تارا فایل

پاورپوینت نکات جالب قرآن


نکات جالب قرآن
ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
باقرآن محشور شوید

این مجموعه فقط برداشتی از قرآن بوده و قطعا خدا داناتر است.
جمع آوری از منابع معتبر مسلمین و تفاسیر موجود قرآن

تکرار آیات در قرآن
آیاتی که دقیقا مثل هم آمده اند.
آیاتی که اول آنها شبیه به هم است.
آیاتی که آخر آنها مثل هم است.
اثبات این نکته که قرآن گفته های یک انسان نیست.
روشن شدن ضرورت آموختن زبان عربی و خواندن قرآن به این زبان.
۞ بگو اگر انس و جن جمع شوند، برای اینکه مانند قرآن آیه ای بیاورند، هرگز نمی توانند! هر چند یکدیگر را یاری کنند. ۞
مبحث بعدی

آیاتی که دقیقا مثل هم آمده اند.
وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (٥) اِلا عَلَى اَزْوَاجِهِمْ اوْ مَا مَلَکَتْ اَیْمَانُهُمْ فَاِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ (٦) فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَاُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ (٧) وَالَّذِینَ هُمْ لامَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (٨) سوره مومنون و معارج
چگونه یک نفر بی سواد می تواند صفات مومنان را در دو سال بعد عینا بگوید؟
چه چیز باعث شده که دو آیه عینا در دو سوره مختلف بیاید؟
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْاَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ سوره صف/1 و حشر/1
وَمَا اَسْاَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْرٍ اِنْ اَجْرِیَ اِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ سوره الشعرا/127 و /164
الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُوْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُم بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ سوره نمل/3 و لقمان/4
انظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْاَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلًا سوره فرقان/9 و اسرا/48
نمونه های دیگر:
بازگشت

آیاتی که اول آنها شبیه به هم است.
این آیات به نحوی برابری بین قسمت دوم آیات را نشان می دهد.
معمولا شروع داستان ها با کد آن داستان است.
اِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْاَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ اَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُوْلُوًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ حج/23
خداوند کسانى را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، در باغهایى از بهشت وارد مى‏کند که از زیر درختانش نهرها جارى است؛ آنان با دستبندهایى از طلا و مروارید زینت مى‏شوند؛ و در آنجا لباسهایشان از حریر است.

اِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْاَنْهَارُ وَالَّذِینَ کَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ وَیَاْکُلُونَ کَمَا تَاْکُلُ الْاَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ محمد/12
خداوند کسانى را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند وارد باغهایى از بهشت مى‏کند که نهرها از زیر (درختانش) جارى است؛ در حالى که کافران از متاع زودگذر دنیا بهره مى‏گیرند و همچون چهارپایان مى‏خورند، و سرانجام آتش دوزخ جایگاه آنهاست!
شروع داستان هود که همه جا با این کد بوده و همین طور داستان های دیگر:
وَاِلَى عَادٍ اَخَاهُمْ هُودًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَکُم مِّنْ اِلَهٍ غَیْرُهُ … هود/50 و اعراف/65
بازگشت

آیاتی که آخر آنها مثل هم است.
الَّذِینَ یُنفِقُونَ اَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ یُتْبِعُونَ مَا اَنفَقُواُ مَنًّا وَلاَ اَذًى لَّهُمْ اَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ بقره/262
کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏کنند، سپس به دنبال انفاقى که کرده‏اند، منت نمى‏گذارند و آزارى نمى‏رسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسى دارند، و نه غمگین مى‏شوند.

اِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَاَقَامُواْ الصَّلاَهَ وَآتَوُاْ الزَّکَاهَ لَهُمْ اَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ
کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند، اجرشان نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگین مى‏شوند. بقره/277
اِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْاَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ اَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُوْلُوًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ حج/23
خداوند کسانى را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، در باغهایى از بهشت وارد مى‏کند که از زیر درختانش نهرها جارى است؛ آنان با دستبندهایى از طلا و مروارید زینت مى‏شوند؛ و در آنجا لباسهایشان از حریر است.

جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ اَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُوْلُوًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ فاطر/33
(پاداش آنان) باغهاى جاویدان بهشت است که در آن وارد مى‏شوند در حالى که با دستبندهایى از طلا و مروارید آراسته‏اند، و لباسشان در آنجا حریر است!
بازگشت

برابری قسمتی از آیه
…وَمَا یَجْحَدُ بِآیَاتِنَا اِلَّا الْکَافِرُونَ عنکبوت / 47
…وَمَا یَجْحَدُ بِآیَاتِنَا اِلَّا الظَّالِمُونَ عنکبوت / 49
وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ بقره / 254

پیشگویی قرآن
غُلِبَتِ الرُّومُ (٢)فِی اَدْنَى الارْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ (٣)فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلَّهِ الامْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُوْمِنُونَ (٤)بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ (٥)وَعْدَ اللَّهِ لا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَکِنَّ اَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (٦)
رومیان مغلوب شدند! (و این شکست) در سرزمین نزدیکى رخ داد؛ امّا آنان پس از (این) مغلوبیّت بزودى غلبه خواهند کرد… در چند سال همه کارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزى)؛ و در آن روز، مومنان (بخاطر پیروزى دیگرى) خوشحال خواهند شد… به سبب یارى خداوند؛ و او هر کس را بخواهد یارى مى‏دهد؛ و او صاحب قدرت و رحیم است! این وعده‏اى است که خدا کرده؛ و خداوند هرگز از وعده‏اش تخلّف نمى‏کند؛ ولى بیشتر مردم نمى‏دانند!

این پیروزی اهل کتاب بر ایرانیان آتش پرست آن دوره بود.

پیغمبر به وسیله وحی از غیب؛ از اخبار آگاه می شود.
یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَسْاَلُواْ عَنْ اَشْیَاء اِن تُبْدَ لَکُمْ تَسُوْکُمْ وَاِن تَسْاَلُواْ عَنْهَا حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ مائده / 101
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از چیزهایى نپرسید که اگر براى شما آشکار گردد، شما را ناراحت مى‏کند! و اگر به هنگام نزول قرآن، از آنها سوال کنید، براى شما آشکار مى‏شود؛ خداوند آنها را بخشیده (و نادیده گرفته) است. و خداوند، آمرزنده و بردبار است.
وَاِذْ اَسَرَّ النَّبِیُّ اِلَى بَعْضِ اَزْوَاجِهِ حَدِیثًا فَلَمَّا نَبَّاَتْ بِهِ وَاَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَیْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَاَعْرَضَ عَن بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّاَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ اَنبَاَکَ هَذَا قَالَ نَبَّاَنِیَ الْعَلِیمُ الْخَبِیرُ تحریم / 3
(به خاطر بیاورید) هنگامى را که پیامبر یکى از رازهاى خود را به بعضى از همسرانش گفت، ولى هنگامى که وى آن را افشا کرد و خداوند پیامبرش را از آن آگاه ساخت، قسمتى از آن را براى او بازگو کرد و از قسمت دیگر خوددارى نمود؛ هنگامى که پیامبر همسرش را از آن خبر داد، گفت: «چه کسى تو را از این راز آگاه ساخت؟» فرمود: «خداوند عالم و آگاه مرا باخبر ساخت!»
اَفَتَطْمَعُونَ اَن یُوْمِنُواْ لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِّنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ 75 وَاِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَاِذَا خَلاَ بَعْضُهُمْ اِلَىَ بَعْضٍ قَالُواْ اَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَآجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ اَفَلاَ تَعْقِلُونَ 76 اَوَلاَ یَعْلَمُونَ اَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ 77 (بقره)
آیا انتظار دارید به (آئین) شما ایمان بیاورند، با اینکه عده‏اى از آنان، سخنان خدا را مى‏شنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف مى‏کردند، در حالى که علم و اطلاع داشتند؟! 75 و هنگامى که مومنان را ملاقات کنند، مى‏گویند: «ایمان آورده‏ایم.» ولى هنگامى که با یکدیگر خلوت مى‏کنند، (بعضى به بعضى دیگر اعتراض کرده،) مى‏گویند: «چرا مطالبى را که خداوند (در باره صفات پیامبر اسلام) براى شما بیان کرد، به مسلمانان بازگو مى‏کنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه خدا، بر ضد شما به آن استدلال کنند؟! آیا نمى‏فهمید؟!» 76 آیا اینها نمى‏دانند خداوند آنچه را پنهان مى‏دارند یا آشکار مى‏کنند مى‏داند؟! 77

فرمان مبارزه با بت پرستی
اِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ اَمْثَالُکُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجِیبُوا لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (١٩٤)اَلَهُمْ اَرْجُلٌ یَمْشُونَ بِهَا اَمْ لَهُمْ اَیْدٍ یَبْطِشُونَ بِهَا اَمْ لَهُمْ اَعْیُنٌ یُبْصِرُونَ بِهَا اَمْ لَهُمْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُوا شُرَکَاءَکُمْ ثُمَّ کِیدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ (١٩٥)اِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتَابَ وَهُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ (١٩٦)وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَکُمْ وَلا اَنْفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ (١٩٧)
اعراف
آنهایى را که غیر از خدا مى‏خوانید (و پرستش مى‏کنید)، بندگانى همچون خود شما هستند؛ آنها را بخوانید، و اگر راست مى‏گویید باید به شما پاسخ دهند (و تقاضایتان را برآورند)! 194 آیا (آنها حداقل همانند خود شما) پاهایى دارند که با آن راه بروند؟! یا دستهایى دارند که با آن چیزى را بگیرند (و کارى انجام دهند)؟! یا چشمانى دارند که با آن ببینند؟! یا گوشهایى دارند که با آن بشنوند؟! (نه، هرگز، هیچ‏کدام،) بگو: «(اکنون که چنین است،) بتهاى خویش را که شریک خدا قرار داده‏اید (بر ضد من) بخوانید، و براى من نقشه بکشید، و لحظه‏اى مهلت ندهید، (تا بدانید کارى از آنها ساخته نیست)! 195 ولى و سرپرست من، خدایى است که این کتاب را نازل کرده؛ و او همه صالحان را سرپرستى مى‏کند. 196 و آنهایى را که جز او مى‏خوانید، نمى‏توانند یاریتان کنند، و نه (حتى) خودشان را یارى دهند؛ 197

