تارا فایل

پاورپوینت تصمیم گیری براساس اطلاعات هزینه ها و استراتژیک شرکت



عنوان:
تصمیم گیری براساس اطلاعات هزینه های مربوط و اطلاعات استراتژیک شرکت

در علم تصمیم گیری، مدیریت هزینه برای بهبود کیفیت تصمیمات باید منابع زیر را فراهم نماید:
1- تجزیه و تحلیل هزینه های مربوط
تمرکز براهداف کوتاه مدت
2- تجزیه و تحلیل هزینه استراتژیک
تمرکز بر اهداف بلند مدت
این دو منبع از مهم ترین بخشهای فرآیند تصمیم گیری می باشد.
مقدمه

.
مرحله اول) تمرکز براهداف بلندمدت
مهم ترین مرحله ، درنظر گرفتن مباحث استراتژیک مرتبط با موضوعی که قرار است در خصوص آن تصمیم گرفته شود .
این کار کمک می کند تا تصمیم گیرنده بتواند از بین فهرست جامعی از راهکارهای مختلف موجود،تصمیم درستی بگیرد.
تفکر استراتژیک روش خوبی برای پرهیز از اتخاذ تصمیماتی است که تنها در کوتاه مدت بهترین راهکار هستند.

مثلا مدیر یک کارخانه ممکن است در صورت عدم توجه به مباحث استراتژیک ،به اشتباه ذهن خود را به این موضوع مشغول نماید که آیا بهتر است یکی از قطعات موجود در محصول شرکت را در خود شرکت بسازد یا اینکه آن را از بیرون خریداری کند،در حالی که شاید تصمیم درست این باشد که در طراحی محصول مورد تجدید نظر شود شاید در این حالت ساخت ان قطعه نیازی نباشد.

فرآیند تصمیم گیری

.

مرحله دوم)
مشخص کردن معیاری است که براساس آن تصمیم گرفته می شود.

معمولا مدیران به دنبال اهدافی هستند که به راحتی قابل کمی کردن یا حصول در کوتاه مدت باشد و مانند کاهش هزینه – افزایش سود – حداکثر بازده سرمایه گذاری و …

ولی سایر گروه های ذی نفع (مالکان و سهامداران)معیارهای خاص دیگری را برای این تصمیمات درنظر می گیرند

پس یک مدیر مجبور به تفکر درمورد چندین هدف (اهداف کمیت پذیر کوتاه مدت و اهداف راهبردی تر ) می باشد.
فرآیند تصمیم گیری

.

مرحله سوم )
در این مرحله مدیر با کمک اطلاعات بدست آمده اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط و هزینه های استراتژیک می کند که خود شامل سه دسته فعالیت است :
الف- شناسایی و جمع آوری اطلاعات مربوط به تصمیم گیری
ب- انجام پیش بینی براساس اطلاعات مربوط
ج- بررسی مباحث استراتژیک مرتبط با تصمیم مورد
فرآیند تصمیم گیری

.

مرحله چهارم )

انتخاب و اجرای بهترین راهکار برای تجزیه و تحلیل هزینه های مربوط و هزینه های استراتژیک
فرآیند تصمیم گیری

.

مرحله پنجم )

ارزیابی نتایج حاصل از اجرای تصمیم که خود بازخوردی است جهت تجدید نظراحتمالی در آن تصمیم یا تصمیمات آتی.

یعنی فرآیند تصمیم گیری نوعی سیستم مبتنی بر بازخورد است که درآن مدیریت بطور مستمر نتایج تصمیمات و تجزیه و تحلیل های قبلی را مورد ارزیابی قرار می دهد تابتواند فرصت های موجود برای اصلاح یا بهبود در تصمیم گیری را یافته و آنها را عملیاتی کند.
فرآیند تصمیم گیری

اطلاعات مربوط به اطلاعاتی گفته می شود که
برای راه حل های مختلف پاسخ های متفاوت را بدست آورد .
اطلاعات حسابداری مدیریت باید
حداقل دارای سه ویژگی باشد:
صحیح بودن
به موقع بودن
مربوط بودن
پس مربوط بودن یکی از ویژگی های با اهمیت اطلاعات حسابداری مدیریت است یعنی اطلاعاتی را جمع آوری کنیم که مربوط به موضوع مورد تصمیم باشد.
اطلاعات مربوط

ماهیت اقلام مربوط بهای تمام شده با نوع تصمیمی که اخذ می شود بستگی دارد .دو ویژگی عمده اطلاعات مربوط شامل:
ویژگی اقلام مربوط بهای تمام شده

در گذشته تصور می شد که اقلام متغیر در ردیف اطلاعات مربوط و اقلام ثابت در ردیف اطلاعات غیرمربوط قرار می گیرد .
اما بررسی ها نشان می دهد هم اقلام ثابت و اقلام متغیر بهای تمام شده ممکن است مربوط و یا نامربوط باشد
اطلاعات مربوط و هزینه های متغیر
اطلاعات مربوط و هزینه های متغیر

مثــــال
مثال 1 : شرکت چوب بری قصد خرید یک دستگاه از دو دودستگاه موجود را دارد.
مصرف مواد اولیه در هردو یکسان = 20 میلیون
عمرمفید دودستگاه= 5 سال
قیمت دستگاه اول: 50 میلیون
قیمت دستگاه دوم: 100 میلیون
دستمزد مستقیم اول: 60 میلیون
دستمزد مستقیم دوم: 35 میلیون
حقوق سرپرست کنترل : 35 میلیون در سال
مثـــال

مدیران اغلب در حال تصمیم گیری های با آثار مالی هستند. لذا در اغلب موارد برای رسیدن به هدف بیش از 1 راه وجود دارد و مدیران زمان و منابع مالی نامحدود برای جبران تصمیم نادرست را یا ندارند یا بسیار دشوار خواهد بود.

انتخاب یک راه حل از دو راه حل:
انتخاب یک راه حل از چند راه حل:
خرید و یا ساخت
دریافت سفارش ویژه
توقف خط تولید زیان ده
استفاده از ظرفیت اضافی
حداکثر کردن سود در موسسات چند محصولی
موقعیت های مختلف تصمیم گیری

یکی از تکنیکهای مورد استفاده مدیران برای انتخاب یک راه حل از بین 2 راه حل،تعیین نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده است.

تعیین نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده : سطحی از تولید که در آن
جمع بهای تمام شده دو روش مختلف تولید مساوی است .

در واقع نقطه بی تفاوتی معرف سطحی است از تولید است که درآن
اقلام ثابت کمتر یک روش دقیقاً بوسیله اقلام متغیر بیشتر همان روش بی اثر می شود.
انتخاب یک راه حل از بین 2 را ه حل

مثال 2 : بررسی دو روش تولید و بسته بندی توسط یک شرکت از محصولات خود.
روش اول با دستگاه نیمه اتوماتیک
روش دوم با دستگاه تمام اتوماتیک
محصول هردو دستگاه یکسان
بهای فروش هر واحد محصول = 10.000 ریال
بودجه تو لید و فروش سال آینده = 40.000 واحد
کدام دستگاه برای خرید مناسب تراست؟
انتخاب یک راه حل از بین 2 را ه حل(مثال)

نمودار هزینه کل و بی تفاوتی هردوروش:

منحنی هزینه برای ماشین نیمه اتوماتیک قبل از سطح تولید 30.000 واحد محصول پایین تر از منحنی هزینه تمام اتوماتیک است .

در سطح تولید بالاتر از 30.000 واحد منحنی هزینه تولید دستگاه تمام اتوماتیک پایین تر از منحنی نیمه اتوماتیک است .

پس برای تولید کمتر از 30.000 واحددستگاه نیمه اتوماتیک و برای بالاتر از این سطح دستگاه تمام اتوماتیک اقتصادی تر است.
انتخاب یک راه حل از بین 2 را ه حل(مثال-نمودار)

انتخاب یک راه حل از بین چند راه حل(تصمیم مرکب)
با افزایش راه حل ها میزان اطلاعات گرد آوری شده هم به همان نسبت افزایش می یابد.

به دلیل وجود چندین نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده ، باید هریک از روشها را دو به دو باهم مقایسه و نقاط بی تفاوتی آن ها را با هم بررسی نمود .
انتخاب یک راه حل از بین چند راه حل(تصمیم مرکب)

مثال 3 )
بررسی وضعیت اعتباری مشتریان در یک شرکت تجاری
3 روش دستی – نیمه اتوماتیک – اتوماتیک
مشکلات روش های جدید= هزینه های خرید تجهیزات + هزینه عقد قرارداد و نگهداری سالانه
انتخاب یک راه حل از بین چند راه حل(تصمیم مرکب)-مثال

در حال اول :
در بررسی روش دستی با نیمه اتوماتیک و دستی با اتوماتیک محاسبات AB , AC ) )
درحالت دوم :
بررسی روش نیمه اتوماتیک با اتوماتیک(BC)بررسی نمودار نقاط بی تفاوتی بهای تمام شده
فرضیه:
1- اگر تعداد پرونده ها در سال 2300 باشد
2 – اگر تعداد پرونده ها در سال 3500 باشد
روش های جدید :
پایین ترین منحنی هزینه برای پرونده های قابل بررسی بین صفر تا 2000 روش دستی است .
اگر تعداد پرونده ها بین 2000 تا 3333 باشد روش نیمه اتوماتیک از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است .
اگر تعداد بیش از 3333 باشد روش اتوماتیک پیشنهاد می شود زیرا با افزایش تعداد پرونده ها، هزینه ها تقریبا ثابت و مقرون به صرفه
انتخاب یک راه حل از بین چند راه حل(تصمیم مرکب)-مثال

برخی از واحدهای تولیدی امکان ساخت قطعات مورد نیاز خود را دارند و امکان خرید از واحدهای دیگر نیز فراهم است . کدام روش مقرون به صرفه تر است ؟؟؟؟
تصمیمات مربوط به خرید یا ساخت

با توجه به بهای تمام شده و قیمت سال آینده تولید 2000 ریال گران تر خواهد بود:
2000 = 90000 – 92000
دربررسی دقیق بهای تمام شده هزینه سربار ثابت تخصیص یافته در تولید قابل حذف است چون درغیرتولید هم این هزینه وجود دارد که به آن هزینه از دست رفته یا اقلام ثابت تعهد شده گفته می شود پس:
400.000.000 = 60.000.000 – 460.000.000
80.000 = 400.000.000/5.000 =بهای تمام شده
واحدصرفه جویی در تولید : 10.000 = 80.000 – 90.000
هزینه تولید -هزینه خرید سال آینده
مثال 4 : در یک شرکت تولید ماشین آلات کشاورزی
اگر جعبه دنده ماشین آلات خریداری شود= 80.000 ریال
قیمت خرید سال آینده = 90.000 ریال
شرکت با 70 درصد ظرفیت درحال حاضر فعالیت می کند
ودر صورت تولید 25 میلیون ریال به اقلام ثابت بهای تمام اضافه می گردد
تعداد موردنیاز سال آینده 5000 قطعه
تصمیمات مربوط به خرید یا ساخت- مثـــال

گاهی از اوقات برخی شرکت ها در قیمت فروش هم متحمل زیان هستند ولی از برخی خریداران درخواست قیمت پایین تر فروش را دارند و مدیریت را در موقعیت دشواری جهت تصمیم گیری قرار می دهد.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا مدیریت به چنین درخواستهایی باید پاسخ مثبت یا منفی بدهد؟؟؟؟

دریافت سفارش ویژه

مثال 5 : یک شرکت تولیدی ورزشی قراردادهای تولید 5000 عدد میز پینگ پنگ به بهای هرمیز 100.000ریال رادارد . قرارداد جدید خرید 1000 عدد میز به بهای تمام شده 78000 ریال پیشنهاد می شود.صورت سود و زیان با فروشهای فعلی شرکت به شرح جدول زیر است.
دریافت سفارش ویژه

نکته : قرارداد جدید تاثیری بر فروش قبلی نداشته و شرکت با امکانات موجود توان تولید سفارش جدید رادارد
بهای متغیر تولید هر عدد میز : 40.000 ریال
بهای ثابت تولید سالانه : 200.000.000 ریال
هزیه ثابت عملیاتی سالانه : 60.000.000 ریال
هزینه متغیر توزیع و فروش هر واحد : 10.000 ریال
نکته : در صورت قبول سفارش هزینه توزیع و فروش اضافی پرداخت نمی شود و فقط 5.000.000 ریال برای انعقاد قرارداد قابل پرداخت است .
در بررسی صورت ها : با توجه به اینکه در قیمت جدید 22 درصد کاهش فروش داریم ولی مبلغ 33 میلیون ریال در حالت پذیرش سفارش سود ایجاد نموده یعنی زیان 10 میلیون ریالی قبلی را جبران کرده پس پذیرش سفارش قابل قبول است.

اما از لحاظ استراتژیک و بلند مدت پذیرش این سفارش زیر قیمت باعث تقویت قدرت چانه زنی برای مشتریان در آینده می شود که خود برای سودآفرینی شرکت دربلند مدتدچار اشکال نماید و مدیریت باید راهکاری خاص در زمان مورد نظر اتخاذ کند
دریافت سفارش ویژه

دریافت سفارش ویژه
در صورت وجود خط تولید های زیان ده در شرکت
بهترین تصمیم برای مدیریت چیست؟

مثال 6 )یک شرکت تولیدی 3 نوع اجاق گاز معمولی و لوکس و دو لوکس تشریفاتی تولید می کند.با بررسی صورت سود و زیان و به اعتقاد مدیریت با حذف خط تولید زیان ده گازمعمولی 1.000.000 ریال سود افزایش می یابد
توقف خط تولید محصول زیان ده-مثـــال

درحالت دوم و با توجه به استفاده از ظرفیت آزاد شده برای تولید محصولات دیگر است:
به فرض شرکت مزبور با حذف گاز معمولی 2 میلیون از 5 میلیون ریال هزینه ی ثابت تولید که مربوط به حقوق سرپرست است را حذف می کند و ظرفیت تولید آزاد شده را به اجاق گاز لوکس اختصاص داده و فروش را از 24 میلیون به 34 میلیون افزایش می دهد .
54.000.000 = 34.000.000 + 20.000.000 *
37.500.0000 = 75 *% 34.000.000 + 60 *% 20.000.000**
استفاده از ظرفیت اضافی

بهترین تصمیم برای حداکثر سازی سود شرکت؟

حاشیه فروش هرواحد از محصولات براساس ساعت کاربا محاسبات بدست آمده اجاق گاز معمولی حاشیه فروش بیشتری در هر ساعت تولید دارد. و با توجه به زمان کمتر در تولید مقرون ترین محصول برای تولید می باشد.
ظرفیت تولید ماشین آلات درسال 11800 ساعت کار است.
با فرض وجود محدودیت زمان در طرفیت تولیدی ماشین آلات سودآورترین تولید کدام است ؟
در حالیکه حاشیه فروش هر ساعت کار ماشین آلات برای تولید اجاق گازهای دولوکس و لوکس به ترتیب 1600و1250 ریال است.حاشیه فروش به ازای هرساعت تولید اجاق گاز معمولی مبلغ 2000 ریال می باشد.با توجه به زمان لازم تولیدهر دستگاه،صلاح شرکت تولید اجاق گاز معمولی است
حداکثر کردن سود در موسسات چند محصولی-مثــال

در حالیکه حاشیه فروش هر ساعت کار ماشین آلات برای تولید اجاق گازهای دولوکس و لوکس به ترتیب 1600و1250 ریال است.حاشیه فروش به ازای هرساعت تولید اجاق گاز معمولی مبلغ 2000 ریال می باشد.با توجه به زمان لازم تولیدهر دستگاه،صلاح شرکت تولید اجاق گاز معمولی است
حداکثر کردن سود در موسسات چند محصولی-مثــال

