تارا فایل

پاورپوینت مدیریت سرمایه در گردش



مدیریت سرمایه در گردش

مقدمه"
مدیریت سرمایه در گردش مانند هر تصمیم دیگر مالی ، مستلزم توجه به ایجاد
تعادل بین ریسک و بازده است هرچه دارایی جاری بیشتری نگهداری شود
اولاً ریسک نقدینگی بیشتر کاهش می یابد ، ثانیاً انعطاف پذیری بیشتری وجود
خواهد داشت ، چون داراییهای جاری را به سهولت می توان با تغییرات سطح
فروش تعدیل کرد.
اما در مقابل نرخ بازده نیز کاهش می یابد ؛ زیرا داراییهای جاری معمولاً بازده
کمتری نسبت به داراییهای مولد دارند . از طرف دیگر هرچند نگهداری
دارایی جاری کمتر ممکن است به بازده بیشتری منجر شود ولی ریسک نقدینگی را
افزایش می دهد .
بدهی های جاری – داراییهای جاری = سرمایه در گردش خالص

یکی از مسائل مدیریتی ، مدیریت بر داراییها و بدهی های جاری است .

مدیریت بر سرمایه در گردش همانند مدیریت بر داراییهای جاری است.

انواع داراییهای جاری در هر شرکتی عموماً به شرح زیر است:
وجوه نقد
سرمایه گذاری کوتاه مدت
حسابها و اسناد دریافتنی
موجودیها
پیش پرداختها
حسابهای پرداختنی(اعتبار تجاری)
سود سهام پرداختنی
مالیات پرداختنی
تسهیلات(وام)
اگر تامین مالی جاری از محل بدهی های جاری باشد وضعیت شرکت عادی است .

اگرمیزان بدهی جاری ازمیزان دارایی جاری کمترباشد، سرمایه درگردش مثبت است .

اگرمیزان بدهی جاری ازمیزان دارایی جاری بیشترباشد، سرمایه درگردش منفی است .

هدف مدیریت بر سرمایه در گردش:
1) کاهش هزینه های وجوه نقد
2)افزایش بازدهی شرکت
هزینه های وجوه های نقد:
الف) هزینه فرصت

ب) هزینه نگهداری
مدیریت وجه نقد:
الف) تسریع در جریاناتهای نقدی ورودی
(از طریق ابزار الکترونیکی / صندوق پستی(
ب) تاخیر در جریانات نقدی خروجی

راهکارهای تسریع در جریانات نقدی ورودی
الف) آگاهی از سیاستهای بانک در وصول چکه
ب) شناسایی منابع و محل دریافتهای شرکت
ج) به کار بستن روشهایی برای تسریع امر به حساب منظور کردن
چکهای شرکت
بکارگیری صندوق پستی درتسریع جریانات نقدی ورودی:
قبل از استفاده از آن باید با توجه به متوسط مبالغ وصولی از طریق چکها،
صرفه جویی حاصل از آن ، کاهش زمان دریافت هر چک و هزینه های وصول آن ،
هزینه هاومنافع این سیستم تجزیه وتحلیل شود .

مثال2) شرکتی در حال بررسی استفاده از نوعی صندوق پستی است که این صندوق
سالیانه 1000000 ریال هزینه دارد . متوسط وصول مطالبات شرکت روزانه
35000000 ریال می باشد اگر از صندوق پستی استفاده شود دوره وصول
مطالبات تا دو روز کاهش می یابد با فرض 15% نرخ بازده شرکت ، هزینه و
منفعت به کارگیری این سیستم را بررسی کنید؟
بازده حاصله از تسریع در وصول مطالبات 105000000
کسر می شود هزینه (1000000)
حاصل : فایده استفاده از صندوق پستی 9500000

*بازده حاصله از تسریع در وصول مطالبات = 35000000×2×15%

راهکارهای تاخیر در جریانات نقدی خروجی
1)پرداخت صورتحساب ها از طریق برات

2)صدور چک بعهده بانک های دوردست

3)استفاده از حداکثر فرصت درپرداخت تعهدات

مثال3) هر 2هفته یکبار شرکتی بطور متوسط 50میلیون ریال چک صادر می کند که
3روز بعد نقد می شود . در صورتیکه بهره ی روزانه ی حساب پس انداز0364/0%
باشد میزان صرفه جویی سالانه شرکت ناشی از تاخیر در انتقال وجوه چقدر است؟
(بهره ی سالانه 14%)

هزینه فرصت استفاده از تخفیفات نقدی:
هزینه فرصت ، درآمد از دست رفته ی عدم اجرای راهکار دیگر(در نتیجه اجرای
راهکار انتخابی) است .شرکتها غالباً از هزینه ی فرصت تخفیفات استفاده می نمایند
چرا که هزینه ی فرصت آن قابل توجه است . در این مبحث به سه امر توجه می شود :
مدت پرداخت صورتحساب
پرداخت از کمتر مدت تعیین شده
استفاده از درصدی از تخفیف
هزینه فرصت سالانه
درصد تخفیف
در صد تخفیف -100
360
دوره تخفیف به روز – دوره اعتبار به روز
=
×

مثال 4) هزینه فرصت را در صورتیکه شرط فروش ن 60 ، 3/15 باشد باشد
محاسبه نمایید؟
=
×
هزینه فرصت
60-15 3-100
360 3
7/24% =

تعیین مانده معاملاتی بهینه:
وجه نقد را می توان در صورت مازاد بودن ، به منظور کسب بازده در اوراق بهادار
یا سرمایه گذاری های کوتاه مدت ،سرمایه گذاری کرد،اما انجام این امر هزینه زاست.
به منظور محاسبه آن از رابطه زیر استفاده می کنیم:

Q= مبلغ اوراق بهادار در کوتاه مدت
F= هزینه های ثابت
T= مجموعه نیازهای نقدی
I= نرخ بازده

مثال 5) نیاز ماهانه نقدی شرکتی که پرداختهای نقدی آن یکنواخت است ، 3000000
ریال ، هزینه فرصت از دست رفته 18% ، هزینه هر بار استقراض 50000 ریال
است مطلوب است:
الف) تعیین حجم معاملاتی بهینه
ب) متوسط مانده موجودی نقد در دسترس
(الف

=
=
Q
Q
2
2
50000
30000000
18
12

×
×
=
4472136
4472136
2
=
2236068

مدیریت حسابهای دریافتنی (مطالبات)

حسابهای دریافتنی از فروش نسیه کالاها و خدمات حاصل می آیند. مدیریت بر
حسابهای دریافتنی یعنی تعیین مبلغ و شرایط اعطای اعتبار به مشتریان می باشد .
انتخاب مشتری در فروش نسیه بر اساس اعتبار مشتری ، توانایی مالی ، ثبات مالی
و شرایط اقتصادی است .

مثال 6) فروش نسیه شرکتی 120 میلیون ریال ، دوره وصول مطالبات 60 روز و
بهای تمام شده 80% قیمت فروش است . مطلوب است :
الف) متوسط مانده حسابهای دریافتنی
ب) متوسط سرمایه گذاری در حسابهای دریافتنی
گردش حسابهای دریافتی
متوسط حسابهای دریافتی
متوسط سرمایه گذاری در حسابهای دریافتی
=
=
=
360
60
=
فروش نسیه
گردش حسابها
=
6
120
6
=
20
20
%80
=
×
16
میلیون ریال
میلیون ریال

مدیریت بر موجودی کالا
مدیریت موجودی کالا یعنی مدیریت بر بهینگی مقدار مواد اولیه ، کالای در جریان
ساخت و کالای ساخته شده و همچنین برسایر اقلام داراییها.
مدیریت مالی در ارتباط با موجودی کالاها وظایف چندی دارد:
ارزیابی کیفیت سطح مواد اولیه
پیش بینی تغییرات قیمت مواد اولیه
حذف کالاهای کم تحرک به منظور کاهش هزینه های نگهداری
حداقل ساختن موجودی کالا
بررسی کیفی کالاهای دریافتنی
هزینه نگهداری
هزینه سفارش
تعداد دفعات سفارش
تجدید نقطه سفارش
C
C
h
o
EOQ
EOP
=
=
=
=
Q
2
C
Q
S
P
×
×

2SP
C
SL
+
F

S ×EOQ ×L

مثال 7) شرکتی که ماهانه 160 بخاری می فروشد ، برای هر بار 300 دستگاه سفارش
می دهد . قیمت هر دستگاه 500000 ریال ، هزینه هر بار سفارش 1200000 ریال ،
هزینه نگهداری 15/0 به ازای هر ریال سرمایه گذاری در سال ، نرخ بازدهی 18% و
نرخ مالیات 46% است . مطلوب است :
الف) متوسط سرمایه گذاری در موجودی کالا
ب) هزینه سفارش در سال
ج) هزینه نگهداری در سال

هزینه نگهداری
هزینه سفارش
متوسط موجودی کالا
متوسط سرمایه گذاری در موجودی کالا
=
=
=
=
Q
2
150 × 500000 = 75000000
=
=
300
2
=
150
×
S
Q
P
160 × 12
=
300
×
1200000
7680000
0.15 × 7500000 = 11250000 ریال

پایان


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود