تعیین کننده های اجتماعی سلامت
SPH IPHR/TUMS
پروژه قلب خلیج سالم فارس
اهداف توسعه هزاره؟
ریشه کن کردن گرسنگی و فقر مطلق
دسترسی همگانی به آموزش ابتدایی
ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان
کاهش مرگ و میر کودکان
ارتقای سلامت مادران
مبارزه با ایدز، مالاریا و بیماریهای دیگر
تضمین پایداری زیست محیطی
همکاری همگانی برای توسعه
سطوح مشارکت
SPH IPHR/TUMS
نتیجه مشارکت
ارزش گذاری و احترام
انعطاف پذیری
اعتماد متقابل
مدیریت مردمی
سرمایه اجتماعی Social Capital
ارتقای سلامت
ارتقای سلامت بخشی از برنامه توسعه و فرآیندی است به هدف توانمندسازی مردم برای آنکه بر عوامل موثر بر سلامت خود کنترل داشته باشند.
SPH IPHR/TUMS
طیف مشارکت مردم در پژوهش
مردم به سئوالات تحقیق جواب می دهند، نمونه خون و … را براحتی در اختیار محقق قرار میدهند.
مردم دعوت می شوند تا به محققین بگویند چه مشکلاتی دارند (انتخاب موضوع تحقیق).
برخی از مردم در پر کردن پرسشنامه ها همکاری می کنند(اجرای تحقیق).
مردم از طریق مشارکت در انجام پژوهش، دانش و مهارت های جدیدی می آموزند.
مردم و نهادهای درگیر توسعه با همت و خرد جمعی به تولید دانش ارتقای سلامت و استفاده کاربردی از آن می پردازند.
SPH IPHR/TUMS
Community Based Participatory Research:
CBPR is a strategy to solve the health-related problems of the local communities, through capacity development and empowerment.
(Israel, Schulz et al. 1998)
SPH IPHR/TUMS
تحقیق مشارکتی جامعه محور
اصول:
تحقیق ”با جامعه“ و نه ”برروی جامعه“ انجام می گیرد.
ذینفعان مختلف در فرایند پژوهش همکار یکدیگر هستند.
افراد از همدیگر آموزش می بینند.
توسعه ظرفیت سازی منطقه ای را باعث می شود.
توانمندسازی افراد از دست آوردهای مهم می باشد.
به تعادل بین پژوهش و عمل گرایی منجر می گردد.
زیرساخت های دو گانه برای تولید دانش
الف. هدف اصلی از تولید دانش نوین
حل مشکلات
صرف توسعه علمی
ب. مبنای تشکیل گروه های کاری
پ. شکل دهندگان و ارزیاب های زیر ساخت
بین رشته ای
دانشگاه و سایر نهادهای توسعه
دولت و دانشگاه
رشته ای، تخصصی و بعضاً فوق تخصصی
سازمان های پژوهشی با شکل دوم می توانند کامل کننده باشند و جایگزین شکل اول نمی شوند.
می توان انتظار جامعه ای دانامحور داشت ولی به این هدف با زیر ساخت های قبلی دست یافت؟
زیرساخت های دو گانه برای تولید دانش
دست آوردها – همکاری گروه های مختلف
حساس شدن به نیازهای جامعه، کاربرد یافتن پژوهش های ارتقای سلامت – توسعه انسانی
دانشگاه های بدون دیوار
دست آوردها – آموزش
دانشجویان:
کسب مهارت های اجتماعی
تربیت مدیران توسعه پایدار
گسترش طیف گروه مخاطب
تغییر محوری رسالت دانشگاه در قبل جامعه
Human Development
Originality
Management
For all nations
Sustainability
Long-term
Equity
Participation
Empowerment
روابط بین اقشار مختلف جامعه و بین جوامع مختلف باید درست مدیریت شود
دانشگاهیان
مردم
تامین کنندگان منابع
تغییر در روابط ذینفعان توسعه
SPH IPHR/TUMS
Infrastructure
Community Based Participatory Research
Population Research Centers:
SPH IPHR/TUMS
رویکردهای تحقیق مشارکتی
روش های متداول کمی پژوهش
ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
تحقیق مداخله ای مشارکتی
SPH IPHR/TUMS
روش های متداول کمی پژوهش
تعریف: گردآوری اطلاعات آماری متناسب با اهداف
خصوصیات: تحقیق بر اساس نظر محققین انجام می شود.
شیوه متداول: مصاحبه ساختارمند، پرسشنامه، روش ها و لوازم پیشرفته
روش های متداول کمی ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
تحقیق مداخله ای مشارکتی
SPH IPHR/TUMS
ارزیابی سریع
روش های متداول کمی ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
تحقیق مداخله ای مشارکتی
تعریف: گردآوری اطلاعات در زمینه نظرات مردم در خصوص مشکلات و شرایط زندگی از طریق روشی سریع و کم هزینه
خصوصیات: الگو گرفته از نظرات کارشناسان برای گردآوری داده های منطقه ای
شیوه متداول: مصاحبه نیمه ساختارمند با کارشناسان محلی، کشیدن نقشه، مشاهده منطقه و …
SPH IPHR/TUMS
ارزیابی مشارکتی
روش های متداول کمی ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
تحقیق مداخله ای مشارکتی
تعریف: گروهی از روش ها که مردم را به مشارکت، توانمندی و بالاخره تحلیل دانش خود در زمینه زندگی و شرایط سوق می دهند. از این روش های برای برنامه ریزی، اجرا، پایش و ارزشیابی حل مشکلات مردم استفاده می شود.
خصوصیات: صاحب تحقیق مردم هستند که از کمک کارشناسان استفاده می کنند
شیوه متداول: نسبت به ارزیابی سریع، تاکید بر فرآیند است نه سریع بودن
SPH IPHR/TUMS
تحقیق مداخله ای مشارکتی
روش های متداول کمی
ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
تحقیق مداخله ای مشارکتی
تعریف: آموزش از طریق عمل کردن (Learning by doing)رخ می دهد. مردم بر محور مداخله، تلاش جمعی می کنند. از شکست ها پند گرفته و به تصحیح فرآیند ها می پردازند.
خصوصیات: صاحب تحقیق مردم هستند که از کمک کارشناسان استفاده می کنند
شیوه متداول: تاکید بر مداخله منظم و مستمر است.
SPH IPHR/TUMS
پژوهش بر اساس خواست محقق
توانمند سازی، مالکیت مردم، مناسبت با نیاز مردم
روش های متداول
ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
مداخله مشارکتی
صلاحیت علمی
ارزش کاربردی
روشهای کمی
اطلاعات موجود
روشهای کیفی
Triangulation
سه دیدگاه متفاوت در تجزیه یک واقعیت یا وضعیت
این روش بهترین تضمین جهت معتبر بودن, قابل اطمینان بودن و کامل بودن اطلاعات گردآوری شده است.
SPH IPHR/TUMS
کجا هستیم؟
بیان مسئله
توسعه انسانی و اهمیت مشارکت
مشارکت در تحقیق و اصول آن
جایگاه روش های مطالعه در این نوع پژوهش ها
آشنایی با فنون تحقیق مشارکتی
SPH IPHR/TUMS
Conceptual framework
SPH IPHR/TUMS
Community mobilization
Community mobilization
Needs assessment
Priority setting
Intervention
Evaluation
SPH IPHR/TUMS
نمودار ون گروههای ذینفع
پایگاه تحقیقات
شهرداری
مرکز مشارکت ها
همشهری
نیروی انتظامی
آموزش و پرورش کل
نیروی انتظامی
NGO
تربیت بدنی کل
شهرداری کل
جمعیت مبارزه با دخانیات
دانشگاه
SPH IPHR/TUMS
ماتریس اختلاف و همکاری گروههای ذینفع
SPH IPHR/TUMS
Needs assessment and priority setting
SPH IPHR/TUMS
جدول مقایسه ای اولویت بندی
SPH IPHR/TUMS
اولویت بندی
اعتیاد
سیگار کشیدن در سنین پایین
در دسترس بودن
جرم و بزهکاری افزایش
ناکامی در کار
از هم پاشیدگی خانواده
عدم آگاهی
توانمند کردن مردم
افزایش آگاهی مردم
کنترل والدین
نظارت بیشتر پلیس
سیاست گذاران
علت
اثر
راه حل
SPH IPHR/TUMS
Intervention
Community mobilization
Needs assessment
Priority setting
Intervention
Evaluation
SPH IPHR/TUMS
اولویت بندی
جدول تحلیل مشکلات در منطقه 17 شهرداری تهران.
SPH IPHR/TUMS
روشهای کمی
اطلاعات موجود
روشهای کیفی
Triangulation
سه دیدگاه متفاوت در تجزیه یک واقعیت یا وضعیت
این روش بهترین تضمین جهت معتبر بودن, قابل اطمینان بودن و کامل بودن اطلاعات گردآوری شده است.
SPH IPHR/TUMS
پژوهش بر اساس خواست محقق
توانمند سازی، مالکیت مردم، مناسبت با نیاز مردم
روش های متداول
ارزیابی سریع
ارزیابی مشارکتی
مداخله مشارکتی
صلاحیت علمی
ارزش کاربردی
SPH IPHR/TUMS
Community Based Participatory Research
The rational:
What evidence?
Whose evidence?
Who decides?
Presentation of Ravi Narayan in Forum 8 (Nov 17, 2004)
Social Determinants of Health
Why is There Such a Gap Between Our Knowledge and Its Implementation?
شبکه دانش (knowledge network)
دبیرخانه کمیسیون عوامل تعیین کننده سلامت در سازمان جهانی بهداشت با استفاده از مشاوره کارشناسان و صاحبنظران بخش سلامت ، عوامل موثر بر سلامت را بصورت مجموعه ای شامل 9 بحث اصلی تقسیم کرده اند .
هدف از این دسته بندی ، جمع آوری و تحلیل داده های موثر بر سلامت در هر یک از این حیطه ها و استفاده از آن برای سیاستگذاری در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه است . در هر یک از این گروهها همکاری سیاستگذاران ، مدیران ، دانشمندان و محققان امر سلامت پیش بینی شده است .تعیین این اجزا که شبکه دانش ( Knowledge network ) نامیده می شوند ، هدفمند بوده و بر مبنای آن هدف، فعالیتها ، تولید دانش و منابع مالی مرتبط مدیریت می شود
طبقه اجتماعی
درآمد
مهارتهای فردی و تطابق
اشتغال
رفتار
دسترسی به خدمات سلامت
مسکن
امنیت شغلی
امنیت غذایی
سواد
حمایتهای اجتماعی
محیط فیزیکی
محیط اجتماعی
رشدونمو سالم در کودکی
مذهب
نژاد
جنسیت
استرس
آلودگی
هوا
مشارکت
مردم
فرهنگ
پوشش
دخانیات
سوانح و
حوادث
تغذیه
آموزش
رسانه ها
بیمه
آلودگی
بصری
آلودگی
صوتی
مهارتهای
زندگی
طلاق
اعتیاد
تحقیقات
فقر
عوامل تعیین کننده سلامت
کودکان
خیابانی
زنان
بی سرپرست
تکدی گری
رعایت اصول
ایمنی
سن کار
اثربخشی
رضایت
کارایی
عدالت
سیاست
سبک
زندگی
Globalization
Urban setting
Health system
Priority public health condition
Employment condition
Social exclusion
Early child development
Gender and equity
Measurement
financing
Knowledge
Network
component
رشد کودک در مراحل اولیه زندگی
منظور از این عبارت ، شرایط و فرصتهایی است که برای کودک در سالهای اولیه زندگی و مادر او وجود دارد و می تواند نقش موثری در شکل گیری زندگی آینده و وضعیت سلامت کودک ایفا کند . نتایج مدلهای موفق در خصوص اجرای برنامه بهبود شرایط رشد درسال های اول زندگی بیشتر به مسائلی از قبیل تغذیه مناسب، نحصیلات، ارتقاء سلامت و مراقبتهای پیشگیرانه از بیماریها و حمایتهای اجتماعی تاکید دارد .
فقر
طلاق
تغذیه
سواد
سن کار
اولویت وضعیت سلامت عمومی ( Priority public health condition )
در این بحث عوامل موثر در طراحی و اجرای برنامه های سلامت عمومی که در افزایش دسترسی و حذف موانع استفاده از خدمات سلامت ، برای همه گروههای اجتماعی نقش دارند ، بررسی می شود . یکی از راههای تعیین اولویت برنامه های سلامت ، توجه به بار بیماریها اعم از واگیر و غیرواگیراست. علاوه بر این تاثیر مداخلات اجتماعی و سیاستهای اجرا شده توسط دیگر بخشها نیز با هدف پیشگیری و کنترل مشکلات بخش سلامت در نظر گرفته می شود . برای مثال ، مداخلاتی درمورد میزان تحصیل زنان ، وضعیت مسکن ، تامین آب سالم ، وجود تعداد مناسب مراکز ارائه کننده خدمات سلامت در این مقوله جا دارد .
نظام سلامت( Health system)
وضعیت نظام سلامت و روشهای سازماندهی ، تامین منابع مالی و اجرای برنامه های آن عامل تعیین کننده بسیار قوی درخصوص وضعیت سلامت و نابرابری در سلامت میان گروه های مختلف جامعه است .
نظام سلامت باید به گونه ای طراحی شود که باعث کاهش نابرابریها در دسترسی به خدمات سلامت در جامعه شود و همه گروههای جامعه بتوانند از خدمات سلامت به نحو مطلوب بهره گیرند .
– اندازه گیری ( Measurement )
در این بخش میزان دستیابی به هدف نهایی(Impact) رویکرد تاثیر عوامل اجتماعی بر سلامت سنجیده می شود. مهمترین مسئله رسیدن به توافق نظردر تهیه و تدوین دستور عمل برای ارزیابی موارد زیر است:
برنامه ها و سیاستهای ادغام شده در نظام سلامت که عوامل تعیین کننده سلامت در آنها لحاظ شده است.
میزان تاثیر عوامل تعیین کننده سلامت و هدف نهایی این رویکرد، برسلامت مردم و بی عدالتی در بهره مندی از خدمات سلامت
دستور عمل طراحی شده باید پاسخگوی موارد زیر باشد.
چه چیزی در هنگام ارزیابی هدف نهایی عوامل تعیین کننده سلامت باید بررسی شود؟
چگونه باید داده های مربوط به منابع و مطالعات مختلف را ارزیابی کرد؟
انواع رویکردهای متفاوت کمی و کیفی که برای ارزیابی مدارک و مستندات
انتخاب متغیر و شاخص های مناسب
طراحی و تهیه ابزار اندازه گیری
وضعیت اشتغال (Employment condition)
عوامل مربوط به این بحث دردو گروه عوامل داخلی مثل محیط کار و عوامل خارجی مثل شرایط اجتماعی ، اقتصادی و ساختار دولتی کار جای می گیرند .
عوامل موثر بر سلامت در بخش داخلی شامل مواردی مثل استرسهای روانی، خطرات فیزیکی و ارگونومیک ، تماس با مواد شیمیایی و سموم است . عوامل موثر بر سلامت در بخش خارجی شامل امنیت شغلی ، درآمد ، انعطاف پذیری ساعات کار ، و مهاجرت ناشی از شرایط شغلی و…. است .
هم چنین شرایط شغلی مهاجرین ، کودکان و حاشیه نشینان نیز در این بحث بررسی می شود .
Globalization جهانی شدن
ماهیت دینامیک این امر تاثیری فراوان بر طیف وسیعی از مباحث سیاسی_ اجتماعی دارد.این ارتباط می تواند به صورت رابطه علیتی میان میزان در معرض خطر قرار داشتن و سطح استعداد ابتلا و یا موقعیت اجتماعی باشد.
از میان مباحث مربوط به جهانی شدن توجه عمده معطوف به مواردی همانند دسترسی به بازار، موانع تجارت، یکپارچه سازی تولید کالاها، خصوصی سازی و تجاری سازی خدمات سلامت عمومی وسطح درامد خانواراست.
شهرنشینی ( Urban setting )
اهداف اصلی در این مقوله شامل موارد زیر است:
بهبود وضعیت محل سکونت،آب، بهداشت و بهبود وضعیت محیط و زیرساختار
بهبود وضعیت جامعه از طریق ارتقا دانش و تحصیلات مردم
برنامه های کاهش خشونت
دسترسی بیشتر و بهتر به خدمات سلامت
بهبود حاکمیت ازطریق فرایندهای مشارکتی
توانمندسازی مردم و جامعه با بهره گیری از دانش و اطلاعات
رانده شدگان اجتماعی(Social Exclusion)
در تمام جوامع گروههایی وجود دارند،که بنا به دلایل مختلف شرایط زندگی متفاوتی با سایر افراد جامعه داشته و از بسیاری از مزایای اجتماعی که سایر افراد جامعه برخوردارند، ازجمله خدمات سلامت محروم می مانند.مثل حاشیه نشین ها، گروههای مختلف قومی و…
مواردی که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد در مقایسه با دیگران شامل امکان تحصیل، شرایط اشتغال برابر ویا برخورداری از حمایتهای اجتماعی است.
دراین بحث به تحلیل تاثیر موارد یاد شده بر سلامت در طیف وسیعی از کشورهای مختلف با ساختار متفاوت پرداخته می شود.
منابع مالی (Financing)
یکی از مهمترین مباحثی که کمیسیون بر آن تاکید دارد،نحوه تامین منابع مالی برای برنامه های اجتماعی است،که بر سلامت اثر می گذارند.3 مقوله عمده در این مورد عبارتند از:
الف)بسیج منابع (Resource Mobilization)
چگونه می توان منابع مالی مورد نیاز تامین را تامین کرد و حجم آن را افزایش داد؟
ب)استفاده موثر از منابع(Effective Utilization of Resources)
چگونه می توان از منابع مالی موجود برای دستیابی به هدف نهایی استفاده کرد؟
ج)محافطت در برابر خطر(Risk Protection)
به معنی وجود مکانیسمی است که از افراد و همچنین مضرات احتمالی در برابر هدر رفتن و یا از بین رفتن منابع به دلیل ناخوشی های کاتاستروفیک یا هزینه های مراقبت پیشگیری می کند.
اصولSDH
رفع نابرابری
توانمندسازی و مشارکت همگانی
همکاری بین بخشی
رفع نابرابری
کار با مردمی که از نیازهای بیشتری برخوردارند
توزیع منابع به سمت آنهایی که بیشترین نیازها را دارند
توانمندسازی و ارتقای مشارکت همگانی
مشارکت مردم محلی در تصمیم گیری ؛
توانمندسازی ارایه دهندگان خدمت برای ایجاد مشارکت با مردم محلی ؛
توجه به نیازهای واقعی ، نگرانی ها و تجارب مردم ؛
دیدن مردم در جایی که در آنها هستند: در گروه ها ، جوامع ، مدارس یا محل های کار .
همکاری بین بخشی
کار با سایرین ، توزیع مهارت ها ، کسب اطلاعات و حمایت
تشویق نهاد ها ، سازمان های دولتی ، بخش های عمومی و خصوصی برای حل مشکلات مردم با همکاری.
سازمانهای مرتبط با عوامل تعیین کننده سلامت
برون بخشی
مجلس شورای اسلامی
نهاد ریاست جمهوری
دفتر مناطق محروم
قوه قضاییه
اداره زندانها و بهداری کل زندانها
وزارت رفاه و تامین اجتماعی
سازمان بیمه خدمات درمانی
سازمان تامین اجتماعی
سازمان بهزیستی
کمیته امداد
وزارت آموزش پرورش
نهضت سواد آموزی
وزارت راه و ترابری
وزارت کشور
شهرداری و دهیاری
ستاد مبارزه با مواد مخدر
نیروی انتظامی
بسیج
و……………..
وزارت نیرو
سازمان آب و فاضلاب
وزارت جهاد کشاورزی
وزارت بازرگانی
وزارت کارو امور اجتماعی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت صنایع
وزارت علوم و تحقیقات
وزارت مسکن و شهرسازی
سازمان نظام پزشکی
سازمان مدیریت و برنامه ریزی
سازمان حفاظت محیط زیست
سازمان صدا و سیما
سازمان تربیت بدنی
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی
هلال احمر
سازمان تبلیغات اسلامی
سازمان دامپزشکی
مرکز آمار ایران
بانک مرکزی
غیبگویی
پیشگویی
پیش بینی
سیاستهای کلی(اهداف آرمانی )
الزامات
راهبردها
اهداف
راهبردها
سیاستهای اجرایی
چشم انداز
تبیین وضع موجود
حرکت جهانی
مبانی ارزشی
(قانون اساسی)
قلمروی آینده نگری
پروگرام ها یا Core Plan ها
برنامه چهارم
اهداف کمی – منابع
فرصتها
چالشها
جامعه آرمانی
ویژگی های
دفاعی و
بین المللی
ویژگی های
اجتماعی
ویژگی های
علمی و اقتصادی
ویژگی های
فرهنگی
1- ایرانی امن، مستقل، مقتدر، همراه با تقویت سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی مثبت و پیوستگی مردم و حکومت
2- جامعه ای برخوردار از روابط گسترش یابنده در تعامل با جهان مبتنی بر منافع ملی و اصول حکمت ، عزت و مصلحت
1- جامعه ای متعادل از هر نظر، برخوردار از سلامت و بهره مند از عدالت اجتماعی ، نظام تامین اجتماعی پویا و کارآمد ، فرصت های برابر، رفع فقر، فساد و تبعیض و استواری نهاد خانواده
2- جامعه ای سالم و بهره مند از محیط زیست مطلوب
1- جامعه ای متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای دینی ، ملی، انقلابی ، مردم سالاری دینی همراه با پاسداری از ازادیهای مشروع و حقوق انسانی
2- جامعه ای فعال، موثر، مسئولیت پذیر، دین باور ، رضایتمند و علاقمند به نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن
– کشوری دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی وفناوری در مقیاس منطقه ای، توسعه یافته همراه با کاهش نرخ بیکاری و ارتقاء سطح و کیفیت زندگی مردم.
ویژگی های جامعه مطلوب
در
چشم انداز توسعه ایران
5- امنیت انسانی
و
عدالت اجتماعی
6- امنیت ملی
7- ارتقای سلامت
و
بهبود کیفیت زندگی
1- رشد سریع،
مستمر و پایدار
2- توسعه مبتنی
بر دانایی
3-تعامل فعال با
اقتصاد جهانی
4- رقابت پذیر کردن
اقتصاد
8- حفاظت از محیط
زیست در راستای
توسعه پایدار
9- توسعه فرهنگی
10- کارآمدی اداره
امور کشور
11- توسعه قضایی
12- تعادل و توازن
منطقه ای کشور
بر اساس آمایش سرزمین
اهداف
کلی
تبیین وضع موجود
حرکت جهانی
مبانی ارزشی
(قانون اساسی)
فرصتها
چالشها
سند
برنامه
چهارم
توسعه
کشور
سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران
سیاست های کلی نظام
شرایط و مشخصات جامعه آرمانی
لایحه برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی جمهوری اسلامی ایران
بخش اول
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنجم
بخش ششم
سطح 1
مصوب دولت
بخش دوم
رشداقتصاد ملی دانایی محور در تعامل با اقتصادی جهانی
– فصل اول: رشد سریع، مستمر و پایدار
– فصل دوم: تعامل فعال با اقتصاد جهانی
– فصل سوم: رقابت پذیری اقتصاد
– فصل چهارم: توسعه مبتنی بر دانایی
آمایش سرزمین، حفظ محیط زیست و توازن منطقه ای
– فصل پنجم: آمایش سرزمین
– فصل ششم: حفاظت محیط زیست
– فصل هفتم: توازن منطقه ای
امنیت انسانی، توسعه سلامت و عدالت اجتماعی
– فصل هشتم: امنیت انسانی
– فصل نهم: ارتقای سلامت و بهبودکیفیت زندگی
– فصل دهم: عدالت اجتماعی
تامین مطمئن امنیت ملی
– فصل دوازدهم: امنیت ملی
– فصل سیزدهم: توسعه امور قضایی
نوسازی دولت و ارتقای اثربخشی حاکمیت
– فصل چهاردهم: توسعه مدیریت دولت
– فصل پانزدهم: سامان عملیات اجرایی برنامه
صیانت از هویت و فرهنگ اسلامی – ایرانی
– فصل یازدهم: توسعه فرهنگی
مصوب مجمع تشخیص مصلحت
7
47
8
53
سرمشق کلی چشم انداز: توسعه پایدار ملی با رویکرد جهانی
برنامه پنجساله چهارم :رشد پایدار اقتصادی دانایی محور برنامه پنجساله پنجم: تثبیت مبانی رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی برنامه های ششم و هفتم: توسعه مستمر پایدار و دانش بنیان کشور و تامین عدالت اجتماعی
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
شاخص های کمی برنامه چهارم توسعه
نظارت
– مشتمل بر نظارت بر اجرای مفاد سندهای توسعه ملی ، بخشی ، استانی و …
– تنفیذ احکام مورد نیاز برنامه سوم
– تنفیذ احکام مورد نیاز قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
سند
برنامه
چهارم
توسعه
کشور
سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران
سیاست های کلی نظام
شرایط و مشخصات جامعه آرمانی
مصوب دولت
مصوب مجمع تشخیص مصلحت
7
47
8
53
سرمشق کلی چشم انداز: توسعه پایدار ملی با رویکرد جهانی
برنامه پنجساله چهارم :رشد پایدار اقتصادی دانایی محور برنامه پنجساله پنجم: تثبیت مبانی رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی برنامه های ششم و هفتم: توسعه مستمر پایدار و دانش بنیان کشور و تامین عدالت اجتماعی
مضامین سند
مسئولیت ها
تدوین سند با تعامل فعال سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و دستگاههای اجرایی متولی بخش
تصویب سند توسط هیات دولت
تعیین سهم بخش از کل منابع
توزیع منابع بین برنامه ها و فعالیت های بخش
ساماندهی نظارت بربخش
کاربرد سند
قابلیتها و مزیت توسعه در زمینه های مختلف
تنگناها و محدودیتهای توسعه
اهداف بلند مدت
فعالیتهای محوری در توسعه بخش
راهبردهای توسعه فضایی
سیاستهای منطقه ای بخش
اقدامات مهم، فعالیتهای اولویت دار
سند ملی توسعه بخش
– صنعت
-کشاورزی – مخابرات
در چارچوب احکام کلی مصوب مجلس در سطح یک برنامه اسناد توسعه بخش ، فرابخش و استان توسط دستگاه اجرا یی وسازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین و پس از تصویب دولت بمرحله اجرا گذاشته می شود وگزارش نظارت بر اجرای آنها توسط ریاست جمهور سالانه تقدیم مجلس خواهد شد .
سطح 2
سند ملی توسعه فرا بخش
– پروژه های فناوری اطلاعات
– توانمندسازی بخش خصوصی
– کاهش فقر و کارآمدی تامین اجتماعی
– ساختار کارآمد دولت
– کارآمدی روابط بین الملل
– جذب حداکثر منابع
– ….
مضامین سند
مسئولیتها
کاربرد سند
ساماندهی طرحها و پروژه های بخشهای مختلف در جهت تحقق هدف واحد
مشخص شدن اولویتهای زمانی پروژه هادربخشهای مختلف
تعیین اولویتهای موضوعی طرحها و پروژه ها
تدوین سند توسط دستگاههای اجرایی طرحها و پروژه های منتخب با هماهنگی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور
تصویب هیات دولت
هدف گذاری مشخص برای طرحها و پروژها در بخش های مختلف
تعریف واجرای نظارت فرابخشی بر فعالیتهای بخشی
سند ملی توسعه استان
– ایلام
– بوشهر
تهران
– ….
– آذربایجانشرقی
– آذربایجانغربی
– اردبیل
مضامین سند
مسئولیت ها
تدوین سند توسط دستگاههای اجرایی محلی و با مسئولیت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استان و استاندار
تایید سند توسط، شورای برنامه ریزی و توسعه استان
تصویب سند توسط هیات دولت
کاربرد سند
توزیع منابع بین دستگاهها، برنامه ها و فعالیتها
ساماندهی
نظارت بر اجرای فعالیتها براساس سند توسعه
– آموزش و پرورش
– ….
تعیین اصلی ترین جهت گیریهای بلند مدت و میان مدت توسعه استانی در زمینه های:
فعالیتهای اقتصادی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی
اصلی ترین قابلیتهای استانی
اقدامات اولویت دار
سند
برنامه
چهارم
توسعه
کشور
سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران
سیاست های کلی نظام
شرایط و مشخصات جامعه آرمانی
سطح 3
مصوبات هیات دولت و آیین نامه های اجرایی
عملیاتی کردن اجزا مختلف احکام راهبردی مندرج در اسناد سطح 1 و 2
تفسیر احکام راهبردی اسناد سطح 1 و 2
تجزیه احکام بلند مدت و میان مدت اسناد سطح 1 و 2 به احکام کوتاه مدت
تسهیل در اجرای احکام راهبردی اسناد سطح 1 و 2
کاربرد سند
تهیه و تدوین دستگاه های اجرایی ملی و استانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی
تصویب هیات دولت
مسئولیت ها
مصوب دولت
مصوب مجمع تشخیص مصلحت
7
47
8
53
سرمشق کلی چشم انداز: توسعه پایدار ملی با رویکرد جهانی
برنامه پنجساله چهارم :رشد پایدار اقتصادی دانایی محور برنامه پنجساله پنجم: تثبیت مبانی رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی برنامه های ششم و هفتم: توسعه مستمر پایدار و دانش بنیان کشور و تامین عدالت اجتماعی
7- ارتقای سلامت
و
بهبود کیفیت زندگی
7-1- ارتقاط سطح تامین نیازهای اساسی مردم
( مسکن ، خوراک ، آموزش ، سلامت ،
شغل و حقوق شهروندی )
7-2- تامین حفظ و ارتقای
سلامت افراد و جامعه
7-3- اصلاح ساختار نظام سلامتی
جامعه در راستای ایجاد یک
نظام پاسخگویی برای ارایه
خدمات سلامتی به آحاد مردم
7-4- عادلانه ساختن
دریافت خدمات
سلامت برای
آحاد جامعه
7-7- اعتلای کیفی ورزش
در کشور
7-6- ارتقای امنیت غذا
و تغذیه
7-5- مشارکت
عادلانه مردم
در تامین
هزینه های
بخش سلامت
توجه به تحقق امنیت غذای و سلامت تغذیه ای جامعه درسیاست های کلان اقتصادی
افزایش رشد کمی و ارتقای کیفی تولیدات کشاورزی به منظور تامین سبدمطلوب غذایی در راستای توسعه پایدار
هدفمندنمودن یارانه ها بهمنظور دستیابی به سبد مطلوب غذایی
ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی درکلیه مراحل از تولید تا مصرف
حفاظت از منابع آب و خاک و بهره برداری مناسب از آنها در جهت تامین مواد غذایی
ارتقای فرهنگ و دانش غذا و تغذیه در کشور
تامین و کنترل ریز مغذی ها
پایش مستمر امنیت غذا و تغذیه در کشور
7-6- ارتقای امنیت غذا و تغذیه
تدوین نظام جامع کاهش ضایعات مواد غذایی ( تولید ، فرآوری ، توزیع و بازیافت)
ایجاد سازوکار مناسب در جهت تامین وتخصیص منابع و بهبود استانداردهای لازم برای درمان بیماران روانی
مزمن و حاد، سوختگی ، اورژانس ها ومصدومین و نیز بیماری های خاص و اختلالات زمینه ای مانند سوء تغذیه
7-5- مشارکت عادلانه مردم در تامین هزینه های بخش بهداشت
ایجاد سازوکار مناسب در جهت تامین و تخصیص منابع و بهبود استانداردلازم برای درمان اقشار آسیب پذیر
و کم درآمد وسوء مصرف کنندگان مواد
مداخله نظام مند بر هرگونه فعالیت های تبلیغاتی مستقیم و غیر مستقیم کالا و خدمات با ارجحیت سلامت
جسمی وروانی ، اجتماعی مردم با مشارکت سازمانهای ذیربط.
قوانین مرتبط با عوامل تعیین کننده سلامت
در برنامه چهارم توسعه
فصل 1: بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی
موضوع SDH بخش
ماده 1: بند د
ماده 3: بند الف (اقدامات شماره1، 2، 4، 5)
ماده 6 :
ماده 17 : بند ی
ماده 18 : بند و
ماده 19:
کارآفرینی
رفاه
اشتغال
کارآفرینی
اقشارآسیب پذیر
آلودگی هوا
حوادث
رفاه
سوانح وحوادث
محیط
مدیریت خشکسالی
محیط فیزیکی و
بلایای طبیعی
محیط
امنیت غذایی
تغذیه
تغذیه
ارتقا شاخصهای
روستایی و عشایری
محیط اجتماعی
محیط
تمرکز زدایی
دسترسی به
خدمات سلامت
Public Health
اهداف اختصاصی، فراگیرنده پس از گذراندن این دوره می تواند:
مفاهیم پایه عوامل اجتماعی تعیین کننده های سلامت دانسته (حیطه دانشی) و ارتباط آن با توسعه پایدار را بپذیرد (حیطه نگرشی)،
شاخص های مهم عوامل تعیین کننده سلامت (با تاکید بر اندازه گیری نابرابری در سلامت) محاسبه نماید (حیطه مهارتی)،
فلسفه کلی برنامه های کلان بین المللی (برای مثال برنامه شهر، روستای سالم و اهداف هزاره سوم) و ملی (تاکید بر برناه های توسعه اقتصادی اجتماعی کشور) برای ارتقای عوامل موثر بر سلامت بداند (حیطه دانشی)،
مشخص کند ارتقای هر یک از عوامل اجتماعی در برنامه کدام سازمان ملی و منطقه ایست (حیطه مهارتی)،
بتواند برنامه منطقه ای با مشارکت سایر ذینفعان توسعه در جهت ارتقای عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت پیشنهاد نماید(حیطه مهارتی).
SPH IPHR/TUMS
SPH IPHR/TUMS
Oh Lord,
Keep this country from enemies,
drought and lie (500 BC in the Persopolis).