تارا فایل

پاورپوینت شاخصها و اعتبار بخشی


بسم الله الرحمن الرحیم

شاخصها و اعتبار بخشی

عنوان برنامه:بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس جهت درمان مسمومیت

عنوان شاخص: تاریخ تدوین:
تاریخ بازبینی :
تاریخ باز بینی بعدی:

تعریف شاخص:

نوع شاخص:input ،output ،prosses ،outcom ،impact

فرمول شاخص:

تعریف صورت شاخص:

تعریف مخرج شاخص:

واحد اندازه گیری:

منبع جمع آوری داده:

تناوب جمع آوری شاخص: برد یا واحد مسئول:

تعاریف و مفاهیم
اندازه گیری measurement
ارزیابی assessment
پایش monitoring
ارزشیابی evaluation

تعاریف و مفاهیم
اندازه گیری measurement
عبارت از فرایندی که تعیین میکند یک شخص یا یک شئ چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است.در اندازه گیری حتما از عدد و رقم استفاده میشود.
به جای اینکه بگوییم ضریب هوش حسن از حسین بیشتر است میگوییم ضریب هوش حسن 120 وحسین 100 است.

assessment
سنجش (ارزیابی ) assessment
به یک تحلیل جامع و چند وجهی از عملکرد گفته میشود.
فرق سنجش و آزمون (test) این است که در سنجش از فنون مختلف استفاده میشود و تاکید بر عملکرد دارد.
سنجش نوعی تحلیل و پیش بینی عملکرد است در حالیکه آزمون یک ابزار و یک وسیله اندازه گیری بیش نیست .

سنجش
در سنجش علاوه بر آزمون به عنوان یک وسیله اندازه گیری از شیوه های دیگر اندازه گیری که الزاما آزمون نیست استفاده می شود.
مثلا برای سنجش وضعیت یک بیماری ممکن است ازروشهای تشخیص آزمایشگاهی(آزمون).معاینه و مصاحبه با بیمار استفاده شود.

مقایسه اندازه گیری و ارزشیابی

ارزشیابی (evaluation) شامل داوری ارزشی درباره مطلوب بودن یا مطلوب نبودن ویژگی یا موضوع مورد ارزشیابی است اما در اندازه گیری هیچ داوری یا قضاوتی درباره نتایج حاصله انجام نمی گیرد.
در عین حال اندازه گیری (measurement) پایه و اساس ارزشیابی است.

وظایف مدیران
.1 برنامه ریزی
2. سازماندهی و هماهنگی
3. هدایت و رهبری
4. کنترل
کنترل

اجزاء کنترل
پایش: تعیین میزان انطباق فعالیتها با طراحی ،استانداردها
ارزشیابی: تعیین میزان دستیابی به اهداف
تحلیل: تعیین 1.علت پیدایش 2.شرایط نشو نما3.ارتباط با پدیده های دیگر4.اگر ادامه پیدا کند چه وضعیتی ؟

کنترل زمینه های مختلف راشامل شود:
کنترل زمان ومکان اجرای فعالیت:
آیا خدمات مورد نظر در مکان وزمان های مقررفراهم بود؟
آیا گروه های هدف به خدمات دسترسی دارند؟
نیروی انسانی:
آیا رده های نیروی انسانی پیش بینی شده در برنامه تامین شده اند؟
آیا نیروهای انسانی مهارت لازم جهت اجرای برنامه داشته اند؟

فناوری (ابزار و روش ها) :
آیا وسایل و مواد لازم (ازنظرنوع تعداد وکاربری)کافی ومناسب بود؟
آیاوسایل وابزار بدرستی مورد استفاده قرارمیگرفت؟
آیا روش ها و راه کارهای پیش بینی شده در برنامه بدرستی انجام می گرفت؟

آیا ارتباط میان اجزای برنامه برقرار بود؟
آیا منابع مالی برنامه تامین بود؟
آیااستمرار برنامه فراهم بود؟
آیا میزان و درصدهای پیشرفت کار(ازنظرکمی)باپیش بینی برنامه منطبق بود؟

کنترل
ماموریت
تعیین درجه انطباق فعالیتها با طراحیها
تعیین میزان توفیق سازمان در انجام ماموریت خود
پایش
ارزشیابی

MONITORINGپایش

پایش
پایش اصطلاحی است برای پیگیری مستمر فعالیتها
به این منظور که اطمینان حاصل شود دستاوردها فعالیت کارکنان کاربرد وسایل تجهیزات و مصرف اعتبارات متناسب با منابع قابل دسترس و طبق برنامه انجام می گیرد. تا در صورت نادرست بودن هر فعالیت بتوان به سرعت آن را اصلاح نمود.

پایش
نه تنها در جریان اجرا بلکه در تمام مراحل فرایند مدیریت ضرورت دارد.
به عبارت ساده تر پایش مقایسه ای بین آنچه هست با آنچه باید باشد .
برای پایش باید مبانی مقایسه (شاخص ) وجود داشته باشد.

پایش باید جامع.پویا.گویا و موثر باشد.
جامع = تمام مراحل فرایند مدیریت را دربرگیرد.
پویا = مستمر.درزمانهای مختلف ازبرنامه ریزی تا اجراانجام شود.

ویژگی های پایش
گویا = با شاخص های اختصاصی و مناسب سنجش شود.
موثر = اطلاعات و نتایج حاصل از پایش باید به طور دقیق تحلیل شود و علت هایی که موجب تقویت یا تضعیف برنامه شده است و نیز فرصت هایی که وجود داشته و تهدیدهایی که در کمین برنامه بوده مشخص گردد.

اهداف پایش
پایش داده ها : زمان .نیروی انسانی .منابع مالی .منابع اطلاعاتی.مشارکت افراد و گروه ها
پایش فرایند : رعایت ضوابط ومقررات.حفظ استانداردها.برقراری ارتباطات
پایش ستانده ها :مطلوبیت نتایج در هر مرحله.به موقع بودن خدمات . به هنگام بودن تصمیم گیری .اعتبار گزارشها . حل و فصل تعارضات . رضایت جامعه

پایش اطلاعاتی را برای مقایسه اجرای فعالیتها با استانداردها و معیارها فراهم می سازد و به دنبال آن برای رفع نواقص. کنترل انجام می گیرد .
کنترل: کنترل فرایند اطمینان از اجرای برنامه ها واصلاح انحرافات . به منظور دستیابی به اهداف معین است.

ارزشیابی EVALUATION
فراهم آوردن اطلاعات مربوط به اثربخشی پروژه ها (effectiveness). کارآیی (efficiency). کیفیت و هزینه مراقبت ها است.

Evaluation
ارزشیابی evaluation
فرایند گردآوری داده ها و بکارگیری آن برای قضاوت
جمع آوری دقیق اطلاعات در مورد یک برنامه یا طرح و یا یک بخشی از یک برنامه به منظور تصمیم گیری های لازم در مورد آن
تحقیق پویا در مورد ویژگیها و مزیتهای یک برنامه

انواع عمده ارزشیابی
ارزشیابی بر مبنای اهداف برنامه

ارزشیابی بر مبنای فرایند

ارزشیابی برمبنای نتایج(مشتری محوری)

ارزشیابی بر مبنای فرایند
نکات عمده ای که در این نوع ارزشیابی مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:
مبنای تخصیص منابع و امکانات به کارکنان و یا گیرندگان خدمات
شرح وظایف پرسنل و کفایت آموزشی آنان
فرایند کلی ارائه خدمات به اشخاص یا گروه های هدف برنامه
نقطه نظرات پرسنل و گروه های هدف درموردقوت وضعف برنامه

ارزشیابی برمبنای نتایج(مشتری محوری)
متمرکز بر مزایا و منافعی است که عاید فرد.افراد یا گروه های هدف برنامه های بهداشتی می گردد.نتایج در قالب ارتقای یادگیری (دانش.نگرش.مهارت).بهبود وضعیت معنی میشود.

ارزشیابی بر مبنای اهداف برنامه
آیا برنامه بهداشتی به اهداف مورد نظر خود دست یافته است؟

در این نوع از ارزشیابی در مورد عملی بودن دسترسی به اهداف
.برآورد وضعیت پیشرفت زمانی و فیزیکی برنامه در جهت اهداف
.تکافویی منابع مورد نیاز.تعدیل اهداف و در انتها مقایسه نتایج با اهداف مدنظر قرار میگیرد.

هدف از ارزشیابی چیست؟
ارزشیابی تراکمی (Summative Evaluation)
در پایان برنامه انجام می شود.
به منظور بررسی نتایج کار انجام می گیرد و می خواهیم ببینیم برنامه چقدربه اهداف خود رسیده است.

ارزشیابی تکوینی (Formative Evaluation)
در حین اجرای برنامه انجام می شود.
به منظور افزایش شانس دستیابی به اهداف برنامه انجام می شود.
حیطه های آن، آگاهی، نگرش ومهارت کارکنان، ارتباطات بین فردی، پایداری برنامه و منابع مورد نیاز است.

مدل زنجیره ای برنامه

Process
نگرش فرآیندی

Service Process
Man
Machine
Material
output
input
نگرش فرآیندی

Service Process
input
Effect
Output
Man
Machine
Material
خدمات تندرستی

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
مدل زنجیره ای

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
روابط برنامه

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
روابط برنامه

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
روابط برنامه

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
روابط برنامه

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
روابط برنامه

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
کنترل برنامه
Monitoring

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
کنترل برنامه
Evaluation

Service Process
input
Effect
Impact
Outcome
Output
Logistic Process
Logistic Process
Logistic Process
Man
Machine
Material
کنترل برنامه

جهت پایش و ارزشیابی
به چه ابزاری نیاز است؟

شاخص ها indicators
شاخص ابزاری جهت پایش و ارزشیابی است
شاخص ها به طور کلی به عنوان متغیرهایی که کمک به سنجش تغییرات بطور مستقیم یا غیرمستقیم مینمایند تعریف میشوند.
شاخص ها :
داده های خام را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل میکنند.
جهت تشریح موفقیت وسنجش تغییرات درطول زمان استفاده میشوند

شاخص ها indicators
با یک سنجش ساده . اطلاعاتی در مورد دامنه وسیعی از شرایط فراهم می سازند .
مقیاسی را فراهم می سازند تا موسسات یا گروه ها بتوانند خود را با دیگران در شرایط کاری مشابه مقایسه نمایند .

انواع شاخص
کیفی
کمی
عدد مطلق
تعداد وقایع بدون داشتن مخرج کسر
مثل: تعداد موارد بیماری

انواع شاخص
عدد کسری
شاخص سهمی
صورت در مخرج کسر موجود است
مثال : نسبت مراکز بهداشتی بدون برق
شاخص نسبتی
صورت و مخرج کسر هم سنخ نیستند
مثال : نسبت پزشک به جمعیت
شاخص میزانی :فراوانی یک واقعه در یک زمان مشخص وجمعیت معین
مثال: شیوع بیماری سل دریک جمعیت معین برحسب سال

انواع شاخص مبتنی بر برنامه
1. درون داد
مثل همه امکاناتی که برای انجام فرایند نیاز است

انواع شاخص مبتنی بر برنامه
2. برون داد
مثل تغییرات و پوشش

انواع شاخص مبتنی بر برنامه
3. فرایند
مثل همه فعالیتها و خدمات

انواع شاخص مبتنی بر برنامه
4. نتیجه
مثل کارایی :انجام درست کارها
و
اثر بخشی:انجام کار درست

انواع شاخص مبتنی بر برنامه
5. کیفیت
مثل :رضایت مشتری

شاخص indicator
.
مشخصات شاخص:
نام شاخص
روش جمع آوری
صورت کسر
مخرج کسر
فواصل جمع آوری

روشهای جمع آوری داده
سرشماری
بررسی مقطعی
نمونه گیری کوچک و مداوم
نظام جاری اطلاعات

چند درصد ازاجزای
فرایند انجام شده است؟
چند درصد ازاجزای
فرایند انجام شده با کیفیت
مناسب بوده است؟
چند درصد از داده ها
صحیح ثبت شده است؟
چند درصد ازگروه هدف
تحت پوشش است؟
حجم خدمات استاندارد شده با کیفیت مشخص و گروه هدف تعریف شده
حجم خدمات ارائه شده با فرض ارائه با کیفیت مشخص وبه تمامی گروه هدف تعریف شده
(بر اساس مستندات)
حجم خدمات ارائه شده با کیفیت واقعی ارائه خدمت و با فرض ارائه به تمامی گروه هدف تعریف شده
(بر اساس مستندات)
حجم واقعی خدمات ارائه شده با کیفیت واقعی ارائه خدمت به گروه هدفی که واقعا گیرنده خدمت بوده اند
حجم خدمات ارائه شده با کیفیت واقعی ارائه خدمت و با فرض ارائه به تمامی گروه هدف تعریف شده
(با ملحوظ نمودن خطای ثبت)
=
نسبت واقعی
انجام کار

جمعبندی
وظیفه مدیر پس از برنامه ریزی :
کنترل برنامه
کنترل به چه صورت انجام میشود؟
پایش و ارزشیابی
پایش : به صورت مستمردرتمام مراحل از شروع برنامه ریزی تا اجرا تجزیه وتحلیل برنامه .بازنگری برنامه
ارزشیابی : به صورت دوره ای درزمانهای مختلف
شاخص ها : عنوان . نحوه محاسبه . روش جمع آوری اطلاعات .دوره محاسبه

شما به عنوان مدیرجهت ارزیابی خدمات به4سوال اساسی بایدپاسخ دهید
آیا کسی که باید خدمتی رادریافت کند آن رادریافت نموده است؟ (پوشش )
خدمات ارائه شده تا چه حد مطلوب است؟ (کیفیت )
آیا بیماری را که نیازبه پیگیری داشته است پیگیری شده است؟ (تداوم )
آیا تمام بیمارانی را که مشکلات بالقوه داشته اند شناسایی کرده اید؟ (عوامل خطر) بسیاری از فعالیتهای پیشگیری نیازمند شناسایی عوامل خطر و سپس مداخله جهت کاهش این عوامل هستند.

اثربخشی
ساختار
فرایندها
وجود
استانداردها
اجرای
استانداردها
ماشین
مواد
نیروی انسانی
ثبت فرایندها
مصاحبه خارج
از مرکز

نیروی انسانی
کیفیت
کمیت
دانش
انگیزش
مهارت
خروج از سیستم
به دلایل خاص
توزیع
برآورد
تامین
موجودی
مطابق
استانداردها
فرایندهای
پشتیبان

فرم تدوین شاخصها
عنوان شاخص: تاریخ تدوین:
تاریخ بازبینی :
تاریخ باز بینی بعدی:

تعریف شاخص:

نوع شاخص:input ،output ،prosses ،outcom ،impact

فرمول شاخص:

تعریف صورت شاخص:

تعریف مخرج شاخص:

واحد اندازه گیری:

منبع جمع آوری داده:

تناوب جمع آوری شاخص: برد یا واحد مسئول:

Thank you


تعداد صفحات : 61 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود