تارا فایل

پاورپوینت روش بحث گروهی و یادگیری مشارکتی


مصطفی علی اکبری
بحث گروهی
فصل
9

ADD A FOOTER
2
روش بحث گروهی
تعریف کلی
* بحث گروهی، گفت وگویی سنجیده و منظم در باره موضوعی خاص که مورد مشترک شرکت کنندگان در بحث است.
* این روش برای کلاس هایی قابل اجراست که جمعیتی بین 6تا20
نفر داشته باشد.

ADD A FOOTER
3
ویژگی های بحث گروهی
روش بحث گروهی ، در مورد دروس و محتواهایی با ویژگی های که در ادامه ذکر می شود قابل اجراست
مورد علاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث باشد
2. دانش آموزان درباره آن اطلاعات لازم را داشته باشند یا بتوانند کسب کنند
3. درباره آن بتوان نظرهای مختلف و متفاوت اظهار داشت

*علاوه بر موارد فوق، شخصیت معلم اهمیت خاصی دارد و اجرای مطلوب روش
بحث گروهی تا اندازه زیادی به میزان خونگرمی او بستگی دارد.

مرحله اول : آمادگی و برنامه ریزی
ADD A FOOTER
4
مراحل اجرای روش بحث گروهی
*در این مرحله معلم قبل از شروع بحث نیاز مند برنامه ریزی و طراحی است.
در این مرحله ما باید سه اقدام انجام دهیم:
انتخاب موضوع
فراهم کردن زمینه های مشترک
تعیین نحوه آرایش شبکه های ارتباطی
انتخاب افراد وتعیین نقش آنها

مرحله دوم : روش اجرای بحث گروهی
ADD A FOOTER
5
مراحل اجرای روش بحث گروهی
*مهم ترین مسئله در اجرای روش بحث گروهی ، مشخص کردن وظایف اعضای شرکت کننده در بحث است.
این مرحله شامل دو اقدام است:
وظایف معلم در روش بحث گروهی
وظایف دانش آموزان در دروش بحث گروهی

ADD A FOOTER
6
محاسن و محدودیت های روش بحث گروهی
*محدودیت ها :
این روش برای کلاس های پرجمعیت قابل اجرا نیست
برای دانش آموزان دوره ابتدایی چندان مناسب نیست
روش اجرای آن بسیار مشکل است و به مهارت احتیاج دارد.
*محاسن :
افراد میتوانند در عقاید و تجربیات یک دیگر سهیم شوند
همکاری گروهی و احساس دوستی در بین اعضا تقویت میشود
فرصتی فراهم میشود که افراد خود را ارزیابی کنند
اعتماد به نفس در افراد تقویت و روحیه نقادی در آن ها ایجاد میشود
هراس افراد کمرو و خجالتی برای صحبت کردن در جمع کاهش میابد
قدرت مدیرت و رهبری دانش آموزان تقویت می شود
در تقویت استدلال و قدرت اندیشه منظم بسیار مفید است.

مصطفی علی اکبری
یادگیری مشارکتی
فصل
9

ADD A FOOTER
8
یادگیری مشارکتی
تعاریف کلی
* راهبرد های رویکرد یادگیری مشارکتی ، دانش آموزان را دراین که چگونه فکر کنند و چگونه دانش خودرا ارزشیابی کنند کمک می نماید .
*روش مشارکتی نوعی از فعالیت های آموزشی است که ویژگی های خاص خود را دارد. دو عامل مهم و تاثیرگزار در تمام روش های مشارکتی عبارتند از:
ساختار مشوق مشارکتی
ساختار وظیفه مشارکتی

نکات مهم
ADD A FOOTER
9
یادگیری مشارکتی
* در رویکرد مشارکتی همواره دو هدف عمده دنبال میشود
1. بهبود درک و فهم و مهارت های شناختی دانش آموزان در موضوعاتی که تدریس میشود.
2.افزایش مهارت در تعامل اجتماعی و احترام به خرده فرهنگ های موجود در مدرسه.
*سنجش کارایی و موفقیت در روش مشارکتی شامل پیشرفت تحصیلی، روابط درون گروهی و عزت نفس است.

ADD A FOOTER
10
رویکرد های یادگیری مشارکتی
تقسیم دانش آموزان به گروه های پیشرفت تحصیلی : در این روش دانش آموزان به گروه های جهار یا پنج نفری تقسیم می شوند، به طوری که
هر گروه شامل دانش آموزان قوی، متوسط و ضعیف است.
2. گروه های بازی _ مسابقه : مشابه با رویکرد قبلی است تنها تفاوت آن در آزمون هایی است که همچون مسابقه بین اعضای گروه های مختلف به اجرا
در می آید.
3. گروه مبتنی بر استقلال فردی: در مقایسه با سایر رویکردها بیشتر مبتنی بر فردی کردن فعالیت هاست.
4. فعالیت های تکمیلی : در این روش به صورت فعایت تکمیلی 1 و2 اجرا می شود.

اهداف گروهی
ADD A FOOTER
11
ویژگی های روش یادگیری مشارکتی
* اهداف گروهی معمولا به صورت جایزه بر اساس موفقیت گروه در وظایف و کارکردهای تحصیلی تعریف می شود

مسئولیت های فردی
ADD A FOOTER
12
ویژگی های روش یادگیری مشارکتی
* مسئولیت های فردی بستگی به میزان تلاش در فرایند آموزش و تسلط هر دانش آموز بر محتوای آموزشی دارد

فرصت های برابر یادگیری
ADD A FOOTER
13
ویژگی های روش یادگیری مشارکتی
* فرصت های برابر برای موفقیت ، به وسیله نظام نمره گذاری برمبنای عملکرد پیشین اعضای گروه تضمین می شود نه براساس رسیدن به سطح پیشرفت آزمون های هنجاری یا آزمون های معیاری

ADD A FOOTER
14
مراحل اجرای روش یادگیری مشارکتی
ارائه یا معرفی محتوا : در این مرحله معلمان محتوا را معرفی و زمینه مرور اجمالی درس را فراهم می کنند . این مرور اجمالی شامل ساختار
مربوط به دانش و فرایندهای دانستن است.
2. تمرین مهارت یا توسعه فعالیت های آموزشی در گروه های نا متجانس: دو عامل مهم ساختار وظیفه و نامتجانس بودن، اثر بخشی گروه های یادگیری
را فراهم می کند.
3. ارزشیابی دانش آموزان به طور انفرادی: در این مرحله، بدون کمک اعضای گروه، هردانش آموز باید تسلط خود را بر محتوای درس در یک ارزشیابی
انفرادی نشان دهد.
4. بازشناسی گروه : در بسیاری از روش های یادگیری مشارکتی، موفقیت گروه ها به وسیله میانگین نمره افراد گروه شناخته می شود ، این امتیاز همراه
با جوایز متناسب است.

ADD A FOOTER
15
محاسن و محدودیت ها
ارتقای تحصیلی : هدف یاد گیری مشارکتی ارتقای عملکرد دانش آموزان در وظایف مهم علمی و آموزشی است
ارتقای روابط اجتماعی: گسترش روابط اجتماعی فراتر از سطح تحصیلی و محلی ویا خانوادگی است
مهارت های حل مسله مشارکتی: دانش آموزان مهارت های مشارکت و همکاری را می آموزند

Thank You!
مصطفی علی اکبری


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود