تارا فایل

پاورپوینت مشاوره و آزمون تست ایدز




مشاوره و آزمون تست ایدز

خودآگاهیSelf awareness

خودآگاهی
برای انجام یک مشاوره موثر و مناسب ، مشاور باید از احساسات و نگرش خود مطلع باشد.
آیا نسبت به برخی مراجعان احساس ناخوشایندی دارم؟
آیا صحبت در مورد برخی مطالب برایم دشوار است؟
آیا نیاز دارم دایم شرایط را کنترل کنم؟
آیا از احساسات و نگرش خودم و نحوه تاثیر آن بر روند مشاوره آگاهم؟

خودآگاهی در مشاوره
آگاهی از احساسات، افکار، نگرش و ارزشها و چگونگی تاثیر آن ها بر روند مشاوره
پایش احساسات، افکار و…در جهت رشد و تعالی مهارت های مشاوره وکمک به پذیرش و احترام به احساسات، افکار، نگرش و ارزشهای مخاطب.

خود(The Self)

ارزش ها و نگرش ها
مشتمل بر احساسات و باورهای فرد در خصوص یک موضوع، یک واقعیت، یک رفتار یا یک فرد.
ارزش ها و نگرش مشاور نباید در ارائه مشاوره به مراجع تاثیر بگذارد.

عوامل شکل دهنده ارزش ها
خانواده
اجتماع
آموزش های رسمی

پیش داوری
سوگیری یا پیش قضاوت در خصوص یک فرد یا یک قوم،یا…
در زمینه های:
قومی
جنسیتی
اقتصادی اجتماعی
فرهنگی- مذهبی
رفتاری
سنی

علل پیش داوری
کمبود اطلاعات
احساس ترس و عدم امنیت
نیاز به طرد دیگران

کاهش پیش داوری
شناسایی و به جا آوردن
جمع آوری اطلاعات کافی در خصوص فرد یا گروهی که فرد به آن تعلق دارد
برقراری ارتباط با فرد یا گروهی که فرد به آن تعلق دارد

مشاوره در ایدز

اصول مشاوره
مشاوره یک تعامل هدفمند است که طی آن مشاور با صرف وقت و توجه برای مراجع ، به او در جستجو و کشف روش هایی برای زیستن خلاقانه تر، تصمیم گیری و تغییر رفتارکمک می کند.
مشاوره در خصوص HIV/AIDS : یک مکالمه محرمانه بین مشاور و مراجع با هدف توانمندسازی مراجع برای مقابله با استرس و اتخاذ تصمیم شخصی در مورد HIV/AIDS می باشد ( 1994-WHO).

اصول مشاوره و آزمایشHIV
آزمایش HIV داوطلبانه است (آزمایش اجباری نه موثر است و نه اخلاقی).
اخذ رضایت آگاهانه از مراجع ضروری است.
رعایت رازداری الزامی است.
ارائه حمایت و خدمات پس از آزمایش ضروری است.

اجزای ضروری رضایت آگاهانه
ارائه مشاوره پیش از آزمایش (شامل ارائه اطلاعات لازم در زمینه: HIV/AIDS ، آزمایش مربوطه، حمایت ها و خدمات بهداشتی – درمانی موجود برای زمان روشن شدن نتیجه)
اطمینان از درک صحیح مطالب توسط مراجع
احترام به مراجع و اختیار وی برای انجام آزمایش

استراتژی مشاوره در HIV/AIDS
پیشگیری اولیه:
پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز از طریق ارائه اطلاعات وکمک به تغییرات رفتاری در جهت کاهش رفتارهای پرخطر
پیشگیری ثانویه:
فراهم آوردن حمایت های روانی اجتماعی و بهداشتی-درمانی برای افراد آلوده به ویروس و افراد تحت تاثیرHIV/AIDS infected) & affected)

نقش های مشاوره ایدز
ارائه اطلاعات
ترغیب مراجع برای رفتارهای پیش گیرانه
کمک به مراجعین با نتیجه آزمایش مثبت و نزدیکان ان ها برای پذیرش و کنار آمدن با نتیجه آزمایش
بحث و استفاده از روش های حل مسئله برای اخذ تصمیماتی که مراجع باید بگیرد با توجه به شرایط وی
ارجاع مراجع به سرویس های مربوطه برای دریافت درمان ها و مراقبت های مورد نیاز

یک مشاوره صحیح به مراجع کمک می کند تا:
مشکل موجود را به درستی شناسایی کند
اطلاعات مورد نیاز را کسب کند
راه ها و امکانات مختلف را شناسایی کند
نتیجه و پیامد راه های مختلف را ارزیابی کند
تصمیم گیری کند
مسئولیت تصمیم و عملش را بپذیرد
نتیجه تصمیم را ارزیابی کند (بررسی علل موفقیت و شکست و استفاده آتی)

مشاوره صحیح :
توصیه کردن
دستورالعمل دادن
فقط ارائه آموزش و اطلاعات
گپ زدن
بازجویی کردن
اعتراف گرفتن
موعظه کردن
اطمینان بخشی غیر واقعی
دلداری دادن (کوچک نمایی مشکل موجود)
نیست

اجزای یک مشاوره صحیح
زمان کافی
پذیرش مراجع
در دسترس بودن مشاور
ثبات و صحت اطلاعات
رعایت رازداری

یک مشاوره موثرمبتنی است بر:
اعتماد
ارتباط
همدلی
درک متقابل
در نظرداشتن ویژگی های اجتماعی-فرهنگی

مهارت های اصلی مشاوره:
برقراری رابطه( Rapport)
اطمینان از رازداری و رعایت حریم خصوصی
احترام قایل شدن برای مراجع
نشان دادن همدلی
بجا آوردن احساسات دشوار
پذیرش

مهارت های ارتباطی
گوش دادن فعال و نشان دادن توجه
استفاده از زبان متناسب با سطح تحصیلات، سن و فرهنگ مراجع
استفاده از عبارات سوم شخص
استفاده از سئوال های باز پاسخ
عدم ارائه مستقیم راهکار و سوگیری

تکنیک های ویژه
روشن سازیclarifying
عبارت های مترادفparaphrasing
ارائه قالب جدیدreframing
انعکاس احساساتreflecting feelings
تکرار اطلاعاتrepeating information

تکنیک های ویژه…
خلاصه کردنsummarizing
کاوش و بررسیprobing
مواجه کردن confronting

روند مشاوره
مرحله آغازین(برقراری ارتباط)
مرحله میانی(گردآوری و ارائه اطلاعات )
مرحله جمع بندی(حل مسئله و مدارا)
مرحله پایانی(ختم جلسه مشاوره)

مشاوره پیش از آزمایش

اهداف
بررسی میزان خطری که مراجع را تهدید می کند.
کمک به مراجع تا متوجه ضرورت انجام آزمایش شود و برای انجام آن تصمیم بگیرد.
ارائه توضیحات روشن در مورد آزمایش و نتیجه آن
توضیح در مورد محدودیت های نتیجه آزمایش
ارائه اطلاعات لازم در مورد روش های کاهش خطر آلودگی و انتقال
بررسی واکنش های احتمالی به نتیجه آزمایش
بررسی منابع و امکانات حمایتی مراجع

خطوط کلی مشاوره پیش از آزمایش
جستجوی علت مراجعه و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز
درک موقعیت از دیدگاه مراجع
دستیابی به یک برنامه کاهش خطر و راهبردهای نیل به آن

مراحل مشاوره پیش از آزمایش

مرحله اول
برقراری ارتباط با مراجع
معرفی خود و نقش مشاور
توضیح در مورد مدت زمان جلسه و احتمال نیاز به جلسات بیشتر
توضیح و تاکید بر راز داری
اخذ اطلاعات اولیه از مراجع

علت مراجعه و احساس نیاز به انجام آزمایش
بررسی عوامل خطر

مرحله دوم

ارزیابی میزان اطلاعات مراجع در مورد HIV/AIDS و آزمایش HIV
شناسایی اطلاعات نادرست و سوء برداشت ها
ارزیابی آشنایی مراجع با آزمایش و نتیجه آن(مفهوم نتیجه مثبت و منفی، دوره پنجره و مثبت کاذب)
معرفی نحوه آزمایش و ارائه پاسخ
توضیح در مورد فواید مشخص شدن وضعیت بیماری

مرحله سوم

ارزیابی تاثیر نتیجه آزمایش بر روی فرد و افراد و جنبه های مهم زندگی وی
ارزیابی و صحبت در مورد منابع حمایتی مراجع
ارزیابی مکانیسم های دفاعی مراجع و نحوه برخورد با مشکلات پیشین
ارزیابی وضعیت روانی مراجع
مرحله چهارم

ارائه اطلاعات در مورد رفتارهای سالم (ارتباط جنسی ایمن، کاهش آسیب در مصرف کنند گان مواد ،…)
بررسی روش های کاهش آسیب و خطر با مراجع و دستیابی به راهبرد های عملی و منطبق با شرایط هر مراجع
بررسی امکانات و اقدامات مورد نیاز برای تغییر رفتارهای پر خطر
ارائه فرصت برای طرح سئوالات مراجع
مرحله پنجم

مرحله ششم
مراجع اعلام کند آیا می خواهد آزمایش دهد یا خیر.
در صورت اعلام رضایت مراجع برای انجام آزمایش، روند انجام آن توضیح داده شود.
زمان جلسه بعدی (ادامه مشاوره یا مشاوره پس از آزمایش) تعیین شود.

مشاوره پس از آزمایش

هدف
کمک به مراجع تا نتیجه آزمایش را درک کند و بپذیرد.
کمک به اداره هیجانات و واکنش های مراجع
کمک به مراجع برای تصمیم گیری های لازم و برنامه ریزی برای روش های کاهش آسیب و حذف رفتارهای پرخطر
ارجاع جهت دریافت خدمات تخصصی تر(در صورت نیاز)

مراحل مشاوره پس از آزمایش
اطمینان از اینکه مراجع در حد مطلوبی از مشاوره پیش از آزمون استفاده کرده است.
سئوال در مورد احساسات مراجع در مدتی که برای آزمایش اقدام کرده است.
دادن فرصت برای طرح سئوالات احتمالی
اعلام نتیجه آزمایش

اطمینان از اینکه مراجع نتیجه آزمایش و مفهوم آن را درک کرده است.
ارزیابی درک شناختی مراجع
ارزیابی هیجانی و روانی مراجع
کسب اطمینان از آمادگی مراجع
برنامه ریزی برای حذف رفتارهای پرخطر و کاهش آسیب
ارجاع در موارد لزوم

مشاوره پس از نتیجه منفی
ارزیابی مفهوم نتیجه منفی از نظر مراجع و در صورت نیاز ارائه توضیحات لازم
صحبت در مورد ”منفی ماندن“
توضیح کافی در مورد دوره پنجره و نیاز به آزمایش مجدد
تاکید بر اجتناب از رفتارهای پرخطر
برنامه ریزی منطبق با شرایط مراجع برای رفتارهای سالم
کمک به توانمندسازی مراجع در جهت اجرای برنامه تعیین شده

مشاوره پس از نتیجه مثبت
توضیح در مورد تفاوت بین آلودگی و بیماری ایدز( یادآوری)
فرصت دادن برای درک موضوع و استفاده از اطلاعات جلسه پیش از آزمایش
بررسی مفهوم نتیجه آزمایش از دیدگاه مراجع

توضیحات روشن در مورد بیماری و درمان های مربوطه وپیشگیری:
– معرفی سرویس های حمایتی درمانی موجود
توصیه برای رعایت اصول تغذیه سالم،ورزش و استراحت کافی
خودداری از مصرف الکل وسیگار
مراجعه به پزشک حتی برای بیماری های جزئی

توضیحات لازم در خصوص پیشگیری از انتقال
کمک برای اعلام نتیجه به شریک جنسی یا دیگران
بررسی شرایط ویژه و اقدامات لازم(مثل بارداری)
کمک برای تشویق شریک جنسی برای انجام آزمایش
بررسی وضعیت هیجانی- روانی مراجع
تهیه برنامه ای برای پذیرش و کنار آمدن با شرایط جدید

در صورت نیاز تعیین وقت برای جلسه یا جلسات بعدی مشاوره
در صورت نیاز ارجاع به روانپزشک

اعلام نتیجه آزمایش فرد به دیگران
همسر
محل کار و تحصیل
مراکز بهداشتی – درمانی

مشاوره دربحران
بحران:احساس تهدید و ناتوانی شدید در اداره شرایطی ناخواسته و ناگهانی
درک بحران توسط فرد باید مورد توجه قرار گیرد
تظاهرات بحران می تواندهیجانی یا بصورت رفتارهای تخریبی باشد

شرایطی که می تواند بحران زا باشد
دریافت نتیجه مثبت آزمایش HIV/AIDS
ورود به مرحله بیماری ایدز
فوت یک دوست مبتلا به ایدز
شکست درمانی

عناصر بحران
شوک متعاقب درک شرایط ناگوار
واکنش هیجانی
گوشه گیری و اندوه
پذیرش

نکات مهم مشاوره در بحران
مشخص کردن مشکل
اجازه بیان احساسات
نشان دادن توجه و گوش دادن فعال
پذیرش و درک موقعیت مراجع
کمک به مراجع تا احساس کنترل شرایط را کسب کند
بررسی خطر آسیب رسانی به خود یا دیگری و در موارد لزوم ارجاع به سرویس های تخصصی تر

تکنیک های مورد استفاده
طرح سئوالات ساختار یافته
حمایت عاطفی (پذیرش و همدلی)
تاکید براینجا و اکنون
تسهیل ابراز هیجانات
تکرار مطالب مهمی که توسط مراجع انکار می شود یا پذیرش آن دشوار است
استفاده از مهارت های کنترل خشم،حل مساله و تصمیم گیری

پرهیز از:
قضاوت
نصیحت
کوچک نمایی مشکل

مهارت های زندگی برای پرهیز از رفتارهای پرخطر

با استفاده ازمتن آموزشی مهارت های زندگی« ویژه روانپزشکان »، نوشته دکتر مهدی بینا و همکاران

مدارا با احساسات شدید
تشخیص و پذیرفتن اینکه همه افراد حدودی از احساسات و هیجانات شدید را در زمان های مختلف تجربه می کنند.
شناختن راه هایی که بوسیله آنها می توان با احساسات و هیجانات شدید بطور موثری مدارا کرد.

مهارت کنترل خشم
آموزش تکنیک stop-think-do
تشخیص احساس خشم در خود و دیگری
آموختن کنترل تکانه های خشم
آموختن روش های خود آرام سازی
آموختن بروز خشم به روش غیرتهاجمی، احساس خشم و عصبانیت پذیرفتی است ولی آسیب رساندن به خود و دیگران به صرف عصبانیت پذیرفتنی نیست.
بیان و انتقال احساس خشم به یک روش مثبت
آموختن مهارت های حل مسئله
آموختن خروج از یک موقعیت تهاجمی و پرخاشگرانه
آموختن پیشگیری ازقربانی اعمال پرخاشگرانه دیگران شدن

روش های مختلف برای تطابق با خشم
ابزار بدنی (مانند آرام سازی)
ابزار فکری (مانند کسب مهارات های حل مسئله، استفاده از شوخی، و تغییر افکاری که در پس احساس خشم وجود دارد)

برخی روش های موثر برای کنترل خشم
بیان احساس وصحبت کردن راجع به موضوع ناراحت کننده.
دور شدن از موقعیت.
نفس عمیق و آهسته کشیدن.
کمک خواستن.
گوش دادن به موسیقی.
رفتن به جایی ساکت و آرام.
گفتگو با خود مثبت
پرهیز از گفتگوهای درونی برانگیزاننده خشم

برخی روش های موثر برای کنترل خشم
تشویق به نوشتن احساس درونی
ارزیابی خود در موقعیت های خشم
تغییر پیش فرض های برانگیزاننده خشم

نکته: روش های کنترل خشم در افراد مختلف متفاوت است و باید کمک کرد هر فرد روش های موثر برای خود را بیابد و استفاده کند.

نکاتی برای مشاوره در مواقع خشم مراجع
همدلی با مراجع و نشان دادن آنکه متوجه میزان خشم وی می باشید.
تشویق و تسهیل مراجع برای صحبت کردن در مورد خشمش
پرهیز از سخنرانی و نصیحت

مهارت حل مساله و تصمیم گیری
حل مسئله از دو قسمت عمده تشکیل می شود:
استفاده از مهارت های تفکر خلاق و انتقادی
تصمیم گیری

مراحل حل مسئله و تصمیم گیری

1- تعریف مشکل و درک درست آن
2- جمع آوری اطلاعات
3- ارزیابی اطلاعات ( بررسی راه حلهای مختلف)
4- انتخاب بهترین راه حل
5- به کاربستن انخاب
6- مرور و ارزیابی نتیجه
7- بازبینی(درصورت لزوم)

مهارت قاطعیت و نه گفتن
قاطعیت توانایی نشان دادن احساسات، عقاید، افکار و نیازهای خود بطور مستقیم، آشکار و صادقانه است، در حالیکه ارزش ها و قوانین دیگران مورد حمله قرار نگیرد.
تفاوت قاطع بودن، پرخاشگر بودن و منفل بودن
لزوم ترک موقعیت و درخواست کمک در برخی موارد

هر فردی حق دارد:
به درخواست و تقاضایی که از وی می شود «نه» بگوید.
برای هر کاری که انجام می دهد به دیگران دلیل ارائه ندهد.
اجازه ندهد دیگران، درخواست های غیرمنطقی از وی داشته باشند.
از دیگران بخواهد اشتباهی را که مرتکب شده اند و روی او تاثیر منفی گذاشته است، اصلاح کنند.
رفتارهای خود را ارزیابی کند و فقط به ارزیابی های دیگران گوش ندهد.
اشتباه کند و مسئولیت آن را بپذیرد.
اجازه دهد تا دیگران بدانند چه احساسی دارد و چه فکری می کند بدون تضییع حقوق دیگران

روش های افزایش مهارت قاطعیت
در ابتدا مشخص کنیم که چه می خواهیم بگوییم؟ «بلی» یا «نه». اگر مطمئن نیستیم که چه تصمیمی می خواهیم بگیریم، بگوییم: لازم است مدتی فکر کنم و بگوییم که چه وقت به او پاسخ خواهیم داد.
نسبت به احساسات، نیازها، عقاید و نظرات خودمان، صادق و رو راست باشیم و آنها را بشناسیم.
درخواست های منطقی خود را مشخص، مستقیم و محکم بیان کنیم.
اهداف و مقاصد خود را به روشی مستقیم و صادقانه بیان کنیم.
نقطه نظرات خود را بدون شرمندگی و معذرت خواهی بیان کنیم.
تا جایی که امکان دارد بطور خلاصه دلیل خود را برای مخالفت بگوییم اما از دادن توضیحات زیاد خودداری کنیم.

روش های افزایش مهارت قاطعیت
اگر کاملاً متوجه خواسته و پیام طرف مقابلمان نشدیم، برای روشن شدن موضوع سوال کنیم و توضیح بخواهیم.
مسئول بودن راجع به رفتار خودمان، به ما این فرصت را می دهد که احساس خوبی راجع به خود داشته باشیم.
اجازه ندهیم که دوستان و اطرافیان ما، رفتارها، عقاید و ارزش های خود را به ما تحمیل کنند، در عوض به آنها این فرصت را بدهیم تا بدانند ما چه فکر و چه احساسی داریم؟ و چه می خواهیم؟
از کلمه «نه» استفاده کنیم و ممکن است لازم باشد در صورت انتخاب آن توضیحی نیز برایش بدهیم.
وقتی کاری را نمی خواهیم انجام بدهیم، بگوییم «نه» تا اینکه بگوییم: «… خوب می دانی، آخه من اینطور فکر نمی کنم…» چراکه این پاسخ نشانه تردید ماست تا قاطعیت.
بهتر است به جای عبارت «من نمی توانم…» یا «من نباید…» از عبارت «من تصمیم دارم که این کار را نکنم» یا «من نمی خواهم…» در بیان مخالفت خود استفاده کنیم.

روش های افزایش مهارت قاطعیت
شاید لازم باشد در مقابل خواسته دیگران چندین بار امتناع و مخالفت خود را تکرار کنیم. نیازی نیست هر بار توضیحات جدید بدهیم، فقط «نه» را تکرار کنیم و دلایل اولیه خود را بگوییم.
اگر طرف مقابل ما پس از هر بار «نه گفتن» ما باز اصرار بر خواسته خود دارد، سکوت کنیم یا موضوع بحث را عوض کنیم و یا حتی می توانیم مکالمه را قطع کرده و محل را ترک کنیم.
از سوالات «چرایی» (Why question) اجتناب کنیم، اینگونه سوالات باعث حالت تدافعی در طرف مقابل ما می شود.
برای قوانین دیگران اهمیت و احترام قائل شویم و آنها را بشناسیم.
می توانیم احساس شخصی را که خواسته او را رد کرده ایم، بیان کنیم تا به او بفهمانیم که متوجه شرایط او هستیم؛ مانند: «من می دانم که این تو را ناراحت می کند، اما من…»

روش های افزایش مهارت قاطعیت
از امتناع خود احساس گناه نکنیم، این وظیفه ما نیست که همه مشکلات دیگران را حل کنیم.
اگر با تقاضای اولیه فرد، موافق نیستیم اما مایل هستیم به او کمک کنیم، می توانیم شرایط خود را بیان کنیم
ما این حق را داریم که عقیده خود را عوض کنیم و به تقاضایی که در ابتدا پاسخ مثبت داده ایم، حالا پاسخ منفی بدهیم.
برای نشان دان احساس عصبانیت و ناراحتی خود از ضمیر «من» و «ما» استفاده کنیم به جای آنکه با استفاده از کلمه «تو» و «شما»، او را سرزنش کرده و انگشت اتهام به سویش نشانه بگیریم. مثلاً مناسب تر است بگوئیم: من خیلی ناراحت می شوم وقتی به نظر من توجه نمی کنید تا اینکه بگوئید: شما خیلی بی خیال و بی توجه هستید و به نظرات دیگران هیچ ارزشی قائل نمی شوید.

روش های افزایش مهارت قاطعیت
در هنگام ارتباط با دیگران از وضعیت بدنی و تُن صدای مناسب استفاده کنیم؛ مثلاً تن ضعیف صدا، شانه های فرد افتاده، دستهای درهم قفل شده و نگاه غیرمستقیم و نامطمئن، حالت ترس، تردید و انفعال را در ما نشان می دهد و طرف مقابل را برای درخواست های غیرمنطقی اش بی پرواتر می کند و برعکس، داد و فریاد، سینه های سپر شده، نگاه گستاخانه و… نشانه پرخانشگری ما و زیرپا گذاشتن قوانین و حقوق دیگران است؛ یعنی مطمئن باشیم ژست غیرکلامی ما تقویت کننده و منعکس کننده پیام کلامی ما و نشان دهنده قاطعیت در کناررعایت ادب و احترام است.
در هنگام بیان و انتقال پیام خود از ارتباط چشمی مناسب استفاده کنیم و به صورت طرف مقابل نگاه کنیم.
در یک فاصله مناسب و راحت از طرف مقابل بایستیم یا بنیشیم.
در صورت لزوم پیام خود را تکرار کنیم و اگر فکر می کنیم هدف و پیام ما به خوبی و روشنی دریافت نشده است، آن را توضیح دهیم.

روش های افزایش مهارت قاطعیت
زمانی که در موقعیتی قرار می گیریم که لازم است پاسخ «نه» بگوئیم و مخالفت خود را با عقیده نظر و خواست دیگران مطرح کنیم، همیشه این سوالات را از خود بپرسیم.
آیا توانستم پیام خود را هر چه واضح تر و روشن تر بیان کنم؟
چقدر در مورد چیزی که می خواستم بگویم بطور خاص و مشخص عمل کردم؟
آیا ممکن است دوباره پیام خود را تکرار کنم؟ آیا با انجام آن احساس راحتی می کنم؟
علاوه بر کلام خود، چگونه از زبان بدنی خود برای انتقال پیامم استفاده کردم؟
28- در مورد تقاضای خودمان:
اگر طرف مقابل بار اول پاسخ منفی به تقاضای ما داد، آن را تکرار کنیم و خیلی زود از خواسته خود با اولین پاسخ منفی نگذریم.
29- از دیگران بخواهیم وقتی با آنها صحبت می کنیم به نقطه نظرات ما گوش بدهند.

نظارت ، ارزیابی و کیفیت مشاوره MONITORING , SUPERVISION, AND QUALITY ASSURANCE

پایش
ثبت روزانه گزارش عملکرد
ایجاد ساختارو تعریف روند بررسی
مقایسه مداوم عملکرد با برنامه تعیین شده
پایش در تمام موارد از ساختار تا اجرا انجام می شود

هدف پایش در VCT
اطمینان از اینکه فعالیت ها همانگونه که برنامه ریزی شده اند انجام میشوند.
نمایش نحوه کار VCT و مراکز مرتبط
یک شاخص مقدماتی برای ارزیابی تغییرات رفتاری

ارزشیابی
ارزیابی ساختاریافته و دوره ای مهارت های فردی مشاوران، اطمینان از کیفیت سیستم، ارزیابی برنامه ، شرایط فیزیکی و فعالیت های آموزشی مرکزبرای اینکه متوجه شویم آیا نتایج مورد انتظار (تغییرات رفتاری، کسب مهارت مشاوران ،…)حاصل شده است یا خیر.

نظارت SUPERVISION
کمک به ارتقاء توانمندی و خلاقیت مشاوران
ضرورت سیستم برای اطمینان از کیفیت مناسب ارائه خدمات به مراجع
آموزشی و حمایتی
پیشگیری از burnout مشاوران

ابزارهای نظارت
چک لیست ها
مشاهده روزانه فعالیت های مرکز و تعاملات بین کارکنان و مراجعان
بازخورد گرفتن از مراجعان

متدهای ارتقاء کیفیت جلسه نظارت
معرفی و بررسی موارد
نوشتن جلسه مشاوره
ضبط جلسات مشاوره (با رضایت مراجع)
مشاهده مستقیم جلسه مشاوره (با رضایت مراجع)
ایفای نقش

اطمینان کیفیQUALITY ASSURANCE
دربرگیرنده:
استانداردهای بالینی
رضایت مراجع
مدیریت اجرایی

استراتژی های اطمینان کیفی در VCT
کیفیت مشاوره:
آموزش و پرورش مشاوران متبحر
استفاده از فرم های منعکس کننده عملکرد مشاوران
وجود جلسات نظارت فرد یا گروهی برای مشاوران
وجود ابزارهای بررسی کیفیت مشاوره توسط مشاهده گر مستقل
وجود شبکه حمایتی برای مشاوران

استراتژی های اطمینان کیفی در VCT
کیفیت آزمایش:
آموزش مداوم تکنیک های آزمایشگاهی
آزمایش درصدی از نمونه ها در آزمایشگاه رفرانس


تعداد صفحات : 78 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود