موضوع مشخصات تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 (مربوط به درس ماشین آلات)
فهرست مطالب
لوازم و سیستم های کنترل کننده
پدال کلاچ
اهرم انتقال نیرو (پی ـ تی ـ او P-T-O)
اهرم ترمز دستی
پدال قفل دیفرانسیل
سیستم هیدرولیک
کنترل فشار
کنترل ادوات هیدرولیکی
سرویس های موتور
فرمان
تنظیم سوپاپ کنترل فرمان
کلاچ و ترمز
چرخ ها و لاستیک ها
گریسکاری
سیستم برق
هیدرولیک های کمکی
جک کمکی
مالبند اتومات
منابع
مقدمه
اهمیت ماشین در کشاورزی
مشخصات فنی تراکتور مسی فرگوسن مدل 285
فاصله آزادی سوپاپ ها
سیستم خنک کننده
سیستم انتقال نیرو
جعبه دنده
سیستم سوخت
انژکتورها
سیستم برق
سیستم خنک کننده
سیستم انتقال نیرو
جعبه دنده
سیستم هیدرولیک
سیستم کنترل فشار
حداکثر بار مجاز
لاستیک ها
ظرفیت
ابعاد تراکتور
مقدمه
تراکتور اصولاً برای کار حمل وجایجایی مواد کارهای مزرعه ای و فراهم نمودن قدرت برای راه اندازی ماشین های کشاورزی درنظر گرفته شده است. در هنگام حرکت، تراکتور باید با کشش نسبی کم ، ولی محدوده وسیعی از سرعت کار کند.
در فعالیت های مزرعه ای، تراکتور اغلب با نیروی کششی بالا و محدوده سرعت 4 تا 12 کیلومتر در ساعت کار می کند. پس مجموعه تراکتور و ادوات متصل شده به آن باید بتواند شرایط ضروری کار را بوجود آورد تا به اهداف خود ـ که کارایی داشتن در حمل ادوات و انجام عملیات مزرعه ای است ـ برسد.
مکانیزه کردن کشاورزی دارای دو منظور اساسی است:
بالابردن بهره وری کار گزاران کشاورزی
تغییر شکل دادن خصوصیات کار مزرعه، به طوری که کارهای کشاورزی آسانتر و جالبتر شود.
اهمیت ماشین در کشاورزی
در ابتدا تمام محصولات کشاورزی به منظور تامین معاش انسان به واسطه قدرت بدنی انسان تولید و آماده می شد. قرنها گذشت تا اینکه از قدرت بدنی حیوانات در کمک به قدرت بدنی انسان استفاده شد.
تبدیل کشاورزی با دست به کشاوریزی ماشین امروزی درابتدا بسیار کند بود، اما با بوجودآمدن گاوآهن فلزی موتور احتراق داخلی تراکتور مزرعه و سایر ماشین های کشاوری این حرکت با سرعتی دور از تصویر پیشینیان ما انجام گرفت. کشاورزی امروزه با توجه به توسعه ی روزافزون صنعت بدون استفاده از قدرت موتور و ماشین نمی تواند جای خود را ثابت و استوار نگه دارد.
به طوری که آحاد کشورهای پیشرفته جهان نشان می دهد، مزارعی که مجهز به قدرت موتوری و ماشین های کشاورزی می باشند، گذشته از کیفیت و کمیت انجام کار و صرفه جویی درمدت انجام مراحل مختلف عملیات آماده سازی بستر بذر کاشت، وجین و سله شکنی، سمپاشی، کودپاشی، برداشت، بسته بندی و ذخیره محصولات کشاورزی نیاز کمتری به قدرت بدنی کارگر جهت انجام این عملیات دارد.
مشخصات فنی تراکتور مسی فرگوسن مدل 285
موتور
نوع: پرکنیز ـ دیزل چهار زمانه با سیستم انژکسیون مستقیم تیپ 248/4A
تعداد سیلندر 4 عدد
قطر سیلندر 101 میلیمتر
کورس پیستون 127 میلیمتر
حجم جابجایی 06/4 لیتر
ضریب احتراق 1/13
ترتیب احتراق 1.3.4.2
قدرت موتور در 2000 دور در دقیقه 71 اسب (53KW)
حداکثر گشتاور در 1300 دور در دقیقه 278Nm در استاندارد DIN
297 Nm در استاندارد DIN
فاصله آزادی سوپاپ ها
در حالت موتور سرد 30/0 میلیمتر برابر 012/0 اینچ
درحالت موتور گرم 25/0 میلیمتر برابر 010/0 اینچ
آبی ـ با پمپ سانتریفوژ پروانه خنک کننده که دور ان از میل لنگ تامین می گردد و دارای ترموستات می باشد.
میزان بازی تسمه پروانه: 13 میلیمتر (در فاصله بین پولی پروانه و میل لنگ)
سیستم خنک کننده
سیستم انتقال نیرو
کلاچ
کلاچ دوبل، دیسک کلاچ اصلی 305 میلیمتر و دیسک کلاچ پی ـ تی ـ او 254 میلیمتر
چهاردنده جلو و یک دنده عقب مجهز به سیستم (کمک کننده) جهت تامین 8 سرعت جلو و 2 سرعت عقب
جعبه دنده
سیستم سوخت
نوع پمپ انژکتور C.A.V دارای رگلاتور مکانیکی
سرعت پمپ در حالت خلاص 700 الی 750 دور در دقیقه
درحالت زیر بار حداکثر 2160 دور در دقیقه
نوع C.A.V زمان پاشش 24 درجه
فشار تنظیمی اولیه انژکتور در 175 اتمسفر 74/18 N/mm2
فشار کاری انژکتور در 170 اتمسفر 23/17 N/mm2
انژکتورها
سایر مشخصات
دارای ترموستات مارک 111C دو مرححله ای، دارای فیلتر با المان خشک و قابل تعویض
ولتاژ 12 ولت
باطری 17 پلیت 96 یا 125 امپرساعت
استارتر ساخت فرانسه مدل D11E-137 یا D11E-84
الترناتور لوکاس ACR16 و یا موتور رولا 9RC2003
سیستم برق
لامپ چراغ ها
چراغ بزرگ 12 ولت 36 وات
چراغ بغلی 12 ولت 5 وات
چراغ عقب 12 ولت 5 وات
چراغ راهنما 12 ولت 21 وات
چراغ ترمز 12 ولت 12 وات
چراغ شاره 12 ولت 5 وات
چراغ شخم 12 ولت 36 وات
چراغ امپرها 12 ولت 2/2 وات
فیوزها
چراغ بزرگ (بالا) 20 آمپر
چراغ بغل 5 آمپر
چراغ ترمز 5 آمپر
چراغ پایین 25 آمپر
چراغ امپرها 15 آمپر
چراغ راهنما 10 آمپر
چراغ شخم 20 آمپر
بوق 35 آمپر
فندک 35 آمپر
سیستم خنک کننده
آب یا پمپ سانتریفوژ و پروانه خنک کننده که توسط میل لنگ می چرخد و بوسیله ترموستات کنترل می شود، در جریان است.
میزان بازی ترموستات پروانه در فاصله بین پولی پروانه و میل لنگ 13 میلیمتر است.
کلاچ کلاچ دوبل ـ قطر دیسک کلاچ اصلی 305 میلیمتر و دیسک کلاچ پی ـ تی ـ او 254 میلیمتر
سیستم انتقال نیرو
جعبه دنده
چهار دنده جلو و یک دنده عقب، مجهز به سیستم کمک برای تامین 8 سرعت جلو و 2 سرعت عقب
محور پی ـ تی ـ او بوسیله اهرمی واقع در سمت چپ صندلی راننده با موتور درگیر می شود.
محور پی ـ تی ـ او (شفت خرمن کوب)
سرعت پی ـ تی ـ او
540 دور در دقیقه موتور 1730 دور در دقیقه
1000 دور در دقیقه در سرعت موتور 2000 دور در دقیقه
قطر محور پی ـ تی ـ او 35 میلیمتر
تعداد شیار محور پی ـ تی ـ او 6 عدد برای 540 دور در دقیقه
21 عدد برای 1000 دور در دقیقه
به ازاء هر دور محور پی ـ تی ـ او درجهت عقربه های ساعت حرکت انتقالی تراکتور به سمت جلو معادل 508 میلیمتر می باشد. این مسافت در صورت گردش محور در جهت خلاف عقربه های ساعت معادل 223 میلیمتر به سمت عقب می باشد.
سیستم هیدرولیک
پمپ هیدرولیک
در 2000 دور در دقیقه دبی 15 لیتر در دقیقه
قدرت 4/6 اسب
حداکثر فشار 7/20 نیوتن بر میلی متر مربع
سیستم کنترل فشار از 69/0 تا 7/20 نیوتن بر میلیمتر مربع کار می کند.
سیستم کنترل فشار
حداکثر بار مجاز
با مالبندی معمولی: 1796 کیلوگرم
با مالبندی سنگین: 2223 کیلوگرم
پمپ کمکی: پمپ دنده ای با دبی 36 لیتر در دقیقه
سوپاپ فشار پمپ کمکی: سوپاپ فشار از 3/17 تا 3/19 نیوتن بر میلیمتر مربع کار می کند.
ترمز دیسکی آغشته به روغن با قطر 4/222 میلیمتر که مستقل و یا با هم کار می کند.
صفحه های ترمز: 5 صفحه برنجی مخصوص و 3 صفحه فولادی در هر طرف که توسط روغن ترانسیمیسیون روغن کاری می شود.
ترمز دستی: ترمز دستی روی هر دو چرخ عقب کار می کند.
فرمان: هیدرولیکی
اکسل جلو: متشکل از سه قسمت مجزا و قابل تنظیم در عرض های مختلف 1346 تا 1735 میلیمتر
لاستیک ها
جلو 16-5/7 لاستیک 6 یا 8 پلی
18-5/7 لاستیک 6 یا 8 پلی
رینگ 38*12 w لاستیک 38-12 (6 پلی)
رینگ 34*14 w لاستیک 34-14 (6 پلی)
وزن عقب: هر کدام 285 کیلو
در صورت پرکردن آب: برای چرخ 38-12 170 کیلو
لاستیک 38-12 222 کیلو
لاستیک 30-14 266 کیلو
لاستیک 34-14 329 کیلو
لاستیک 30-15 352 کیلو
ظرفیت
باک گازوئیل 90 لیتر
کارتر (شامل فیلتر) 8 کیلو
سیستم خنک کننده 2/14 کیلو
(رادیاتور)
ترانسیمیسیون 40 لیتر
گیربکس جعبه فرمان 1/1 لیتر
مخزن جعبه فرمان 9/0 لیتر
توپی چرخ عقب 7/1 لیتر
ابعاد تراکتور
طول 3893 میلیمتر
عرض 1829 میلیمتر
ارتفاع تراکتور 2528 میلیمتر
لبه پایین نگهداردنه وزنه های جلو 419 میلیمتر
پوسته کلاچ 470 میلمتر
فاصله از زمین
(سوخت ـ روغن ـ آب) 2540 کیلوگرم
وزن تراکتور
لوازم و سیستم های کنترل کننده
آمپر سوخت
آمپر آب
چراغ دینام
چراغ فشار روغن
چراغ لامپ های نور بالا
چراغ راهنما
فندک
سویچ چراغ های چشمک زن
گاز دستی
دورسنج
سویچ راهنما
پدال گازپایی
کمک دنده (اهرم کمک)
پدال ترمز
اهرم های هیدرولیک
پدال کلاج
ترمز دستی
دنده گیر (اهرم دنده)
سویچ چراغ های بزرگ ـ بوق
خفه کن موتور
سویچ استارت
پدال کلاچ
پدال کلاچ دارای دو حالت به شرح زیر می باشد:
با فشار دادن کلاچ به طرف پایین جعبه دنده از موتور جدا می شود و حالت خلاص ایجاد می گردد.
با فشار دادن بیشتر کلاچ به طرف پایین، علاوه بر خلاص جعبه دنده، پمپ هیدرولیک و اهرم انتقال نیرو نیز خلاص می شود.
اهرم انتقال نیرو (پی ـ تی ـ او P-T-O)
اهرم انتقال نیرو دارای سه وضعیت به شرح زیر می باشد:
حالت آزاد
حالت درگیر با موتور: کلاچ را تا انتها فشار داده و اهرم انتقال نیرو را به طرف عقب می کشیم تا محور مستقیماً با موتور درگیر شود و متناسب با سرعت موتور چرخش نماید.
حالت درگیر با جعبه دنده: کلاچ را تا انتها فشار داده و اهرم محور انتقال نیرو را به طرف جلو می کشیم تا محور انتقال نیرو با محور جعبه دنده درگیر شود. در این حالت محور انتقال نیرو فقط در صورت حرکت تراکتور خواهد چرخید
محور انتقال نیرو
اهرم انتقال نیرو
اهرم ترمز دستی
ترمز دستی روی چرخ های عقب تراکتور عمل می کند. برای کشیدن ترمز دستی، پدال ترمز پایی را فشار داده و اهرم ترمز دستی را به طرف بالا می کشیم. برای آزادکردن ترمز دستی پدال ترمز پایی را به طرف پایین فشار داده و اهرم را به طرف پایین می کشیم.
اهرم های کنترل سمت راست
پدال های ترمز
دو عدد پدال ترمز که هر کدام به طور مستقل می تواند عمل کند، با هم قفل شده و برای عمل ترمز به کار می رود. برای اینکه هر یک از پدال ها بتوانند بطور مستقل عمل کنند، قفل پدال های ترمز را به طرف بالا می کشیم. در این حالت با فشار دادن پدال سمت راست ترمز چرخ عقب سمت راست و با فشاردادن پدال سمت چپ ترمز چرخ عقب سمت چپ عمل می کند.
توجه
در مواقع کار عادی تراکتور پدال های ترمز را می بندیم.
اهرم های کنترل سمت راست
موقعی که دور موتور بوسیله گازدستی تنظیم شده باشد، با فشار دادن پدال گاز پایی دور موتور بیشتر شده و با برداشتن پا از روی پدال گاز پایی سرعت موتور دوباره به حالت تنظیم شده قبلی برمی گردد.
درمواقع کار با پدال گاز پای باید اهرم گاز دستی کاملاً بالا باشد.
اهرم کنترل سرعت پایین آمدن مالبند (کنترل فرمان هیدرولیک)
اهرم کنترل سرعت پایین آمدن مالبند می تواند با قرارگرفتن در وضعیت های مختلف برای تنظیم سرعت پایین آمدن مالبند بکار رود. هرگاه پایین آوردن آرام مالبند مورد نظر باشدکافی است اهرم کنترل سرعت پایین آمدن مالبند را در حالت آهسته قرار دهیم.
پدال قفل دیفرانسیل
برای قفل نمودن محور چرخ های عقب به منظور جلوگیری از بکسوات یکی از چرخ ها از پدال قفل دیفرانسیل استفاده می شود. برای استفاده از قفل دیفرانسیل بعد از گرفتن کلاچ پدال قفل دیفرانسیل را با پای راست به طرف پایین فشار می دهین. فاصله آن وقتی درگیر است، باید از جعبه زیرپایی 4/3 اینچ باشد.
سیستم هیدرولیک
حداکثر بار مجاز برای بازوهای معمولی 1796 کیلو و برای بازوهای سنگین 2223 کیلو می باشد.
سیستم هیدرولیک تراکتورهای مسی فرگوسن اعمال زیر را انجام می دهد:
کنترل عمق شخم بر حسب وضعیت زمین
کنترل وضعیت ادواتی که به تراکتور وصل شده اند.
(سرعت پایین آمدن ادوات کشاورزی وصل شده به پشت تراکتور بوسیله کنترل فرمان هیدرولیک تنظیم می شود)
کنترل فشار با سیستم انتقال وزن، نیروی کششی در مواقع استفاده از ادوات را کنترل می کند.
کنترل واسیل وارداتی که به تراکتور وصل شده و بوسیله هیدرولیک کمکی کار می کند. مانند ترزلرهای هیدرولیکی، لودر، موتورهای هیدرولیکی
سیستم کنترل فرمان هیدرولیک (عکس العمل و یا میزان حساسیت سیستم هیدرولیک)
این سیستم توام با کنترل نیروی کشش (عمق شخم) برای گاوآهن و وسایل کشت بکار می رود. در سیستم مزبور می توان اهرم مزبور را متناسب با شرایط خاک و وزن وسیله الحاقی تنظیم نمود.
نیروی ماکزیمم وقتی بدست می آید که اهرم روی حالت کند (slow) باشد. وقتی پستی و بلندی در سطح زمین باشد حرکت اهرم به طرف حالت سریع (fast) سیستم را حساس تر ساخته و سبب می شود که وسیله الحاقی دقیقاً ناهمواری ها را دنبال کند. همچنین این دستگاه برای کنترل سرعت افت بازوهای اتصال و در مواقع کار با سیستم هیدرولیکی به کار می رود.
اهرم کنترل شخم
کنترل فرمان هیدورولیک
کنترل فشار
نوع وسیله مورد استفاده کنترل فشار:
قطاع داخلی به رنگ سیاه، تریلر، دیسک، بذر پاش، بیلر، کودپاش و کلیه ادواتی که بطور کششی با تراکتور کار می کنند.
طرز کار:
اگر تراکتور در حین کشش ادوات کشاورزی که به پشت تراکتور وصل شده اند، بکسوات کند. برای جلوگیری از بکسوات چرخها، اهرم کنترل فشار را از پایین به بالا کشیده تا چرخها بکسوات نکنند. بعد از تنظیم فشار بوسیله پیچ، ضامن، حرکت اهرم را محدود می نمائیم.
کنترل ادوات هیدرولیکی
نوع وسیله مورد استفاده:
بازوهای هیدرولیکی و موتورهای هیدرولیکی
طرز تنظیم:
اهرم کنترل فشار را در قطاع داخلی روبروی قسمتی که «فشار ثابت پمپ» نوشته شده است، قرار می دهیم.
اهرم کنترل عمق شخم را تقریباً روبروی اهرم کنترل فشار قرار می دهیم. در این صورت در بازوی الحاقی توازن ایجاد شده و به طرف بالا و یا پایین حرکت نخواهد کرد.
ضامن اهرم کنترل عمق شخم را در محل تنظیمی اهرم محکم می کنیم.
کنترل فرمان هیدرولیک را در حالت سریع قرار می دهیم.
طرز کار:
برای حرکت جک هیدرولیک وسائل الحاقی کافی است اهرم کنترل عمق شخم را از حالت ب به حالت ج و یا حالت د حرکت می دهیم.
اهرم کنترل ادوات هیدرولیکی
کنترل فرمان هیدرولیک
توجه
بر روی بازوهای تحتانی دو عدد پین تعبیه شده است. در موقع الحاق ادوات کشاورزی به تراکتور از آنها استفاده می شود.
طول استاندارد بازوی بلندکننده سمت راست 620م.م و یا 4/24 اینچ است.
طول زنجیرهای بازوهای تحتانی را طوری تنظیم می کنیم که اداوات الحاقی بیش از حد بازی نکند.
ادواتی که وزن آنها بر روی سیستم هیدرولیک بیش از 2223 کیلوگرم باشد از بستن آنها به بازوهای تراکتور خودداری شود.
حداکثر بار مجاز با باروزهای معمولی 1796 کیلوگرم است.
تذکر
وقتی تراکتور با وسایل الحاقی بسته بندی شده به بازوهای مالبند ترک می شود باید قبل از خاموش کردن موتور وسیله به زمین آورده شده سپس موتور خاموش و اهرم صفحه داخلی در وضعیت ترانسپورت (حمل و نقل) گذاشته شود.
سرویس های موتور
پس از هر 10 ساعت کار تراکتور سطح روغن موتور را اندازه می گیریم. انتهای درجه روغن موتور دو خط سیاه رنگ حک شده است. سطح روغن موتور باید در حد فاصل این دو خط باشد..
نوع روغن
در تابستان روغن موتور 30 و یا روغن اتوماتیک 50-20 ریخته می شود، ولی در زمستان به علت برودت هوا باید از روغن موتور 20 و یا روغن اتوماتیک 30-10 استافاده شود.
طرز تعویض روغن موتور
برای تعویض روغن موتور ابتدا تراکتور را پس از پارک کردن خاموش کنید. درب روغن موتور و پیچ کارتر در قسمت پایین سمت چپ موتور را باز می نمائیم. بعد از اطمینان از خالی شدن روغن موتور، پیچ را تمیز کرده و دوباره می بندیم و 7 لیتر روغن موتور (با فیلتر) از طریق درب روغن موتور در آن می ریزیم.
طرز تعویض فیلتر روغن موتور
بعد از هر 250 ساعت کار تراکتور همزمان با تعویض روغن موتور فیلتر، روغن موتور را نیز تعویض می نماییم. برای تعویض آن ابتدا فیلتر را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم، سپس فیلتر جدید را با روغن تازه موتور پر کرده و بعد از مالیدن چند قطره روغن به لاستیک بالایی آن را به جای خود پیچ می نماییم.
فرمان
سطح روغن فرمان را بعد از هر 100 ساعت کار تراکتور کنترل کنید.
برای کنترل سطح روغن فرمان پیچ (پمپ فرمان) را باز می کنیم. در سرعت 1300 دور در دقیقه موتور فرمان را یک دور به طرف سمت چپ می چرخانیم. سطح روغن باید هم سطح پیچ پمپ فرمان باشد.
توجه
سطح روغن فرمان را موقعی که روغن گرم نیست، کنترل کنید.
هیچ وقت بدون وجود روغن کافی در پمپ روغن فرمان تراکتور را حرکت ندهید.
بعد از هر 500 ساعت کار فیلتر پمپ فرمان را تعویض کنید.
دو نوع فیلتر مختلف برای پمپ فرمان تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 وجود دارد که در موقع تعویض باید به آن توجه داشت.
بعد از هر 500 ساعت کار تراکتور سطح روغن جعبه فرمان را کنترا کنید. سطح روغن باید حدود 13 م.م پایین تر از پیچ فرمان باشد.
تنظیم سوپاپ کنترل فرمان
بعد از کنترل سطح روغن پمپ فرمان جهت تنظیم سوپاپ کنترل فرمان شبکه جلوی رادیاتور را بردارید.
ورق بغلی سمت چپ تراکتور را باز کنید.
کابلهای باطری را باز کنید.
فرمان را تا آخر به سمت چپ می پیچانیم تا مهره ضامن در دسترس باشد.
مهره ضامن را شل می کنیم.
پیش (مخروطی عمودی) شیاردار را تا آخر سفت می کنیم.
فرمان را درست کنید. (حالت مستقیم)
پین را درآورده و با پیچاندن مهره بزرگ به طرف راست و یا چپ آن را طوری تنظیم کرده تا پین به راحتی از سوراخ پین رد شود.
اشپیل محور را بیاندازید.
پیچ مخروطی شیاردار را هفت دور کامل باز می کنیم.
فرمان را دوباره به سمت چپ بپیچانید و مهره ضامن را سفت می کنیم.
کابلهای باطری را می بندیم.
شبکه جلو ورق بغلی را می بندیم و تراکتور را روشن می کنیم.
کلاچ و ترمز
کلاچ
بعد از هر 100 ساعت کار تراکتور و یا 25 ساعت کار مداوم محور انتقال نیرو خلاصی کلاچ را کنترا می کنیم. خلاصی کلاچ 5 م.م و یا 16/3 اینچ باشد. در صورت تنظیم نبودن کلاچ به شرح زیر عمل می کنیم:
میله ای در داخل سوراخ محور کلاچ قرار می دهیم.
محور کلاچ را تا انتهای خلاصی حرکت می دهیم.
پیچ را باز کرده و فاصله A یعنی 5 م.م را تنظیم می کنیم.
پیچ را بعد از تنیظیم می بندیم.
کلاچ و ترمز
ترمز
بعد از 200 ساعت کار تراکتور تنظیم ترمزها را کنترل می کنیم.
جلو چرخها سنگ و یا تکه چوب به منظور جلوگیری از حرکت تراکتور در موقع تنظیم قرار می دهیم.
زیر چرخ های عقب جک می زنیم.
فنر ترمز را درمی آوریم.
قفل پدال های ترمز را آزاد می کنیم.
مهره ضامن ترمز را شل می کنیم.
وزنه ی 5 کیلویی روی پدال قرار می دهیم.
مهره زیر مهره ضامن را می پیچانیم تا فاصله لبه زیری پدال با زیرپایی برار 67 م.م شود.
بعد از تنظیم مهره شامن را می بندیم.
به طریق مشابه ترمز دیگر را طوری تنظیم می کنیم که قفل پدال ها ترمز را به راحتی عمل نماید.
فنر ترمز را می اندازیم.
بعد از پایین اوردن جک تراکتور را رانده و ترمزها را امتحان می کنیم. در صورتیکه ترمزها کاملاً تنظبم شده باشد، بعد از فشاردادن پدال های ترمز، تراکتور به سمت راست و یا چپ کشیده نمی شود، اگر تراکتور به سمت راست یا چپ گشیده شود باید ترمز سمت مربوطه را مجدداً تنظیم کنیم.
چرخ ها و لاستیک ها
لاستیک ها
بعد از هر 10 ساعت کار تراکتور فشار باد لاستیک های چرخهای تراکتور را کنترل می نمائیم.
فشار باد لاستیک ها
طریقه عمل به شرح زیر می باشد:
بعد از زدن جک زیر چرخ عقب والو (VALVE) چرخ را در بالاترین چرخ قرار داده و آن را بیرون می آوریم. سپس شیلنگ آب را از طریق سه راه مخصوص به و الوتبوب وصل کرده و آن را از آب پر می نماییم. بعد از پرکردن تیوب از آب والو را مجدداً بسته و به تیوب تا فشار لازم باید می زنیم.
تنظیم فاصله چرخهای عقب
فاصله چرخ های عقب از 1422 م.م تا 1727 م.م در 8 مرحله به اندازه 102 م.م قابل تنظیم است.
تنظیم فاصله چرخهای عقب
فاصله چرخ های عقب از 1422 م.م تا 1727 م.م در 8 مرحله به اندازه 102 م.م قابل تنظیم است.
برای تنظیم فواصل چرخ عقب به شرح زیر عمل می نماییم:
اندازه مورد نظر را انتخاب و نحوه قرارگرفتن رابط طوقی اکسل و رینگ را در نظر می گیریم.
مهره پیچ های طوقی اکسل و رینگ را شل می نماییم.
با استفاده از جک چرخ عقب را از زمین کاملاً بلند می کنیم.
رابط طوقی و رینگ را باز کرده و مطابق با ترتیب اندازه انتخاب دوباره مونتاژ می کنیم.
تنظیم فاصله چرخهای جلو
فاصله چرخها جلو تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 از 1346 م.م تا 1753 م.م در 5 مرحله و در هر مرحله به اندازه 102م.م قابل تنظیم است. برای تنظیم به شرح زیر عمل می نمائیم:
زیر چرخهای جلو جک می زنیم.
پیچ های جلو را باز می نمائیم.
گریسکاری
گریسکاری مرتب تراکتور یکی از مهمترین وظایف راننده تراکتور می باشد. گریسکاری گرچه عمل ساده ای می باشد، لیکن از نظر ارتباط مستقیم با کارکرد و عمر تراکتور بسیار مهم و ضروری است. پس از هر 10 ساعت کار تراکتور قسمت های مختلف آن را گریسکاری می کنیم.
سیستم برق
باطری
تراکتور مسی فرگوسن دارای 12 ولت 125 آمپر ساعت 17 پلیت بوده و در قسمت جلو رادیاتور قرار دارد. برای دسترسی به باطری کافی است شبکه جلوی رادیاتور را برداریم. جهت نگهداری باطری و جلوگیری از فاسدشدن باطری اقدامات زیر صورت می گیرد:
سطح آب اسید آن را بعد از 10 ساعت کنترل می کنیم. سطح آن باید حدود 12 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی باشد.
در صورت پایین بودن سطح آب اسید از آب مقطر استفاده می شود.
هیچ وقت از اسید خالص و یا آب اسید و یا آب معمولی استفاده نشود.
قطب های آن را تمیز کرده و بعد از بستن کنتاکتها، مقداری گریس روی آنها می مالیم.
غلظت آب اسید در مناطق سردسیر 28/1 و در مناطق گرمسیری 26/1 کیلوگرم در لیتر است.
سیستم برق
آلترناتیو (دینام)
آلترناتیو تراکتور مسی فرگوسن در سمت راست موتور قرار دارد و برق مورد نیاز تراکتور را تامین می کند. در حالت کار عادی آلترناتور، چراغ دینام درتابلوی راننده باید خاموش بماند. به محض روشن شدن این چراغ باید موتور را خاموش نموده و عیب آن را برطرف می کنیم.
هیدرولیک های کمکی
بر روی تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 یکی از دو نوع پمپ زیر را می توان نصب نمود:
الف: پمپ (ام ـ پ) MULTI – POWER
این پمپ در صورت نصب می تواند روغن را به کلاچ ام ـ پ (کمک) برساند. سویچ این پمپ بر روی سینه در زیر تابلو راننده قرار دارد و به علت نصب نشدن این پمپ بر روی تراکتورهای جدید محل آن خالی است.
ب: پمپ کمکی
پمپ کمکی در صورت نصب روی تراکتور می تواند روغن را به کلاچ ام ـ پ برساند. فرق موجود بین پمپ کمکی و پمپ ام ـ پ این است که در صورت نصب پمپ کمکی، می تواند علاوه بر کمک (ام ـ پ) یک وسیله هیدرولیکی نصب شده به تراکتور را نیز بکار انداخت.
جک کمکی
در بعضی مواقع جهت جهت افزایش قدرت سیستم هیدرولیک می توان از جک کمکی استاده نمود. با تعبیه این جک می توان حداکثر بار مجاز سیستم هیدرولیک را از 2233 به 2667 کیلوگرم افزایش داد.
(بازوی سنگین)
پولی تسمه
با استفاده از محور انتقال نیرو و مونتاژ پولی تسمه بر روی آن می توان پمپ آب و یا آسیاب را بوسیله تراکتور بکار انداخت.
طرز مونتاژ
پوش محور انتقال نیرو را باز می کنیم.
مالبند را باز می کنیم.
چهار مهره و واشررویی را باز می کنیم.
پایه مخصوص پولی تسمه را می بندیم.
(پایه ها به همراه پولی تسمه فروخته می شود)
نسبت به وضع مورد دلخواه پولی تسمه را در جای خود قرار داده، پیچ های آن را ببندید.
مالبند اتومات
مالبند اتومات مکانیزم اضافی است که در صورت نصب به پشت تراکتور می تواند مالبند را با استفاده از نیروی سیستم هیدرولیک تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 و یا بالا حرکت کرده و بدن ترتیب الحاق ادوات کشاورزی پشت تراکتور را تسهیل نماید.
منابع
تراکتور و ماشین های کشاورزی، مولف مهندس سید محمود صافی، 1380.
مدیریت تراکتور و ماشین های کشاورزی، تالیف دکتر دانل آر. هانت، ترجمه دکتر منصور بهروزی لار، 1363.
تراکتور و مکانیسم آن، لیل جدال، کارلتون، ترنکویست، اسمیت، ترجمه محمود ثقفی.
تراکتور و ماشین های کشاورزی، جلد اول و دوم، تالیف داود منصوری راد، 1372.
سیستم های تراکتور و ادوات خاک ورزی، مولف رالف الکوک، مترجم دکتر رضا علیمردانی، 1381.
Massey Ferguson Le Plessis – Rabinson