بنام خدا
راهنمای
ریون پیشرفته
دفترچه رهنمای اجرا نمره گذاری
وتفسیر آزمون ماتریس های
پیش رونده پیشرفته ریون
تهیه وتنظیم : ثریا چاپاری
فهرست مطالب
– آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون…………………………………………………………………………………….1
– توصیف ماتریسهای پیشرونده پیشرفته……………………………………………………………………………….2
– دستورالعمل اجرای آزمون………………………………………………………………………………………………3
– تصریح دستورالعمل………………………………………………………………………………………………8
– نمره گذاری پاسخنامه ونتیجه گیری………………………………………………………………………………..8
– طبقه بندی آزمونیها……………………………………………………………………………………………….9
– جدول، معادل های هوشبهر برای نمره های خام…………………………………………………………..12-11
– جدول، رتبه های درصدی معادل نمره هوشبهر………………………………………………………………13
– برگ پاسخنامه……………………………………………………………………………………………………..14
– کلید تصحیح……………………………………………………………………………………………………….15
آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (1)
آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون یکی از آزمونهای هوشی غیرکلامی است که توسط ریون در انگلستان برای اندازه گیری عامل عمومی ( g ) اسپیرمن ساخته شده است. بعد از تهیه این آزمون پژوهشهای زیادی درباره آن به عمل آمده و بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته است. درحال حاضر سه فرم این آزمون برای اندازه گیری هوش افراد در همه سطوح توانائی- از کودکان 5 ساله تا بزرگسالان سر آمد- در دسترس است.
فرم اول آزمون ماتریسهای پیشرونده معیار( SMP )(2) است که دارای 60 ماتریس یاتصویر است وبه 5 سری 12 تایی تقسیم شده است. نسخه اولیه این فرم درسال 1938 تهیه شده ودر سال 1974 فقط تصحیح کوچکی در سوال اصلی ( 8- B ) آن به عمل آمد. درسال 1956 هم درترتیب اصلی سوالات وگزینه های آن تجدید نظر به عمل آمد ولی هیچگونه تغییری در جوابهای صحیح سوالات صورت نگرفت . از آن موقع تا به حال نسخه تجدید نظر شده 1956 برای آزمایش هوش افراد دامنه های سنی 5/6 تا 65 سال بکار برده می شود. درسطوح سنی پایین تر با اجرای این فرم می توان دامنه های هوشی بالاتر از متوسط را تعیین کرد ولی در سنین بالاتر ( بزرگسالان ) برای تعیین هوشبهر افراد سرآمد بایداز فرم پیشرفته آزمون استفاده کرد.
فرم دوم آزمون، ماتریسهای پیشرونده رنگی ( CPM )( 3) است که 36 تصویر دارد واکثر آنها رنگی است. این فرم در سال 1947 برای آزمایش کودکان 5 تا 11 سال وبزرگسالان عقب مانده ذهنی تهیه
شد. از آن موقع تا بحال این فرم تغییری نکرده است. ماتریسهای پیشرونده پیشرفته ( APM )(4)فرم سوم آزمون ریون است که دارای دو دفترچه است وبرای سنجش هوش بزرگسالان درخشان ( 11 سال الی بزرگسالی ) بکار گرفته می شود.
نسخه اولیه این فرم با 12 سوال در دفترچه اول و48 سوال در دفترچه دوم در سال 1947 منتشر گردید. در سال 1962 با تحلیل سوالی که آ.ر. فوبس(1) روی سوالات آزمون انجام داد تعداد ماده های دفترچه دوم از48 به 36 ماده تقلیل یافت. ازآن موقع تا به امروز نسخه تجدید نظر شده 1962 توسط روانشناسان ومحققان بکار گرفته می شود.
