1
بسم الله الرحمن الرحیم
2
3
اصول آموزش هند بال2
نویسنده : محمد پورکیانی
انتشارات :پیام نور
تهیه کننده : علیرضا شهسوار
HAND BALL
4
بخش اول
مهارتها ی پیشرفته در ورزش هندبال
هدف کلی:آشنایی با قابلیتهای ورزشی،توانایی های حرکتی ومهارتهای پیشرفته در هندبال وارائه چند نمونه تمرین .
5
هدفهای رفتاری
انتظار می رود که پس از مطالعه این موارد را توضیح دهید :
1.عوامل مختلف تشکیل دهنده قابلیت ورزشی
2.آمادگی جسمانی عمومی و ویژه
3.انواع پرتابها
6
4.انواع شوتها
5.انواع دریافتها
6.انواع پاسها
7.انواع دریبلها
7
فصل اول قابلیتهای ورزشی در هندبال
مربی با آگاهی از شرایط جسمانی وروانی بازیکنان،میتواند
با خصوصیات فردی بازیکنان آشنا شود ونقاط قوت و ضعف برنامه های خود را شناسایی کند
8
نمودار قابلیتهای ورزشی
9
برنامه ریزی آموزشی وتمرینی ورزش هندبال
الف) عوامل آمادگی جسمانی:
آمادگی جسمانی عمومی
آمادگی جسمانی ویژه
10
ب)خصوصیات فردی
خصوصیات اخلاقی
خصوصیات روانی
11
ج)تواناییهای تکنیکی وتاکتیکی
انواع پرتاب
انواع شوت
انواع دریافت
انواع پاس
انواع دریبل
انواع فریب زدن
12
انواع پرتاب
13
انواع شوت گل
14
15
16
انواع دریافت
17
انواع پاس
18
انواع دریبل
19
انواع فریب دادن
20
21
فصل دوم
تمرینهای مربوط به افزایش قابلیتهای ورزشی در هندبال
22
تمرین برای افزایش قدرت وسرعت
تمرین اول تعداد حرکت :چهار تکرار
23
تمرین دوم
تعداد حرکت :چهار مرتبه در 30 ثانیه
24
تمرین سوم
تعداد حرکت:2مرتبه
25
تمرینهای ترکیبی برای افزایش تواناییهای تکنیکی در هندبال
تقریبا تمام اعضا در حال انجام مهارتهای مختلف هندبال هستند، زمین به چهار منطقه تقسیم می شود وهر منطقه تمرین خاصی انجام می دهند .
26
27
تمرین برای افزایش قدرت شوت وگرم کردن دروازه بان
این گونه تمرینات با توپ مدیسین بال انجام می شود.
28
29
بخش دوم
تکنیکها و تاکتیکهای انفرادی و تیمی در ورزش هندبال
30
31
هدف کلی
آشنایی با تکنیکها وتاکتیکهای انفرادی وتیمی در دفاع وحمله و مهارتهای دروازه بانی
32
هدفهای رفتاری
1.تعریف کامل از دفاع در هندبال
2.مراحل چهار گانه دفاع
3.تاکتیکهای دفاع
4.اهداف کار دفاعی
5.عوامل موفقیت در کار دفاعی
6.مزایا ونقاط ضعف آریشهای دفاعی
7.تعریف کامل از از حمله در هندبال
8.مراحل پنجگانه حمله
33
9.تاکتیکهای حمله
10.چند تمرین مربوط به مهارتهای پیشرفته دفاع
11. چند تمرین مربوط به مهارتهای پیشرفته حمله
12. چند تمرین مربوط به مهارتهای پیشرفته ضد حمله
13.یکی از شرایط برتری یا کم شدن بازیکنان دردفاع وحمله
14.الگوی عمومی خصوصیات و تواناییهای دروازه بان
34
فصل سوم
تکنیکها و تاکتیکهای دفاع درهندبال
35
تعریف دفاع
دفاع عبارت است از جلو گیری از به ثمر رسیدن حملات حریف وبر هم زدن نقشه تهاجمی آنها .
36
مراحل چهار گانه دفاع
1.عقب کشیدن
2.دفاع منطقه ای موقتی
3.سازماندهی دفاع
4.دفاع در یک سیستم :که به سه گونه تقسیم می گردد
37
دفاع در یک سیستم
تمرکز بر روی توپ
دفاع یارگیری
دفاع ترکیبی
38
اهداف کار د فاعی
1.جلوگیری از گل خوردن
2.ایجاد مزاحمت برای بازی تیم مقابل
3.تلاش برای بدست آوردن توپ
39
تاکتیکهای دفاع(فردی ،گروهی، تیمی)
40
شرایط موفقیت در کار دفاعی
41
اصول اساسی درآرایش دفاعی 0:6 – 5:1 -3:2:1
آرایش دفاعی 6:0
42
آرایش دفاعی 5:1
43
آرایش دفاعی3:2:1
44
فصل چهارم
تکنیکها وتاکتیکهای حمله در هندبال
45
تعریف حمله
حمله از زمانی که یک توپ را دریافت می کنیم شروع میشود وبا رسیدن توپ به دست تیم مقابل خاتمه می یابد.
46
مراحل پنجگانه حمله
1.ضدحمله ساده
2.ضدحمله گسترده
3.سازماندهی حمله
4.مرحله نفوذ
5.مرحله سازماندهی مجددحمله
47
48
فصل پنجم
تمرینهای مربوط به مهارتهای پیشرفته دفاع
49
تمرین با توپ برای دفاع 0:6
سه مدافع در مقابل چهار
مهاجم دفاع میکنند
سه مدافع روی خط پرتاب آزاد
در برابر سه مهاجم دفاع میکنند
50
تمرینها یی برای دفاع 1:2:3
همزمان با گردش توپ
حرکات دفاع به شکل رفت وبرگشت
انجام میشود
سه بازیکن مدافع در برابر دو
بازیکن مهاجم دفاع میکنند
51
تمرینهای دفاع فردی
52
یک نفر در برابر یک نفر
(تمرینات مقدماتی)
53
تمرینات بلوکه کردن
یک نفر سد راه یک نفر
سدکردن بازیکن وسط از پهلو
54
کاربرد اشکال گوناگون دفاع در هندبال
الف)تغییرات دفاعی 0:6
ب) آرایش دفاعی 1-2- 3
ج)آرایش دفاعی 1: 0 :5
د)آرایش دفاعی 2+0 :4
55
تغییرات دفاعی 0: 6
با یک مدافع گوش تهاجمی
با دو مدافع گوش تهاجمی
56
آرایش دفاعی 1 : 2 : 3
با یک مدافع ودو مدافع گوش تهاجمی
57
آرایش دفاعی 1 :0 :5
دفاع یارگیری
سد کردن راه دو بازیکن
58
آرایش دفاعی 2+ 0: 4
بازیکنان مدافع دو بازیکن مهاجم را یارگیری میکنند
59
فصل ششم
تمرینهای مربوط به مهارتهای پیشرفته حمله
60
61
62
63
64
65
66
فصل هفتم
تمرینهای مربوط به مهارت پیشرفته ضد حمله
67
تمرینات ضد حمله به دو صورت انجام میشود
تمرینات ضد حمله در قالب بازی
شکلهای تمرینی ضد حمله
68
تمرینات ضد حمله در قالب بازی
بازیکنان در قالب دو تیم مساوی در منطقه 6 متر شروع به بازی میکنند ،تیم صاحب توپ باید ضمن حفاظت از توپ ،پس از چند پاسکاری توپ را با یک پاس سریع به روی یکی از تشکهایی که قبلا تعبیه شده ارسال کند .
69
شکلهای تمرینی ضد حمله
یک نمونه تمرین ضد حمله
70
تمرین دوم- ضد حمله
71
فصل هشتم
برتری یا کم شدن بازیکنان در دفاع و حمله
72
73
نکات مهم در مورد یار کمتر یا بیشتر
در دفاع و حمله
74
شرایط روانی تیم با تعداد بازیکنان بیشتر
1.تیم در صدد بدست آوردن موفقیت سریع است،به فکر بدست اوردن توپ ویا امتیاز است .
2.تیمی که از لحاظ تعداد بازیکن برتری دارد از طرف اطرافیان تحت فشار است ،در نتیجه در اکثر مواقع باعث شتابزدگی واز دست دادن موقعیت میشود.
75
3.به دلیل مسائل روانی تیم موقعیتهای زیادی را از دست میدهد ،که باعث از بین رفتن تفاهم تیمی می شود.
4 .شکستهای پی در پی که معلول شتابزدگی است ،با وجود برتری از لحاظ تعداد بازیکن ،موجب اختلال در تاکتیک تیمی میشود.
76
شرایط روانی تیمی که بازیکنان کمتری دارد
1. آمادگی بیشتر برای درگیری وانسجام بیشتر در بین بازیکنان
2.حمایت وتشویق تماشا چیان وروحیه گرفتن از مربی
3.در اجرای هر حرکت دقت بیشتری شود تا بهترین نتیجه بدست آید
4.تجربیات موفق اعتماد به نفس بازیکنان را افزایش میدهد .
77
دفاع با تعداد بازیکنان بیشتر
1.بازیکنان مدافع باید با اجرای دفاع تهاجمی بر تیم مقابل فشار آورند تا موجب پاسهای غیر دقیق آنها شوند.
2.باید اعمال تیم مقابل را دقیقا پیش بینی کرد.
3.دفاع یارگیری را اجرا کنند.
78
4.دفاع در حالت برتری تعداد بازیکن موقعیت خوبی است برای قطع پاسهای تیم مقابل ودر نتیجه اجرای ضد حمله.
5.در این حالت موقعیت مناسبی برای تغییر تاکتیکهای دفاعی پیش می آید.
6.میتوانند به منظور اتلاف وقت ،دفاع تاخیری را اجرا کنند .
79
دفاع با تعداد بازیکنان کمتر
1.تمرکز بیشتر بر دفاع در برابر توپهایی که در گوشها زده می شود.
2.حمایت بیشتر ومنسجم تر از هم تیمی ها
3.حالات دفاعی باید بر اساس نقاط قوت وضعف تیم خودی وتیم مقابل طراحی شود.
4.تلاش در جهت بر هم زدن وضعیت تاکتیکی تیم مقابل
80
احتمالات ممکن برای دفاع تاکتیکی
1.آیا سیستم دفاعی باید تغییر کند ؟
2.اجرای دفاع 0 : 6 ،بازیکنان تیم مقابل را تحریک می کند که از نقاط نامطلوب زمین شوت کنند ودر صورت ادامه حفظ توپ ،داور به دلیل اتلاف وقت سوت خواهد زد
3.بهترین سیستم دفاعی ،هنگامی که تعداد بازیکن ما بیشتر است دفاع 1 :5 یا1 :2 :3 است ویا دفاع ترکیبی
81
4.اجرای دفاع 1+0 :4در زمانی که 2بازیکن حریف در عقب زمین است ،که باید در زمان کوتاه انجام شود.
5.اجرای دفاع 5: 1 که بازیکنانی با مهارت فردی دفاعی برای این گونه آرایش مفید هستند.
82
احتمالات ممکن برای دفاع تاکتیکی (بازیکن کمتر)
1.اجرای دفاع 0: 5 ،تغییر جهت سریع در برابر توپهای گوش زمانی که تیم مقابل در صدد نفوذ از گوشهاست .
2.اجرای دفاع 0: 5تهاجمی که با مدافعینی خوب میتوان به این نوع دفاع دست زد.
3.اجرای دفاع 1+0 که میتوان با پذیرش خطر احتمالی از این آرایش استفاده کرد.
83
حمله با تعداد بازیکنان بیشتر
1.بازی در عرض زمین تا بدینوسیله از فضای بیشتری استفاده شود.
2.از تاکتیکهای حساب شده تمرین استفاده شود.
3.ساده ترین تاکتیک ، تاکتیکی است که موفقیت بیشتری داشته باشد.
4.حمله با تعداد بازیکنان بیشتر فشار نفوذ را بیشترمیکند
84
5.بازیکنان باید بکوشند ،شوتهای خود را در مناطق نزدیک به دروازه اجرا کنند.
6.بازیکنان باید تا آنجایی که ممکن است فشار روانی تیم را پایین بیاورند.
7. بازیکنان در حین حمله باید حتما حرکات تیم مقابل را زیر نظر بگیرند.
85
حمله با تعداد بازیکنان بیشتر
نفوذ با بازیکن 2
نفوذ با بازیکن 3
86
فصل نهم
آموزش دروازه بان هندبال
87
دروازه بانان بازیکنان کلیدی
در این فصل باخصوصیات وتواناییهای دروازه بان هندبال ،اشکال مختلف جاگیری در دروازه ، آشنا می شویم .
88
اشکال مختلف جاگیری وعکس العمل دروازه بان
حالات عمومی بدن دروازه بان
محل جاگیری دروازه بان
89
جاگیری ومهار توپهایی که از مقابل به طرف
چپ وقسمت پایین دروازه زده میشود :
دست وپای راست دروازه بان در محل مناسب
ودست چپ اودر حالت حفظ تعادل است
90
جاگیری ومهار توپهایی که از مقابل به طرف زاویه چپ
وبالای دروازه زده میشود:
دروازه بان بر روی پای راست تکیه داردوپای چپ کاملا کشیده است
دست راست برای گرفتن توپ گشیده میشود
91
جاگیری ومهار توپهایی که از گوش راست زمین
به زاویه پایین وسمت چپ دروازه بان رده میشود
دست راست وپای راست در سطح ارتفاع
تخمینی توپ نگه داشته می شود
92
جاگیری ومهار توپهایی که از گوش سمت راست زمین به
زاویه بالای سمت چپ دروازه زده میشود
دروازه بان می کوشد با دست مسیر توپ را به طرف زمین تغییر دهد
93
جاگیری مهار توپهایی که از نقطه پنالتی زده میشود:
دروازه بان روی خط دروازه می ایستد
وآما ده عکس العمل در برابر توپ است
دروازه بان پاها را کمی باز ودستها را به طور آماده در اطراف بدن نگه میدارد
94
تمرینات دروازه بان
1.بایکنان در یک خط می ایستند ودروازه بان از یک طرف شروع به حرکت میکند وتوپهای پرتاب شده بازیکنان را مهار میکند.
95
2.تمرین با تشکهای قرارداده شده برروی تیرکهای دروازه
96
3.تمرین با چرخش دروازه بان ومهارتوپ
97
تمرین پرتاب پنالتی ومهار توپ در
زوایای متفاوت
تمرین پرتاب پنالتی
مهار توپ در زوایا
98
تمرین ترکیبی وتمرین با دوتشک
99
بخش سوم
وسایل کمک آموزشی در ورزش هندبال وروشهای
آماده سازی جسمانی وروانی بازیکنان هندبال
100
101
هدف کلی
– آشنایی با وسایل یا روشهایی که میتوان از آنها جهت یادگیری واجرای بهتر تکنیکه ومهارتهای هندبال استفاده کرد.
– آشنایی با اصول آمادگی جسمانی وتمرینهای مربوط به آن وارتباط روانی میان مربی وبازیکنان در هندبال
102
هدفهای رفتاری
انتظار می رود این وسایل را توضیح دهید:
1.چند وسیله کمک آموزشی
2.روش استفاده از وسایل کمک آموزشی
3.تعریف کاملی از گرم کردن
4.اهداف گرم کردن
5.چند تمرین آمادگی جسمانی
6.ارتباط مثبت بین مربی وبازیکنان
7.وظایف مربی وبازیکنان
103
فصل دهم
وسایل ولوازم کمک آموزشی در ورزش هندبال
1.تلویزیون
2.پوستر واسلاید
3.تهیه فیلم وعکس از عملکرد افراد
4.تهیه فیلم از تکنیکهای هندبال
104
5.نمایش کل حرکت
6.برای ایجاد تصویر ذهنی مهارت را اجرا نمایند
7.ضبط صدای مربی وگوش دادن به آن
8.استفاده از وسایل کمک آموزشی ویژه آن مهارت
105
فصل یازدهم
اصول گرم کردن
گرم کردن عبارت است از آمادگی روانی وجسمانی ورزشکاران و جلوگیری از آسیب دیدگی در حین تمرین ومسابقه
106
اصول گرم کردن
107
108
109
110
فصل دوازدهم
تمرینهای آمادگی جسمانی برای بازیکنان هندبال
111
تمرینات مربوط به قدرت عضلانی
1.کشش از بارفیکس
2.درازو نشست زانو خم
3.دیپ پارالل
112
4.استفاده از کش یا فنرهای ورزشی
113
5.استفاده از توپ مدیسین بال
114
6.استفاده از وسایل متفرقه وابتکاری وتوپ
115
استفاده از وسایل ابتکاری
116
7.استفاده از یار کمکی
117
تمرینات مربوط به توان عضلانی
توان عضلانی عبارت است از کاربرد قدرت عضلانی در واحد زمان
انواع زانو بلند
استارتها
پریدنیها
پرتابها
استفاده از وسایل
118
تمرینات مربوط به استقامت عضلانی
استقامت عضلانی کیفیتی است که یک دسته از عضلات بتوانندیک حرکت را در مدت طولانی تکرار کنند.
در این قسمت نمونه هایی از تمرینات استقامتی آورده
می شود:
119
تمرینات تکراری : 1. تمرین طناب زدن با جلیقه سنگین
120
2. تمرین افزایش استقامت عضلات پا
121
3. تمرین زانو بلند جفت یا تک پا
122
4.تمرینات دو نفره
123
تمرینات مربوط به استقامت قلبی تنفسی
استقامت قلبی تنفسی از کیفیتهای بدنی پیشرفته هوازی است که معمولا با تمرینات طولانی انجام میشود.
نمونه ای از تمرینات استقامتی :
124
تمرینات استقامتی
بالا وپایین رفتن روی چهار پایه
طناب زدن
دویدنهای طولانی
دوهای کوتاه
کار روی پله
استفاده از تمرینات دایرهای
125
نمونه ای از تمرینات دایره ای
126
تمرینات مربوط به استقامت عصبی
اعصاب وروان بازیکنان هندبال ممکن است به دو دلیل خسته شوند:
– تداوم عمل محرکهای یکسان
– تداوم عمل محرکهای داخلی
127
بالابردن استقامت عصبی
به منظوربالابردن استقامت عصبی درمقابل محرک های خارجی بایددرشکل،محل ونوع تمرین هاوحتی نوع ورزش تنوع ایجادکرد.به همین لحاظ،گاه بازیکن هندبال بایدمدتی
به بازی دیگری مانندفوتبال،بسکتبال،دوومیدانی یا شنامشغول شود.
128
تمرین برای تقویت سرعت وعکس العمل
شروع دو10تا25متردرلحظه ای که توپ ازدست بازیکن دیگررهامی شود. برای رسیدن به توپ،قبل از این که به زمین بیفتد، باید ارتفاع و فاصله توپ را تنظیم کرد.
شروع ضد حمله درلحظه ای که توپ ازدست مهاجم برای شوت کردن جدامی شود.
دوهای سریع 40 تا60متر
129
برای بهبودسرعت حرکت در دوها ی سرعت می توان بدین گونه تمرین کرد:
گرم کردن به مدت 30دقیقه
دویدن 30مترباحداکثرسرعت
استراحت به مدت 5دقیقه
دویدن100مترباحداکثرسرعت
استراحت به مدت10دقیقه
130
دوهای سرعت رفت وبرگشت
131
دوهای سرعت عمومی
132
چگونگی تمرین دوی سرعت عمومی
بازیکنان در دو دسته مساوی پشت سر هم به حالت چمباتمه می نشینند وبا صدای مربی بازیکنانی که دارای آن شماره اند با حداکثر سرعت از جای خود بلند شده،پس از دور زدن دسته سرجای خود می نشینند .
133
رقابت وجلوگیری از پیشرفت حریف با انجام دوی سریع
برای رسیدن به ابتدای صف
134
تمرین عکس العمل در برابر محرک صوتی :
بازیکنان در چهار دسته مساوی تقسیم شده پس از اعلام شماره از طرف
مربی آن بازیکن با حداکثر سرعت
در جای بازیکن همنام خود در دسته دیگر قرار می گیرد.
135
تمرین عکس العمل در مقابل محرک بصری :
مربی رنگ یکی از پیراهنها را بلند می کند
بازیکن با حد اکثر سرعت به جهتی می دود که رنگ پیراهن نماد آن است
136
محرکات سمعی وبصری :
محرک سمعی صدا زدن شماره بازیکن
و محرک بصری :
برداشتن طناب از زمین ،به وسیله حریف
137
تمرینات مربوط به چابکی
چابکی عبارت است از تغییر جهت یا سرعت بدن در کوتاهترین زمان ممکن .
138
تمرین چابکی در یک محدوده معین به همراه دنبال کردن وجا خالی دادن
139
تمرینات کششی یک نفره در ناحیه
دستها وعضلات کمر بند شانه
140
تمرینات کششی موضعی
141
تمرینات کششی یک نفره در ناحیه ستون فقرات
142
تمرینات کششی یک نفره در ناحیه کمر وپاها
143
تمرینات کششی دو نفره در ناحیه
دستها وعضلات کمر بند شانه
144
تمرینات کششی دو نفره در ناحیه ستون فقرات
145
تمرینات کششی دو نفره در ناحیه کمر وپاها
146
تمرینات آمادگی جسمانی ویژه دروازه بانان
1.تمرینات بدون توپ
147
تمرینات با توپ ،برای افزایش مهارت دستها
148
تمرینات با توپ برای افزایش مهارت پاها
149
تمرین پرش به همراه افزایش
نیروی عضلانی ومهارت پاها
150
تمرینات با توپ برای هماهنگی دست وپا
151
تمرین حرکت از گوش مخالف به همراه هماهنگی دست وپا
152
تمرین مربوط به جاگیری دروازه بان در داخل دروازه
153
تمرین سرعت به همراه جاگیری دروازه بان
154
فصل سیزدهم
آمادگی روانی در ورزش هندبال
155
156
ارتباط مثبت بین مربی و بازیکنان
محترم شمردن شخصیت یکدیگر
صداقت
اعتماد متقابل
وفاداری متقابل
157
وظایف مربی وبازیکنان
وظایف مربی
158
وظایف مربی
پیشرفت دادن هر بازیکن از نظر مهارت تکنیکهای انفرادی
پیشرفت دادن هر بازیکن از نظر مهارت تاکتیکهای انفرادی
افزایش مهارتهای تاکتیکی وتکنیکی
ایجاد روحیه در جهت بهتر شدن تمرینات
159
ایجاد نظم در زمین ودر سایر امور زندگی
تلاش برای بالا بردن شخصیت بازیکنان
تلاش برای بالا بردن اعتماد به نفس بازیکنان
تلاش برای بالا بردن ثبات روانی در بازیکنان
160
ایجاد جدیت وپشتکار در تمرینات
تقویت حس مسئولیت پذیری
اطمینان از جو مناسب وارتباط خوب بین اعضا
161
وظایف بازیکن
آمادگی برای شنیدن توضیحات مربی
سعی کوشش در جهت بهینه فعالیتهای جسمانی
تلاش به منظور پیشرفت در حوزه های تکنیکی وتاکتیکی
آگاهی از نقاط ضعف وقدرت خود
162
شرکت منظم در تمرینات آموزشی هندبال
قرار گرفتن در چهارچوب نظم تیمی
آمادگی کامل برای تبعیت از اهداف تیمی
تلاش برای ایجادچهره ای خوب ازخوددربین سایرهم تیمی ها
163
آمادگی برای رقابت وتلاش برای موفقیت
اعتمادبه نفس ومهارخوددرشرایط ناامیدی
164
مسئولیت مربی وبازیکنان
نظم بازی بازیکنان درجلسات تمرینی ودرحین مسابقات که تقسیم می شودبه:
1.نظم فردی
2.نظم تاکتیکی
165
نظم فردی
وقت شناسی
عذرخواهی وآوردن دلیل موجه برای غیبت درتمرینها
آرامش بعدازفشاربالای روانی وجسمانی
حفظ آرامش بعدازمشاهده یک رفتارغیرعادلانه
166
اجرای کامل تمرین هابدون شکا یت
عدم بروزرفتارناشایست وتهییج کننده بعدازبروزاختلاف
عکس العمل خونسردانه وآرام درمقابل بازی تهاجمی تیم مقابل ونداشتن حس انتقامجویی به هنگام دفاع
167
اطاعت ازتصمیمات داور
نداشتن رفتار پرخاشگرانه درمقابل تماشاچیان
168
نظم تاکتیکی
تاکتیک پذیری
1.اجرای صحیح حرکتهای دفاعی وسیستم دفاعی
2.آمادگی کامل برای حمله
توجه به اشتباهات شخصی واقدام برای تصحیح آنها
توجه به حرکات تیم مقابل
169
وظایف مربی با توجه به نوع تمرین
مربی وبازیکنان باید قبل از انجام تمرینات ایجاد هدف کنند .
قبل از شروع جلسه تمرین باید در مورد هدف ونحوه آموزش توضیح داده شود .
زمانی که بازیکنان متوجه شوند که تمرینات مفید است ،راحت تر وساده تر به تمرین خواهند پرداخت .
170
وظیفه مربی در جهت افزایش قابلیت ورزشی
طرح آموزشی برای تمام فصول
طرح آموزشی برای هفته های یک فصل
طرح آموزشی برای هر جلسه تمرین
171
بخش چهارم
قوانین ومقررات بین المللی هندبال هدف کلی:
آشنایی با قوانین ومقررات وعلایم داوری در ورزش هندبال
172
173
هدفهای رفتاری
انتظار می رود که پس از مطالعه به این سوالات پاسخ دهید :
قوانین مربوط به زمین بازی ،مدت بازی ،شروع بازی،محوطه بازی وخطاهای بازی هندبال راتوضیح دهید.
با ملاحظه علایم داوری ،علامت را توضیح دهید.
174
فصل چهاردهم
قوانین ومقررات هندبال
175
قانون اول :زمین بازی
ابعاد زمین
نصب دروازه
خط محوطه دروازه
خط پرتاب آزاد
خط هفت متر
خط محدودیت دروازه بان
176
خط وسط زمین
طول خطوط
سطح وعرض خطوط
خط دروازه
177
قانون دوم :
وقت بازی
علامت پایانی
تایم اوت
178
قانون سوم :توپ
شکل وجنس توپ
توپ زنان ومردان
تعداد توپ مسابقه
تعویض توپ
179
180
قانون چهارم:
بازیکنان
ذخیره ها
تجهیزات ووسایل
181
قانون پنجم:دروازه بان
لباس دروازه بان
محدوده مجاز دروازه بان
محدودیت ترک دروازه
دفاع از دروازه
محدودیت در گرفتن توپ
گرفتن توپ با پا
جاگیری هنگام پنالتی
182
قانون ششم :محوطه دروازه
قانون هفتم :بازی باتوپ
قانون هشتم :رفتار در برابر بازیکن تیم مقابل
قانون نهم :امتیاز گل
قانون دهم :پرتاب شروع
قانون یازدهم :پرتاب اوت
183
قانون دوازدهم :پرتاب دروازه بان
قانون سیزدهم :پرتاب آزاد
قانون چهاردهم :قانون هفت متر
قانون پانزدهم :دستورات اجرای پرتاب
قانون شانزدهم :تنبیهات وجرایم
قانون هفدهم : داوران
قانون هجدهم :منشی ووقت نگهدار
184
فصل پانزدهم
علایم داوری در هندبال بااعلام هر خطا ،داوران بلافاصله جهت پرتاب توپ رانشان می دهند. در مواقعی که دلیل اعلام خطا قدری مبهم است ،داور آنرا با علامت دست نشان میدهد.
185
186
187
188
189
190
191
بخش پنجم
شیوه های مختلف سنجش وارزیابی مهارتهای ورزشی
وسنجس آمادگی بدنی در هندبال
192
193
هدف کلی
آشنایی با شیوه های مختلف ارزشیابی مهارتها وچگونگی سنجش آمادگی بدنی بازیکنان هندبال
194
هدفهای رفتاری
انتظار می رود با مطالعه این بخش بتوانید:
یک نمونه ارزشیابی هندبال ارائه دهید
روش سنجش بعضی از عوامل نشان دهنده آمادگی بدنی
195
فصل شانزدهم
سنجش وازشیابی مهارتهای هندبال
196
استفاده از برگه های مشاهده
1.برگه مشاهده عمومی
2.برگه مشاهده برای فنون ویژه
3.برگه مشاهده ویژه دروازه بان
197
فصل هفدهم
آزمونهای سنجش آمادگی عمومی بدنی بازیکنان هندبال
198
آزمونهای آمادگی جسمانی
استقامت عضلات شکم
توان عضلانی پاها
پرش طول جفتی
استقامت عضلانی پاها
سرعت
استقامت عمومی
199
استقامت عمومی
آزمون 12 دقیقه دویدن وراه رفتن در هوای آزاد
آزمون پله
دو 2000متر
200
پایان
موفق باشید