بنام خدا
ارائه کلاسی درس مسائل جاری مدیریت
استاد ارجمند:
دانشجو:
فصل سوم کتاب دانش مسائل روز
معلومات عمومی بازرگانی،تجاری و اصطلاحات
مفاد قراردادهای خرید و فروش بین المللی
قراردادها:
بطور کلی در یک قرارداد خرید یا فروش،ابتدا خریدار به فروشنده پیشنهاد قیمت میدهد،سپس
فروشنده پیشنهاد فروش خود را در قالب پیش فاکتور(P/I)proforma invoice به خریدار ارسال میکند.سپس خریدار سفارش قطعی خود را به فروشنده ارسال و فروشنده در
پاسخ سند تاییده سفارش order acknowledgement را به خریدار ارسال و طی آن تمامی شرایط فروش خود را اعلام میکند.
روشهای پرداخت در تجارت بین الملل
بطور کلی در تجارت بین الملل 5 روش پرداخت وجود دارد که از لحاظ ریسک به دو دسته تقسیم میشوند:
الف)روشهایی که ریسک فروشنده زیاد و ریسک خریدار کم است
1)برات وصولی bill of exchange اسناد حمل به همراه برات به بانک خریدار ارسال گشته وبه همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار است.
1-1)دیداری ودستورصا دره روی اسناد حمل به صورت delivery document against paymentبانک خریدارصرفا در برابر دریافت وجه مندرج در برات ،مجاز به تحویل اسناد به خریدار میباشد.
2-1)مدت دار بوده و دستور صادره روی اسناد حمل به صورت(D/A)delivery document against acceptanceبانک خریدار صرفا در برابراخذ قبولی خریدار مجاز به تحویل اسناد میباشد.بارنامه بنام بانک صادر میشود،لذا ظهرنویسی(پشت نویسی)اسنادتوسط بانک ضروری است.
در این حالت فروشنده پس از عقد قرارداد،کالا را ارسال و اسناد را به شعبه ارزی بانک ایرانی میدهد.بانک ایرانی پس از بررسی و صحت صرفا تعداد اسناد رسیده(نه بررسی محتوایی اسناد)
آنها را به بانک کارگزار کشور مقصد ارسال میکند.بانک کارگزار خارجی اسناد را برای خریدار ارسال و واریز وجه اسناد و یا اعلام قبولی را خواستار میشود.پس از واریز وجه یا اعلام موافقت
بانک وجه اسناد را به حساب اعلام شده فروشنده واریز میکند.
2)روش امانی(تجارت حساب باز)open account trade
ریسک زیادی برای فروشنده دارد.ابتدا فروشنده کالا را ارسال میدارد سپس خریدار پول را میپردازد.معمولا بین دفاتر اصلی و نمایندگیهای شرکت انجام میشود ویادر صورت اطمینان.
ب)روشهایی که ریسک خریدار زیاد و ریسک فروشنده کم است:
1-2)روش حواله ای (پیش پرداخت)full advance payment
عکس روش امانی ابتدا خریدار پول را میفرستد سپس فروشنده کالا را ارسال میکند.
2-2)پرداخت در مقابل دریافت اسناد:نماینده خریدار در کشور فروشنده حضور داردو در مقابل دریافت اسناد و مدارک کالا وجه را به فروشنده پرداخت میکند.
3-2)اعتبار اسنادی(L/C)documentary letter of credit:
فروشنده تنها پس از ارائه اسنادحمل به بانکی در کشور خود(مطابق با شرایط ذکر شده در اعتبار نامه اسنادی)وجه کالا را دریافت میدارد.خریدار کنترلی بر کالا ندارد و حتی ممکن است
گاهی فروشنده قبل از اینکه کالا به کشور خریدار برسد پول خود را دریافت دارند.
در ایران اعتبار اسنادی پس از دریافت 10% مبلغ معامله توسط بانک مرکزی قابل گشایش است.رایج ترین شیوه کشورمان است.در فرایند اعتبار اسنادی 4 عامل نقش دارند:
1)متقاضی: خریدار که از بانک گشاینده اعتبار درخواست افتتاح L/Cبنام فروشنده میکند.
2)بانک گشاینده: بانکی که به درخواست متقاضی L/Cباز میکند وذینفع متعهد پرداخت است.
3)بانک ابلاغ کننده:در کشور مقصد(ذینفع L/Cکه با بانک گشاینده در ارتباط است و وظیفه دریافت و ابلاغ L/Cرا دارد.
4)ذینفع:فروشنده که L/Cبنام وی صادر شده و وجه اعتبار را دریافت میکند.
بانک خریدار
بانک فروشنده
خریدار
فروشنده
شرکت حمل و نقل
گمرک کشور خریدار
در خواست گشایش اعتبار
(3)
بانک گشا ینده اعتبار
متقاضی اعتبار اسنادی
اسناد
حمل (11)
اسناد
حمل
(12)
پیشنهاد قیمت(1)
پر وفرما (2)
اعتبار(4)
ابلاغ
اعتبار
(5)
کالا
(6)
بارنا مه
(7)
اسناد
حمل
(8)
ذینفع اعتبار اسنادی
بانک ابلاغ کننده اعتبار
پرداخت
(9)
ترخیص کالا
(13)
کالا
اسناد حمل(10)
اعلام گشایش
روش اعتبار اسنادی L/C
اسناد و مدارک:
سیاهه تجاری/ سیاهه فروش sellers invoice/commercial invoice
میزان پولی که فروشنده دریافت میکند.
لیست بسته بندی packing list.فهرست محتویات هر بسته از کالا.
گواهی مبدا certificate of origin.
توسط اتاق بازرگانیchamber of commerceصادر میشود و نشان دهنده کشور اصلی تولید کننده کالاست.original equipment manufacturer(OEM)
پروفرماproforma همان پیش فاکتور فروشنده بعنوان قیمت و شرایط فروش
بارنامه bill of lading(B/L) .سند مالکیت کالا هنگام حمل.قرارداد حمل کالا که نشان دهنده اینست که شرکت حمل ونقل کالا carrierکالا را در کمال صحت و سلامت از فروشنده تحویل گرفته.شامل نام کشتی .بندر مبدا و مقصد.نوع و ما هیت کالا و هزینه
گواهی بازرسیinspection certificate.مقدار و مشخصات کالا را در مبدا گواهی میکند.توسط شخص ثالث یا موسسه بازرسی.
گواهی حمل مرکب.combined transportation documentروشهای حمل ونقل مختلف.انتقال از وسیله ای به وسیله دیگر همراه با تخلیه وبارگیری مجدد.transshipment
نحوه بسته بندی و ارسال.معمولا از 4 روش در بسته بندی کالابه منظور ارسال استفاده میشود:
1)Completely knock down(CKD)دستگاه بصورت کاملا باز و قطعات تفکیک شده.
2)Party knock down(PKD)برخی اجزای دستگاه به صورت نصب شده ارسال میشود.
3)Semi knock down(SKD)دستگاه بصورت قطعه قطعهcomponentارسال میشود.در خودرو برخی قطعات باز برخی نصب شده.
4)Completely built up(CBU)دستگاه بصورت کاملا نصب شده ارسال میگردد.
در packingهدف از بسته بندی کالا ترانزیت است ،لذا استحکام عامل مطلوبیت کالاست.اما در packaging هدف از بسته بندی عرضه به مشتری است و لذا زیبایی حائز اهمیت است.
مبا نی قراردادها:
اینکوترمز:اتاق بازرگانی بین المللی ICCدر 1963 مجموعه ای از مقررات بین المللی را برای تفسیر و توضیح اصطلاحات بین المللی منتشر کرد .هدف از انتشار یکسان سازی مفاهیم و اصطلاحات تجارت خارجی است تا در روابط تجاری بین الملل تفسیرهای چند گانه بوجود نیاید و برای همه یکسان و استاندارد باشد.
نکته ضروری اینست که اینکوترمز صرفا در محدوده روابط بین فروشنده و خریدار با توجه به شرایط تحویل یا مبنای معامله آنهم برای کالای ملموس است.
اینکوترمز رایج ویرایش 2000است که در 2010با تغییراتی ارائه شده.
این اصلاحات هر 10 سال یکبار بازنگری و ویرایش میشود.
اینکوترمز 2000از 4 گروه اصلی و 13 اصطلاح تشکیل شده است.
جدول
اصطلاحات
اینکوترمز
2000
اینکوترمز
2010
درDAPوظیفه ترخیص کالا و پرداخت حقوق گمرکی با خریدار است.ولی در DATبا فروشنده
در نسخه 2000استفاده بیشتر ارتباطات الکترونیکی و تغییرات درروشهای حمل و نقل را مدنظرقرار داده و نسخه 2010به بحث امنیت محموله های تجاری توجه گردیده و
و تعهدات جدیدی وضع گردیده.همان 4 گروه اما از 13 به 11 مورد.DAF.DES.DEQ.DDUحذف وDAT. DAPاضافه گردید.
نکات مهم:
فروشنده در مقصدومحل تعیین شده توسط خریدار،مسئول تخلیه کالا نمیباشد.
برای استفاده ازترم DDPدرایران نیاز به مجوز بانک مرکزی است.زیرا خرید به این شیوه بسیار گران است
خرید های با قراردادهای کلید در دست Turn keyمعمولا با ترم DDPانجام میگردد.
در تمامی ترمها تنظیم اظهار نامه صادراتی،اخذ مجوز صادرات و تشریفات گمرکی در مبدا نیز بعهده فروشنده است،بغیر از EXWکه بعهده خریدار است.
امروزه متاسفانه توسط برخی تجار واژهFOBبرای تعیین محل تحویل کالا بکار میرود.مانند فاب خلیج فارس یا فاب درب کارخانه.و به معنی اصلی آن(تحویل روی عرشه کشتی)توجه نمیشود.
درحال حاضر در ایران طبق بخشنامه قرارداد بیمه حمل حتما باید با شرکتهای بیمه ایرانی باشد.
حمل کننده به معنای هر شخصیست که در قرارداد حمل و نقل کالا را به یکی ازروشهای مختلف حمل و نقل و یا ترکیبی از آنها انجام ویا مقدمات آنرا فراهم نماید.
انواع قراردادهای خرید وفروش و همکاریهای بین بخش دولتی و خصوصی(PPP)
Public private partnership
1)قرارداد ساخت،اداره،انتقالBuild-Operate-Transfer(BOT)
بخش خصوصی با توجه به درخواست بخش دولتی پروژه را میسازد.خودش مسئول تامین مالی پروژه است لذا باید مدت قرارداد طولانی باشدتا در طول زمان اداره بتواند سود سرمایه گذاری خود را تامین نماید.در پایان قرارداد مالکیت پروژه به دولت بر میگردد.
2)قراردادساخت،انتقال،ادارهbuild-transfer-operate(BTO)
مانند قبل اما مالکیت از ابتدا به دولت منتقل میگردد.
3)ساخت،تملیک،ادارهBuild-Own-Operate(BOO)
طرف قرارداد یا همان بخش خصوصی پروژه را میسازدوپس ازتملیک به اداره آن میپردازد.بخش خصوصی عنوان پروژه را در اختیار دارد و نامی از بخش دولتی برده نمیشود.اگر بخش خصوصی به تعهداتش خوب عمل نمایدممکن است دولت او را از پرداخت مالیات معاف نماید.
4)خرید،ساخت،ادارهBuy-Build-Operate(BBO)
بخش خصوصی از دولت میخردو پس ازاتمام ساخت آنرا اداره میکند.
سایر قراردادها
1)افستOffset :معامله کالایی که فروشنده تهیه و خرید قطعات مورد استفاده در آنرا از کشور مربوطه تعهد مینماید.یعنی در ازای صادرات کالایی به کشور واردات از همان کشور انجام میشود.بیشتر در صنایع نظامی.مانند قرارداد بای بک است با این تفاوت که دولت در کشور از آن حمایت میکند.در شرایطی مانند تحریم یا قوانین داخلی کشور پیمانکار ترجیح میدهد کالاهای واسطهای را از کارفرمادریافت کند.ویا کارفرما تکنولوژی تولید کالای نهایی را نداردلذا طی این قراردادبه جهت حمایت از تولید داخل خودش تولید کالای واسطه ای را تعهد میکند و از پیمانکارمیخواهد که کالای نهایی را تولید کند.
2)بیع متقابلBuyback:خریدمورد معامله تنها درازای تحویل گرفتن محصول بصورت مستقیم یا غیر مستقیم صورت میگیرد.پیمانکار کارخانه یا تجهیزات تولیدی را به کشور دیگر صادر میکند و در عوض تا مدت معینی از محصولاتی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم بوسیله همین تجهیزاتکه خود ساخته بهره میگیرد
در ایران در حوزه نفت و گاز بسیار رایج.شرکت شل.در ازای احداث تجهیزات اکتشاف نفت تا مدتی معین از عواید محصولات تولیدی منتفع گردید.مالکیت با ایران(کارفرما)است.
Product sharingنوعی قرارداد رایج در حوزه نفت وگازاست.مانند بیع متقابل اما مدت قرارداد نامحدود و در عوض درصد معینی از فروش به پیمانکار اختصاص میابد.
در بازار بورس واژه بای بک یعنی سهامدار مقداری از سهام خود را در بازار بورس بفروشدومجدد آنرا بخرد.
3)قراردادکلید در دست یا کلید گردانturnkey:بخش دولتی با سرمایه گذار قرارداد منعقد میکند و تمامی امور و اتمام را در یک مدت میسپارد.تمامی تعدات با بخش خصوصی.قیمت تمام شده پروژه هم با دولت.قرارداد طراحی،تامین تجهیزات و ساخت در صنایع پتروشیمی ایران یکی از این نوع قراردادهاست.
4)تهاتری(پایاپای)یا کالابا کالاBarter
5)تامین مالیFinance:بخش خصوصی تامین سرمایه یک پروژه عمومی را میپذیرد و از عایدات آن بهره میگیرد.یعنی سرمایه گذاری مستقیم نقدی سرمایه گذاردرپروژه سرمایه پذیر.اختیار هزینه کردن پول به سرمایه پذیر داده میشود.به مفهومی فاینانس یک نوع وام است.
6)سرمایه گذاری مشترکJoint venture:همکاری چند سازمان مختلف و معمولا از چند کشور با پذیرفتن ریسک مشترک ودو نوع است:
کنسرسیوم :(سرمایه گذاری مشترک به صورت قراردادی )ماهیت حقوقی هر یک حفظ شده.شرکت جدیدی تشکیل نمیشود.هر یک به مقدار سهم خود.معمولا در کشورهایی که مالکیت خصوصی رسمیت ندارد.مدت زمان محدود است.
ادغام(سرمایه گذاری مشترک بصورت سرمایه ای)شرکتها در هم ادغام شرکت جدیدی با ماهیت حقوقی جدید.تضمین و اطمینان بیشتر است.
اصطلاحات مرتبط با بازرگانی:
1)دامپینگDumping:عرضه کالا با قیمت پایینتر از قیمت بازار کشور خودبا هدف گرفتن بازار خارجی و رقابت با عرضه کنندگان داخلی کشور هدف.سه نوع:مخرب(برای حذف رقبا حتی با قیمت پایینتر)دائمی(بازاری که انحصار وجود دارد مانند خودرو.فروش به قیمت بالاتر از بازار جهانی)تصادفی(عرضه در خارج با هدف فروش تولید مازاد و قیمت داخلی)
2)حق مخصوصFranchiseاستفاده کنترل شده از یک علامت تجاری و در سیستمهای خدمات توزیعی کاربرد دارد.درتعریف دیگر فرانشیز درصدی از خسارت است که خود بیمه گذار باید پرداخت نماید.
3)حق امتیازRoyalty:پولی که دارنده حقوقی خاص برای بهره برداری از بهره بردار میگیرد.کپی رایت.جنگلها.معدن.کفالت در کشورهای عربی؟
در فرانشیز علاوه بر محصول نهایی بر تمامی فرایندها نظارت میشود(مک دونالد).اما در رویالتی فقط بر محصول نهایی(حق لیسانس کوکاکولا به خوشگوار).
4)حق ثبتPatent
5)هزینه یوزانسStandby L/C( usance)پرداخت بهره خریدار به فروشنده بابت زمان پرداخت پس نوعی برات وعده دار خارجی با مهلت پرداخت است.
6)آربیتراژArbitrageخریدوفروش همزمان ارز.فارکس
7)سفته بازیSpeculationخرید وفروش وقتی نرخ متغییر است .در علم مدیریت مالی به هر گونه افزایش بازده مالی در پی افزایش ریسک اسپکولاسیون میگویند.نسبت به آربیتراژ ریسک بسیار بالاتری دارد.
8)هجینگHedgingدر مدیریت مالی به هر گونه کاهش بازده مالی در اثر ریسک هجینگ میگویند.
صادرات و واردات:
ماده2قانون:کالاهای وارداتی و صادراتی به سه گروه: مجاز،مشروط و ممنوع تقسیم میشوند.
مهمترین اهداف توسعه صادرات:
1)فراهم ساختن ارز خارجی کافی برای واردات
2)تقسیم کار بین المللی.نظریه آدام اسمیت در باره اینکه هر کشوری کالایی را تولید و صادر میکند که در تولیدش تخصصی دارد.(امروزه چین مفهومی دیگر را رقم زده)
3)افزایش سطح تولیدوکاهش هزینه های تولید؟
4)رشد اقتصادی با افزایش اشتغال
5)رشد فنی؟
صادرات:
1)مرئی:صادرات کالا و خدمات مشهود
2)نامرئی:توریسم،ترانزیت،رویالتی،حق استفاده از بنادر،فرودگاهها،
صادرات در ایران بدو دسته:نفتی (فقط نفت خام)وغیر نفتی تقسیم میشود.(اقتصاد مقاومتی)
صادرات یکی از روشهای ورود ارز به کشور است.
روش دیگر ورود ارز ورود سرمایهForeign direct inflow(DFI) وامLoanوام اعطائی یا کمک بلاعوضGrant.
در ایران قیمت اقلام صادراتی در کمیسیونی مستقر در سازمان توسعه تجارت تعیین میگردد.
واردات:
1)مرئی:واردات کالا و خدمات مشهود.
2)نامرئی:سفر به خارج،حق ثبتpatentهزینه استفاده از فرودگاهها و بنادر خارجی
واردات از مصادق خروج ارز است.
از دیگر موارد خروج ارزخروج سرمایهcapital outflowسود پرداختی به وامهای دریافتی خارجی.
تراز تجاری یا خالص پرداختBalance of Tradeصادرات منهای واردات
ترازپرداخت تجاری کشورBalance of payment:کل دریافتهای ارزی کشور منهای کل پرداختهای ارزی کشور اعم از اینکه این ارز با واردات و صادرات اخذ شده باشد یا خیر.
موانع توسعه صادرات:
1)موانع توسط سایر کشورها برای حمایت از منافع خود
2)موانع موجود در کشور مبدا
1-2)تعرفهTariffمالیات قرارداده شده روی کالاهای وارداتی توسط دولت.
2-2)غیر تعرفه ایNon-tarrif barrier(NTB)خود به دو گروه 1)محدودیتهای کمی(محدود کردن مقدار واردات در یک دوره زمانی)2)مقررات سخت اداری بهداشتی وایمنی
توسعه مناطق آزاد تجاری ،صنعتی و کاهش مالیات صادرات.راهکارهای کاهش اثرات موانع فوق میباشند.
اصطلاحات گمرکی:
کنوانسیون سیستم هماهنگ شده.از سال 1988 اجرای آن برای اعضا ضروری.ایران از 1374 رسما ملحق و ملزم به اجرا از سال 1375 شد.
کنوانسیون کیوتر.از سال 1973 برای ساده و هماهنگ شدن قوانین گمرکی
کنوانسیون ا.ت.ا:نقل و انتقال آزادانه کالاها در مرکز کشورها و ورود موقت.1961 بروکسل
کنوانسیون نایروبی:همکاری متقابل اداری برای پیشگیری تجسس و کیفرتخلفات کمرکی.1977
عوارض گمرکی(تعرفه گمرکی):وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی به منظور حمایت از تولید داخل که وصول آن بعهده گمرک است.دولت پیشنهاد،مجلس مصوب و محل خاص برای مصرف آن مشخص میشود
سود بازرگانی:مالیات غیر مستقیم دولت بابت حق انحصار تجارت خارجی.صرفا با هیئت دولت است.
ارزش کالای صادراتی:برای یکسان سازی و جلوگیری از اظهار غیر واقعی.فهرست قیمت کالاهای صادراتی توسط دولت.به این نرخ رسمی ارزش کالای صادراتی در گمرک گویند
ارزش گمرکی کالای وارداتی:همه هزینه ها تا رسیدن کالا به اولین دفتر گمرکی.
بارانداز
کابوتاژ:کالا از یک بندریا گمرک به بندر یا گمرک دیگردرهمان کشور حمل شود.در محل خروج و ورود دو نوع اظهار نامه گمرکی صادر میشود.
مانیفست:فهرست کل کالایی که توسط یک محموله بار حمل میشود.خلاصه و گزارش کاملی از مجموعه همه بارنامه هاست.
ترانشیب:کالا در گمرک از یک وسیله حمل و نقل تخلیه و به وسیله دیگری بارگیری و حمل میگردد.
اسناد حمل:بارنامه بعنوان سند قرارداد حمل وباید شامل:شرح کالا،علائم و شماره های تجاری،نام کشتی حامل،نام حمل کننده و………
اسناد مثبته گمرکی:
اظهارنامه کالا:اظهار روی برگه تعیین شده گمرک توسط ذینفع روشهای گمرگی بایسته در مورد کالا میباشد
اظهارنامه ورود یا خروج: هر نوع اظهار نامه توسط مسئول وسیله نقلیه به مقامات گمرگی در موردوسیله بار ،کارکنان،ملزومات
فله
کالای ضبتی در گمرک
کالای متروکه:4ماه از اولین قبض انبار در فرودگاه دو ماه
کالای مرجوعی یا دو باره صدور.1)کالای ورود موقت2)کالای ممنوعه غی قابل ترخیص
هزینه های گمرکی:میزان آن با هیئت وزیران
سیستمهای کد گذاری کالا
برای رسمیت دادن ارائه خدمات باید موجودیتها به زبان ماشین تبدیل شوند تا رفتارآنها را بتوان با ماشین پردازش کرد.لذا نظام کد گذاری پایه شکل گرفت تا موجودیتها در فضای فناوری اطلاعات هویت مستقل یابد.بنابراین استفاده از نظام کد گذاری پیشنیاز هر گونه خدمت الکترونیک درتجارت است.دو نوع کدگذاری برای کالا:
1)کد گذاری با رویکرد طبقه بندی:نوع کالا و ویژگیهای دقیق آنرا معرفی میکند
1-1)کد گذاری حرفه ای تایید شده(CPC):برای دارو اما در ایران از کد IRC
2-1)کد استانداردمحصولات و خدمات سازمان مللUNSPSCبرای کالا و خدمات در تجارت الکترونیک.8رقمی و سلسله مراتبی است.
3-1)طبقه بندی بین المللی استاندارد صنعتی ISIC:برای دسته بندی داده های اقتصادی در زمینه تولید،اشتغال،تولید ناخالص داخلی.برای مقایسه داده های ملی و مهمترین کارکرد آن مشاغل اقتصادی است و نه کالا.
4-1)سیستم نامگذاری جهانی ابزارهای پزشکیUMDNSبرای ابزارهای پزشکی که شامل حروف واعدادودارای اشکال مرجع متعددی است.
5-1)کد گذاری استانداردتجارت بین المللSITC:طبقه بندی کالاها برای صادرات و واردات یک کشورکه مقایسه کشورها را فراهم میکند.صرفا برای اهداف تحلیلی.
6-1)سیستم کدگذاری وتوصیف همگن کالاHS:در محصولات تجاری وبا تخصیص کد به محصولات خام و صبیعی شروع وبه طبقه بندی کالایی پیچیده تر میرسد.صرفا کاربردتعرفه ای
7-1)ایران کد
8-1)GSI)بیشتر در ایران.تولیدکنندگان و عرضه کنندگان را قادر میسازدکه کالاها و خدمات را شناسایی،طبقه بندی وکدگذاری کنند.
2)کد گذاری با رویکردتک شماری:هر کالا منحصرا مشخص میشود.مهمترین هدف کنترل استاندارد کالا وتخصیص مالکیت.
1-2)شماره سریال تجاری محصول در سطح جهان.SGTIN
2-2)کد شبنم
3-2)کد اصالت و سلامت
بازار بورس:اولین بازار بورس،بورس آمستردام در اوایل قرن 17.انگیزه اصلی کاهش زیان از طریق تقسیم آن بین سهامداران بود.در ایران از 1315توسط دو کارشناس هلندی و دانمارکی مطالعه و در سال 1345قانون تشکیل بورس اوراق بهادرتهیه و به تصویب مجلس رسید.
اگر چه ورود به بورس قوانین سختی دارد اما بر اعتبار شرکت میافزایدومعافیت مالیاتی 2.5درصدی دارد.
سرمایه گذاری در بورس با دو هدف:1)بیشینه کردن بازده در شرایط ریسک یکسان 2)کمینه کردن ریسک در شرایط بازده یکسان.
آنچه مسلم است بدلیل وجود ریسک بیشتر،نرخ سود مورد انتظاربیشتر از سود بانکهاست
شاخص های مطرح برای سرمایه گذاری در بورس:
1)شاخص سود هر سهمEarning per share(EPS)(سود مصوب مجمع برای تقسیم بر تعداد سهام)
2)شاخص سود تقسیم شده هر سهم DPS(سود عملا تقسیم شده بر تعداد سهام)
3)شاخص قیمت سهم (به روز)به سود هر سهم P/E
4)بازده سهم
Piقیمت جاری (در روز محاسبه شاخص)هر سهم
Qiتعداد آن در بازار
Ptقیمت مبنای هر سهم
Qtتعداد آن سهم در روز مبنا
آنچه در شاخص منعکس میشودبهای سهام موجود در سبد سهام است نه سود آن،لذا شاخص کل بورس معیار خوبی برای اندازه گیری بازده سرمایه گذاری RQIنیست.
شاخصهای دیگر موجود:Dow jones-NASDAQ-NIKKEI
قیمت سهام را عرضه و تقاضا مشخص میکندو از آنجا که بازار سهام یک بازار آزاد است.لذا دولت حق هیچگونه دخالتی ندارد.
𝑃 𝑖 𝑄 𝑖 𝑃 𝑡 𝑄 𝑡
= شاخص بورس
شاخص بورس
برخی اسناد مورد معامله در بورس:
برگه سهام شرکتهای سهامی عام پذیرفته شده در بورس
گواهینامه حق تقدم خرید سهام
واریز نامه های ارزی
اوراق مشارکت(جایگزین اوراق قرضه شده اند)
باتشکر از حوصله بعمل آمده
سلامت و سر بلند باشید
در پناه حق