توصیف ماتریسهای پیشرونده پیشرفته ( APM )
این ازمون شامل دو دفترچه وبرای سنجش افراد با توانائی ذهنی متوسط وبالاتر از متوسط ( 11 سال الی بزرگسالی ) بکار گرفته می شود. دردفترچه اول 12 سوال ودر دفترچه دوم 36 سوال چاپ شده است. سوالهای مطرح شده در هر دو دفترچه یکسان هست همگی شامل توالی الگوهای اشکال یا نمودارهایی هستند که بر اساس منطق خاص تنظیم شده اند. آزمودنی باید هر یک از تصاویر یا نمودارها را با انتخاب یک تصویر از بین چند تصویر ارائه شده در پائین صحفه کامل کند. یافتن پاسخ هر سوال مستلزم آن است که آزمودنی رابطه بین اجزای تصاویر را کشف کند سپس رابطه کشف شده را برای یافتن جزء ناقص بکار برد.
دفترچه اول بعنوان یک مجموعه تمرینی قبل از دفترچه دوم روی آزمودنی اجرا می شود تا آزمودنی با روش کار وجواب دادن آشنا شود. درضمن می توان به عنوان یک آزمون کوتاه مدت برای مشخص کردن اینکه ازمودنی جزء ده درصد بزرگسالان کم هوش، یا هشتاد درصد بزرگسالان متوسط ویا جزء ده درصد بزرگسالان با هوش تست بکار برد. دفترچه دوم مجموعه اصلی آزمون را تشکیل می دهد. با توجه با عملکرد آزمودنی دراین دفنترچه می توان رتبه درصدی وهوشبهروی را مشخص کرد. سوال های اولیه دفترچه دوم بسیار آسان است ولی به تدریج مشکلتر می شود بطوریکه سوالهای انتهایی بقدری مشکل است که کمتر کسی می تواند در یک زمان محدود، پاسخ درست آنها را پیدا کند.
این آزمون به دو صورت فردی وگروهی قابل اجراست. آزمودنیها می توانند سوالات دفترچه اول را در عرض 10 دقیقه وسوالات دفترچه دوم را در عرض 40 الی 60 دقیقه پاشه دهند در هنجار یابی این آزمون روی دانش آموزان مقطع راهنمائی ومتوسطه شهر تبریز آزمون بصورت گروهی اجرا شد وبرای دفترچه اول 10 دقیقه وبرای دفترچه دوم 50 دقیقه فرصت داده شد.
دستورالعمل اجرای آزمون :
الف- بصورت فردی : قبل از شروع به اجرای آزمون، بریا کاهش اضطراب ونگرانی احتمالی آزمودنی، ایجاد آمادگی در او وآشنائی تقریبی با توانائیهای او مصاحبه مشاوره ای انجام می گیرد. و اطلاعات مورد لزوم در بالای برگ پاسخنامه یادداشت می گردد.
سپس آزماینده دفترچه اول آزمون را باز وتصویر بالای صفحه اول ( شماره 1 ) را به آزمودنی نشان می دهد ومی گوید (( این تصویر را خوب نگاه کنید قسمتی از آن بریده یا برداشته شده است )) جای خالی را نشان می دهد ومی گوید (( هر یک از تصاویری که در اینجا آمده است )) تصاویر پائین صفحه را یک به یک با انگشت نشان می دهد (( می تواند جای خالی را پر کند ولی همه آنها درست نیست. فقط یکی از هشت تصویر است که اگر در جای خالی قرار گیرد می تواند تصویر بالای صفحه را هم در خط افقی وهم در خط عمودی به درستی کامل کند )) انگشت را در امتداد ردیف های ( افقی ) وستونها ( عمودی ) حرکت می دهد ودر جای خالی نگاه می دارد. می گوید (( شما آن تصویر را به من نشان بدهید )) معمولا آزمودنی بدون دشواری زیاد می فهمد که باید چه کار بکند، بلافاصله شماره 8 را نشان می دهد . اگر آزمودنی نتواند پاسخ صحیح را نشان دهد توضیح را تا آنجا ادامه می دهد که کاملا بهفمد که چه کار باید بکند یا قضیه را بگیرد. اگر پاسخ آزمودنی غلط باشد به او توضیح می دهد که چرا غلط است واز او می خواهد که پاسخ صحیح را از میان تصاویر باقیمانده انتخاب کند.
پس از آنکه آزمودنی پاسخ صحیح را پیدا کرد آزماینده می گوید (( بلی درست است تنها هیمن تصویر است که می تواند تصاویر بالا را هم در خط افقی وهم در خط عمودی تکمل کند )). وقتی آزماینده متوجه شد که آزمودنی مسئله را فهمیده وآنچه را که باید انجام دهد را درک کرده وبه سوال یا مسئله شماره 2 می پردازد به آزمودنی می گوید (( حالا این یکی را جواب بدهید تصاویری را نشان بدهید که می تواند تصویر بالایی را هم بصورت افقی وهم بصورت عمودی تکمیل کند )) معمولا در این مرحله هم مشکلی بوجود نمی آید براحتی تصویر شماره 4 را نشان می دهد. اگر در این مسئله توضیح اضافی لازم باشد به مسئله اول بر می گردد وبا دوباره توضیح دادن آن از آن برای پاسخگوئی به سوال دوم بهره می گیرد، می گوید (( مانند مسئله اول تصویر انتخاب شده در مسئله دوم هم باید تصویر بالائی را هم در خط افقی هم در خط عمودی تکمیل کند )). هیچ توضیح دیگر دهد.
اگر آزمودنی در هر مرحله از جواب دادن به سوالات اشتباه کند قبل ا زپرداختن به مسئله بعدی آزماینده به او تذکر می دهد ومی گوید (( باید تصاویر پائین صفحه را به دقت نگاه کنید وبخاطر داشته باشید که فقط یکی از این تصاویر است که می تواند تصویر بالای صفحه را هم در خط عمودی وهم در خط افقی به درستی تکمیل کند )) اگر آزمودنی روی جزئیات ناچیز دقیق شود آزماینده به او می گوید (( زیاد روی جزئیات نروید چرا که تصویر یا کاملا درست است یا کاملا غلط )). بعد از مسئله اول در بقیه مسائل اولین پاسخ آزمودنی به مسئله چه درست وچه غلط یادداشت می شود.
معمولا افراد کم هوش نمی توانند پنج مسئله اول را حل کنند امتیاز آنها دراین دفترچه کمتراز 6 است مگر اینکه تصادفا پاسخ تصویر انتخاب کنند. افراد متوسط درحل چهار مسئله اول با مشکل روبرو نمی شوند اشتباهات آنها از مسئله پنجم تا مسئله دهم بوقوع می پیوندد. بین آنها بندرت کسانی پیدا می شوند که بتوانند دو مسئله آخر را حل کنند نمره آنها دراین دفترچه بین 6 الی 10 قرار دارد. افراد با هوش اکثرا مسائل را حل می کنند دراین گروه هم کمتر کسی پیدا می شود که بیش از یک غلط داشته باشد.
بعداز اینکه آزمودنی سوالهای دفترچه اول را پاسخ داد آزماینده دفترچه دوم را به آزمودنی می دهد ومی گوید :
(( مسائل این دفترچه شبیه مسائل دفترچه اول است جز اینکه تعداد آنها زیاد است وهرچه به مسائل پایانی نزدیکتر می شوید مسائل مشکلتر می شوند. همه مسائل را از اول تا آخر به نوبت پاسخ دهید بعداز پاسخگویی به یک مسئله ورد شدن از آن، حق برگشت به آن مسئله ومسائل قبلی را ندارید. هر اندازه وقت بخواهید دراختیاز شما گذاشته می شود )) اگر خود آزمودنی پاسخها را یادداشت کند، آزماینده ابتداء یاد می دهد که چگونه پاسخها را روی پاسخنامه بنویسد. درجریان اجراء نیز کنترل می کند تا آزمودنی پاسخها را درست درجای مربوطه یادداشت کند. اکثر آزمودنیها درعرض 40 الی 60 دقیقه به همه سوالها پاسخ می دهند.
ب- اجرا به صورت گروهی :
اجرای گروهی درصورتی امکان پذیر است که شرایط زیر فراهم باشد:
1- مکان مناسب از نظر نور، هوا و حرارت فراهم باشد. دراین مکان فاصله بین صندلی ها تا
اندازه ای باشد که آزمودنیها نتوانند پا سخهای یکدیگر را ببینند.
2- هردودفترچه ازمون وپاسخنامه به تعداد نیاز قبلا اماده شده باشد.
3- توضیحات به گونه ای باشد که برای همه قابل فهم و شنیدن باشد.
4- ناظران جلسه به تعداد کافی حضور داشته وقبلا آمادگی لا زم را کسب کرده باشد.
روش اجرا: بعد از ایجاد آرامش آمادگی وانگیزه برای پاسخ دادن، دفترچه اول همراه با پاسخنامه روی صندلی آزمودنیها گذاشته وگفته می شود (( برای جواب دادن به این آزمون، یک برگ پاسخنامه به شما داده شده همه پاسخ هایتان را در آن یادداشت کنید در دفترچه هیچ علامتی نزنید یا چیزی ننویسد. ابتداءمشخصات خودتان را دربالای برگ پاسخنامه بنویسید )) ناظران جلسه کنترل می کنند تا همه آزمودنیها مشخصات خودشان را یادداشت کنند.
پس از آنکه همه آزمودنیها مشخصات خود را نوشتند، آزماینده درمحلی قرار می گیرد که همه آزمودنیها به راحتی بتوانند او را ببینند و توضیحات وی را بشنوند سپس می گوید (( این آزمون شامل دو دفترچه اول که پیش رو دارید دارای12 سوال نسبتا آسان وساده است سوالهای این دفترچه شما را با نوع سوالات، روش کار کردن وجواب دادن آشنا می سازد. پس از پاسخ دادن به سوالات این دفترچه، دفترچه دوم آزمون که مجموعه اصلی آزمون را تشکیل می دهد به شما داده می شود تا پاسخ دهید. دفترچه را باز کنید وتصویر شماره ( 1 ) را بیاورید )) خود آزماینده نیز تصویر شماره ( 1 ) را باز می کند وآن را به آزمودنیها نشان داده ومی گوید (( دربالای صفحه، (1 ) نوشته شده است ودر پاسخنامه در ستون اول زیر دفترچه اول شماره تصاویر از 1 تا 12 نوشته شده است )) درپاسخنامه، زیر نوشته دفترچه اول ستونی را که شماره سوالات در آنها نوشته شده است را نشان می دهد. می گوید (( در قسمت بالای صفحه تصویری را می بینید که قسمتی از آن برداشته است )) به تصویر بالای صفحه وقسمت برداشته شده اشاره می کند می گوید (( خوب به این تصویر نگاه کنید حال تصاویر پائین صفحه را نگاه کنید )) به ترتیب انگشت خود را روی تصاویر پائین صفحه می گذارد ومی گوید (( هر یک از تصاویر کوچک پائین صفحه می تواند جای خالی تصویر بالارا پر کند ولی همه آنها درست نیست فقط یکی از این 8 تصویر است که می تواند قسمت برداشته شده را هم درخط افقی وهم در خط عمودی بدرستی کامل کند. تصویر کوچک شماره ( 1 ) تصویر بالائی را در خط عمودی بدرستی کامل می کند ولی بصورت افقی غلط است. تصویر شماره 4 هم در خط افقی تصویر بالای صفحه را بدرستی کامل می کند ولی درخط عمودی غلط است )) آزماینده انگشت خود را روی طرح کوچک 8 می گذارد و می گوید (( این تصویر هم در خط افقی وهم درخط عمودی تصویر بالایی را بدرستی کامل می کند. اینطوری نیست؟ پس جواب شماره 8 است حال در پاسخنامه در زیر نوشته دفترچه اول مقابل شماره ( 1 )، عدد8 را بنویسید )) ناظران نظارت می کنند تا آزمودنیها جواب را درجای مربوطه یادداشت کنند. پس از آنکه همه آزمودنیها پاسخ را یادداشت کردند، آزماینده می گوید (( حال به مسئله دوم بروید وجواب دهید )) 20 ثانیه فرصت می دهد ومی گوید ((پاسخ شماره 4 است درپاسخنامه مقابل شماره 2 عدد 4 را یادداشت کنید )) این بار هم ناظران نظارت می کنند تا آزمودنیها پاسخ را در جای مربوطه یادداشت کنند. پس از یادداشت پاسخ، آزماینده می گوید (( در هر یک از صفحات بعدی این دفترچه تصویر می بینید که قسمتی از آن برداشته شده ودر پائین صفحه هم 8 تصویر کوچک چاپ شده است فقط یکی از این 8 تصویر کوچک است که می تواند تصویر بالای صفحه را هم در خط افقی وهم در خط عمودی بدرستی کامل کند این تصویر را پیدا کرده، شماره آن را در پاسخنامه مقابل شماره مربوطه یادداشت کنید. مسائل بتدریج مشکل تر می شود ولی بایستی روی همه مسائل تلاش کنید. مهم نیست که به همه سوالات پاسخ درست بدهید مهم این است که متوجه شوید مسائل چطوری مطرح شده است ونیز یاد بگیرید که چطوری آنها را حل کنید چرا که این روش را در سوالات دفترچه دوم هم بکار خواهید برد. سوالی ندارید؟ مسائل را حل کنید 10 دقیقه فرصت دارید )) در دقایق آخر ناظران دفترچه دوم را به آرامی بدون ایجاد سرو صدا کنار صندلی آزمودنیها می گذارند. بعداز تمام شدن وقت، آزماینده می گوید (( دفترچه اول را ببندید وکنار صندلی هایتان بگذارید ودفترچه دوم را بردارید ولی آن را باز نکنید )) بعد از آنکه همه آزمودنیها دفترچه دوم را برداشتند می گویید (( مسائل این دفترچه شبیه مسائل دفترچه اول است جز اینکه تعداد آنها بیشتر است وبتدریج مشکل تر می شود. همان روشی که برای حل کردن برای مسائل دفترچه اول بکار بردید برای جواب دادن به مسائل دفترچه دوم هم بکار برید. ابتدا به تصویر بالای صفحه در خط افقی نگاه کنید در مورد تصویر درست تصمیم بگیرید بعد در خط عمودی نگاه کنید دوباره تصمیم بگیرید در آخر تصویری را انتخاب کیند که هم بصورت عمودی هم بصورت افقی تصویر بالارا بدرستی کامل کند. وقتی که تصویر درست را پیدا کردید شماره آن را درپاسخنامه زیر نوشته دفترچه دوم در مقابل شماره مربوط به سوال یادداشت کنید در دفترچه علامتی نزنید )) آزماینده در پاسخنامه محل ثبت پاسخ های دفترچه دوم را نشان می دهد می گوید (( مسائل را به ترتیب از اول تا آخر جواب دهید. بعد از پاسخگویی به یک مسئله و رد شدن از آن حق برگشت به آن مساله ومسائل قبلی را ندارید. این را در نظر بگیرید که مسائل بتدریج مشکل تر می شودو وقت زیادی برای پیدا کردن جواب، لازم دارند. وقت آزمون 50 دقیقه است ودر پایان پاسخنامه همراه دفترچه به ناظران جلسه تحویل دهید ))
لازم به تذکر است که در دفترچه راهنمای آزمون آمده بود که اکثر آزمودنیها در مدت زمان 40 الی 60 دقیقه می تواند به سوالات دفترچه دوم پاسخ دهند به این خاطر در هنجار یابی این آزمون روی دانش آموزان شهر تبریز به دفترچه دوم 50 دقیقه وقت داده شد.
تصریح دستورالعمل :
1- آزمون را تا آخر بدون وقفه اجرا کنید.
2- در اجرای آزمون بصورت فردی نیز درصورتیکه آزمودنی توان نوشتن را داشته باشد می توان یادداشت پاسخ ها در پاسخنامه را به خود آزمودنی واگذار کرد.
3- اگر آزمودنی به جای یک پاسخ، دو یا سه عدد جلوی شماره مربوط به تصویر را نوشت، اگر قبل از اتمام آزمون متوجه این عمل شدیم تذکر می دهیم فقط یکی از آن اعداد را انتخاب و بقیه را خط بزند درصورتیکه بعد از اتمام آزمون متوجه شدیم عدد سمت راست را، پاسخ صحیح قلمداد کرده ونمره می دهیم.
4- باید توجه داشت آزمودنی تصاویر را به ترتیب شماره جواب دهد وتصویر را جا نیندازد.
5- زمان صرف شده برای آزمون را اندازه گیری ودر زیر پاسخنامه یادداشت کرد.
6- در صورتیکه آزمودنی درزمان تعیین شده آزمون را تمام نکند آزمون را متوقف می کنیم.
نمره گذاری پاسخنامه ونتیجه گیری :
تصحیح پاسخنامه ها مطابق کلید تصحیح که درصفحه 15 آمده است انجام می گیرد. از آنجا که دفترچه اول بعنوان یک مجموعه تمرینی جهت آشنائی آزمون با روش کار وجواب دادن به سوالات بکار می رود فقط دفترچه دوم بطریق زیر تصحیح ونمره گذاری می شود:
برای هر پاسخ صحیح طبق کلید تصحیح نمره یک وبرای پاسخ غلط نمره صفر تعلق می گیرد.
درپایان تعداد پاسخ های صحیح با یکدیگر جمع می شود نمره خام آزمودنی در آزمون بدست می آید. این نمره خام دربرگه پاسخنامه در خانه مربوط به جمع نوشته می شود. با در دست داشتن نمره خام درآزمون وسن آزمودنی، رتبه درصدی وهوشبهروی از روی جداول نرم ( جدول 1 و2 ) استخراج ودر خانه مربوطه در پاسخنامه نوشته می شود. برای پیدا کردن رتبه درصدی وهوشبهر ابتدا از جدول شماره ( 1 ) معادل هوشبهر نمره خام آزمودنی را تعیین و سپس با مراجعه به جدول شماره ( 2 ) وباتوجه به نمره بهره هوشی، رتبه درصدی معادل آن هوشبهر را پیدا می کنند. چون آزمون برای اندازه گیری هوش افراد متوسط وبالاتراز متوسط تهیه شده است در اینجا معادل های هوشبهر ورتبه های درصدی متوسط وبالاتر از متوسط آورده شده است لازم به تذرک است که این نرم ها بر اساس عملکرد 2561 دانش آموز مقطع راهنمائی ومتوسطه ( 12 سال الی 18 ) شهر تبریز بدست آمده است پس بایستی در تعیین هوشبهر ورتبه درصدی آزمودنیهای شهرهای دیگر بر اساس این نرم ها احتیاط لازم را بعمل آورد.
طبقه بندی آزمودنیها :
با توجه به رتبه درصدی بدست آمده از جدول نرم آزمون می توان تعیین کرد که آزمودنیها از لحاظ هوش درکدام یک از طبقات زیر قرارگرفته است. ازآنجا که آزمون برای سنجش هوش افراد متوسط وبالاتر از متوسط ساخته شده در اینجا طبقات متوسط وبالاتر ازمتوسط آورده شده است.
طبقه ممتاز ونابغه : گروهی که نمره آنها از نمرات 95 درصد افراد همسن خود بالاتر است ( هوشبهر بالاتر از127 است ).
طبقه پرهوش : گروهی که نمره آنها بین 90 تا 95 درصد افراد هم سن خود قرار دارد ( هوشبهر بین 120 و127 است ).
طبقه با هوش : گروهی که نمره آنها بین 75 تا 90 درصد افراد هم سن خود قرار دارد ( هوشبهر بین 110 تا120 است ).
طبقه متوسط : گروهی که نمره آنها بین 25 تا 75 درصد افراد هم سن خود را شامل می شود ( هوشبهر بین 90 تا110 است ).
نمره
خام
سن
نمره
خام
33 تا 18
17
16
15
14
13
12
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
89
91
94
96
99
101
104
106
110
112
115
117
120
123
128
133
140
145
154
89
91
93
96
98
100
102
105
107
110
112
115
118
121
124
128
133
137
142
154
88
90
92
94
97
99
101
104
106
109
111
114
116
119
122
125
130
134
139
144
154
89
91
94
96
99
101
104
106
109
112
115
117
120
123
127
133
138
143
154
89
92
94
96
98
100
102
105
107
109
112
114
117
120
122
125
130
135
141
145
154
89
92
94
96
99
101
103
105
107
110
112
114
116
119
121
124
128
133
136
141
154
88
91
94
96
99
101
103
107
108
110
113
115
117
120
122
125
129
133
136
140
154
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
جدول – 1 : معادل های هوشبهر برای نمره های خام ( سنین 12تا 18 سال ).
رتبه درصدی
هوشبهر
رتبه درصدی
هوشبهر
رتبه درصدی
هوشبهر
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
+99
118
119
120
121
122
123
124
125
126،127
128،129
130،131
132،134
135،140
بیش از 140
57
60
62
65
67
69
71
73
75
77
79
81
83
84
86
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
23
25
27
29
31
33
35
38
40
43
45
48
50
52
55
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
جدول – 2 : رتبه درصدی معادل نمره هوشبهر
برگ پاسخنامه ماتریسهای پیشرونده پیشرفته ( APM )
نام ونام خانوادگی : تاریخ تولد : / /
شغل یا مدرک تحصیلی : تاریخ اجرا : / /
دفترچه اول دفترچه دوم
ردیف
پاسخ
ردیف
پاسخ
ردیف
پاسخ
1
13
25
2
14
26
3
15
27
4
16
28
5
17
29
6
18
30
7
19
31
8
20
31
9
21
32
10
22
33
11
23
34
12
24
35
مدت اجرا
جمع نمرات
رتبه درصدی
طبقه بندی
ردیف
پاسخ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
جمع نمرات
یادداشت آزماینده :
کلید تصحیح ماتریسهای پیشرونده پیشرفته ( A P M )
ردیف
پاسخ
ردیف
پاسخ
ردیف
پاسخ
1
5
13
2
25
7
2
1
14
1
26
2
3
7
15
2
27
7
4
4
16
4
28
5
5
3
17
6
29
6
6
1
18
7
30
5
7
6
19
3
31
4
8
1
20
8
32
8
9
8
21
8
33
5
10
4
22
7
34
1
11
5
23
6
35
3
12
6
24
3
36
2
ردیف
پاسخ
1
8
2
4
3
5
4
1
5
2
6
5
7
6
8
3
9
7
10
8
11
7
12
6
s Progressive Matrices test. 3- Colored Progressire Matrices' 1- Raven
2- Standard Progressive Matrieces. 4- Advanced Progressire Matrices
1- A.R.Forbes
—————
————————————————————
—————
————————————————————
16