همانطوری که مشاهده می کنید اگر شرکت تابان فقط به تولید اجاق گاز معمولی بپردازد سودی معادل 7600000 ریال خواهد داشت که بیشترین میزان نسبت به تولید و فروش سایر مدل های اجاق گاز به شمار می رود.در اینجا سوالی که مطرح می شود این سوالل است که چگونه محصولی که در ابتدای امر به عنوان محصولی زیانده بشمار می رفت در واقع بهترین محصول از نطر سود آوری است.در حالی که حاشیه فروش هر دستگاه اجاق گاز دولوکس 8 برابرحاشیه فروش هر دستگاه اجاق گاز معمولی است16000 ریال در برابر 200 ریال،نکته اصلی این است که با توجه به زمان مورد نیاز برای تولید اجاق گاز معمولی دیگر این کالا شرکت را متحمل زیان نمی کند.اگر چه حاشیه سود هر دستگاه اجاق گاز معمولی بسیار کمتر از حاشیه سود هر دستگاه از سایر اجاق گازهاست ولی واقعیت این است که زمان لازم برای تولید هر دستگاه از این اجاق گازها بسیار کمتر از دو اجاق گاز است بنابراین آن را سودآورتر از آنها می سازد.
حداکثر کردن سود در موسسات چند محصولی-مثــال

با فرض اختصاص کل ظرفیت به یک مدل در سال این شرکت به ازای تولید هر11800 گاز معمولی فقط توانایی تولید 2458 مدل لوکس یا 1180مدل دو لوکس دارد.
با توجه به جدول می توان دریافت که در طی سال شرکت تابان با توجه به محدودیت عامل زمان از هریک از انواع این مدل های اجاق کازها چه تعداد می تواند تولید نمایددر صورت اختصاص ظرفیت به تولید تنها یک مدل اجاق گاز،سود یا زیان هر محصول به شرح جدول است.
حداکثر کردن سود در موسسات چند محصولی-مثــال

تصمیم گیری درباره خرید یا اجاره کردن
بهترین تصمیم برای انتخا ب خرید یک دارایی یا امکان اجاره از سایر شرکت ها کدام است؟

در صورت عدم دسترسی به منابع کافی برای پاسخگویی به کلیه تقاضاهای بازار به فرض شرکتی دو نوع لباس بلوز و کت تولید می کند:

اگر محدویت منابع وجود نداشته باشد شرکت با تولید زیاد هردو نوع لباس کل تقاضای بازار را پوشش می دهد .

اگر تقاضا بیشتر از تولید باشد مدیر باید با توجه به ظرفیت تولید و اختصاص آن به نوع بهتر بهینه ترین تصمیم را برای سودآوری ترکیب تولید بگیرد.

اما نمی تواند به دلیل محدودیت ظرفیت هردو نوع را تولید کند،پس با شناسایی محدودیت ها می توان تصمیم مناسب را اتخاذ کرد.
تصمیم گیری در شرایط محدود بودن منابع

.
1 – شرکت با یک محدودیت مواجه است
2 – دو یا چند محدودیت منابع وجود دارد
– نحوه تصمیم گیری در برخورد با محدودیت منابع
تصمیم گیری در شرایط محدود بودن منابع

مثال 8 : فرض کنید دوخت هرلباس نیاز به یک ماشین دوخت خودکار با ظرفیت محدود دارد .تقاضا ی بازار از ظرفیت 3 ماشین دوخت موجود در شرکت بیشتر است. برای جلوگیری از خرابی ماشین ها از حداکثرساعت کاری 20 ساعت در روز، در 5 روزهفته (معادل 400 ساعت درماه) که برای 3 ماشین 1200 ساعت برای دوخت لباس زمان نیاز داریم . بافرض 2 دقیقه برای هر بلوز و 3 دقیقه برای هر کت ،
حداکثرتعداد کت در ماه 24000 عدد و بلوز 36000 عدد است.
.
شرکت با یک محدودیت مواجه است-مثال

بافرض تولید در حداکثر ظرفیت از یک نوع 36000 بلوز و صفر کت یا 24000 کت و صفر بلوز خواهیم داشت که براساس آن خط تلاقی محور x , y در نمودار 7 – 4 بدست می اید. (بافرض صفر کردن یکی از متغیرها)
 با توجه اطلاعات جدول صفحه قبل که حاشیه فروش کت 4 ریال بیشتر از بلوز است پس اگر فقط یک محصول تولید شود، تولید کت باصرفه ترین تصمیم است :
بلوز 144000 = 1200 ساعت* 120 ریال
کت 192000 = 1200 * 160 ریال
48000 = 144.000 – 192.000
در حالت محدودیت تولید تمرکز برروی محصول با حاشیه فروش بالا بهترین تصمیم است.
.
شرکت با یک محدودیت مواجه است-مثال

.
موضوعات اجرایی و اخلاقی

الف)در نظر گرفتن اهداف استراتژیک شرکت
در نظر گرفتن اهداف استراتژیک شرکت مهم ترین مشکل شرکت ها تمرکز مدیریت بر اهداف کوتاه مدت نسبت به راهبردهای بلند مدت است
زیرا پاداش مدیران بر مبنای سود ویژه حاصل از معیارهای کوتاه مدت پرداخت می گردد .

بهترین حالت روش توام کوتاه مدت و بلند مدت در تجزیه و تحلیل ها می باشد زیرا فراموش نمودن یکی از حالتها باعث ایجاد زیان در طرف دوم می گردد
.
الف)در نطر گرفتن اهداف استراتژیک شرکت

ب)جابجایی هزینه های متغییر با هزینه های ثابت
جابجایی هزینه های متغیر با ثابت یکی دیگراز اشتباهات مدیریت جایگزینی هزینه های ثابت بجای هزینه های متغیر است.

مخصوصا زمانی که مدیران سطوح میانی و پایین از عدم توجه و استفاده مدیران ارشد به هزینه های ثابت استفاده کرده و برای کاهش هزینه های متغیر خود هزینه های ثابت را افزایش دهند

مثلا ربات را جایگزین نیروی کار مستقیم نمایند که با این کار با افزایش هزینه کل بهای تمام شده به خاطر خرید ربات هزینه های متغیر کم و حاشیه فروش زیاد می شود .
.
ب)جابجایی هزینه های متغییر با هزینه های ثابت

ج)شناسایی درست عوامل مربوط
اما بهترین روش افزایش حاشیه فروش هم زمان با حداقل کردن هزینه های ثابت عملیاتی می باشد .
شناسایی درست عوامل مربوط کوتاهی در شناسایی هزینه های مربوط اشکال دیگری در تجزیه و تحلیل می باشد که مدیران بجای ان هزینه های نامربوط و ریخته شده را در تصمیم گیری وارد می کنند.
مثلا هزینه ثابت تخصیص یافته یک هزینه نامربوط است که به بکار گیری نابجای آن تصمیم گیری غلط حادث می شود.
تجزیه و تحلیل هزینه های مربوط مستلزم شناسایی دقیق هزینه های مربوط (یعنی هزینه هایی که در آینده واقع می شوند و در بین راهکارهای مختلف مبلغ آنها متفاوت است)

و در نظر گرفتن هزینه های ریخته شده و هزینه های ثابت تخصیصی یافته بعنوان هزینه های نامربوط است.

.
ج)شناسایی درست عوامل مربوط

تصمیم گیری مدیران معمولا با پیچیدگی ها و مشکلات خاصی همراه بوده که به دلیل نقص موجود در اطلاعات است زیرا تصمیم گیری مربوط به آینده است و حوادث و رویدادهای خارج از کنترل آینده بر نتایج تصمیم گیری هر مدیری تاثیرقابل ملاحظه می گذارد و این خود باعث عدم اطمینان در مدیریت می شود و دارای تعاریف زیر است :
د)تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت/عدم اطمینان
2 – ناتوانی در تخصیص احتمالات به حوادثی که ممکن است درآینده اتفاق بیفتد .
3 – ناتوانی در پیش بینی نتایج احتمالی یک تصمیم
1 – فقدان اطلاعات درباره رابطه علت و معلولی بین پدیده ها
.
ج)شناسایی درست عوامل مربوط

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 43 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود