1
شناخت سیستم ترمز ABS
2
3
بعضی سیستم های ترمز به بهبود نیاز ندارند.
4
5
هدف و امتیاز سیستم ABS
هدف از کاربرد ترمز ABS
جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزکردن درشرایط مختلف جاده
امتیاز سیستم ABS
1-افزایش راندمان دستگاه ترمز(کوتاهی خط ترمز، غلتش چرخ ها در حال ترمز، حداقل سایش لاستیک)
2-هدایت وکنترل مطلوب خودرو در هنگام ترمزکردن
6
7
تاریخچه استفاده از سیستمABS
سیستمABS نخستین بار برای هواپیما ها طراحی گردید. هواپیما ها در هنگام فرود و ترمزکردن، نیروی زیادی مصرف می کنند تا انرژی جنبشی اولیه را مستهلک سازند، مخصوصا در هنگام مرطوب بودن و لغزنده بودن باند، این نیرو بسیار زیادتر می شود.
8
نیروی زیاد و تلاش گسترده برای متوقف کردن و اعمال نیروی متفاوت جاده و نیروی آئرودینامیک باعث انحراف هواپیما به طرفین می شود.
در ابتدا برای جلوگیری از قفل کردن چرخ ها در جاده کم اصطکاک از سیستم مکانیکی هیدرولیکی استفاده نمودند.
9
چرخ در حال چرخش
فشار روغن از سیلندر
اصلی به مدار ترمز
به مخزن
چرخ در حال لغزش
به مخزن
به مدار ترمز
چرخ اصلی هواپیما
چرخ محرک
MAXARET
فنر
فلایویل
10
در این سیستم یک چرخ لنگر به کار رفته است که با یک فنر حلزونی به فلکه محرک چرخ اتصال دارد. روش کار به شرح زیر است:
1. وقتی فلکه همراه چرخ می چرخد و چرخ می غلتد، سو پاپ متصل به فلایویل روغن ترمز را به سیلندر چرخ مرتبط می کند و چرخ ترمز می کند.
11
2. وقتی چرخ قفل می کند، فلایویل از چرخ تبعیت نمی کند و حرکت معکوس انجام می دهد و در نتیجه سو پاپ متصل به آن مسیر روغن پمپ اصلی را از چرخ منحرف و به مخزن برمی گرداند.
12
در سال 1970 شرکت دایملربنز اولین شرکتی بود که سیستم ضد بلوکه ترمز ABS را روی خودروها نصب کرد، سپس BMW و تویوتا آن را در خودروهایشان به کار گرفتند، از اوایل دهه 80 اکثر شرکت های خودروساز مانند پژو، رنو، سیتروئن و هوندا از ABS استفاده کرده اند.
13
سیستمABS چیست؟
تعریف ترمز:
نیروی پدال ترمز و بوستر در مدار ترمز فشار هیدرولیک ایجاد می کند، ، فشار ایجاد شده در خط هیدرولیک در سیلندر چرخ ها به نیروی ترمز تبدیل شده و متناسب با سطح پیستون چرخ، نیرو به چرخ وارد می کند.
14
حالت های ترمز
15
انواع حالت های ترمز
الف- حالت مطلوب ترمز
وقتی است که گشتاور ترمز با گشتاور اصطکاک برابر باشد.
در این حالت خط ترمز عادی بوده است، و چرخ در حالت غلتیدن متوقف می شود.
16
ب- حالت های غیرمطلوب
گشتاور اصطکاکی بزرگ تر از گشتاور ترمز باشد:
در این حالت به علت کمبود نیروی ترمز خط ترمز زیاد و امکان برخورد خودرو بامانع وجود دارد. این حالت در اثر ضعیف بودن نیروی ترمز، روغن زدن چرخ ها، عمل نکردن بوستر ترمز و غیره ایجاد می شود.
17
ج- گشتاور ترمز بزرگ تر از گشتاور اصطکاکی باشد:
در این حالت چرخ قفل کرده و در حالت ترمز روی زمین کشیده می شود .
18
لغزش چرخ روی زمین دو حالت دارد:
کنترل و هدایت خودرو در حال ترمزگرفتن از اختیار راننده خارج می شود.
چرخ ها به علت کشیده شدن در سطح جاده به شدت ساییده می شوند.
19
درصد لغزش( )ترمز
در هنگام ترمز کردن، فشار مدار ترمز افزایش می یابد، نیروی ترمز زیاد می شود و نسبت به عکس العمل جاده لغزش شروع می شود و تا حدود 20٪ لغزش خودرو پایداری خود را حفظ می کند و بالاتر از آن پایداری از بین می رود.
20
بعد از ناحیه پایداری
هراندازه نیروی ترمز اضافه شود، تاثیر ترمز افزایش نمی یابد و لغزش بیشتر می شود. بنابراین بهترین حالت ترمز حالتی است که لغزش حدود 20٪ باشد.
21
تعریف لغزش
درصد لغزش
سرعت خودرو
سرعت چرخ
نسبت تفاضل سرعت خودرو و سرعت چرخ بر سرعت خودرو را لغزش می گویند.
22
مثال:
1- وقتی سرعت خطی چرخ W با سرعت خطی خودرو Vehicle برابر باشد، لغزش برابر صفر است.
2- وقتی باشد یعنی چرخ قفل می کند
می شود.
23
3- وقتی در حال ترمز کردن سرعت خطی چرخ سرعت خطی خودرو باشد:
لغزش 50٪ است.
24
نتیجه:
1- نیروی ترمز تا جایی موثر است که سرعت خطی چرخ ها را20٪ از سرعت خطی بدنه کندتر کند، یعنی
باشد.
25
2- وقتی لغزش بیش از20٪ باشد، افزایش نیروی ترمز باعث بیشتر قفل شدن چرخ ها و اضافه شدن خط ترمز می شود.
3- تنها راه مفید بودن ترمز حفظ 20٪ لغزش در خودرو در خلال ترمزکردن است.
26
4- در ترمز ABS سعی برآن است که هر وقت لغزش بیش از 20٪ باشد، تاثیرنیروی ترمزدر چرخ ها حذف گردد.
بنابراین چرخ ها شروع به گردش می کنند، مجددا نیروی ترمز تا آستانه20٪ لغزش اعمال می شود. این کار پی در پی در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود تا خودرو در فاصله دلخواه توقف نماید.
27
نمای ساده از مکانیزمABS
طرز کار:
سیلندر چرخ فشار هیدرولیک در مدار ترمز ایجاد می کند و تمایل به قفل کردن چرخ ها را دارد.
سنسور چرخ به واحد کنترل قفل شدن بیش از 20% را گزارش می دهد، که این عمل با ارسال فرکانس کم انجام می شود.
در این لحظه HECU فشار روغن را از سیلندر چرخ ها با تخلیه روغن توسط پمپ و ارسال روغن به مخزن کاهش می دهد.
28
29
استقرار تجهیزات ABS در خودرو
30
تشریح تجهیزات سیستم ABS
1- سنسور چرخ جلو
سنسور ازنوع القایی است که در مقابل چرخ دندانه داری قرار گرفته و سیگنال هایی به صورت ولتاژ سینوسی به HECU ارسال می کند.
31
2- سنسور چرخ عقب
سنسور ها با فاصله بسیار کمی نسبت به چرخ دندانه دار (5/0 تا 2/1 میلی متر) روی پایه ثابت نصب می شوند.
32
چرخ دندانه دار و سنسور چرخ جلو
33
واحد کنترل سیستم HECU
واحد کنترل سیستم HECU :
واحد کنترل از دو قسمت تشکیل شده است:
واحد الکترونیکی
– واحد هیدرولیکی
34
وظیفه واحد سیستم HECU
دریافت و آنالیز سیگنالهای
ولتاژ ارسالی از سنسور چرخها
– کنترل سوپاپهای برقی در واحد هیدرولیک
– کنترل پمپ هیدرولیک
– چراغ اخطار ABS
35
اجزای سیستم ABS
وظیفه واحد هیدرولیک
– واحد هیدرولیک با گرفتن فرمان از HECU سوپاپ هایNCرا که در حالت عادی بسته هستند باز کرده و سوپاپ های Noرا که در حالت عادی باز هستند، می بندد.
-ایجاد ارتباط مستقیم بین سیلندر اصلی ترمز وسیلندرهای چرخ هنگام غیر فعال بودن ABS
-برگشت دادن روغن ترمزاز سیلندر های چرخ در هنگام رها کردن پدال ترمز به مخزن و سیلندر اصلی
36
ساختمان واحد هیدرولیک
واحد کنترل هیدرولیک از تجهیزات زیر تشکیل شده است:
1- هشت سو پاپ برقی (2 سو پاپ برای هر چرخ) که چهار سو پاپ از نوع NO و چهارسوپاپ از نوعNC می باشد.
2- سه سو پاپ کنترل فشار یک طرفه برای هر چرخ
3- دو محفظه آکومولاتور (یک آکومولاتوربرای هر چرخ)
4-دومحفظه خفه کن ( یک اتاق خفه کن برای هر مدار)
37
38
تشریح ساختمان سیستم کنترل کننده ABS
واحد کنترل کنندهHECU دارای 8 سو پاپ الکتریکی هیدرولیکی است، که 4 سو پاپ در حالت عادی باز استNO(NORMAL OPEN) و 4 سو پاپ در حالت عادی بسته استNC(NORMAL CLOSE) .
39
مجموعه واحد کنترل کنندهHECU و واحد هیدرولیک
40
قطعات تفکیک شده
41
حالت های مختلف عملکرد سیستم ABS
42
1- حالت عادی
ارسال فرکانس زیاد در حالت عادی از سنسور چرخ به HECU
43
سوپاپ های یک طرفه
سه سو پاپ یک طرفه در هرچرخ و جمعاً 12 سو پاپ یک طرفه در کل سیستم وجود دارد. که فقط در حالت عادی سو پاپ شماره یک باز و بقیه سوپاپ ها بسته است.
به طوری که درشکل بعد دیده می شود در حالت عادی به علت ارسال سیگنال با فرکانس بالا که ناشی از چرخش چرخ در حال ترمزکردن است HECU صفر آمپر جریان به سوپاپ ها و صفر ولت ولتاژ به پمپ برگشت دهنده روغن ارسال می دارد.
44
طرز کار سیستم در حالت عادی
در نتیجه: سوپاپ های NO (که معمولا باز هستند) و سوپاپ های NC (که معمولا بسته هستند) غیرفعال می باشد.
روغن از سیلندر اصلی و سو پاپ NO گذشته و از مجرای خروجی به سیلندر چرخ می رود.
در این حالت سو پاپ یک طرفه سوم عمل برگشت روغن را عهده دار است.
تنیجه: ترمز بدون لغزش عمل می کند. زیرا است.
45
1- حالت عادی
46
2- حالت ترمز کردن در زمین کم اصطکاک( )
در این حالت گشتاور ترمز بیشتر از گشتاور زمین است ،بنابراین چرخی که در زمین لغزنده ترمز می شود، قفل می کند، سنسور این چرخ سیگنال با فرکانس کم به HECU ارسال می کند. در نتیجه HECU جریان زیاد 5 آمپری به مدار سوپاپ ها ارسال می دارد. که سو پاپ NO را بسته و سو پاپ NC را باز می کند. به علاوه به پمپ ولتاژ 12 ولتی اعمال می شود و آن را به حرکت در می آورد.
ارسال فرکانس کم به HECU
توسط سنسور چرخ قفل شده
47
نتیجه
با بازشدن سو پاپ NC و کارکردن پمپ، روغن سیلندر در چرخ کشیده شده و به مخزن (آکومولاتور) و سپس با سوپاپ های یک طرفه 1و2 روغن به پمپ اصلی برگشت می کند، و با بسته شدن سو پاپ NO ارتباط روغن به سیلندر اصلی قطع می گردد.
سو پاپ یک طرفه شماره 3 نیز بسته می ماند.
48
49
3- حالت ثابت نگه داشتن فشار روغن در مدار ترمز
وقتی ضریب اصطکاک جاده به اندازه باشد که لغزشی در حدود
می شود چرخ در موقع ترمز قفل نمی کند، بلکه در حال غلتیدن متوقف می شود، و یا لغزشی در حدود قابل قبول دارد.(حدود20%)
در این حال فرکانس ارسالی از طرف چرخ بیشتر از حالت قفل و کمتر از حالت عادی است، HECU آمپر ارسالی به سوپاپ ها را 2 آمپر تنظیم می کنیم. که سو پاپ NO و سو پاپ NC درآستانه بسته شدن قرار می گیرد. با این مکانیزم روغن سیلندر چرخ در حد ثابت و پمپ آماده به کارمی ماند تا چنانچه لغزش بیشتر از 20% شود سو پاپ NC را باز کند و از قفل شدن چرخ جلوگیری نماید.
50
حالت ثابت نگه داشتن فشار روغن در مدار ترمز
51
4- حالت افزایش فشار
اگر فرکانس ارسالی کمی افزایش یابد نشانه چرخش چرخ و افزایش ضریب اصطکاک زمین است که در این حال جریان ارسالی به سوپاپ ها از HECU قطع شده و سو پاپ NO باز و سو پاپ NC بسته می شود. وسیستم مانند حالت عادی عمل می کند. ولی پمپ برای تغییرات احتمالی آماده به کار می ماند.
52
حالت افزایش فشار
53
انواع سو پاپ در سیستمABS
دو نوع سو پاپ در سیستم ABS به می رود:
1-سوپاپ 3 راهه
2-سوپاپ 2 راهه
54
سو پاپ هیدرولیکی 3راهه
سوپاپ3راهه یعنی یک سو پاپ با 3خروجی متفاوت با استفاده از این سو پاپ می توان فقط یک سو پاپ در مدار قرار داد.
طرز کار سو پاپ 3راهه
چرخهادرحالت عادی توسط نیروی فنر،سوپاپ اول در مدارقرار دارد که مدار اصلی روغن را به سیلندر مرتبط می کند .
در حالت دوم ، سو پاپ وسط در مدار قرار می گیرد که فشار روغن مدار را حفظ می کند.
در حالت سوم،سوپاپ سوم در قرار گرفته وروغن سیلندر چرخها را به سیلندر اصلی برگشت می دهد.
55
مراحل عملیات
56
مرحله اول: افزایش فشارمدار
هنگامی که باشد، سیستم ABS غیر فعال وحالت ترمز عادی می باشد.
57
مرحله دوم: ثابت نگه داشتن فشارروغن
وقتی که باشد HECU دو آمپر جریان به سو پاپ الکتریکی وارد کرده و مرحله دوم در مدار قرار می گیرد.
روغن در مدار ثابت نگه داشته می شود.
58
مرحله سوم: کاهش فشار
وقتی که ضریب اصطکاک کم باشد ، جریان بیشتری به مگنت اعمال شده و سو پاپ سوم در مدار قرار می گیرد و روغن سیلندر چرخ را به مخزن و سیلندر اصلی برگشت می دهد.
59
سو پاپ هیدرولیکی 2 راهه
این سو پاپ دارای دو وضعیت است :
1- مرحله باز
2- مرحله بسته
وقتی از سو پاپ 2 راهه در سیستم ABSاستفاده شود نیاز به نصب 2 سو پاپ دو راهه در هر مدار چرخ می باشد.
یک سو پاپ برای افزایش ونگهداری فشاردرمدار ودیگری برای کاهش فشار به کار می رود.
60
مراحل عملیات:
در مراحل کار دو سو پاپ در مدار قرار می گیرد:
سو پاپ ورودی: برای ارسال سوخت از سیلندر اصلی به سیلندر چرخ
سو پاپ خروجی: برای تخلیه روغن از سیلندر چرخ به آکومولاتور و مخزن اصلی
61
مرحله اول: افزایش فشار
حالت عادی:
62
مرحله دوم: نگهداری فشارروغن
وقتی که ضریب اصطکاک
باشد.
63
کاهش فشار
وقتی ضریب اصطکاک باشد،
سو پاپ دوم به کار افتاده و روغن سیلندر چرخ را به مخزن و سیلندر اصلی توسط پمپ برگشت می دهد.
توجه: درمرحله کاهش فشار هردو
سو پاپ ورودی وخروجی باز هستند
وعمل تخلیه روغن ازمدارجریان دارد.
64
مدار ترمز ABS با سوپاپ های سه راهه ، حالت عادی
65
مدار ترمز ABS با سوپاپ های دو راهه: حالت افزایش فشار روغن (حالت عادی)
66
مدار ترمز ABS با سوپاپ های دو راهه: حالت نگهداری فشار روغن در چرخ عقب راست
67
مدار ترمز ABS با سوپاپ های دو راهه: حالت کاهش فشار روغن در چرخ عقب راست
68
کاربرد ABS در خودروهای ایرانی
69
70
لوله های ترمز ABS و دستگاه HECU در سمند
71
لوله های ترمز ABS و دستگاه HECU در سمند
72
هواگیری مدار
برای عیب یابی و هواگیری سیستم ABS دستگاه عیب یاب مخصوصی وجود دارد.
73
روش هواگیری مدار
1- لوله شفافی به پیچ عیب یابی متصل می شود و سر دیگر لوله در ظرف روغن سرریز گذارده می شود.
2- سوکت دستگاه عیب یاب ABS به سوکت عیب یاب ECU وصل می شود.
3- وارد منوی ABS در دستگاه عیب یاب شده ابتدا هوای دستگاه HECU تخلیه می گردد. که این عمل با باز و بسته شدن سوپاپ های NC در مدت 120 ثانیه انجام می شود.
4- سپس هواگیری عادی در بقیه مدار انجام می شود.
74
ABSدرپراید
ساختمان دستگاه ترمز ABSدر خودروی پراید از نوع
( MGH-25) است .
اجزای این سیستم در اسلایدهای بعدی دیده می شود.
75
پلوس و چرخ شاخص روی آن
76
کاسه ترمز و توپی چرخ
77
اجزای تفکیک شده دستگاه HECU
78
موتورهیدرولیک با محور خارج از مرکز
79
موتور و واحد هیدرولیک
80
واحد هیدرولیک با سوپاپ های NO , NC
81
مدارات واحد هیدرولیک
:Aسوپاپ ورودیه چرخ جلو/راست(FR)
:Bسوپاپ ورودی چرخ عقب/چپ(RL)
:Cسوپاپ ورودی چرخ عقب/راست(RR)
:Dسوپاپ ورودی چرخ جلو/چپ(FL)
:Eسوپاپ خروجی چرخ جلو/راست(FR)
:Fسوپاپ خروجی چرخ عقب/چپ(RL)
:Gسوپاپ خروجی چرخ عقب/راست(RR)
:Hسوپاپ خروجی چرخ جلو/چپ(FL)
:Mبرق مثبت موتور هیدرولیک
:Nبرق منفی موتور هیدرولیک
82
واحدECU همراه رله سوپاپ ها
83
سنسورها
84
موقعیت HECU در پراید
85
ساختمان HECU در ترمز ABS
86
مدارات واحد هیدرولیک
:Aسوپاپ ورودیه چرخ جلو/راست(FR)
:Bسوپاپ ورودی چرخ عقب/چپ(RL)
:Cسوپاپ ورودی چرخ عقب/راست(RR)
:Dسوپاپ ورودی چرخ جلو/چپ(FL)
:Eسوپاپ خروجی چرخ جلو/راست(FR)
:Fسوپاپ خروجی چرخ عقب/چپ(RL)
:Gسوپاپ خروجی چرخ عقب/راست(RR)
:Hسوپاپ خروجی چرخ جلو/چپ(FL)
:Mبرق مثبت موتور هیدرولیک
:Nبرق منفی موتور هیدرولیک
87
تغییرات ایجاد شده در خود روی پراید با نصب ترمزABS
1- به دسته سیم اصلی موتور مدارات الکتریکی ABSاضافه شده است
2- به دسته سیم عقب موتورسیم سنسورهای عقب اضافه شده است.
3- در قسمت نشاندهندها چراغ اخطار ABSاضافه شده است.
4- چراغ EBDباچراغ ترمزدستی مشترک شده است.
88
مدار الکتریکی اجزای ترمز ABS نسبت به ECU
5- دوفیوز 30 آمپری بین مثبت باتری وپایه های 9و25 HECU نصب شده است. این فیوزها خارج از جعبه فیوز و روی دسته سیم نصب شده اند.
6- یک فیوز 10 آمپری بعد از سوئیچ بین پایه 4 در ECU وسوئیچ نصب شده ومحل آن در جعبه فیوز است .
89
7- شیر تناسبی ترمز حذف شده و وظیفه آنرا ECU انجام می دهد.
8- لوله های ترمز تغییرکرده ولوله هابه جای شیرتناسبی به واحد هیدرولیک ABS نصب می شوند.
9- روی سگدست زائده هائی برای نگهداری سنسور نصب شده است.
تغییرات ایجاد شده در خود روی پراید با نصب ترمزABS
90
10- توپی چرخ عقب تغییر کرده است.
11- کاسه ترمز چرخ عقب تغییرکرده و چرخ دندانه دار روی آن نصب شده است .
91
تنظیم فشار روغن هیدرولیک روی محورهای جلووعقب
برای عملکرد متناسب چرخ های جلو و عقب در هنگام ترمزکردن ضروری است که فشار هیدرولیک در چرخ های جلو افزایش یابد و از اعمال نیروی ترمزی زیاد به چرخ های عقب که موجب قفل شدن چرخ هاو انحراف قسمت عقب می شود، جلوگیری گردد.
92
تاثیر انتقال وزن در دستگاه ترمز
در موقع ترمز به علت کله زنی خودرو انتقال وزن انجام می شود که در این عمل به محور جلو به جای 50% وزن خورو 60%وزن کل وبه محور عقب 40% وزن کل خودرو وارد می شود.
60٪ وزن به جای 50٪
40٪ وزن به جای 50٪
93
شیر تناسبی مدار ترمز
اگرنیروی ترمز متناسب با وزن روی محورها توزیع نشود، فرآیند دستگاه ترمز از کارائی لازم برخوردار نخواهد بود.
در خودروی پرایدی که فاقد ترمز ABS است برای این منظور از شیر تناسبی استفاه شده است. (شماره5)
5
94
عملکرد شیر تناسبی مدار ترمز
به طوری که از دیاگرام دیده می شود تا فشار 25 آتمسفر، فشار مدارات جلو وعقب برابراست. در فشار بیشتراز25 آتمسفر شیر تناسبی فشار مدار ترمز چرخ های جلو را افزایش می دهند.
به طوری که وقتی فشار هیدرولیک در مدار چرخهای جلو 50 آتمسفر است، در چرخ های عقب مقدار آن به30 آتمسفر می رسد.
95
سیستم EBD(Electronic BrakeDistribution)
در سیستم ABS این شیر حذف شده وسیستم(Electronic Brake Distribution) EBD این وظیفه را انجام می دهد.
با سیستم EBD در فشار 25 آتمسفربه صورت مرحله ای فشار روغن ترمزهای جلو افزایش می یابد.
96
عیب یابی در سیستم ABS
1- اگر پمپ هیدرولیک خراب باشد سیستم ABSعمل نمی کندولامپ ABS روشن می شود.
2- اگر برق سوپاپ ها ، پمپ هیدرولیک و یا برق HECU قطع شود، لامپ اخطار ABS ولامپ EBDروشن می شود.
97
3- اگر سنسور چرخها عمل نکنند دو دلیل دارد :
الف- یا برق سنسور ها قطع است، که لامپ ABSروشن می شود. ولی لامپ EBD با خرابی یک سنسور روشن نمی شود .
اما اگر چند سنسور خراب شود لامپ EBD روشن خواهد شد.
98
ب- خطا در چرخ شاخص وسنسورها، که لامپ ABS روشن می شود. ولی لامپ EBD با خرابی یک سنسور روشن نمی شود .
اما اگر چند سنسور و یا چرخ شاخص خراب شود لامپ EBD روشن خواهد شد.
99
مشاهده عیب روی دستگاه عیب یاب
با دستگاه عیب یاب خطاها به صورت کد نمایش داده می شود. در جداول زیر این عیب ها نشان داده می شوند:
100
قطع شدن برق سنسور چرخ ها
101
عیب در چرخ های شاخص
102
قطع شدن برق سنسور چرخ
103
عیب در ولتاژ تولیدی مدار شارژ
104
عیب در رله ها، موتور و یا فیوزهای مدارات آنان
105
مدار الکتریکی اجزای ترمز ABS نسبت به ECU
از 25 پین موجود در سوکت 19 پین فعال است.
106
هواگیری مدارترمزABS
دونوع مدولاتور ترمز در دسترس قرار دارد:
1- نوع خشک: در مونتاژ خودرو از نوع خشک استفاده می شود.
2- نوع تر: در سیستم خدمات پس از فروش نوع تر در اختیار تعمیرکاران قرار داده می شود .
107
روش هوا گیری
1- در نوع تر نیاز به هواگیری داخلی مدولاتور نمی باشد وفقط هوا گیری خارجی بین مدولاتور تا چرخ ها انجام می شود.
2- در نوع خشک باید هردو نوع هواگیری داخلی و خارجی انجام شود.
3- برای هواگیری مدولاتورخشک با شل کردن پیچ هواگیری چرخ ها وپدال زدن تا خروج هوا ازمدار وسفت کردن پیچ هوا گیری، عملیات هوا گیری ادامه می یابد، این عمل در هر چهار چرخ انجام می شود.
108
مدولاتور ABS
109
4- برای هوا گیری مدولاتور خشک ابتدا دستگاه عیب یاب را به مدارسوکت عیب یاب خودرو وصل کرده و حالت هوا گیری انتخاب می شود.
5- با انتخاب حالت هوا گیری، پمپ مدولاتور روشن شده وبرای مدت 2دقیقه هر 2 ثانیه سو پاپ NC را بازمی کنند و2 ثانیه بسته(غیرفعال) نگه میدارند تا هوا گیری داخلی انجام شود.
6- پس از هوا گیری داخلی هوا گیری خارجی مانند بند 3 انجام می شود.