درس 19
مکان های مدرسه را بشناسیم
مطالعات اجتماعی سوم دبستان
مکان های مدرسه را بشناسیم
بچّه های مدرسه ی رازی با کمک معلّم، نقشه ی ساده ای از مدرسه خودشان کشیدند. آن ها در این نقشه، قسمت های مختلف مدرسه شان را نشان دادند.
١. اکنون با نگاه کردن به علامت ها، نام مکان هایی را که روی نقشه نوشته نشده،بنویسید.
نماز خانه ، آزمایشگاه ، کتابخانه ، اتاق بهداشت.
2. وقتی بچّه ها وارد مدرسه می شوند، کدام مکان در سمت راست و کدام مکان در سمت چپ آن ها قرار دارد؟کدام مکان روبه روی آ نهاست؟
سمت راست:
فروشگاه مدرسه ، دستشویی
سمت چپ:
دفتر مدرسه ، کلاس ها ، کتابخانه ، نماز خانه و اتاق بهداشت ، آزمایشگاه.
روبه رو:
حیاط مدرسه ، آب خوری.
3. کاربرگه ی شماره ی (17) « نقشه ی مدرسه » را در کلاس کامل کنید.
این نقشه ی یک مدرسه است. با دقّت آن را نگاه کنید و به پرسش ها پاسخ دهید.
١. کدام علامت، فروشگاه مدرسه را نشان می دهد؟ دور آن خط بکشید.
٢. نام مکان هایی را که علامت ؟ دارد، روی نقشه بنویسید.
روی نقشه صفحه ی قبل درج شده است.
٣. کلاس های مدرسه را بشمارید. چند کلاس وجود دارد؟
7 کلاس وجود دارد.
٤. شما کدام مکان را در مدرسه، بیشتر دوست دارید؟ آنجا را آبی کنید.
پاسخ پیشنهادی : آزمایشگاه
نظم و مقرّرات در مدرسه
مدرسه هم مانند خانه مقرّراتی دارد. هر قسمت از مدرسه مقرّرات مخصوصی دارد.
بعضی از مقرّرات موجب حفظ سلامتی ما می شوند. بعضی مقرّرات را برای احترام به دیگران رعایت می کنیم. به این تصویرها توجّه کنید.
این بچّه ها، چه مقرّراتی را نمی دانند؟
ندانستن این مقرّرات چه مشکلاتی به وجود می آورد؟
رعایت نظم و نوبت را نمی دانند و این موجب هدر رفتن وقت آن ها و در نظر نگرفتن حقوق دیگران می شود. نمی دانند که هنگام صحبت کردن دیگران ، باید به او توجه کنند و صحبت نکنند و این باعث یاد نگرفتن درس و بی توجهی به معلم و کلاس می شود.
این بچّه ها، کدام مقرّرات را رعایت می کنند؟ چرا؟
رعایت نظم و نوبت را می دانند چون به آموخته های قبلی خود توجه دارند و در زندگی واقعی به کار می برند. می دانند هنگام صحبت کردن هم کلاسی های خود باید به او گوش دهند چون به یاد گرفتن درس و رعایت ادب اهمّیت می دهند.
١. به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه، یکی از مکان های مدرسه مانند نمازخانه، حیاط، کتابخانه و غیره را انتخاب کنید. دو یا چند نمونه از مقرّرات هر قسمت را بنویسید و بگویید رعایت این مقرّرات چه فایده ای دارد؟
در کتابخانه باید سکوت را رعایت کنیم و از کتاب هایی که به امانت می گیریم به خوبی مراقبت کنیم وگرنه جریمه خواهیم شد. هنگام خرید از بوفه ی مدرسه باید نوبت را رعایت کنیم. رعایت مقررّات موجب فراهم شدن نظم و استفاده ی بهتر از وقت و امکانات و برنامه های مدرسه خواهد شد.
٢. وقتی بچّه های کوچک تر از شما، به مدرسه می آیند، ممکن است مقرّرات مدرسه را به خوبی ندانند. شما چطور به آن ها کمک می کنید؟ یک مثال بزنید.
سعی می کنیم بعضی از مقررّات موجود در مدرسه را به آنها بگوییم و به سوالاتشان با مهربانی و صبوری پاسخ دهیم و همچنین مراقب هستیم تا صدمه نبینند.
٣. برای کلاس یا مدرسه تان، مقرّراتی پیشنهاد کنید. این مقرّرات باید مفید باشد وآسایش بیشتری برای همه به وجود بیاورد.
١. مدرسه ی دلخواه شما چگونه است و چه خصوصیّاتی دارد؟ درباره ی مدرسه ی مورد علاقه تان صحبت کنید یا چند خط بنویسید یا نقّاشی کنید.
در مدرسه ی دلخواه من معلم ها و معاونان با مهربانی و صبوری با همه ی بچه ها رفتار می کنند . کلاس ها و حیاط و سرویس های بهداشتی تمیز و پاکیزه هستند. امکانات تصویری و رایانه ای در کلاس ها وجود دارند . اتاق بازی، قصه و … در مدرسه وجود دارند. جمعیت کلاس ها زیاد نیست هر کس حقوق دیگری را رعایت می کند و بی نظمی دیده نمی شود.
٢. به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلّم به مدّت یک یا چند روز در یکی از کارهای مدرسه، همکاری کنید.
پاسخ پیشنهادی: همکاری در مرتب کردن صف های نماز جماعت مدرسه و یا برنامه ی صبحگاهی مدرسه و نظم صف ها و … .
٣. معلّم، نقشه ای از مدرسه می کشد و به شما می دهد:
شما بالای نقشه، نام مدرسه تان را بنویسید و مکان های مختلف مدرسه را رنگ کنید.
کلاس خودتان را روی نقشه پیدا کنید و با علامتی نشان بدهید.
پاسخ پیشنهادی: کلاس ما با یک ستاره بر روی نقشه نشان داده شده است.