تارا فایل

پاورپوینت ظهور معماری مدرن


ظهور معماری مدرن
انقلاب صنعتی:

قرن 18- ماشین بخار، راه آهن، کشتی بخار، تلفن و تلگراف، برق، اتوموبیل،افزایش سریع تولید تیرآهن و فولاد و سیمان و شیشه ، رشد سریع شهر نشینی

اواخر قرن 18 تولیدات صنعتی وارد ساختمان شد: پل، کارخانه و … و سپس منازل مسکونی
علم خیلی سریتر از ساختمان پیشرفت و مصالح نوین مثل اسکلت فلزی در اواخر قرن نوزدهم باب شد. تا قبل از آن فلز در ساختن گنبد شیشه ای یا فقط ستونهای ساختمان بکار می رفت. یا فقط در پل ها یا نمایشگاه ها استفاده میشد.

2 نمونه: کریستال پلاس جوزف پاکستن و برج ایفل
10

مکتب شیکاگو (معماری مدرن اولیه)
مقدمه:
در طول قرن 19 تقلید از سبکهای گذشته رواج داشت اما معماری مدرن از اواخر قرن 19 شکل گرفت.
شروع آن از شیکاگو، پاریس، برلین و وین بود.
دوره تاریخی معماری مدرن اولیه از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل جنگ جهانی اول
شیکاگو مرکز تقاطع خطوط راه آهن شرق و غرب آمریکا بود- مرکز تجاری بود – آتش سوزی بیشتر شهر را در 1871 از بین برد
پایه گذار مکتب شیکاگو ویلیام لی برون جنی

معروفترین معمار این سبک لویی سالیوان فرم تابع عملکرد

نمونه ساختمان: ساختمان ریلاینس کار برنهم و شرکا
11

ساختمان بیمه منازل (سبک شیکاگو)

12

مکتب شیکاگو (معماری مدرن اولیه)
اصول مکتب شیکاگو:
اسکلت فلزی
نمایش سازه در نما
عدم تقلید از سبک های گذشته
استفاده کم از تزیینات
استفاده از پنجره عریض

افول سبک شیکاگو
نمایشگاه کلمبیا در 1893
ساختمانها به سبک معماری نئو کلاسیک
تاریخ گرایی سبک مطرح معماری آمریکا شد
اهمیت مکتب شیکاگو
استفاده از تکنولوژی و مصالح نوین در ساختمان:شیشه، فلز، برق، آسانسور، تاسیسات مرکزی
استفاده از اسکلت تمام فولادی به جای چدن در ساختمان
اولین بار معماران آمریکایی صاحب سبک شدند
13

هنر نو (art nouveau)
ابتدا در مبلمان و بعد در معماری
دوره تاریخی اواخر قرن 19 تا اوایل قرن 20
در قرن 19 نئو کلاسیک و رمانتیک تقلید از گذشته
هنر نو به جای تقلید از گذشته نوآوری و تکنولوژی را سرلوحه قرار دادند
استفاده از چدن ، آهن ، فولاد و بتن
طراحی به شکل فرم های گیاهی
به نام سبک مدرن در انگلیس، هنر نو در فرانسه، سبک جوان در آلمان، سبک آزاد در ایتالیا، مدرنیسم در اسپانیا، سبک جدایی در اتریش(جدایی از معماران تاریخ گرا)

14

(Art nouveau) هنر نو
اصول هنر نو
دوری از تقلید گذشته
استفاده از فرم های طبیعی
استفاده از آهن و بتن
اولین معمار: ویکتور هرتا
خانه تاسل
(Art nouveau) هنر نو
15

خانه تاسل
استفاده از فرم های گیاهی در تمام اجزای داخلی
(Art nouveau) هنر نو
16

(Art nouveau) هنر نو
هکتور گیمارد- فرانسه
متروی پاریس(1899-1904)
استفاده از خطوط منحنی و اشکال گیاهی

17

(Art nouveau) هنر نو
چارز رنه مکینتاش- انگلستان
مدرسه هنر گلاسکو در اسکاتلند-1897
استفاده از اشکال صاف و مستقیم در ساختمان ولی
نرده ها و بازشوها خطوط منحنی و گیاهی

18

(Art nouveau) هنر نو
اتو واگنر، جوزف البریش و جوزف هافمن -اتریش

استوکلت – هافمن
19

(Art nouveau) هنر نو
اتو واگنر، جوزف البریش و جوزف هافمن -اتریش

اداره پست – واگنر
20

(Art nouveau) هنر نو
آنتونی گائودی – اسپانیا
هیچ خط مستقیمی در کارهای او دیده نمیشود
کلیسای خانواده مقدس – سبک اولیه گوتیک بود ولی گائودی خلاقیت در قوس های سهمی، ستونهای کج و تزیینات نما بکار برده

21

(Art nouveau) هنر نو

ساگرا فامیلیا
22

کاسا میلا
23

کاسا میلا
24

(Art nouveau) هنر نو
هنر نو چرا اهمیت دارد؟
در اوج تقلید از گذشته بوجود آمد
به جای نگاه به گذشته ، توجه به تکنولوژی و آینده داشت
زیر مجموعه های هنر مدرن است

25

(Art nouveau) هنر نو
1925 – نمایشگاه هنر تزیینات و صنعت – باعث آشتی هنر و صنعت
بوجود آمدن سبک هنر تزیینات (art deco) – اوج دهه 20 و 30
تزیینات فقط گیاهی نبود، انواع تزیین مثل استفاده از صفحات فلزی
ترکیب هنر و مصنوعات صنعتی
ساختمان کرایسلر(1927-30) – ویلیام ون آلن

ساختمان کرایسلر
26

ساختمان کرایسلر
27

بنیان گذاران معماری مدرن:
آدولف لوس – اتریش – تزیینات جنایت است
پیتر بهرنز – آلمان – AEG
آگوست پره – فرانسه – بتن = مصالح معماری

خانه اشتاینر-لوس(1910)
کارخانه AEG- بهرنز1907
28

بهرنس: کارخانه هایی که او برای شرکت آاگ طراحی کرد دارای اسکلتی ساده و زبان کلاسیک انتزایی بود. کارخانه توربین آ ا گ-1909 دارای هویت یک معبد بود که به فرهنگ صنعتی پیشکش شده بود. او به دنبال گونه ای ازفرم بود که روحی آلمانی – کلاسیک داشته باشد.

29

تیاتر شانزه لیزه – پره – استفاده از بتن در سازه و نما
30

فوتوریسم
در ایتالیا قبل از جنگ
بنیانگذار مارینتی – 1909 ”ما تاکید میکنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی بنام سرعت، غنای فزون تری یافته است.“
عصر حرکت و سرعت باید در هنر این عصر هم نمود کند.
سانت الیا – ترسیم شهر جدید: آسمان خراشها بدون تزیین و تقلید از گذشته، پل قطار مترو
با شروع جنگ ایتالیا وارد جنگ شد و این جنبش خاموش
ساختمانی به این سبک ساخته نشد اما اصول فکری آنها بر افکار معماران مدرن تاثیر گذاشت.
اصول فکری فوتوریسم:
توجه به علم و تکنولوژی
حمل و تقل سریع
جدایی از گذشته
حذف تزیینات
بلند مرتبه سازی
نمایان کردن اجزای سازه ای و تکنولوژی ساختمان
31

معماری مدرن متعالی
اوج معماری مدرن بین دو جنگ -1920و1930
در دوره معماری مدرن اولیه هنوز ساختمانهایی به سبک گذشته ساخته میشد
با پایان جنگ اول نیاز به ساخت دوباره، استفاده از تکنولوژی روز، مصالح جدید، پیش ساختگی و عملکردگرایی
معماران دو دسته:
استفاده از تکنولوژی به عنوان ایده طراحی ساختمان گروپیوس، لوکوربوزیه و میس
استفاده از تکنولوژی برای رسیدن به معماری هماهنگ با طبیعت
رایت و آلوار آلتو

32

مدرسه باهاس
1906 – ویمار آلمان-مدرسه هنر و صنایع دستی – هانری واندو ولده – طرفدار سبک هنر نو
1919 – گروپیوس جانشین او شد – تغییر نام مدرسه به باهاس(خانه معمار)
هنرمندان و معماران با هم کار میکردند. باعث وحدت بین تکنولوژی و هنر
1926 باهاس به دساو منتقل شد. شعار سر در مدرسه فرم تابع عملکرد است. در همین سال گروه معماری مدرسه تاسیس شد.
1933 مدرسه تعطیل شد.چون نازی های به سبک کلاسیک که با شکوه بود علاقه داشتند.
اولین مدرسه معماری مدرن بود و هدف آن وحدت بین تکنولوژی و هنر

33

34

گروپیوس
کارخانه فاگوس
اولین ساختمان سبک بین الملل
استفاده از شیشه بطور وسیع در نمای ساختمان – دیوارها غیر باربر
در اثر فشارهای نازیها به آمریکا رفت
طراحی ساختمان پان امریکن

ساختمان پان امریکن – 1963
35

کارخانه فاگوس
36
مبانی نظری-علی محمدی

کارخانه فاگوس
37

میس وندروهه
استاد بکارگیری شیشه و فولاد
پاویون آلمان در نمایشگاه بارسلون1929 – استفاده از پلان آزاد و استفاده زیبا و دقیق از مصالح

38
مبانی نظری معماری-علی محمدی

میس وندروهه

مثل گروپیوس در اثر فشار نازی های مجبور به ترک آلمان و مهاجرت به آمریکا شد
او میگوید: ” اگر ما موفق شویم که صنعت را جلو ببریم تمام مسایل اقتصادی اجتماعی تکنولوژیک و هنری حل میشود“ این کفته به شدت توسط معماران پست مدرن مورد انتقاد قرار گرفت
بیشتر اوقات از خطوط صاف و مستقیم استفاده میکرد و ساختمانهایش فاقد تزیینات بود.
نظریه سبک بین الملل:
ساختمان باید فاقد هرگونه خصوصیات منطقه ای، شهری، محله ای و آب و هوایی باشد
آسمان خراش شیشه ای:
پلانی قوسی شکل – استفاده از شیشه برای بهره گیری از نور در فضاهای داخلی
ساختمان اداری بتونی1922
استفاده از سطوح افقی به مانند سطوح شناور
استفاده از کنسول
ویلا آجری -1923
دنباله دیوارها به اطراف بنا امتداد دارد
طرح فضاهای داخلی روی هم همپوشانی داشته و بصورت قرینه و با اتکا به محور اصلی ساختمان ساخته نشده
ایده طراحی بنا از نقاشی های انتزاعی موندریان و واندزبورگ + ارزشهای کلایسک
39

کانستراکتیویست:
متولد شوروی
شروع دهه 20 – پایان دهه 30 قرن گذشته
بعد از انقلاب سوسیالیستی در میان تقاشان و مجسمه سازان و معماران
مدرنیست های شوروی بودند و اعتقاد به تکنولوژی و صنعت و عملکرد
بنای یادبود سومین کنگره بین الملل در مسکو – 1921
مفهوم: تاریخ تکرار قبل است ولی هر مرحله از مراحل قبل بالاتر است . ساختمان شیشه ای پارلمان از وسط آن آویزان بود و رنگ آن قرمز بود.
هیچ گاه ساخته نشد
کانستراکتیویستها خواستار دگرگونی در روشهای ساخت سنتی و طالب نگرش نو به هنر و زیبایی
مالویچ نقاش معروف : هنر انتزاعی را با سادگی هندسی مخلوط کرد
در اواخر 1920 کانستراکتیویست بر کشورهای غربی اثر گذاشت و ساختمانهای ساخته شد
اوایل دهه 30 افول کرد و تاریخ گرایی و نیوکلاسیک جای آنر ا در شوروی گرفت
اصول این معماری: نمایش تکنولوژی ، نمایش سازه و عملکرد و تاسیسات و سیرکولاسیون ، پرهیز از تزیینات در کارهای معماران های-تک دیده میشود
زاهای حدید کارهای مالویج را سرلوحه قرار داده

40
مبانی نظری معماری-علی محمدی

برونو تات – سومین کنگره بین الملل
41
مبانی نظری معماری– علی محمدی


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود