متوسط
کودن
عقب مانده مرزی
عقب مانده