محمد (ص) وحی را حفظ می شد.
وَلَئِن شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِی اَوْحَیْنَا اِلَیْکَ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَکَ بِهِ عَلَیْنَا وَکِیلاً 86 اِلاَّ رَحْمَهً مِّن رَّبِّکَ اِنَّ فَضْلَهُ کَانَ عَلَیْکَ کَبِیرًا 87
الاسرا
و اگر بخواهیم، آنچه را بر تو وحى فرستاده‏ایم، از تو مى‏گیریم؛ سپس کسى را نمى‏یابى که در برابر ما، از تو دفاع کند… 86 مگر رحمت پروردگارت (شامل حالت گردد،) که فضل پروردگارت بر تو بزرگ بوده است! 87

دقت در بیان آیه ها
کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ 105 اِذْ قَالَ لَهُمْ اَخُوهُمْ نُوحٌ اَلَا تَتَّقُونَ 106
کَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِینَ 123 اِذْ قَالَ لَهُمْ اَخُوهُمْ هُودٌ اَلَا تَتَّقُونَ 124
کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِینَ 141 اِذْ قَالَ لَهُمْ اَخُوهُمْ صَالِحٌ اَلَا تَتَّقُونَ 142
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِینَ 160 اِذْ قَالَ لَهُمْ اَخُوهُمْ لُوطٌ اَلَا تَتَّقُونَ 161
کَذَّبَ اَصْحَابُ الْاَیْکَهِ الْمُرْسَلِینَ 176 اِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَیْبٌ اَلَا تَتَّقُونَ 177
شعراء

وجود موجودات زنده در کرات دیگر
وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا مِن دَابَّهٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ اِذَا یَشَاء قَدِیرٌ
و از آیات اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده؛ و او هرگاه بخواهد بر جمع آنها تواناست! شوری / 29

اَلَمْ یَرَوْاْ اِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِی جَوِّ السَّمَاءِ مَا یُمْسِکُهُنَّ اِلاَّ اللّهُ اِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُوْمِنُونَ
آیا آنها به پرندگانى که بر فراز آسمان نگه‏داشته شده، نظر نیفکندند؟ هیچ کس جز خدا آنها را نگاه نمى‏دارد؛ در این امر، نشانه‏هایى (از عظمت و قدرت خدا) است براى کسانى که ایمان مى‏آورند! نحل / 79

وَلِلّهِ یَسْجُدُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الاَرْضِ مِن دَآبَّهٍ وَالْمَلآئِکَهُ وَهُمْ لاَ یَسْتَکْبِرُونَ
(نه تنها سایه‏ها، بلکه) تمام آنچه در آسمانها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشتگان، براى خدا سجده مى‏کنند و تکبّر نمى‏ورزند. نحل / 49

دور بودن از تعصبات بشری
قَالَ رَبِّ اِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّاْسُ شَیْبًا وَلَمْ اَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا
گفت: «پروردگارا! استخوانم سست شده؛ و شعله پیرى تمام سرم را فراگرفته؛ و من هرگز در دعاى تو، از اجابت محروم نبوده‏ام! مریم / 4

قَالَ لَوْ اَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّهً اَوْ آوِی اِلَى رُکْنٍ شَدِیدٍ هود / 80
گفت: «(افسوس!) اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم؛ یا تکیه‏گاه و پشتیبان محکمى در اختیار من بود! (آنگاه مى‏دانستم با شما زشت‏سیرتان ددمنش چه کنم!)» …

لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا کهف / 18
… اگر نگاهشان مى‏کردى، از آنان مى‏گریختى؛ و سر تا پاى تو از ترس و وحشت پر مى‏شد!

قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنفُسَنَا وَاِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ اعراف / 23
گفتند: «پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم! و اگر ما را نبخشى و بر ما رحم نکنى، از زیانکاران خواهیم بود!»
ادامه

وَذَا النُّونِ اِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ اَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ اَن لَّا اِلَهَ اِلَّا اَنتَ سُبْحَانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ 87 فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذَلِکَ نُنجِی الْمُوْمِنِینَ 88
و ذاالنون [= یونس‏] را (به یاد آور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت؛ و چنین مى‏پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ (امّا موقعى که در کام نهنگ فرو رفت،) در آن ظلمتها(ى متراکم) صدا زد: «(خداوندا!) جز تو معبودى نیست! منزّهى تو! من از ستمکاران بودم!» 87 ما دعاى او را به اجابت رساندیم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم؛ و این گونه مومنان را نجات مى‏دهیم! 88 انبیا

یَا اَیُّهَا النَّبِیُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا اَحَلَّ اللَّهُ لَکَ تَبْتَغِی مَرْضَاتَ اَزْوَاجِکَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
اى پیامبر! چرا چیزى را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام مى‏کنى؟! و خداوند آمرزنده و رحیم است تحریم / 1

دعوت به جست و جو
سفارش به زیر سوال بردن شخصیت محمد (ص)
امر به تفکر در قرآن
امر به یهودیان برای آوردن دلیل از تورات
امر به تفکر در خلقت آسمان و زمین
امر به تفکر و تعقل
سفارش به سیر و سیاحت در زمین
مبحث بعدی

سفارش به زیر سوال بردن شخصیت محمد (ص)
قُلْ اِنَّمَا اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ اَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُم مِّن جِنَّهٍ اِنْ هُوَ اِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ

بگو: «شما را تنها به یک چیز اندرز مى‏دهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر براى خدا قیام کنید، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما [= محمّد] هیچ گونه جنونى ندارد؛ او فقط بیم‏دهنده شما در برابر عذاب شدید (الهى) است!» سبا / 46

بازگشت

امر به تفکر در قرآن
اَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا نساء / 82

آیا درباره قرآن نمى‏اندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏یافتند.
بازگشت

امر به یهودیان برای آوردن دلیل از تورات
کُلُّ الطَّعَامِ کَانَ حِلاًّ لِّبَنِی اِسْرَائِیلَ اِلاَّ مَا حَرَّمَ اِسْرَائِیلُ عَلَى نَفْسِهِ مِن قَبْلِ اَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاهُ قُلْ فَاْتُواْ بِالتَّوْرَاهِ فَاتْلُوهَا اِن کُنتُمْ صَادِقِینَ 93 فَمَنِ افْتَرَىَ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ مِن بَعْدِ ذَلِکَ فَاُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ 94 آل عمران
همه غذاها(ى پاک) بر بنى اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل (یعقوب)، پیش از نزول تورات، بر خود تحریم کرده بود؛ (مانند گوشت شتر که براى او ضرر داشت.) بگو: «اگر راست مى‏گویید تورات را بیاورید و بخوانید! (این نسبتهایى که به پیامبران پیشین مى‏دهید، حتّى در تورات تحریف شده شما نیست!)» 93 بنا بر این، آنها که بعد از این به خدا دروغ مى‏بندند، ستمگرند! (زیرا از روى علم و عمد چنین مى‏کنند). 94
بازگشت

امر به تفکر در خلقت آسمان و زمین
اِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ اُولَئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَهُ اللّهِ وَالْمَلآئِکَهِ وَالنَّاسِ اَجْمَعِینَ 161 خَالِدِینَ فِیهَا لاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ یُنظَرُونَ 162 وَاِلَهُکُمْ اِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ 163 اِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالاَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا اَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاء مِن مَّاء فَاَحْیَا بِهِ الارْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّهٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالاَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ 164

کسانى که کافر شدند، و در حالِ کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود! 161 همیشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‏مانند؛ نه در عذاب آنان تخفیف داده مى‏شود، و نه مهلتى خواهند داشت! 162 و خداى شما، خداوند یگانه‏اى است، که غیر از او معبودى نیست! اوست بخشنده و مهربان (و داراى رحمت عام و خاصّ)! 163 در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتیهایى که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبى که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایى که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه‏هایى است (از ذات پاک خدا و یگانگى او) براى مردمى که عقل دارند و مى‏اندیشند! 164 بقره
بازگشت

امر به تفکر و تعقل
اِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ
بدترین جنبندگان نزد خدا، افراد کر و لالى هستند که اندیشه نمى‏کنند. انفال / 22

وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ وَاخْتِلَافُ اَلْسِنَتِکُمْ وَاَلْوَانِکُمْ اِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّلْعَالِمِینَ
و از آیات او آفرینش آسمانها و زمین، و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست؛ در این نشانه‏هایى است براى عالمان! روم / 22
بازگشت

سفارش به سیر و سیاحت در زمین
قُلْ سِیرُوا فِی الْاَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَاَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْاَهَ الْآخِرَهَ اِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
بگو: «در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است؟ سپس خداوند (به همین‏گونه) جهان آخرت را ایجاد مى‏کند؛ یقیناً خدا بر هر چیز توانا است! عنکبوت / 20

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ اُمَّهٍ رَّسُولاً اَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَهُ فَسِیرُواْ فِی الاَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ
ما در هر امتى رسولى برانگیختیم که: «خداى یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهى را هدایت کرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‏کنندگان چگونه بود! نحل / 36
بازگشت

خبر ساخته شدن وسایل نقلیه امروزی
وَالْخَیْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوهَا وَزِینَهً وَیَخْلُقُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
همچنین اسبها و استرها و الاغها را آفرید؛ تا بر آنها سوار شوید و زینت شما باشد، و چیزهایى مى‏آفریند که نمى‏دانید.
نحل / 8

نیامدن نام اشخاص
بجز ابولهب و همسرش که به بدی از آنان یاد شده نام کس دیگری برای توصیف در قرآن نیامده.

صفات بیانگر اشخاصند :
اِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُوْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ
سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‏اند؛ همانها که نماز را برپا مى‏دارند، و در حال رکوع، زکات مى‏دهند. مائده / 55

تنگ شدن نفس در اثر صعود در آسمان
فَمَن یُرِدِ اللّهُ اَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلاِسْلاَمِ وَمَن یُرِدْ اَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَاَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاء کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یُوْمِنُونَ
آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه‏اش را براى (پذیرش) اسلام، گشاده مى سازد؛ و آن کس را که بخاطر اعمال خلافش بخواهد گمراه سازد، سینه‏اش را آنچنان تنگ مى‏کند که گویا مى‏خواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدى را بر افرادى که ایمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد! انعام / 125

قلمرو قرآن
خلقت انسان : دهر ، بقره ، اعراف
خلقت آسمان ها و زمین : فصلت
پایان جهان و در هم پیچیده شدن آسمان ها و در هم پیچی طومار آسمان و تبدیل زمین به زمین دیگر و آسمان ها به آسمان دیگر
رستاخیز ، محشر ، دادگاه الهی ، بهشت و دوزخ
این گونه بحث های مختلف جامعیت قرآن رانشان می دهد.

کلی گویی قرآن
پرهیز از سخنان جزیی مثل مدل لباس ، مو ، کلاه و…
معرفی ابزار جنگی بعنوان ” اسلحه “ به جای سیف(شمشیر)
در مورد بلوغ عددی به عنوان سن معرفی نشده
زکات : در مورد آن فقط گفته شده که ” زکات بدهید “ که بتواند در شرایط مختلف جامعه اسلامی تغییر کند

ارتباط بین آیات
اِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ احْصَیْنَاهُ فِی اِمَامٍ مُبِینٍ یس / 12
به یقین ما مردگان را زنده مى‏کنیم و آنچه را از پیش فرستاده‏اند و تمام آثار آنها را مى نویسیم؛ و همه چیز را در امام مبین برشمرده‏ایم!

وَکُلَّ شَیْءٍ اَحْصَیْنَاهُ کِتَابًا نبا / 29
و ما همه چیز را شمارش و ثبت کرده‏ایم!

اَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا نسا / 82
آیا درباره قرآن نمى‏اندیشند؟! اگر از سوى غیر خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى‏یافتند.

فرق میان یوم الاخر و یوم القیامه
یوم الاخر (26 آیه)
یوم القیامه (بیش از 60 آیه)

آیا تصویر صحنه قیامت در آیه ای با واژه ” یوم الاخر “ بوده و ” یوم القیامه “ در کجا بکار رفته؟
مبحث بعدی

یوم الاخر
وَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُوْمِنِینَ بقره / 8
گروهى از مردم کسانى هستند که مى‏گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده‏ایم.» در حالى که ایمان ندارند.
یُوْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَاْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَاُوْلَئِکَ مِنَ الصَّالِحِینَ آل عمران / 114
به خدا و روز دیگر ایمان مى‏آورند؛ امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند؛ و در انجام کارهاى نیک، پیشى مى‏گیرند؛ و آنها از صالحانند.
وَمَاذَا عَلَیْهِمْ لَوْ آمَنُواْ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَاَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقَهُمُ اللّهُ وَکَانَ اللّهُ بِهِم عَلِیمًا نسا / 39
چه مى‏شد اگر آنها به خدا و روز بازپسین ایمان مى‏آوردند، و از آنچه خدا به آنان روزى داده، (در راه او) انفاق مى‏کردند؟! و خداوند از (اعمال و نیات) آنها آگاه است.
لَّکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُوْمِنُونَ یُوْمِنُونَ بِمَا اُنزِلَ اِلَیکَ وَمَا اُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَالْمُقِیمِینَ الصَّلاَهَ وَالْمُوْتُونَ الزَّکَاهَ وَالْمُوْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ اُوْلَئِکَ سَنُوْتِیهِمْ اَجْرًا عَظِیمًا نسا / 162
ولى راسخانِ در علم از آنها، و مومنان (از امّت اسلام،) به تمام آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو نازل گردیده، ایمان مى‏آورند. (همچنین) نمازگزاران و زکات‏دهندگان و ایمان‏آورندگان به خدا و روز قیامت، بزودى به همه آنان پاداش عظیمى خواهیم داد.
لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا احزاب / 21
مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مى‏کنند.

بازگشت

یوم القیامه
وَمَن یَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن یُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ اَوْلِیَاءَ مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْیًا وَبُکْمًا وَصُمًّا مَّاْوَاهُمْ جَهَنَّمُ کُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِیرًا اسرا / 97
هر کس را خدا هدایت کند، هدایت یافته واقعى اوست؛ و هر کس را (بخاطر اعمالش) گمراه سازد، هادیان و سرپرستانى غیر خدا براى او نخواهى یافت؛ و روز قیامت، آنها را بر صورتهایشان محشور مى‏کنیم، در حالى که نابینا و گنگ و کرند؛ جایگاهشان دوزخ است؛ هر زمان آتش آن فرونشیند، شعله تازه‏اى بر آنان مى‏افزاییم!

وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَهِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَاِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّهٍ مِّنْ خَرْدَلٍ اَتَیْنَا بِهَا وَکَفَى بِنَا حَاسِبِینَ
ما ترازوهاى عدل را در روز قیامت برپا مى‏کنیم؛ پس به هیچ کس کمترین ستمى نمى‏شود؛ و اگر بمقدار سنگینى یک دانه خردل (کار نیک و بدى) باشد، ما آن را حاضر مى‏کنیم؛ و کافى است که ما حساب‏کننده باشیم! انبیا / 47

اِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ اَنَّ لَهُم مَّا فِی الاَرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُواْ بِهِ مِنْ عَذَابِ یَوْمِ الْقِیَامَهِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ اَلِیمٌ 36 یُرِیدُونَ اَن یَخْرُجُواْ مِنَ النَّارِ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِیمٌ 37 مائده
بیقین کسانى که کافر شدند، اگر تمام آنچه روى زمین است و همانند آن، مال آنها باشد و همه آن را براى نجات از کیفر روز قیامت بدهند، از آنان پذیرفته نخواهد شد؛ و مجازات دردناکى خواهند داشت. 36 پیوسته مى‏خواهند از آتش خارج شوند، ولى نمى‏توانند از آن خارج گردند؛ و براى آنها مجازاتى پایدار است. 37

یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَاَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ هود / 98
روز قیامت، او در پیشاپیش قومش خواهد بود(فرعون) ؛ و (به جاى چشمه‏هاى زلال بهشت) آنها را وارد آتش مى‏کند! و چه بد آبشخورى است (آتش)، که بر آن وارد مى‏شوند!

ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَامَهِ یُخْزِیهِمْ وَیَقُولُ اَیْنَ شُرَکَآئِیَ الَّذِینَ کُنتُمْ تُشَاقُّونَ فِیهِمْ قَالَ الَّذِینَ اُوتُواْ الْعِلْمَ اِنَّ الْخِزْیَ الْیَوْمَ وَالْسُّوءَ عَلَى الْکَافِرِینَ نحل / 27
سپس روز قیامت خدا آنها را رسوا مى‏سازد؛ و مى‏گوید: «شریکانى که شما براى من ساختید، و بخاطر آنها با دیگران دشمنى مى‏کردید، کجا هستید؟!» (در این هنگام،) کسانى که به آنها علم داده شده مى‏گویند: «رسوایى و بدبختى، امروز بر کافران است!»
بازگشت

وجود ”و“ و تاثیر آن
وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا اِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى اِذَا جَاوُوهَا فُتِحَتْ اَبْوَابُهَا… الزمر / 71
و کسانى که کافر شدند گروه گروه به سوى جهنّم رانده مى‏شوند؛ وقتى به دوزخ مى‏رسند، درهاى آن گشوده مى‏شود…

وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ اِلَى الْجَنَّهِ زُمَرًا حَتَّى اِذَا جَاوُوهَا وَفُتِحَتْ اَبْوَابُهَا… الزمر / 73
و کسانى که تقواى الهى پیشه کردند گروه گروه به سوى بهشت برده مى‏شوند؛ هنگامى که به آن مى‏رسند درهاى بهشت (از قبل) گشوده شده است…

جَنَّاتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَهً لَّهُمُ الْاَبْوَابُ ص / 50
باغهاى جاویدان بهشتى که درهایش به روى آنان گشوده است.

قرآن و تصحیح تورات وانجیل (تورات و انجیلی که توسط علمای یهود و مسیحی نوشته شده )
گوساله طلایی
پیامبران در تورات
عبور یاران موسی از دریا
طوفان نوح
انجیل و تکمیل تورات
مبحث بعدی

گوساله طلایی
هارون گوساله طلایی را ساخته است. ” سفر خروج باب سی و دو تورات “
چرا هارون که خدا او را واسطه بین موسی (پیامبر خدا) و فرعون قرار داده و خدا او را معین کرده باید بت بسازد؟ (و خداوند و موسی خشمگین شوند.)

قَالَ فَاِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِن بَعْدِکَ وَاَضَلَّهُمُ السَّامِرِیُّ طه / 85
فرمود: «ما قوم تو را بعد از تو، آزمودیم و سامرى آنها را گمراه ساخت!»

وقتی موسی از کوه پایین می آید و مشاهده می کند که قومش گوساله پرست شده اند خشمگین می شود و دو لوحی را که کلام خدا بر آن بوده میافکند و میشکند. ” سفر خروج باب سی و دو 19تورات “
چرا موسی ناراحتی اش را بر سر لوح ها که وحی در آن نوشته شده بود خالی می کند؟

… وَاَلْقَى الالْوَاحَ وَاَخَذَ بِرَاْسِ اَخِیهِ… اعراف / 150
…سپس الواح را افکند، و سر برادر خود را گرفت …

وَلَمَّا سَکَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ اَخَذَ الاَلْوَاحَ وَفِی نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَهٌ لِّلَّذِینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یَرْهَبُونَ اعراف / 154
هنگامى که خشم موسى فرو نشست؛ الواح (تورات) را برگرفت؛ و در نوشته‏هاى آن، هدایت و رحمت براى کسانى بود که از پروردگار خویش مى‏ترسند (و از مخالفت فرمانش بیم دارند).

و گوساله را که ساخته بودند گرفته بآتش سوزانیده و آنرا خورد کرده و بر روی آب پاشیده بنی اسرائیل را نوشانید ” سفر خروج باب سی و دو 20تورات “
چرا موسی گوساله ی بت را به خورد بنی اسرائیل داده است؟

… َانظُرْ اِلَى اِلَهِکَ الَّذِی ظَلْتَ عَلَیْهِ عَاکِفًا لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِی الْیَمِّ نَسْفًا طه/ 97
… (اکنون) بنگر به این معبودت که پیوسته آن را پرستش مى‏کردى! و ببین ما آن را نخست مى‏سوزانیم؛ سپس ذرّات آن را به دریا مى‏پاشیم!
بازگشت

در تورات از داود ، سلیمان و نوح به بدی یاد شده.
مگر می شود پیامبر خدا هم بد باشد؟ (بحث عصمت)

… وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیْاطِینَ کَفَرُواْ… بقره/ 102
… سلیمان هرگز کافر نشد؛ ولى شیاطین کفر ورزیدند…

… سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ 79 اِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ80 اِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُوْمِنِینَ 81 صافات

سلام بر نوح در میان جهانیان باد! 79 ما این گونه نیکوکاران را پاداش مى‏دهیم! 80 چرا که او از بندگان باایمان ما بود! 81

اصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاذْکُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْاَیْدِ اِنَّهُ اَوَّابٌ بقره/ 102
در برابر آنچه مى‏گویند شکیبا باش، و به خاطر بیاور بنده ما داوود صاحب قدرت را، که او بسیار توبه‏کننده بود!
پیامبران در تورات
بازگشت

در سرشمار که سال دوم از خروج بنی اسراییل از مصر انجام شده تعداد کسانی که همراه موسی از دریا گذشتند تقریبا سه میلیون نفر بوده است. ” سفر اعداد باب 1و2 “
سه ملیون نفر در مدت کوتاه چگونه از دریا گذشته اند و فرعون به آخرینشان هم نرسید؟

فَمَا آمَنَ لِمُوسَى اِلاَّ ذُرِّیَّهٌ مِّن قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ… یونس/ 83
(در آغاز،) هیچ کس به موسى ایمان نیاورد، مگر گروهى از فرزندان (اندکشمار) قوم او؛ (آن هم) با ترس از فرعون …

اِنَّ هَوُلَاءِ لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ شعرا / 54
(و فرعون گفت:) اینها مسلّماً گروهى اندکند؛
عبور یاران موسی از دریا
بازگشت

طوفان نوح تمام زمین را در بر گرفته و تمام موجودات روی زمین را بجز آنهایی که در کشتی نوح بوده اند را از بین برده. ” سفر پیدایش باب 6 “
مگر کشتی نوح چقدر ضرفیت داشته (که از تمامی جانداران یک جفت در آن باشند)؟

اِنَّا اَرْسَلْنَا نُوحًا اِلَى قَوْمِهِ… نوح/ 1
ما نوح را به سوى قومش فرستادیم…

َمَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً الاسرا /15
و ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبرى مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند.)
طوفان نوح
بازگشت

انجیل و تکمیل تورات
گمان مبرید که آمده ام تا تورات یا صحف انبیا را باطل سازم نیامده ام تا باطل نمایم بلکه تا تمام نمایم. ” متی باب پنجم18“
چرا در باب دوازدهم 1 ، قانون سبت یهودیان را باطل می سازد؟ مگر کار کردن در روز سبت در تورات حرام نبود؟

وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاهِ وَلِاُحِلَّ لَکُم بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَیْکُمْ وَجِئْتُکُم بِآیَهٍ مِّن رَّبِّکُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَاَطِیعُونِ آل عمران / 50
و آنچه را پیش از من از تورات بوده، تصدیق مى‏کنم؛ و (آمده‏ام) تا پاره‏اى از چیزهایى را که (بر اثر ظلم و گناه،) بر شما حرام شده، (مانند گوشت بعضى از چهارپایان و ماهیها،) حلال کنم؛ و نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برایتان آورده‏ام؛ پس از خدا بترسید، و مرا اطاعت کنید!
بازگشت

انس و جن – جن و انس
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْاِنسَ اِلَّا لِیَعْبُدُونِ ذاریات / 56
من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!

وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ حجر / 27
و جن را پیش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق کردیم!

قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الاِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى اَن یَاْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ یَاْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا الاسرا / 88
بگو: «اگر انس و جن اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هر چند یکدیگر را (در این کار) کمک کنند.

یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْاِنسِ اِنِ اسْتَطَعْتُمْ اَن تَنفُذُوا مِنْ اَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ اِلَّا بِسُلْطَانٍ الرحمن / 33
اى گروه جنّ و انس! اگر مى‏توانید از مرزهاى آسمانها و زمین بگذرید، پس بگذرید، ولى هرگز نمى‏توانید، مگر با نیرویى (فوق العاده)!

وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نِبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الاِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ اِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاء رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ انعام / 112
اینچنین در برابر هر پیامبرى، دشمنى از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آنها بطور سرى (و درگوشى) سخنان فریبنده و بى‏اساس (براى اغفال مردم) به یکدیگر مى‏گفتند؛ و اگر پروردگارت مى‏خواست، چنین نمى‏کردند؛ (و مى‏توانست جلو آنها را بگیرد؛ ولى اجبار سودى ندارد.) بنابر این، آنها و تهمتهایشان را به حال خود واگذار!

وجود یا عدم وجود کلمه ” قل “
یَسْاَلُونَکَ عَنِ الاهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ… 189
یَسْاَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلْ مَا اَنفَقْتُم مِّنْ خَیْرٍ … 215
یَسْاَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ… 217
یَسْاَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا اِثْمٌ کَبِیرٌ… 219
… َیَسْاَلُونَکَ عَنِ الْیَتَامَى قُلْ اِصْلاَحٌ لَّهُمْ خَیْرٌ… 220
وَیَسْاَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ اَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِی الْمَحِیضِ… 222
بقره
َسْاَلُونَکَ مَاذَا اُحِلَّ لَهُمْ قُلْ اُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ مائده / 4
یَسْاَلُونَکَ عَنِ السَّاعَهِ اَیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ اِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی اعراف / 187
یَسْاَلُونَکَ عَنِ الاَنفَالِ قُلِ الاَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ… انفال/1
وَیَسْاَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ اَمْرِ رَبِّی… اسرا/85
وَیَسْاَلُونَکَ عَن ذِی الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَاَتْلُو عَلَیْکُم مِّنْهُ ذِکْرًا کهف/83
ادامه

وَاِذَا سَاَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَاِنِّی قَرِیبٌ اُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ اِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُوْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ بقره/186
و هنگامى که بندگان من، از تو در باره من سوال کنند، من نزدیکم! دعاى دعا کننده را، به هنگامى که مرا مى‏خواند، پاسخ مى‏گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند.

قُلْ اِنِّی اَخَافُ اِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ
بگو: «من اگر نافرمانى پروردگارم کنم، از عذاب روز بزرگ مى‏ترسم!»

قُلْ اِنِّیَ اَخَافُ اِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ
بگو: «من اگر نافرمانى پروردگارم کنم، از عذاب روزى بزرگ مى‏ترسم!
بازگشت
قل

سلام خدا
وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ 75 وَنَجَّیْنَاهُ وَاَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ 76 وَجَعَلْنَا ذُرِّیَّتَهُ هُمْ الْبَاقِینَ 77 وَتَرَکْنَا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ 78 سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ 79

وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ 114وَنَجَّیْنَاهُمَا وَقَوْمَهُمَا مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ 155 وَنَصَرْنَاهُمْ فَکَانُوا هُمُ الْغَالِبِینَ 116 وَآتَیْنَاهُمَا الْکِتَابَ الْمُسْتَبِینَ 117 وَهَدَیْنَاهُمَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ 118 وَتَرَکْنَا عَلَیْهِمَا فِی الْآخِرِینَ 119 سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ 120

133-148 داستان لوط و یونس بدون سلام بر آنها
وَاِنَّ لُوطًا لَّمِنَ الْمُرْسَلِینَ 133
وَاِنَّ یُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ 139

وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ 181 آیه یکی مانده به آخر سوره
سوره صافات

اعجاز اعداد
هماهنگی واژه ها
اعدادی که حرف می زنند
End

هماهنگی واژه ها
تکرار واژه ها و شماره جالب این تکرار، یکی از جنبه های اعجاز عددی قرآن است. برای مثال، کلمه دنیا 115 بار و کلمه آخرت 115 بار تکرار شده است.کلمه گیاه 26 بار و کلمه درخت نیز 26 بار تکرار شده است.کلمه تابستان گرم 5 بار و کلمه زمستان سرد نیز 5 بار.زکات 32 بار و برکت هم 32 بار.شراب 6 بار و مستی هم 6 بار.فقر 13 بار و ثروت هم 13 بار.فرشته 88 بار و شیطان هم 88 بار.بهشت 77 بار و جهنم هم 77 بار.شیاطین 68 بار و ملائک هم 68 بار.حیات 71 بارو کلمه موت هم 71 باردر قرآن استفاده شده است.
بازگشت

اعدادی که حرف می زنند
اما یکی از جنبه های اعجاز عددی قرآن تعداد به کار بردن برخی ازکلمات است. برای مثال کلمه یوم به معنای روز به صورت مفرد 365 بار به تعداد روزهای سال شمسی در قرآن به کار رفته است و به صورت تثنیه و جمع 30 بار به تعداد روز های ماه.کلمه شهر به معنای ماه،12 بار در قرآن دیده می شود، یعنی درست به تعداد ماه های سال. کلمه الساعه (ساعت) در قرآن 24 بار به کار رفته است. سماوات السبع یا سبع سماوات (هفت آسمان) 7 بار استفاده شده است. سجده و مشتقات آن 34 مرتبه به کار رفته که برابر مجموع سجده های 17 رکعت نماز شبانه روزی است. مشتقات وحی به تعداد اوصیای الهی 12 بار به کار رفته است. لفظ شیعه و مشتقاتش 12 بار و مشتقات فرقه 72 بار به تعداد 72 فرقه اسلامی.
بازگشت

پایان


تعداد صفحات : 49 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود