تارا فایل

پاورپوینت روش مشارکتی


به نام خدا

1- آرمان ما؟
و 3- نگرش و تفکر سیستمی (هر کار من تاثیر در جمع دارد(
2- باز تعریف همه ی مدل های سنتی رایج
دست نایافتنی اما انرژی بخش و جهت آفرین
”خود را به رویا بیفکن وگرنه تکرار سرنگونت خواهد کرد“
3 ویژگی رهبران یادگیری

آموزش به یادگیری
تمرکز به عدم تمرکز
از فردی به گروهی – تیمی
تغییر پارادایم (چارچوب ذهنی)
تغییرشیوه تفکر

4 اصل یادگیری دانایی توانایی به کار بستن در زیستن فردی
و با دیگران زیستن برای رستگاری

مولوی
اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم جوش کن
گر نه موشی دزد در انبار ماست گندم اعمال چل ساله کجاست؟
ریزه ریزه صدق هر روزه چرا جمع می ناید در این انبار ما؟
یادگیری: توسعه فردی با مشارکت جمعی رو به سوی هدف
یادگیری: زدودن موانع رشد را می طلبد

به جای مبارزه با کهنه ها، به دنبال راه های تازه
انجام پروژه: (تبدیل ایده به عمل)
با تقویت روحیه پرسش گری
پژوهش گری
بل قادر است حس حقیقت جویی را در دیگران بیدار کند
البته اگر کهنه ها را کنار نگذاریم جایی برای تازه ها نمی ماند
مانند: فردیت و…
و معلم دیگر یاد نمی دهد
هر زمان نو می شود دنیا و ما بی خبر از نو شدن اندر بقا
عمر هم چون جوی، نو نو می رسد مستمری می نماید در جسد

مغز چگونه به طور طبیعی و از درون بر انگیخته می شود

نه با زور و ترس و اضطراب
حفظ و حافظه مداری

مغز در محیطی اجتماعی رشد می کند

نه سخنرانی یک طرف که نقش دانش آموز نادیده انگاشته شود

بل با به آفرینی مستمر یعنی خلاقیت

اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مصوب شورای عالی آ و پ
اصل هشتم
اصل ارزشیابی از فعالیت های گروهی در کنار فردی
است.
اصل پنجم
اصل توجه به رشد همه جانبه ( بدنی، عقلی، عاطفی اجتماعی اخلاقی و حرکتی) است.
اصل پانزدهم
اصل توجه به تفاوت های فردی است که با گروه و در گروه کامل می شود.
مهارت های ارتباطی در روش مشارکتی است.
ستارخان چگونه ارتباط بر قرار کرد شد سردار ملی
و…

نغمه ی شادی از رنج پدید می آید
نه از ترس و اضطراب
با پاسخ به نیازهای فیزیولژیکی
و امنیت و بهداشت روانی.

راجع به یادگیری مشارکتی
چه می دانم
چه می خواهم بدانم
چه آموختم

کودکی می رفت و در ره می گریست
کاملی گفتش که این گریه ز چیست ؟
گفت بر استاد باید خواند درس
چون ندانم، نرم می گریم ز ترس
هر چه در یک هفته گفت استاد باز
این زمانم جمله باید داد باز
زین غمم شاید اگر دل خون کنم
بر نیاید هیچ کارم چون کنم
زین سخن آن پیرکامل شد ز دست
پشت امیدش از آن کودک شکست

مصیبت نامه عطار

چه باید کرد ؟
باید
مغز را در گرو تفکری روشن تر
قلب را در گرو وفاداری بیش تر
دست را در گرو خدمتی وسیع تر
و سلامتی را در گرو زندگانی بهتر
قرار دهیم

پس
مسوولیت بخشی از تدریس را به یاد گیرندگان بدهیم.
با راهنمایی و تسهیل گری معلم
ترغیب یادگیرنده به گفت و گو با همکلاسی ها ، معلم و…
زیرا معرفت در تعامل اجتماعی حاصل می شود.
تشویق یادگیرنده به شرح و بسط پاسخ های اولیه و یافته های
ذهنی.
تحریک یادگیرنده به کاوش گری، کنجکاوی، پژوهش گری،
تقویت روحیه پرسشگری و بیداری حس حقیقت جویی آنان.
و شناسایی سبک های یادگیری هر دانش آموز
تا او را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

با تبدیل سواد صنعتی
خواندن: روخوانی یا روان خوانی و درک مطلب؟
مهارت های مطالعه خلاق
نوشتن: رونویسی یا نگارش، خلاصه نویسی، یادداشت برداری
حساب کردن: چهار عمل اصلی و جدول ضرب یا استدلال کردن، منطقی کرد اندیشه
به سواد ِ هنری، علمی و فناورانه
هنری: تقویت زیبایی شناختی یادگیرندگان
علمی: با پژوهش و… حل مساله خلاق (الگوریتم)
به جای سنتی (اولین چیزی که به نظرمان می آید)
فناورانه: استفاده از فناوری های روز (تولید محتوای الکترونیکی)

حل مساله خلاق: با تجزیه و تحلیل بررسی راه های دیگر و…
مشاهده وضعیت و تبادل نظر
تعریف و تشخیص مساله
ریشه یابی
راه حل یابی
چه می توان کرد؟
مشکل از چه عواملی ناشی می شود؟
که مشکل چیست ؟
که چه می گذرد؟
تحلیل راه حل
انتخاب گزینه
با بارش افکار
غلبه بر نگرانی ها
آیا انتخاب ما درست است ؟
برنامه ریزی برای عمل
چه کار هایی باید انجام داد؟
اجرای راه حل و ثبت نتایج (نظارت و ارزشیابی)
به چه نتایجی رسیده ایم؟
و دوباره …

فعالیت های آموزشی مبتنی بر همکاری، مباحثه (مشارکتی)
یا فعالیت های گروهی دانش آموزان
یکی از راهبرد های مهم یاد گیری پایدار می باشد

کیس زیر را در گروه بخوانید سپس به سوالات آن پاسخ دهید.
آقای احمدی به روش های گروهی اعتقادی ندارد. او معتقد است که بچه ها در این روش موثر عمل نمی کنند و ارزش یابی آنان در فعالیت های گروهی دقیق و عادلانه نیست .
به نظر شما به چه دلیل این معلم چنین اعتقادی دارد؟
چه روش هایی برای ارزشیابی گروهی پیش نهاد می کنید؟

معلم به عنوان رهبر یادگیری برای پیشرفت کار گروهی مشارکتی باید نظارت و راهنمایی کند.
تا مسوول گروه
خود را عضوی مثل سایرین بداند.

در حد دیگران ظاهر شود.
همه را به مشارکت در بحث تشویق و ترغیب کند.
جریان بحث را در پیرامون موضوع حفظ و از انحراف جلوگیری
نماید.

احترام متقابل بین اعضا گروه را حفظ کند
اعضا را به اتخاذ تصمیم مشترک تشویق نماید و از تحمیل
نظرهای شخصی خود در گروه پرهیز کند.

و

نتایج را ارایه دهد
مسوول گروه را در هدایت گروه کمک کند
در اظهار نظر فرصت های برابر بدهد
نکات را یادداشت کند
منشی گروه

5 راهبرد برای گروه مشارکت

عواطف مثبت را فعال کنید و به کار گیرید،
با نمایش، موسیقی، هنر، جشن،کارگاه، بازی و
رقابت ِ برد برد
بازخورد را افزایش دهید
(بازخورد: اختلاف بین وضعیت موجود یک سیستم با هدف آن)
هدف تعیین کنید
جو مثبت قوی ایجاد کنید
تهدید نکنید

ویژگی های یادگیری مشارکتی
-هم کوشی در محیط های مبتنی بر یادگیری مشارکتی بیش از محیط های رقابتی و فرد گرایی در یادگیران ایجاد انگیزش
می کند.
-اعضای گروه های مبتنی بر یادگیری مشارکتی از یکدیگر
می آموزند، هر فراگیری از دست های یاری گر برخوردار است.
-تعامل با یکدیگر، موجب خلق فعالیت بیشتر عقلی که خود سبب تعمیق و افزایش یادگیری می شود.
-تشریک مساعی، احساسات مثبت نسبت به یکدیگر را افزایش
می دهد.
-از جدایی و تنهایی می کاهد.
-روابط اجتماعی ایجاد می کند.
-نگرش های مثبت نسبت به افراد دیگر رافراهم می کند.

-عزت نفس را از طریق افزایش یادگیری و احساس شخص از این که مورد احترام و توجه افراد دیگر در محیط قرار گرفته، تقویت می کند.
-مهارت های مختلف یادگیری از جمله تفکر، مشاهده، گوش دادن و… فراگیران تقویت می شود.
-با هم زیستن را در کنار یکدیگر تجربه می کنند.
-موجب نگرش های مثبت فراگیران به مدرسه و علم می شود.
-بهداشت روانی را تامین می کند.
-شخصیت یادگیرندگان متعادل می شود.
-احترام متقابل در آنان شکل می گیرد.
-انگیزه کار جمعی در آنان تقویت می شود.
-فرهنگ هم کاری داوطلبانه اشاعه می یابد.
وبالاخره
با روش های برقراری ارتباط و روابط اجتماعی آشنا می شود.

مزایای یادگیری از طریق هم یاری
-یادگیری برای فراگیران جذابیت بیشتری پیدا می کند.
-محیط کلاس از حالت خشک و یک نواخت خارج و به یک مرکز فعال تبدیل می شود.
-می آموزند که در گروه های کوچک با یکدیگر هم کاری کنند.
-نقش معلم از حالت تک گویی (متکلم وحده) به راهنما و تسهیل کننده تغییر یافته این خود سبب رابطه صمیمی و نزدیک تری
-بین دانش آموزان و در نهایت مطلب درسی را بهتر فهمیده باعث افزایش موفقیت های تحصیلی آنان می شود.
-به معلم فرصت داده می شود تا با نظارت بر فرایند یادگیری، فراگیران را در مسیر پیشرفت قرار دهد.
-فراگیران یاد می گیرند که در جریان یادگیری به یکدیگر کمک کنند.
-حالت رقابتی به رفاقتی و همیاری تبدیل می شود.

-دانش آموزان در اثر مباحثه ی گروهی به ضعف ها و قوت های خود پی
می برند و در صدد رفع ضعف ها و تقویت قوت ها بر می آیند.
-فراگیران در سطوح بالاتر یادگیری: کاربرد، تجزیه، تحلیل و آفرینندگی
در گیر می شوند.
-افزایش اعتماد به نفس و مسوولیت پذیری را به دنبال دارد.
-علاقه به معلم بیشتر شده، گرایش بیش تری به مدرسه پیدا می کنند.
-از کمک به دیگران احساس رضایت می کنند و به هنگام نیاز از دیگران یاری و کمک می طلبند.
-در بهتر شدن روابط انسانی و دوستی بین افراد گروه تاثیر بسیار زیادی می گذارد.
-می آموزند که با یکدیگر آزادانه تبادل نظر کرده به حل مسایل درسی و… بپردازند.
-کار گروهی روحیه هم فکری ، هم یاری و هم دلی را در آنان افزایش داده مانع رقابت های ناسالم می شود.
-الگوی مشارکتی موجب تسریع تسهیل و تعمیق یادگیری می شود.


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود