تارا فایل

ترمز abs


بسمه تعالی
موضوع :
” ترمز ABS ”

سیستم های ترمز در خودروها

brake systems

فهرست

1-مقدمه
2-اصول طراحی
3- ساختار مکانیکی ترمز
4-عوامل موثر در ترمز گیری
5-اجزای سیستم ترمز

مقدمه
خودروهای مدرن امروزی مجهز به سیستمهای ترمزبا قابلیت بالا و قابل اطمینان میباشند که درعین حال ایمنی فراوان از قابلیت های ترمز بخصوص
درسرعت های بالا فراهم می آورند.
نکته های که بسیار حائز اهمیت میباشد این است که در شرایط سخت رانندگی در جاده ها و یا در هنگام بروز ترمزهای ناگهانی و شدید بهترین سیستمهای ترمزی نیز قادر به جلوگیری از واکنش حرکتی راننده یا سرنشینان و یا اعمال نیروی فراوان بر روی پدال ترمز دراین شرایط نمی باشند.
این عوامل باعث می شود که چرخها قفل شوند که به عقیده کارشناسان این رشته در حدود 10 درصد سوانح جادهای و تصادفات در این شرایط به علت قفل شدن چرخها در حین ترمزهای شدید و عدم کنترل خودرو در شرایط لغزش بر روی سطح جاده بوجود می آید.
موارد بیان شده در خودروهایی که دارای سیستم کنترل قفل کننده چرخها ( ABS)میباشند بوجود نخواهد امد.زیرا در سیستمهای مجهز به سیستمهای ABSحتی در صورت بروز ترمزهای شدید و ناگهانی فرمان پذیری خودرو حفظ شده و بصورت ثابت باقی خواهد ماند.

اصول طراحی

شرایط عملکردی تجهیزات سیستم های ترمز خودروها مطابق با استانداردهای تدوین شده به سه سیستم دسته بندی میگردند:

1-سیستم ترمز معمولی یا پایی( BBA)
2-سیستم ترمز ثانویه (HBA)
3-سیستم ترمز دستی(FBA)

ساختار مکانیکی ترمز گیری

1-شروع پروسه ترمز گیری t0
2-زمان پاسخ دهی اولیه سیستم t1-t0
3-زمان اعمال فشار ترمزی t’1-t1
4-مدت زمان کل ترمز گیری t4-t0
5-زمان فعال بودن پروسه ترمزگیری t4-t1

عوامل موثربر حرکت خودرو و ترمزگیری

1-نیروی جاذبه زمین
2-نیروی ایرودینامیکی(Drag)
3-اصطحکاک لاستیک(مقاومت چرخشی)
A:نیروی محیطیFu
B:نیروی جانبیFs
C:نیروی نرمال Fn

اجزای سیستم ترمز

1-بوستر ترمز
2-سیلندر اصلی چرخ
3-سوپاپهای تنظیم فشار ترمزی

سیستم ترمز ضد قفلABS
Anti lock Braking
System

فهرست

مقدمه
تاریخچه ترمزABS
مدار کنترل سیستم ABS
سیستم GMAو انواع ان
سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD
نسخه های سیستم ABS
اجزای سیستم ABS
نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABS
مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS

مقدمه

ادامه پیشرفتهای اخیر در سیستمهای ترمز خودروها باعث بوجود آمدن سیستمهای نیرومند و قابل اطمینان گردیده است که قادر به ایجاد شتاب و تاخیر منفی در سرعتهای بالای خودرو میباشد.
در شرایط رانندگی معمولی و نرمال خودرو این سیستم ها ترمزگیری سریع و موثری را ایجادخواهند کرد. ترمز گیری در شرایط بالا:
1-جاده های لغزنده و مرطوب
2-عکس العمل توام با ترس راننده(موانع قابل پیش بینی در جاده)
3-خطاهای سایررانندگان و پیاده سواران
باعث قفل شدن چرخها در حین ترمز گیری خواهد شد و در نتیجه کاهش فرمان پذیری خودرو در حین کاهش چسبندگی و یا لغزش در سطح جاده رخ خواهد داد.موارد ذکر شده فوق نمونه هایی میباشند که در جهت رفع آنها سیستم ترمز ضد قفلABSطراحی گردیده است.

تاریخچه سیستم ABS

این ترمز در اصل در سال 1900 میلادی بر روی قطارها طراحی و سپس نصب شد. بعد از جنگ جهانی دوم این سیستم بر روی هواپیمای جت بکار برده شد .در حدود سال1960و با شروع تحول در ساخت سیستمهای ترمز شرکتهای ترمز سازی شروع به استفاده از این سیستم در خودروهای لوکس مانند بنز کردند. علاوه بر خودروها این سیستم بر روی بعضی از موتورهای گرانقیمت نیز بکار رفته است.

مدار کنترلی سیستم ABS

این مدار شامل:
1-عوامل بیرونی(شرایط سطح جاده,شرایط سیستم ترمز , بار خودرو و لاستیکها و….)
2-سیستم کنترل(خودرو با سیستم ترمز,چرخها و اصطحکاک ما بین لاستیکها و سطح جاده)
3-کنترل کننده(سنسورهای سرعت چرخ و واحد کنترل سیستم ABS)
4-متغیرهای کنترل(سرعت چرخ, سرعت محیطی چرخ,شتاب محیطی چرخ,لغزش ترمز)
5-متغیرهای مرجع ورودی(فشار وارده بر پدال ترمز)
6-متغیرهای نظارتی(فشار ترمز گیری)

سیستم GMA و انواع آن

هنگامی که سیستم در سطوح با شرایط مختلف و فضای کمتری از طرفین و در شرایطی که چرخهای سمت چپ بر روی اسفالت خشک و چرخهای سمت راست بر روی سطح لغزنده قرار گیرد,اختلاف زیادی درنیروی مورد نیاز جهت ترمز گیری در چرخهای جلو بوجود خواهد امد که این عامل باعث بوجود امدن نیروی مرکزی چرخشی در حول محور عمودی خودرو خواهد شد (YawMoment ).دراین مواقعَََََََََABS نیاز مند سیستم تاخیراینرسی(GMA)میباشد.این تاخیر باعثکاهش فشار در سیلندرترمز چرخ جلو شده و سبب بوجود امدن ضریب نیروی ترمزی بالاتری خواهد بود.
بدون وجود سیستم GMA, دراین شرایط هر چرخی به جهت تامین بیشترین کاهش شتاب شروع به ترمز گیری خواهد کرد.
انواع سیستم GMA
GMA1
GMA2

سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD

جهت اطمینان از کارکرد مداوم و بازده بالای سیستم ABS, عملگرهای مکمل دیگری نیز مورد نیاز است که مطابق با ترکیب بندی جداگانهAWDتغییر میکند

سیستم چهار چرخ متحرک1
سیستم چهار چرخ متحرک2
سیستم چهار چرخ متحرک3

نسخه های سیستمABS

1-سیستم ABS 2S
2-سیستمABS 5.0
3-سیستمABS 5.3
4-سیستم قفل شدن خودکار نیروی ترمزی درABS/ABD5

اجزای سیستمABS

1- سنسورهای تشخیص سرعت:
-Aسنسور سرعت نوع DF 2
B-سنسور سرعت نوعDF 3

2- واحد کنترل الکترونیک(ECU)

شامل:
مدار داخلی
کنترل کننده دیجیتالی
مدارهای خروجی
تقویت کننده های خروجی
تثبیت کننده های ولتاژ,حافظه کد خطا

3- سوپاپها

4- تعدیل کننده فشار هیدرولیکی

شامل:
پمپ برگشت
اکومولاتور
شیرهای برقی نوع 3.3

بازدید اولیه
نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABS
دریافت اطلاعات کافی از مالک خودرو در خصوص قطعات معیوب سیستم
بررسی اولیه بر روی خودرو
بررسی عیوب توسط دستگاه عیب یاب در سیستم و قطعات
تعمیر یا تعویض قطعه معیوب
بررسی نهایی بر روی خودرو و تست جاده
پایان مرحله عیب یابی

بازدید ولتاژ خروجی سنسور سرعت
بررسی نشانه های کد خطا
تعویض واحد کنترل الکترونیک ABS
بررسی نشانه های کدهای خطا
بازدید سنسور سرعت چرخ
بازدید قطعات معیوب سیستم
بررسی سمت راست و
چپ چرخ جلو و عقب
بازدی بلبرینگ های چرخ
بازدید دسته سیم مابین
هر سنسور و واحد کنترل
تعمیر یا تعویض آنها
تعویض قطعات معیوب
تعویض سنسور سرعت
مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS
بازدید نحوه نصب صحیح سنسور
تعیین مقاومت مابین ترمینالهای
مرتبط آن در ECU
خیر
بله
تعمیر کنید
تعمیر کنید
خیر
خیر
خیر
خیر
خیر
خیر
بله
بله
بله
بله
بله
بله


تعداد صفحات : 24 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود