تارا فایل

پاورپوینت روان شناسی خانواده


روان شناسی خانواده
دکتر رضا برومند
دکترای تخصصی مشاوره خانواده
Reza.brmminab@yahoo.com

2

مقدمه اول/روان شناسی

مقدمه اول/روان شناسی
روان شناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای روانی است
رفتار: واکنش موجود زنده به محرک های درونی و بیرونی
فرایندهای روانی: هر رویدادی که به شناخت(ادراک) و عاطفه(احساس) منجر شود.

مقدمه اول/روان شناسی
در حال حاضر روان شناسی را با سه ویژگی می شناسند
الف: جذاب Attractive
ب: مهم Importance
ج: امیدبخش Tantalizing

تعریف خانواده
خانواده : نزدیک ترین و مداوم ترین ارتباطات اجتماعی را فراهم می سازد .
فرد در خانواده رشد می کند و پایه های اصلی شخصیت و خصوصیات رفتاری او شکل می گیرد
آموخته های مستقیم و غیر مستقیم در خانواده بر سلامت روان آنها تاثیر می گذارد .
جامعه سالم : از خانواده های سالم تشکیل یافته و خانواده سالم از افراد سالم

مقدمه دوم/خانوداه
روانشناسی خانواده ، یک تخصص در روانشناسی حرفه ای است که بر روی احساسات ، افکار و رفتارهای افراد ، زوج ها و خانواده ها در روابط با یکدیگر و در محیط وسیع تری که عملکرد آنها مطرح است ، متمرکز شده است.

مقدمه سوم/ روان شناسی خانواده
روانشناسان خانواده به حل و پیشگیری مشکلات موجود در واحد خانواده کمک می کنند.
این حوزه روانشناسی ، خانواده را به عنوان یک سیستم مورد بررسی قرار داده و رفتارها ، الگوهای ارتباطی و واکنشهای عاطفی در بین اعضای خانواده را تحلیل می کند.

ارتباط در خانواده

پیچیدگی ارتباط
ارتباط پیچیده ترین مشکل انسان هاست
در زندگی انسان ها هر جا مشکلی وجود دارد، قبل از آن یک مشکل مهم تری وجود داشته است

تعریف ارتباط
ارتباط فرایند انتقال پیام از سوی فرستنده به سوی گیرنده است، مشروط بر این که بین فرستنده و گیرنده پیام از پیام ارسال شده مشابهت معنی وجود داشته باشد

عناصر ارتباط
1-فرستنده پیام
2- پیام
3-رسانه
4-گیرنده پیام
5-رمزگان
6-بافت

عناصر ارتباط
1-فرستنده پیام
2-محتوای پیام
3-گیرنده پیام
4-بازخورد دریافت پیام

عوامل مختل کننده پیام
1-الگوی اشتباه ارتباطی والدین
2-الگوهای تربیتی نادرست
3-عدم ایفای مطلوب نقش ها در خانواده
4-تمرکز بر تفاوت ها به جای شباهت ها
5-ساختار نامناسب خانواده

الگوی های رایج ارتباطی در خانواده

1-الگوی ارتباطی مبتنی بر اقتدار
رابطه از بالا به پایین
رابطه یکطرفه است
تبادل شناختی انجام نمی شود
تبادل عاطفی صورت نمی پذیرد

1-الگوی ارتباطی مبتنی بر اقتدار
مرد به زن دستور می دهد
زن به فرزند بزرگتر
فرزند بزرگتر به فرزند کوچکتر

2- الگوی ارتباطی مبتنی بر انتظار
رابطه یکطرفه است
تبادل شناختی صورت نمی پذیرد
تبادل عاطفی صورت نمی پذیرد
اعضای خانواده فقط از یکدیگر انتظار دارند

3- الگوی ارتباطی مبتنی بر اعتماد
رابطه دو طرفه یا چند طرفه
اعضای خانواده با یکدیگر گفتگو می کنند
نظرات یدیگر را جویا می شوند
پیشنهادات خود را مطرح می کنند

3- الگوی ارتباطی مبتنی بر اعتماد
تبادل شناختی صورت می پذیرد
تبادل عاطفی رخ می هند
از بودن در کنار لذت می برند
از تجارب همدیگر استفاده می کنند
از یکدیگر حمایت می کنند

الگوی رفتاری والدین با فرزندان

1-الگوی رفتاری عدم محبت-عدم قاطعیت
در این خانواده والدین نه به رفتارهای مثبت اهمیت می دهند و نه در برابر رفتارهای نادرست حساسیت به خرج می دهند
فرزندان چنین خانواده های احساس طرد شدن و رها شدن می کنند
در نوجوانی و جوانی کارهای عجیب و غریب و ریسک های خطرناک می کنند

2-الگوی رفتاری عدم محبت-قاطعیت
در چنین خانواده هایی در برابر رفتارهای مطلوب فرزندان هیچگونه توجه مثبتی نمی شود
اما با کوچکترین رفتار اشتباه با قاطعیت با آنان برخورد می شود
نتیجه چنین الگویی پرخاشگری کودک و رفتارهای تقابلی در نوجوانی و رفتاری ضد اجتماعی در جوانی و بزرگسالی خواهد بود

3-الگوی رفتاری محبت –عدم قاطعیت
در چنین خانواده هایی فرزندان فقط توجه و محبت را دریافت خواهند نمود
والدین آنان در برابررفتارهای اشتباه و یا خواسته های غیر منطقی آنان کاملا منفعل عمل می کنند
نتیجه این الگو لوس، پر رو ، کم طاقت و تاب آوری پایین در فرزندان خواهد شد

4-الگوی رفتاری محبت و قاطعیت
بهترین الگوی رفتار با فرزندان است
در برابر رفتارهای مطلوب آنان توجه، اهمیت و محبت
و در برابر رفتارهای ناشایست حساسیت، تذکر و یادآوری
در نتیجه فرزندان یاد میگیرند که چه رفتارهای را افزایش و چه رفتارهایی را کاهش دهند

انواع خانواده
از نظر رفتار با فرزندان

1-خانواده سخت گیر و مستبد
فضایی چنین خانواده های سخت گیرانه، حساسیت بیش از حد و واکنش های غیرمنطقی در برابر رفتارهای عادی است.
فرزندان استرس زیادی را تجربه می کنند و ترس از بروز رفتارهای خلاقانه دارند

2-خانواده سهل گیر یا دموکرات
فضای حاکم بر چنین خانواده هایی بی خیالی و عدم توجه به اتفاقات و رخدادهای درون و بیرون خانواده است
در برابر مسائل خیلی راحت می گذرند و هیچگونه حساسیتی نشان نمی دهند
بیش از حد گذشت می کنند

3-خانواده گسسته
انسجام بین اعضای خانواده وجود ندارد
هر کس برای خودش زندگی میکند
هیچکس به کسی کاری ندارد و هر کس راه خود را می رود
برنامه و فعالیت مشترک ندارد و هر کس برای خودش برنامه متفاوتی از سایر اعضای خانواده دارد

4-خانواده سالم و متعادل
هر کدام از اعضای خانواده نقش خود را می پذیرند
روابط تعریف شده است
به نیازها در حد متعادل توجه می شود
زمینه گفتگو وتبادل شناختی و عاطفی فراهم است

الگوی ارتباطی سالم

زندگی با تفاوت هاو شباهت ها

زندگی کردن با تفاوت ها و تشابهات
زن
xx
شنوایی
بویایی
علایق :زیبا شناختی ، دینی،
اخلاقی ،هنری
عواطف
رشد کلامی
پرخاشگری کلامی
هوش کلامی
معاشرت و ارتباط

مرد
X y
توانایی جسمی
بینایی
علایق : سیاسی ،تئوری ،ورزشی
رویکرد شناختی
قطع کلام
پرخاشگری فیزیکی
اقتصاد ، علم
هوش غیر کلامی – درک فضایی
ثبات احساسات

چرخه نامطلوب تفاوت ها
الف: تفاوت ها در جنسیت
ب:تقابل بین جنیست
ج:گیر افتادن در تله متقابل/ ایراد گرفتن از یکدیگر

مشکلات ارتباطی والدین فرزندان
بایدها و نبایدها

علل مشکلات ارتباطی والدین و فرزندان و راه های بهبود ارتباط
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
36

علل اول :
پدیده کنترل گری یا کنترل بیرونی

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
37

هفت عادت مخرب کنترل گری
1- انتقاد یا عیب جویی
2- سرزنش
۳- شکوه و گلایه
۴- نق نق و غرغر
۵- تهدید
۶- تنبیه
۷- دادن باج یا رشوه برای تحت کنترل گرفتن دیگری

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
38

هفت عادت مخرب کنترل گری
۱- عیب جویی (انتقاد)
مخربترین عامل ارتباط است
صمیمیت را از بین می برد
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
39

هفت عادت مخرب کنترل گری
2- سرزنش کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
40

هفت عادت مخرب کنترل گری
3- گلایه و شکوه کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
41

هفت عادت مخرب کنترل گری
4- غر زدن و نق زدن

42

هفت عادت مخرب کنترل گری
5-تهدیدکردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
43

هفت عادت مخرب کنترل گری
7- تنبیه کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
44

هفت عادت مخرب کنترل گری
7- باج خواهی کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
45

هفت عادت مهرورزی را جایگزین هفت عادت مخرب نماییم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
46

هفت عادت مهرورزی
1- گوش دادن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
47

هفت عادت مهرورزی
2- حمایت کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
48

هفت عادت مهرورزی
3- تشویق کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
49

هفت عادت مهرورزی
4- احترام گذاشتن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
50

هفت عادت مهرورزی
5- اعتماد کردن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
51

هفت عادت مهرورزی
6- پذیرفتن
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
52

هفت عادت مهرورزی
7- گفتگوی همیشگی برای حل اختلافات
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
53

هفت عادت سازنده که باید جایگزین عادات مخرب سازیم
1-گوش سپردن
2-حمایت
3-تشویق
4-احترام
5-اعتماد
6-پذیرش
7-گفتگوی همیشگی برای حل اختلافات

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
54

دلیل دوم
دنیای مطلوب یا یا جهان کیفی

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
55

دنیای مطلوب یا جهان کیفی بخشی از ذهن ما است که بیشترین وقت و انرژی ما را بخود اختصاص می دهد
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
56

دنیای مطلوب
براساس تئوری انتخاب دلیل ادراک متفاوت ما از واقعیت، به دنیایی به نام "دنیای مطلوب" مربوط می شود.
ما در تمام طول زندگی بیش از هر چیز دیگری با دنیای مطلوب خود در تماس هستیم.
مجموعه عکس ها، تصاویر، مفاهیم و ارزشهایی که داریم جهان کیفی ما را می سازد.(آلبوم عکس شخصی ما = جهان کیفی ما)

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
57

دنیای کیفی
دنیای مطلوب ما از سه مقوله تشکیل شده است:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
58

آلبوم تصاویر شخصی همان جهان ویژه ای است که گلسر آن را «دنیای مطلوب» می نامد.
این جهان مطلوب، چیزی بیش از یک دنیای ایده آل از "آنچه که من دوست دارم باشم" است.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
59

افراد برای هر نیاز خود باید حداقل یک تصویر داشته باشند. این واقعا غیر ممکن است که نیازی وجود داشته باشد و بلافاصله تصویری برای بر آورده شدن این نیاز در ذهن فرد موجود نباشد.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
60

افراد می توانند تصاویری به آلبوم تصاویر شخصی شان اضافه کرده و یا از میان آنها تصاویری را حذف کنند. آنها می توانند برخی تصاویر را حذف کنند زیرا این تصاویر دیگر نیازهای کنونی شان را برآورده نمی کنند.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
61

وقتی انسان ها تصاویر مهم را تغییر می دهند در واقع زندگی شان را تغییر می دهند. تنها راهی که تصاویر می توانند از آلبوم برداشته شوند این است که آنها را با تصاویر دیگری جایگزین کنند که همان نیاز ها را به نحو بهتری برآورده کنند.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
62

تغییر دادن تصاویر دنیای مطلوب خودمان کاری دشوار است. تغییر دادن تصاویر فردی دیگر به مراتب دشوارتر است و تنها از طریق گفتگو و سازش می تواند انجام شود.
دنیای کیفی
نکات مهم درباره جهان کیفی:

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
63

دو نوع تصویر متفاوت از لذت وجود دارد:

دنیای کیفی
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
64

راه کنار آمدن یا تغییر دنیای مطلوب فرزندانَ

استفاده از زبان انتخاب
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
65

یک اصل در روان شناسی

ما تنها کسی را که می توانیم کنترل نماییم خودمان هستیم
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
66

برای کنترل دیگران چگونه عمل کنیم
همسر
فرزندان
کارمندان
دانش آموزان
دوستان
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
67

تنها کاری که برای کنترل دیگران می توانیم انجام دهیم دادن اطلاعات است تا بر اساس اطلاعاتی که به آن ها می دهیم تصمیم بگیرند با خود و دیگران چگونه رفتار کنند.
4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
68

دادن اطلاعات به دیگران مستلزم استفاده از زبان انتخاب است
زبان انتخاب درست نقطه مقابل زبان کنترل است

4/17/2021
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
69

زبان کنترل بیرونی تهدید کننده و تخریب گر است
زبان کنترل بیرونی با انتقاد ، سرزنش ، نق زدن ، شکایت ،تهدید ، تنبیه و حق حساب دادن همراه است .

4/17/2021
زبان کنترل بیرونی
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
70

زبان کنترل بیرونی
زبان کنترل بیرونی همواره روابطی را که ما برای موفقیت شادمانی و سعادت به آن ها نیاز داریم را جریحه دار و تخریب می کند
71

زبان نظریه انتخاب هرگز کنترل گرایانه نیست
زبان نظریه انتخاب تلاشی است برای حل اختلاف بین افراد
زبان نظریه انتخاب حل مشکلات با کمک یکدیگر است
4/17/2021
زبان انتخاب
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
72

زبان انتخاب
زبان تئوری انتخاب بر اساس این باور نهاده شده است که تنها فردی که می توانیم رفتارش را کنترل کنیم خودمان هستیم
زبان نظریه انتخاب به ما می گوید تنها چیزی که ما می توانیم به دیگران بدهیم و از آنان دریافت کنیم اطلاعات است

73

تفاوت اساسی و عمده دو زبان در خلاقیت است
بدون خلاقیت هر رابطه صمیمی و نزدیک رو به نقصان می گذارد
4/17/2021
تفاوت اساسی بین زبان کنترل بیرونی و زبان نظریه انتخاب
گروه آموزشی مهر جنوب-دکتر رضا برومند
74

تفاوت اساسی بین زبان کنترل بیرونی و زبان نظریه انتخاب
تمام مردم استعداد خلاقیت دارند اما کسانی که از زبان بیرونی استفاده می نمایند فرایند های زبان و تفکرشان فاقد خلاقیت است
75

تفاوت اساسی بین زبان کنترل بیرونی و زبان نظریه انتخاب
زبان نظریه انتخاب زبانی غنی ، همراه با واژگانی خلاق ، مشفقانه و بدون هر گونه تهدید است
76

تعازضات درون خانواده

تعارض چیست؟
عدم توافق و مخالفت دو یا چند فرد با یکدیگردر مورد مشکلاتی که در زندگی وجود دارد.
ناسازگاری، نظرات و اهداف و رفتارهایی که درجهت مخالفت با دیگری صورت می گیرد.

78

تعارض چه هنگام بروز می کند؟
معمولا زمانی تعارض بروز می کند که نیازها، امیال و اهداف اعضای خانواده با هم هماهنگ نباشد.
تعارض در یک موقعیت یا ارتباطی که درآن اختلاف در منافع پیش می آید و طرفین کوتاه نمی آیند بروز می کند.

79

1-تفاوت در دنیای پدیداری فرد یا دنیای مطلوب یا جهان کیفی
دنیای مطلوب یا جهان کیفی بخشی از ذهن ماست و شامل سه مقوله است
الف: افراد ب:اشیا و رویدادها ج:باورها و اعتقادات
80
علل تعارض

2-متفاوت بودن طرح واره ها
طرح واره : یعنی نظام ذهنی و نظام باورهای فرد
باور های هرفرد در اثر تربیت، آموزش و تجربیات وی، شکل گرفته است . مثلا باور به اینکه یک چیزی خوب یابد است
باور به اینکه خانم ها دررانندگی خوب هستند یابد، اینها در ذهن افراد متفاوت است.

81

3-متفاوت بودن سطح نیازها
افراد بشر پنج نیاز اساسی دارند که در انسانها متفاوت است.
-نیاز بقا
-نیاز به عشق و صمیمیت
.-نیاز به قدرت
-نیاز به آزادی
-نیار به تفریح
.

82

1-نیاز به بقا
مثلا یک نفر ممکن است با یک شیفت کار کردن راضی باشد و بگوید صرفه جویی می کنیم و یک نفر دیگر ممکن است دو یا سه شیفت کارکند و هنوز احساس کند کم است
83

2-نیازبه عشق، محبت ، تعلق و صمیمیت
تعلق به این معنا که چقدر دوستم بدارند.
و من چقدر دوستشان بدارم.
چقدردوست دارم محبوب دیگران باشم.
چقدردوست دارم دیده یا شنیده بشوم.
این نیازدر خانم ها و آقایان متفاوت است.
البته در خانم ها بیشتر است.

84

3-نیاز به قدرت
قدرت دست چه کسی باشد؟
چه کسی حرف اول و آخر را بزند.
درواقع درستش این است که در بعضی مواقع خانم ودر بعضی مواقع آقا حرف اول را بزنند.
.

85

4- نیاز به آزادی عمل
من دوست دارم این لباس را بپوشم، دوست دارم درس بخوانم.
این که چقدر من را محدود می کنند متفاوت است.
مثلا یک نفردوست دارد آزادی عملش زیاد و یک نفردیگر دوست دارد آزادی عملش کم باشد.

86

5) نیاز به شادی و تفریح
میزان نیازی که داریم تفریح کنیم و اوقات فراغت داشته باشیم.
یک نفر نیاز به تفریحش زیاد است و یک نفر دیگر ممکن است کم باشد. تفریح یک نفر ممکن است فیلم دیدن، کتاب خواندن یا قرآن خواندن باشد
87

میزان نیاز های متفاوت افراد می تواند زمینه تعارض را ایجاد کند

88

روش های ناکارآمد حل تعارض
89

1-بی ارزش جلوه دادن نیاز های طرف مقابل
در این روش فرد تلاش می کندکه خواسته های خود را مهم و با ارزش جلوه دهد.

2-دوری گزینی یا تهدید کردن به ترک: (نه من نه تو)
در این روش فرد می گوید یا آنچه را می خواهم انجام بده یا تو را ترک می کنم.

90

راهکارهای شایع و ناکارآمد حل تعارض
3-تهدید
منظور از تهدید در واقع پیام مستقیم فیزیکی یا آسیب یا صدمه هست که زده می شود.

91

راهکارهای شایع و ناکارآمد حل تعارض
4-سرزنش کردن:
دراین روش فرد طرف مقابل را مسئول تمام اتفاقات می داند.
سرزنش به دو شکل است
1-یا فرد دیگری را مقصر می داند
2-یا نقص خود را با اشتباه طرف مقابل پوشش می دهد.
مثلا اگر حرف نمی زدی من تصادف نمی کردم. یا بگو چه کارکردی که من این کار را انجام دادم.
درواقع می خواهد رفتار خود را با عمل دیگری توجیه کند.

92

راهکارهای شایع و ناکارآمد حل تعارض
5-تحقیر کردن یا بدنام کردن
6-ایجاد احساس گناه و حرف خود را عوض کردن
-اگر سرکار نمی رفتی بچه مریض نمی شد. یا به طرف مقابل قولی داده اید و می گویید یادم نمی آید چنین قولی داده باشم..

93

راهکارهای شایع و ناکارآمد حل تعارض
7-محروم کردن:
بخصوص گروکشی جنسی شامل این قانون می شود.

94

مدیریت تعارضات زوجین
95

افراد در برابر تعارضات به گونه متفاوتی واکنش نشان می دهند
1- اجتناب
نگاه فرد به خود و اطرافیان خود این است که من بدم و تو هم بدی .
یعنی نه نفع خودم را می خواهم نه نفع تو.
و موضع گیری من درتعارض، اجتناب خواهد بود.

96

2- تسلیم
نگاه فرد به خود و اطرافیان خود این است که من بدم و توخوبی.
یعنی در زندگی فقط سود شما باشد و من کوتاه بیایم.
هرچه بگویی هیچ نگویم.
موضع گیری من درتعارض، تسلیم خواهد بود.

97

3-رقابتی یا تهاجمی
نگاه فرد به خود و اطرافیان خود این است که من خوبم تو بدی .
در این مورد محور تهاجمی برخورد خواهد کرد.
اگر نگاه من اینطور باشد دیدگاه من برنده ـ بازنده خواهد بود.
در این مورد من آدمی هستم که زور می گویم. هرچه من می گویم باید همان باشد.

98

مصالحه و حل مسئله
نگاه فرد به خود و اطرافیان خود این است که من خوبم تو خوبی.
اگر نگاه من اینطور باشد دیدگاه من برنده- برنده خواهد بود.
در این دیدگاه دو روش داریم :
الف) مصالحه : یعنی سازش می کنیم نه حرف تو نه حرف من . در اینجا هردو طرف راضی هستند.
ب) حل مسئله : هدفمان این است که مسائل مان را درزندگی باشیوه حل مسئله حل کنیم
99

شیوه های حل تعارض
100

1- رفتارهای تهاجمی
تهدید، لحن خشن، اصرار و رفتارهای یک طرفه .
مذاکره تک موضوعی است.
زمان کمی برای مذاکره وجود دارد.
طرف مقابل حاضر به یک تعامل سازنده نیست.
شیوه های حل تعارض

2-رفتارهای اجتنابی
به این امید هستند که شاید بدون ایجاد تنش و مشکلات احتمالی تعارض موجود با گذشت زمان برطرف می شود. گاهی به دلیل نقص دانش سعی می کنند، تعارض را نادیده بگیرند.
شیوه های حل تعارض

3-تسلیم:
ممکن است به این نتیجه برسند که خواسته هایشان غیر منطقی بوده یا حفظ روابط بلند مدت برایشان بیش از کسب منافع کوتاه مدت اهمیت داشته باشد.
یک جا به عنوان امتیاز کوتاه می آید تا جای دیگر امتیاز کسب نماید.

شیوه های حل تعارض:

4-حل مسئله
شرایطی که مسئله بسیار پیچیده باشد، یاهیچ یک از طرفین نتوانسته باشد به تنهایی راه حل مناسبی برای رفع تعارض دست بیابد.
زمانیکه نیازمند حمایت طرف مقابل جهت اجرای توافقات حاصل از مذاکره هستیم.
شیوه های حل تعارض:

با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09129680169

وبسایت مشارکت در تولید و فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir

مهر ایرانی
مرجع معرفی متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
Mehreirani.ir


تعداد صفحات : 107 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود