تجارت الکترونیکی
فصل اول
مروری بر تجارت الکترونیکی
اهداف آموزشی
تعریف تجارت الکترونیکی (EC) و توصیف دسته های مختلف آن
توصیف و بحث در مورد محتوا و چارچوب کاری تجارت الکترونیکی
توصیف انواع اصلی تراکنش های تجارت الکترونیکی
توصیف انقلاب دیجیتال به عنوان محرکی برای تجارت الکترونیکی
محیط کسب و کار به عنوان محرکی برای تجارت الکترونیکی
1-2
اهداف آموزشی
توصیف برخی مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
توصیف مزایای تجارت الکترونیکی برای سازمان ها، مصرف کنندگان و جامعه
توصیف محدودیت های الکترونیکی
توصیف تاثیر تجارت الکترونیکی بر سازمان ها برای پاسخگویی به فشارهای محیطی
توصیف شبکه های اجتماعی و کسب و کار
1-3
تجارت
داد وستد
خرید و فروش کالا و یا خدمات
تجارت یعنی پول دیگران (الکساندر دوما)
تجارت، خرید و فروش کالا و کسب ثروت زیاد نیست؛ بلکه تجارت به معنای بدست آوردن انسانهاست.
کسی تاجر بزرگی است که انسان های زیادی را برای خودش بدست آورده باشد {منظور قلبها و اندیشه های ایشان است}، این انسان ها می توانند از کارمندان تا مردم عادی و مشتریانش باشند، او زمانی مردِ ثروتمندی است که حتی در زمان سختی نیز تنها نباشد و انسانهای بدست آورده اش او را از تنهایی در بیاورند.
شکاف تنهایی انسان با پول و قدرت و این چنین مصنوعاتی پر نمی شود بلکه با انسان بودن و در کنار انسان ها بودن و داشتن اعتماد انسانها به یکدیگر است که قابل پر شدن است، در حقیقت انسان ها اگر همدیگر را داشته باشند شکاف تنهایی شان کوچکتر است
تاریخچه تجارت
قدمتی به عمر بشر
انسان برای تهیه آنچه خود نداشت به خرید روی آورد.
و برای آنچه خود مازاد داشت به فروش روی آورد.
تجارت پایاپای (کالا به کالا)
اختراع پول یک تحول بسیار بزرگ در دنیای تجارت محسوب شد.
از 2000 سال قبل از میلاد که فینیقی ها کشتی را ساختند، تجارت در سطح دنیا مطرح شد.
جاده ابریشم نمادی از تجارت در سطح جهان بود.
چرخه تجاری
جستجوی کالاها و خدمات متناسب با نیازها،
جستجوی عرضهکننده
انجام مذاکره
سفارش
حمل و پرداخت بها
فعالیتها و خدمات پس و حین فروش مثل گارانتی
ویژگی های تجارت سنتی ازدیدگاه خریدار
بررسی نیاز
چی می خواهیم
حجم خرید
از کجا باید بخریم؟
کی باید بخریم؟
…
جستجوی فروشنده
فروشگاه
بازار
تبلیغات روزنامه ها
دوستان و آشنایان
…
ویژگی های تجارت سنتی ازدیدگاه خریدار
خرید
بررسی محصول
مقایسه قیمت
پرداخت وجه
تخفیف
چک
نقد
تحویل جنس
تحویل فوری
پست
پیک
باربری
گارانتی
ویژگی های تجارت سنتی ازدیدگاه فروشنده
بررسی نیاز ها و شاید ایجاد نیاز(بازاریابی و بازارسازی)
تلفن
مراجعه حضوری
فکس
….
جستجوی خریدار
فروشگاه
بازار
تبلیغات روزنامه ها
دهان به دهان
واسطه ها
…
ویژگی های تجارت سنتی ازدیدگاه فروشنده
فروش
مقایسه قیمت رقبا
دریافت وجه
تخفیف دادن
چک
نقد
تحویل جنس
تحویل فوری
پست
پیک
باربری
…
خدمات پس از فروش
در تجارت الکترونیک سه بعد اصلی تجارت، که شامل
محصول یا خدمات مورد مبادله،
فرآیند فروش،
تحویل و خدمات پس از فروش
است، میتوانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیک و نرم افزاری و یا اصطلاحاً مجازی تغییر کنند.
این در حالی است که در تجارت سنتی هر سه عامل، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند و در نتیجه تجارت الکترونیک میتواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری به کار گرفته شود.
ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیک ابعاد تجارت، تعیینکننده سطوح تجارت الکترونیک بوده و در صورتی که هر سه بعد حالت الکترونیک داشته باشند، بالاترین سطح در تجارت الکترونیک شکل می گیرد
ویژگی های تجارت الکترونیک
حضور در بازار به شکل “ همه جا ، همه کس ، همه وقت “
در زمینه معرفی و تبلیغ محصول ، استفاده از تجارت الکترونیک ، به خصوص با استفاده از اینترنت ، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و میتواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد .
تجارت الکترونیک ، کانالهای معمول فروش را تغییر میدهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم میکند .
ویژگی های تجارت الکترونیک
فروش آنی و روی خط onlineبه مقدار زیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد .
زمان عرضه کاهش می یابد و محصولات جدید می توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند .
خدمات پس از فروش به مشتری میتواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر وعرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود .
ویژگی های تجارت الکترونیک
ورود به بازارهای جدید واستراتژیک بدون در نظر گرفتن مرزها میسر است .فرصتهای تجاری و شغلی جدیدی به وجود میآید .
قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش مییابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از مشتریان برای تولید کالاهای جدید یا تغییر در تولید کالاهای قبلی مورد استفاده قرار میگیرد .
قدرت تجزیه وتحلیل بازار افزایش مییابد و شرکت میتواند بر اساس این تجزیه وتحلیل استراتژیهای فروش یا بازاریابی خود را در یک یا چندعرصه تغییر دهد .
مشکلات تجارت الکترونیک
سهولت درسرقت اسرارو رموز محرمانه کاری شرکتها
تبیین قوانین مالیاتی دقیق
تبیین قوانین گمرکی دقیق
آشنایی با قوانین کشورها
آداب ، رسوم و فرهنگهای ملل
کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری
اعتماد
امنیت (جنبه های مختلف امنیت : تشخیص هویت ، عدم انکار ، یکپارچگی اطلاعات ، محرمانگی اطلاعات )
بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک
یک سیستم بانکی روان و دقیق
قوانین گمرکی و مالیاتی
کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات
تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی
محرمانه بودن اطلاعات شخصی
تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی
همکاری دانشگاهها،مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف
پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
تامین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم.
فناوری اطلاعات
فناوری همواره در حال تغییر است و هیچگاه به نقطه تعادل نخواهد رسید زیرا :
علم بشر همواره در حال تکامل است
فناوری به عنوان ابزاری در راستای توسعه اقتصادی می باشد.
فناوری اطلاعات
مفهوم فناوری : Technology
فناوری مجموعه ای از فرآیندها ، روش ها ، فنون ، ابزار ، تجهیزات ، ماشین آلات و مهارت هایی است که توسط آن کالایی ساخته و یا خدمتی ارایه می شود
فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه ها و مطالعات منظم و جهت دار
فناوری با به کارگیری ایده ها و دستاورد های علمی ، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را می سازد
فناوری عامل تبدیل منابع طبیعی ، سرمایه و نیروی انسانی به کالا و خدمات است .
فناوری اطلاعات
مفهوم اطلاعات : Information
تمام ایده ها ، واقعیت ها ، و کارهای خلاقانه ذهن که به صورت رسمی و یا غیر رسمی و به هر حالتی ثبت ، منتشر و یا توزیع گردیده است که ممکن است به صورت مستند و یا غیر مستند باشد.
فناوری اطلاعات
در این ساختار هرمی پایین ترین سطح را داده (Data ) تشکل می دهد (سطح یک)و سطح دوم را اطلاعات(Information )و سطح سوم دانش (knowledge)می باشد. وسطح چهارم هوش قرار دارد.
این سلسله مراتب نشان دهنده نحوه به دست آمدن هر سطح را بیان می کند.به عبارت دیگر ابتدا از داده ها ، اطلاعات به دست می آید و از تحلیل و آنالیز اطلاعات ، دانش به دست می آید.
فناوری اطلاعات
داده : داده را چیزهایی میدانند که بود و نبودشان به خودی خود ، هیچ فرقی نمی کند.و ساختار آنها هر ساختار ممکنی میتواند داشته باشد.به عنوان مثال : 20و18وحسن و نمره ، چند داده می باشند
اطلاعات:به مجموعه ای از داده ها می گویند که معنی دار شده اند به این صورت که روابطی بین آنها برقرار شده است.این معنی می تواند مفید باشد. به عنوان مثال اینکه نمره حسن 18 می باشد ، یک بخش از اطلاعات است.
دانش:مجموعه مناسب و مجموعه ساخت یافته ای از اطلاعات را گویند که حتما مفید و مورد استفاده می باشد. به کسانی که دانش را در اختیار دارند افراد خبره می گویند یعنی شاید بتوان به هر متخصص در یک زمینه خاص یک فرد دارای دانش گفت.
هر چه به سمت سطوح فوقانی این هرم پیش می رویم کار سخت تر می شود و پیچیدگی کار بیشتر.
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات :
فناوری اطلاعات تلفیقی از دستاورد های مخابراتی ، روش ها و راه کارهای حل مساله و توانایی راهبری با استفاده از دانش کامپیوتری می باشد.
فناوری اطلاعات شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفته علوم و فناوری کامپیوتری ، طراحی کامپیوتری ، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و کاربرد های آن است.
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات : Information Technology
فناوری اطلاعات واژه ای کلی است که برای وسعت بخشیدن به محصولات و خدمات الکترونیکی حاصل از نو آوری مخابراتی و کامپیوتری استفاده می شود.
فناوری اطلاعات مجمو عه ای از سخت افزار ، نرم افزار و فکر افزار است که گردش و بهره بردازی از اطلاعات را امکانپذیر می سازد
فناوری اطلاعات
جامع ترین تعریف :
فناوری اطلاعات شاخه ای از فناوری است که با استفاده از سخت افزار و نرم افزار و شبکه افزار ، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن در زمینه های ذخیره سازی ، دستکاری ، انتقال ، مدیریت ، کنترل و داده آمایی خودکاررا امکانپذیر می سازد.
جامعه اطلاعاتی
تعریف جامعه اطلاعاتی از نظر IBM:
جامعه ای که شاخصه های آن تراکم بسیار زیاد اطلاعات در زندگی روزمره شهروندان و در فعالیت های سازمان ها و کارگاه ها ، استفاده از فناوری اطلاعات در طیف گسترده ای از فعالیت های شخصی ، اجتماعی ، تجاری و اموزشی و توان انتقال و دریافت سریع داده های رقمی بین مکان هی مختلف بدون توجه به فواصل باشد.
جامعه اطلاعاتی
ویژگی های جامعه اطلاعاتی :
ارزش های اطلاعاتی جایگزین ارزش های مادی می شود
اطلاعات به سرعت تولید و در اختیار همه قرار می گیرد.
فعالیت های کاری بیشتر در پردازش اطلاعات است تا در تولید صنعتی و کشاورزی
اکثر پردازش ها به صورت الکترونیکی انجام می شود
نهاد های الکترونیکی و سازمان های مجازی شکل می گیرد.
مفهوم کسب و کار و شیوه زندگی تغییر می کند
مهارت ها و مشاغل جدید در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل می گیرد
تعامل با سایر کشورها و جوامع به میزان چشمگیری گسترش می یابد.
جامعه اطلاعاتی
عوامل استقرار جامعه اطلاعاتی :
زیر ساخت ارتباطات از راه دور
زیر ساخت های مرتبط با دانش
زیر ساخت های فناوری رابط اطلاعات
جامعه اطلاعاتی
زیر ساخت ارتباطی :
بیان کننده شبکه هایی است که به طور فیزیکی انتقال و ارتباط را تامین میکنند
زیر ساخت مرتبط با دانش :
بیشتر ناظر به اندیشه خلاق و خبرگی متخصصان ، اندیشمندان و فناورانی است که بازیابی ، پردازش و فراورش داده را برای اهداف مختلف مدیریت می کنند.
زیر ساخت فناوری رابط اطلاعات :
نمادی از محیطی است که در هنجار های مشترک و مبادلات باز و متعامل تحقق می یابد . این وجه بیشتر ناظر به محیط حقوقی و پیمان های مناسبی است که نحوه همزیستی داده های مختلف و کاربری آنها را مهیا می سازد.
جامعه اطلاعاتی
برخی از ویژگی های کلیدی جامعه اطلاعاتی :
کاهش فاصله جغرافیایی و زمانی
تغییر بنیادین در نحوه تولید ثروت و ارزش
تغییر و تحول اساسی در مفاهیم و شاخص های اقتصادی و اجتماعی و مدیریت و سازماندهی
سرمایه گذاری این دوره بر روی دارایی های نامشهود ، تحقیقات و..
تاکید فراوان بر آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی
تقویت مهارت های فناوری ارتباطات و اطلاعات و گسترش مشاغل جدید با ارزش افزایی بالا
تضعیف سریع و زوال عوامل پایداری سیستم های بسته اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی و گسترش روز افزون سیستم های باز
جامعه اطلاعاتی
برخی از ویژگی های کلیدی جامعه اطلاعاتی :
تغییر اساسی مولفه های اقتدار خصوصا عوامل موثر در قدرت سیاسی حکومت ها
افزایش چشمگیر پیچیدگی در مسایل جهانی و تعاملات بین المللی اقتصادی و اجتماعی و پیدایش این اصل که :
فعالیت در سطح ملی بدون تعامل در سطح جهانی بهینه نخواهد بود
جامعه اطلاعاتی
فناوری اطلاعات و آموزش
فناوری اطلاعات و کار
فناوری اطلاعات و بهداشت و سلامت
فناوری اطلاعات و دولت
فناوری اطلاعات ، فرهنگ و خدمات اجتماعی
و …
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
تجارت الکترونیکی (EC) (E Commerce)
فرآیند خرید، فروش یا مبادله محصولات، خدمات یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری
1-4
تمام ابعاد تجارت و فرایند بازار سنتی را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد تجارت الکترونیکی گویند.
predicting 70% growth in the proportion of people shopping online
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
تجارت الکترونیکی می تواند از این دیدگاه ها تعریف شود:
فرآیند کسب و کار
خدمات
یادگیری
همکاری
جامعه
1-5
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
کسب و کار الکترونیکی
تعریف وسیع تری از تجارت الکترونیکی که نه تنها شامل خرید و فروش کالاها و خدمات، بلکه هم چنین شامل خدمات رسانی به مشتریان، همکاری با شرکای تجاری و هدایت تراکنش های الکترونیکی در یک سازمان می باشد.
1-6
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
تجارت الکترونیکی خالص یا ناخالص
تجارت الکترونیکی می تواند بسته به درجه دیجیتالی کردن شکل های متعددی به خود بگیرد
محصول (خدمت) فروخته شده
فرآیند (مثلاً، سفارش دهی، پرداخت، تکمیل و انجام سفارش)
روش تحویل
1-7
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
1-8
شکل 1-1 ابعاد تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
سازمان های Brick-and-Mortar (اقتصاد قدیمی)
سازمان های اقتصاد قدیمی که کسب و کار اصلی خود را به صورت Offline انجام می دهند، محصولات فیزیکی را به وسیله عامل های فیزیکی می فروشند.
سازمان های مجازی (Pure-Play)
سازمان هایی که فعالیت های کسب و کار خود را فقط به صورت Online انجام می دهند.
1-9
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
سازمان های Click-and-Mortar یا Click-and-Brick
سازمان هایی که مقداری فعالیت تجارت الکترونیکی انجام می دهند که معمولاً به عنوان یک کانال بازاریابی اضافی محسوب می شود.
1-10
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
تجارت الکترونیکی اینترنتی در مقابل غیراینترنتی
اغلب تجارت الکترونیکی روی اینترنت انجام می شود، ولی تجارت الکترونیکی هم چنین می تواند روی شبکه های خصوصی از قبیل شبکه های ارزش افزوده، شبکه های ناحیه محلی یا یک ماشین کامپیوتر منفرد انجام شود.
تجارت الکترونیکی غیراینترنتی شامل استفاده از کامپیوترهای تشخیص دست نوشته سیار می باشند که توسط نمایندگان محلی برای نوشتن یادداشت های خود در این ناحیه استفاده می شود.
1-11
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
بازار الکترونیکی
یک بازار Online که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالاها، خدمات، پول یا اطلاعات همدیگر را ملاقات می کنند.
1-12
تجارت الکترونیکی: تعاریف و مفاهیم
سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی (IOSها)
سیستم های ارتباطی که پردازش تراکنش روتین و جریان اطلاعات بین دو یا چند سازمان را میسر می سازند.
سیستم های اطلاعاتی درون سازمانی
سیستم ارتباطی که به فعالیت های تجارت الکترونیکی امکان می دهد در داخل سازمان های مجزا انجام شود.
1-13
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
اینترنت
اینترانت
یک شبکه شرکتی یا دولتی داخلی که از ابزارهای اینترنتی از قبیل مرورگرهای وب و پروتکل های اینترنتی استفاده می کند.
اکسترانت
شبکه ای که از اینترنت برای متصل کردن چندین اینترانت استفاده می کند.
1-14
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
1-15
شکل 2-1 یک چارچوب کاری برای تجارت الکترونیکی
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
کاربردهای تجارت الکترونیکی توسط زیرساخت و به وسیله این پنج ناحیه پشتیبانی، پشتیبانی می شوند:
مردم
رویکردهای عمومی
بازاریابی و تبلیغات
خدمات پشتیبانی
شرکای تجاری
1-16
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
طبقه بندی تجارت الکترونیکی به وسیله ماهیت تراکنش ها یا تعاملات
بنگاه به بنگاه (B2B)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن تمام شرکا، بنگاه ها یا سازمان های دیگر هستند.
1-17
بنگاه به بنگاه (B2B)
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
بنگاه به مصرف کننده (B2C)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن، بنگاه ها به خریداران فردی فروش دارند.
خرده فروشی الکترونیکی
خرده فروشی Online، معمولاً B2C
بنگاه به بنگاه به مصرف کننده (B2B2C)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن، یک بنگاه، تعدادی محصول یا خدماتی را برای یک بنگاه کارگزار فراهم می کند تا آن کارگزار، مشتریان خود را حفظ کند.
1-18
بنگاه به مصرف کننده (B2C)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن، بنگاه ها به خریداران فردی فروش دارند.
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
مصرف کننده به بنگاه (C2B)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن، افراد از اینترنت برای فروش محصولات یا خدمات خود به سازمان ها یا افرادی که دنبال خریداران برای پیشنهاد محصولات یا خدماتی که آن ها نیاز دارند، استفاده می کنند.
تجارت سیار (m-Commerce)
فعالیت ها و تراکنش های تجارت الکترونیکی در یک محیط بی سیم
1-19
Near Field Communication
فناوری NFC دقیقا چیست؟
فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده ی بی سیم با برد کوتاه در فاصله ی 4 سانتیمتر و کمتر است که در باند فرکانسی 13.56MHz توانایی تبادل اطلاعات با سرعت 424Kb/s (به صورت میانگین) را دارد. NFC قادر است با کارت های هوشمند غیر تماسی ISO/IEC 1443 موجود و همچنین سایر دستگاه های مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و به راحتی به تبادل اطلاعات با آن ها بپردازد. از همین رو این فناوری با زیرساخت های موجود پرداخت غیر تماسی مورد استفاده در سامانه حمل و نقل عمومی و پرداخت های خرد سازگار می باشد.
در ویژگی اول، این فناوری قابلیت استفاده به جای کارت های غیر تماسی موجود را داراست به طوری که می توانید از آن ها دقیقا همانند کارت های موجود برای پرداخت های خرد استفاده کنید.
در ویژگی دوم، می توانید از این فناوری به عنوان یک قرائت گر برچسب های غیر فعال RFID استفاده کرده و از آن در تعامل تبلیغاتی و … استفاده نمایید.
ویژگی سوم این فناوری نیز این قابلیت را به شما می دهد که هم به عنوان خواننده و هم به عنوان فرستنده از این قابلیت استفاده کرده و در حالت شخص به شخص برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه مجهز به NFC از آن بهره ببرید.
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
تجارت مکان محور (l-commerce)
تراکنش های تجارت سیار که افراد را در مکان های خاص در زمان های خاص هدف قرار می دهند.
تجارت الکترونیکی درون سازمانی
دسته ای از تجارت الکترونیکی که شامل تمام فعالیت های داخلی سازمان است که شامل مبادله کالاها، خدمات یا اطلاعات بین افراد یا واحدهای مختلف در یک سازمان می باشد.
1-20
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
بنگاه به کارمندان (B2E)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن، یک سازمان، خدمات،
اطلاعات یا محصولات را به تک تک کارمندان خود
ارایه می دهد.
تجارت گروهی (c-commerce)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن افراد یا
گروه ها به صورت Online، با هم ارتباط
برقرار کرده یا همکاری می کنند.
مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن مصرف
کنندگان مستقیماً به مصرف کنندگان دیگر فروش دارند.
1-21
مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
همتا به همتا (P2P)
فناوری که به کامپیوترهای همتای شبکه ای شده
امکان به اشتراک گذاری داده ها و پردازش مستقیم
با یکدیگر را می دهد و می تواند در تجارت
الکترونیکی C2C، B2B و B2C استفاده شود.
یادگیری الکترونیکی
ارایه اطلاعات Online برای اهداف آموزش یا تحصیل
دولت الکترونیکی
مدل تجارت الکترونیکی که در آن، یک نهاد دولتی، کالاها، خدمات یا اطلاعات را از بنگاه ها یا شهروندان می خرد یا فراهم می کند.
1-22
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
بازار مبادله ای (exchange)
یک بازار الکترونیکی عمومی با تعدادی خریدار و فروشنده
مبادله به مبادله (E2E)
مدل تجارت الکترونیکی که در آن مبادلات الکترونیکی به طور رسمی برای اهداف مبادله اطلاعات به یکدیگر متصل می شوند.
1-23
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
شکست های تجارت الکترونیکی:
تعدادی از شرکتهایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کردند از سال 1999 با شکست مواجه شدند
1-24
موفقیت های تجارت الکترونیکی:
سایتهای معروفی در طی یک دهه گذشته بوجود آمدند که در تجارت الکترونیک موفق بوده اند :
Google
Ebay
Yahoo
Verisign
و یا سایتهایی که به شکل click-and-mortar بوده اند :
IBM
Intel
General Electric
اولین سرور گوگل که در آن از سخت افزار ساده و کم خرجی استفاده کرد
گوگل میلیاردها صفحه وب در فهرست جستجوی خود دارد تا کاربران بتوانند هر موضوع دلخواهشان را با استفاده از کلمات کلیدی و عملگرها جستجو کنند.
تبلیغات
۹۵ درصد درآمد گوگل از طریق تبلیغات است
گوشی تلفن همراه نکسوس اس که در آن از سیستم عامل اندروید استفاده شده است
Ebay :ایده مهندس ایرانی برای بزرگترین حراجی اینترنت
ده سال پیش یک مهندس نرم افزار فرانسوی ایرانی تبار که ساکن کالیفرنیا در آمریکا بود، در اوقات فراغت کار روزمره اش سیستم نوینی را برای داد و ستد اینترنتی براه انداخت. پی یر امیدیار تنها ۲۸ سال داشت که در خلال یک تعطیلی طولانی آخر هفته برنامه اولیه سیستمی را نوشت که به حراجی eBay تبدیل شد. اما هنگام راه اندازی آن سایت در چهارم سپتامبر ۱۹۹۵ چنین نامی بر آن نهاده نشد. بلکه با نام بی پیرایه تر "شبکه حراج" (Auction Web) شناخته می شد. روز افتتاحیه چندان موفقیت آمیز نبود. در حقیقت این سایت در ۲۴ ساعت اول حیاتش هیچ بازدید کننده ای را جذب نکرد. اما ظرف چند هفته دهها قطعه برای فروش در آن عرضه شد، از جمله انباری در آیداهو و یک اتومبیل رولزرویس مدل ۱۹۳۷. تا آخر سال ۱۹۹۵ چندین هزار حراج برگزار شد و بیش از صد هزار پیشنهاد قیمت از راه رسید. اکنون eBay در ۳۴ کشور دنیا ۱۵۷ میلیون نفر کاربر دارد و انتظار می رود امسال سود سالیانه آن به یک میلیارد دلار برسد. چارلز آبرامز، مدیر پژوهش در موسسه گارتنر می گوید: "این سایت یقینا فرزند خلف عصر رونق شرکتهای اینترنتی است."
فروش فله ای این تحلیلگر به بی بی سی گفته است که امروزه ۶۰ درصد آگهی های این سایت با ماشین نوشته می شوند، یعنی شرکتهای کوچک با استفاده از تازه ترین فناوری اینترنت آگهی ها را خودکار بهنگام کرده و نقش بسزایی در رونق تجارت الکترونیکی ایفا می کنند. وی استدلال می کند که گام بعدی برای eBay این است که به بازاری برای کسب و کار شرکتها تبدیل شود و محملی را برای عرضه و خرید کلان کالا فراهم آورد. شاید از بیرون به نظر آید که ما داریم زورگویی می کنیم، اما در دراز مدت می خواهیم مردم به مدد eBay رشد کنند و سودشان را به حداکثر برسانند. وقتی آنها رشد کنند، ما نیز رشد خواهیم کرد
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
ماهیت بین رشته ای تجارت الکترونیکی
علوم کامپیوتر
بازاریابی
رفتار مصرف کننده
امور مالی
سیستم اطلاعات مدیریت
حسابداری
مدیریت
قوانین تجاری و مهندسی
1-24
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
ماهیت تجارت الکترونیکی
Web 2.0
نسل دوم خدمات اینترنتی که به مردم اجازه همکاری و تسهیم اطلاعات به صورت Online را به روش های جدید می دهد، از قبیل سایت های شبکه اجتماعی، ویکی ها، ابزارهای ارتباطی و طبقه بندی های اجتماعی
1-25
آینده تجارت الکترونیک برپایه شبکه اجتماعی است
آینده تجارت الکترونیک برپایه شبکه اجتماعی است
در ایران استفاده از شبکه های اجتماعی پرکاربر با توجه به معاملات و سهم بالای تراکنش های مالی و اعتباری و تجارت الکترونیک در شبکه ای اجتماعی مانند facebook با عدم دسترسی رو به رو بوده و فیلتر است!
مهم تر از اینکه توسعه زیرساخت های ارتباطی برای تحقق تجارت الکترونیک در ایران مورد نیاز است، توسعه دانش و مبانی فرهنگی درک موقعیت حساس و فرصت شناسی مناسب برای این مهم ضروری است.
جلالی در ادامه به دو عنصر اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت : این دو عنصر در یک شبکه اجتماعی و در تجارت هزاره سوم جزء مهم ترین عناصر توسعه پایدار جوامع دانش بنیان امروز و فردا شناخته شده است.
تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات، استفاده از اطلاعات و تسلط بر ارتباطات اجتماعی و استفاده مناسب از رسانه های نوین در جهت شکل دهی به افکار مشتری، روند تکاملی تجارت فردا را می سازد.
جلالی اظهار داشت : امکان تعامل اطلاعات بین فروشنده و خریدار بر اساس فناوری وب دو و سایر ابزارهای نوین فراهم شده است.
محقق ICT در ادامه تصریح کرد : ”تجارت الکترونیکی دو“ به معنای بهره گیری از ابزارهای فناوری “وب دو” برای رسیدن به اهداف تجارت در عصر حاضر در حال شکل گیری است. “تجارت الکترونیکی دو” تحول نوینی است که ارتقاء جایگاه محیط های کسب و کار را در فضای مجازی، با درگیر کردن مشتری در مراحل مختلف تولید، توزیع و مصرف به دنبال داشته است. جلالی تاکید کرد : ”وب دو“ بستر توسعه شبکه های اجتماعی است.
وی در سخنان خود گفت : چرا باید به آینده تجارت الکترونیکی فکر کنیم؟
جلالی در این خصوص اظهار داشت :
آینده متعلق به جوامعی است که به جلو و نه عقب نگاه می کنند و با نامعینی های آن آشنا بوده و برای حل مسائل پیچیده حوزه تجارت به دنبال راه کارهای خلاقانه و نوآورانه متفاوت از روش های امروز هستند. جوامعی که علاقه ندارند به آینده فکر کنند، حداقل باید مردم خود را برای آینده های غیرقابل پیش بینی آماده کنند. وی در پایان گفت : دو حوزه مهم تغییرات حوزه تجارت در جهان ارتباطی وجود دارد که عبارت است از : BROADBAND و MOBILITY .
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
1-26
چارچوب کاری، طبقه بندی و محتوای تجارت الکترونیکی
شکل 3-1 نقشه فکری Web 2.0
1-27
انقلاب دیجیتال که موجب تحقق تجارت الکترونیکی شده است
اقتصاد دیجیتالDigital economy
اقتصادی که برطبق فناوری های دیجیتال است، از جمله شبکه های ارتباطی دیجیتال، کامپیوترها، نرم افزار و سایر فناوری های اطلاعاتی مرتبط، هم چنین اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید و یا اقتصاد وب گفته می شود.
1-28
انقلاب دیجیتال که موجب تحقق تجارت الکترونیکی شده است
1-29
شکل 4-1 برخی از مشخصات انقلاب دیجیتال
انقلاب دیجیتال که موجب تحقق تجارت الکترونیکی شده است
1-29
شکل 4-1 برخی از مشخصات انقلاب دیجیتال
محیط کسب و کار که موجب تحقق تجارت الکترونیکی شده است
محیط کسب وکار
محیط کسب و کار بر مدل تاثیرگذار است.
فشارهای کسب و کار
استراتژی های پاسخ سازمانی
1-30
محیط کسب و کار که موجب تحقق تجارت الکترونیکی شده است
1-32
شکل 6-1 فشارهای عمده وارد بر کسب و کار
محیط کسب و کار که موجب تحقق تجارت الکترونیکی شده است
شکل 5-1 مدل تاثیرگذار بر محیط کسب و کار
1-31
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
مدل کسب و کار
روش انجام کسب و کار که به وسیله آن یک شرکت می تواند درآمد را برای حفظ خودش تولید کند.
1-33
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
شش عنصر یک مدل کسب و کار شامل توصیف این موارد هستند:
مشتریانی که خدمات می گیرند و روابط شرکتی با این مشتریان از جمله تامین ارزش مشتریان
تمام محصولات و خدماتی که کسب و کار ارایه خواهد کرد.
فرآیند کسب و کار مورد نیاز برای ساخت و تحویل محصولات و خدمات
منابع مورد نیاز و شناسایی این که کدامیک در دسترس هستند که به صورت داخلی توسعه یافته اند و کدامیک باید اکتساب شوند.
زنجیره تامین سازمان، از جمله تامین کنندگان و سایر شرکای تجاری
درآمدهای مورد انتظار (مدل درآمد)، هزینه های پیش بینی شده، منابع مالی و سودآوری برآورده شده (امکان موفقیت مالی)
1-34
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
مدل درآمد
چگونگی توصیف نحوه کسب درآمد توسط شرکت یا یک پروژه تجارت الکترونیکی
تامین ارزش (value proposition)
مزایایی که یک شرکت می تواند با استفاده از تجارت الکترونیکی به دست آورد.
1-35
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
مدل های عمده درآمد عبارتند از:
فروش
کارمزد تراکنش
حق اشتراک
بهای تبلیغات
کارمزد برنامه های وابسته
سایر منابع درآمد
1-36
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
شکل 8-1 مدل های درآمد رایج
1-37
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
کارکردهای یک مدل کسب و کار
بیان واضح تامین ارزش مشتری
شناسایی بخشی از بازار
تعریف ساختار زنجیره ارزش خاص سرمایه گذاری
برآورد ساختار هزینه و پتانسیل سود
توصیف مکان سرمایه گذاری در شبکه ارزشی متصل به تامین کنندگان و مشتریان
تدوین استراتژی رقابتی سرمایه گذاری
1-38
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
خرید گروهی
حراجی های Online
سفارش سازی محصولات و خدمات
بازارهای الکترونیکی
یکپارچه سازان زنجیره ارزش
تامین کنندگان خدمات زنجیره ارزش
بهبود دهنده های زنجیره ارزش
شبکه های اجتماعی، جوامع و وبلاگ نویسی
فروش مستقیم توسط تولید کنندگان
مذاکره
بازاریابی مستقیم Online
سیستم های مناقصه الکترونیکی
اعلام قیمت
یافتن بهترین قیمت
واسطه های اطلاعاتی
مبادله پایاپای
تخفیف زیاد
عضویت
بازاریابی وابسته
بازاریابی دهان به دهان
مدل های مطلوب کسب و کار تجارت الکترونیکی
1-39
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
سیستم مناقصه
مدلی که در آن درخواست های یک خریدار به فروشندگان به صورت ارایه پیشنهادات است و کمترین پیشنهاد دهنده برنده می شود.
مدل اعلام قیمت خود
مدلی که در آن یک خریدار قیمتی را تنظیم می کند که می خواهد بپردازد و فروشندگان را به تامین کالا یا خدمتی با آن قیمت دعوت می کند.
1-40
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
بازاریابی وابسته
توافقی که به وسیله آن، یک شریک بازاریابی (یک بنگاه، یک سازمان یا حتی یک نفر) برای فروش وب سایت شرکت به مصرف کنندگان مراجعه می کند.
بازاریابی شفاهی
بازاریابی دهان به دهان که در آن مشتریان محصول یا خدمتی را به دوستان یا افراد دیگر تبلیغ می کنند. (نقش شبکه های اجتماعی )
1-41
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
SMEها
سازمان های کوچک تا متوسط
خرید گروهی
تعداد خریدی (روی هم) که به گروهی از خریداران امکان گرفتن تخفیف در قیمت را در محصولات خریداری شده می دهد.
1-42
مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی
همکاری الکترونیکی (e-co-ops)
نام دیگری برای سازمان های خرید گروهی Online
سفارشی سازی
ایجاد یک محصول یا خدمت برطبق مشخصات خریدار
1-43
مزایا و محدودیت های تجارت الکترونیکی
مزایایی برای
سازمان ها
مصرف کنندگان
جامعه
محدودیت ها
تکنولوژیکی
غیر تکنولوژیکی
1-44
شبکه های اجتماعی و کسب و کار
شبکه های اجتماعی
وب سایت هایی که افراد با علایق مشخص را با آماده کردن خدماتی رایگان از قبیل نمایش عکس، e-mail، وبلاگ نویسی و غیره به هم مرتبط می کند.
شبکه های مبتنی بر کسب و کار، شبکه هایی اجتماعی هستند که هدف اصلی آن ها تسهیل کسب و کار است.
1-45
سازمان دیجیتال
سازمان های دیجیتال
مدل کسب و کار جدیدی که از IT به روشی بنیادین برای انجام یک یا چند مورد از سه هدف اصلی استفاده می کند: تحت تاثیر قرار دادن و جذب مشتریان به صورت کارآمدتر، افزایش بهره وری کارکنان و بهبود اثربخشی عملیاتی. از ارتباط همگرا و فناوری کامپیوتر به روشی استفاده می شود که موجب بهبود فرآیندهای کسب و کار گردد.
1-46
سازمان دیجیتال
پورتال شرکتی
دروازه اصلی که از طریق آن، کارمندان، شرکای کسب و کار و عموم افراد می توانند به وب سایت یک شرکت وارد شوند.
1-47
سازمان دیجیتال
شکل 12-1 یک سازمان دیجیتال: چگونه یک شرکت از اینترنت، اینترانت ها و اکسترانت ها استفاده می کند.
1-48
مباحث مدیریتی
آیا این واقعیت دارد؟
چرا تجارت الکترونیکی B2B اینقدر جالب است؟
عدم موفقیت در تجارت الکترونیکی زیاد است، چگونه می توان از این مسئله اجتناب کرد؟
چگونه می توانیم سازمان خود را به سازمانی دیجیتال تبدیل کنیم؟
مباحث مدیریتی
چگونه باید میزان فشارهای کاری و پیشرفت تکنولوژیکی را ارزیابی کنیم؟
چگونه می توانیم از شبکه های اجتماعی/کسب و کار استفاده کنیم؟
استراتژی شرکت من به سمت تجارت الکترونیکی چه چیزی می تواند باشد؟
بزرگ ترین چالش های تجارت الکترونیکی چیست؟
مشق شب:
بررسی منابع درآمدی در سایتهای بزرگ و نوع تجارت این سایتها:
Google
Yahoo
EBay
YouTube
Face book
بررسی وضعیت تجارت الکترونیک در ایران
بررسی مشکلات تجارت الکترونیک در ایران با ایران!
بررسی مشکلات تجارت الکترونیک در ایران با دنیا!
بررسی سایتهای موفق تجارت الکترونیک در ایران
بررسی سایت علی بابا! و نحوه تجارت در آن
روشهای تجارت موبایلی m-Commerce را بررسی نمایید.
بررسی سایت های خرید گروهی (نت برگ و …)
بررسی سایتهای تبلیغات و آگهی تجاری در ایران
ارسال به شکل power point به ایمیل :
azhk2000@yahoo.com