تارا فایل

پاورپوینت بررسی اثر بخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارتهای اجتماعی دختران



بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر (12 -8) شهر بجنورد

اهمیت هنر در درمان

جاذبه های نمایش عروسکی

تشویق و توسعه توانایی های فردی

مقدمه

به حداکثر رساندن توان بالقوه

آموزش مهارت های انطباقی

نقص شناختی

توانایی اندک یادگیری

مدل سازی

یادگیری پایدار
بیان مساله

جمعیت کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

کمبود فرصت برای کسب دامنه گسترده ای از مفاهیم

مهم تلقی نشدن نمایش عروسکی
اهمیت و ضرورت پژوهش

هدف کلی
تعیین اثر بخشی نمایش های عروسکی در افزایش مهارت های اجتماعی دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر8تا 12 ساله

اهداف اختصاصی
افزایش ارتباط اجتماعی در دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر با استفاده از نمایش عروسکی

افزایش مهارت های زندگی روزمره در دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر با استفاده از نمایش عروسکی

کمک به اجتماعی شدن دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر با استفاده از نمایش عروسکی
اهداف پژوهش

اهداف کاربردی

به کار گیری شیوه ای جدید در آموزش کم توانان ذهنی

در اختیار قرار دادن بسته آموزشی در اختیار سازمان بهزیستی،آموزش و پرورش استثنایی و سازمان های مرتبط

بسط نمایش عروسکی جهت کاربرد در مورد سایر معلولیت ها

متغیر مستقل: نمایش عروسکی

تعریف نظری: نمایش، شکلی از وانمود بازی است. یک تجربه سازمان یافته است که با دقت طراحی می شود و به اجرا در می آید.کودکان به وسیله نمایش، صحنه، رویداد، مشکل یا واقعه برخاسته از ادبیات کودکان را با هدایت آموزگار خلق یا بازآموزی می کنند (قزل ایاغ،1385).

تعریف عملیاتی: اجرای نمایش عروسکی جهت افزایش مهارت های اجتماعی که شامل موارد زیر می باشد:
نوشتن دیالوگ
انتخاب عروسک ها
اجرای نمایشنامه و آموزش مهارت های مورد نظر
گرفتن پسخوراند از کودکان توسط عروسک ها در مورد مفاهیم آموخته شده

متغیرها

متغیر وابسته: مهارت های اجتماعی

تعریف نظری: مهارت های اجتماعی به رفتار های آموخته شده و مقبول جامعه اطلاق می شود، رفتارهایی که شخص می تواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل برقرار کند که به بروز پاسخ های مثبت و پرهیز از پاسخ های منفی می انجامد (کارتلج،1984).

تعریف عملیاتی: نمراتی که کودکان در آزمون رشد اجتماعی واینلند کسب می کنند.

نمایش عروسکی موجب افزایش مهارت های اجتماعی دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر، می شود.

نمایش عروسکی موجب افزایش مهارت ارتباط با دیگران در دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر، می شود.

نمایش عروسکی موجب افزایش مهارت های زندگی روزمره در دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر، می شود.

نمایش عروسکی موجب افزایش میزان اجتماعی شدن در دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر، می شود.
فرضیه های پژوهش

پژوهش حاضر یک طرح تجربی با پس آزمون است.

نمودار این طرح بر پایه نمادهای قراردادی به شکل زیر است:

 
R E X O1
R C O2

روش شناسی

جامعه آماری و گروه نمونه

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر 12-8 ساله آموزش و پرورش استثنایی شهر بجنورد است.که 30 نفر از آنان به طور تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شده اند.

روش نمونه گیری
روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده است .

هماهنگی های لازم با آموزش و پرورش استثنایی شهر بجنورد و اخذ مجوز

انتخاب تصادفی گروه های کنترل و آزمایش

گرفتن رضایت از والدین جهت شرکت دانش آموزان در برنامه مداخله

اجرای 8 جلسه نمایش عروسکی
روش اجرا

جلسه اول
معرفی دو عروسک به کودکان و توضیح نقش آن ها

جلسه دوم
اجرای نمایشی در ارتباط با آشنایی کودکان با نقش و وظیفه بعضی افراد خانواده و جامعه شامل پدر، مادر، معلم، همسالان

جلسه سوم
اجرای نمایش در ارتباط با چگونگی برقراری ارتباط بادیگران

محتوای نمایش های عروسکی

جلسه چهارم
اجرای نمایشی در ارتباط با تعریف و شناخت احساسات و هیجان ها

جلسه پنجم
اجرای نمایشی در ارتباط با کنترل رفتار های غیر قابل قبول جامعه و جهت دهی به رفتار

جلسه ششم
اجرای نمایشی در ارتباط با شناخت کودکان از خود به عنوان فردی از جامعه و جلوگیری از انزوا

جلسه هفتم
اجرای نمایشی در ارتباط با شناسایی درخواست های نابجا و چگونگی واکنش به آن ها جهت ورود به جامعه.

جلسه هشتم
در خواست از کودکان جهت نمایش جلسات گذشته با استفاده از عروسک ها
صحبت با آن ها و خداحافظی
اجرای آزمون رشد اجتماعی واینلند(لازم به توضیح می باشد که این جلسه 48 ساعت پس از آخرین جلسه نمایش تشکیل شد).

در این پژوهش مقیاس رفتار انطباقی واینلند،که فرم تجدید نظر شده مقیاس رشد اجتماعی واینلند می باشد،مورد استفاده قرار گرفت.
این مقیاس شامل سه خرده مقیاس،مهارت های روزمره زندگی، اجتماعی شدن، قلمرو مهارت های ارتباطی، مهارت های حرکتی و رفتارهای ناسازگار است.
ضرایب پایایی بازآزمایی در حوزه های اصلی و بخش رفتار ناسازگارانه با مجموع ضرایب یعنی 85/. تا 90/. مطلوب و عالی گزارش شده است.
میزان روایی آزمون در مقایسه میانگین گروه کم توان ذهنی و بهنجار در سطح 0/01 معنادار گزارش شده است.
شیوه نمره گذاری:
0, 1, 2
DK, N
ابزار سنجش

در قسمت بررسی توصیفی محاسبه فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و میانگین خطای استاندارد برای هر دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون مورد بررسی و در بخش استنباطی داده ها داده ها با استفاده از آزمون
تی مستقل و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
روش تجزیه و تحلیل دادها

در جریان قرار دادن مدیر مدرسه در ارتباط با محتوای نمایش ها

تنظیم ساعات نمایش با توجه به ساعات کلاسی

گرفتن رضایت از والدین دانش آموزان

اجرای جلسات نمایش برای گروه کنترل بعد از پایان مداخله
ملاحظات اخلاقی

جداول 1- دامنه سنی دانش آموزان کم توان ذهنی

2- توزیع پایه تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر

3- بررسی نرمالیتی (k-s) متغیرهای پژوهش

4- مقایسه میانگین نمرات خرده مقیاس های واینلند

فرضیه اول : نمایش عروسکی موجب افزایش مهارت های اجتماعی دختران آموزش پذیر می شود.
با توجه به جدول شماره 4 و فرضیه اول ملاحظه شد که میانگین نمره انطباقی کل در گروه آزمایش برابر با 357/06 و میانگین این متغیر در گروه کنترل برابر با 203/1 است. همچنین با توجه به مقدار 0/001 >P می توان ادعا کرد که نمایش عروسکی در افزایش مهارت های اجتماعی موثر بوده است.
این یافته با یافته های عماد پور (1378) ، فخری (1379) ،انارکی (1386) ،درودفر (1385) ،جنینگز و لیندکویست (1979)، ادوهرتی (1989)، ویت (1993)، بلوت (1995)، اسچن (1996)، کوهن (1985 )، هی ترون (1998)، کاتناخ (1992)، مادن ولچ (2004)، همسو می باشد.

تبیین
یادگیری اجتماعی
شناخت قابلیت ها
الگودهی
ایجاد تصویر مثبت
قبول همسالان

بحث و نتیجه گیری

فرضیه دوم : نمایش عروسکی موجب افزایش مهارت های ارتباطی دختران آموزش پذیر می شود.
در جدول 4 – 4 و فرضیه دوم ملاحظه شد که میانگین مقیاس مهارت های ارتباطی در گروه آزمایش برابر با 121/3 و میانگین این متغیر در گروه کنترل برابر با 101/3 است. همچنین با توجه به مقدار 0/001 >P می توان ادعا کرد که نمایش عروسکی در افزایش مهارت های ارتباطی موثر بوده است.
این یافته با یافته های بام (1964) ، کارپنتر و سانبرگ (1973) ، میلر و همکارانش (1968) ، والاس و می شینا (2004) ، گرونا (1999) ، همسو می باشد.

تبیین
جلب مشارکت
رفع مشکلات احساسی

فرضیه سوم : نمایش عروسکی موجب افزایش مهارت های روزمره زندگی آموزش پذیر می شود.
در جدول 4 – 4 و فرضیه دوم ملاحظه شد که میانگین میزان جهت دادن به رفتارهای خود در گروه آزمایش برابر با 136/6 و میزان این متغیر در گروه کنترل برابر با 115/0 است. همچنین با توجه به مقدار 0/001 >P می توان ادعا کرد نمایش عروسکی در افزایش میزان جهت دادن به رفتارهای خود موثر بوده است.
این یافته با پژوهش گری فردمن (2002) ، همسو می باشد.

تبیین
تمرینات مکرر
یادگیری شیوه درست انجام کارها

فرضیه چهارم : نمایش عروسکی موجب افزایش اجتماعی شدن دختران آموزش پذیر می شود.
در جدول 4 – 4 و فرضیه چهارم ملاحظه شد که میانگین مقیاس اجتماعی شدن در گروه آزمایش برابر با 99/06 و میانگین این مقیاس در گروه کنترل برابر با 85/8 است. همچنین با توجه به مقدار 0/001 >P می توان ادعا کرد که نمایش عروسکی در افزایش میزان اجتماعی شدن موثر بوده است.
این یافته با یافته های پاردینگتون (2006) ، مادن ولچ (2004)، جنینگز و لیندکویست (1979)، ادوهرتی (1989)، فخری (1379)، همسو می باشد.

تبیین
آمادگی ورود به جامعه

از توجه شما متشکرم


تعداد صفحات : 36 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود