تشویق ها وتنبیه ها
تشویق وتنبیه در تی سی
یک نظام به هم پیوسته
از پیامدهای مثبت و منفی که برای حفظ نظم اجتماعی و تسهیل اجتماعی شدن و رشد فرد با تاکید بر اثر اجتماعی او بر دیگران .
کارعملی
لطفا برگه
شماره
3
– ش-
را تکمیل فرمائید
زمان
3 دقیقه
تشویق ها و تنبیهات ،پاسخ …اجتماع … به
….فرد ….. برای چگونه براورده کردن
….انتظارات…. اجتماع است.
چند جمله
جستجوی تشویق نمایانگر پیوند جوئی فرد با برنامه است
پذیرش تنبیه نمایانگر تاثیر زیر بنائی جدا شدن از اجتماع است
تشویق و تنبیه راهبری اجتماع و راهبری بالینی از طریق آموزش رفتار است
کارآمدی این نظام بستگی مستقیم به مشارکت مقیمان در بکار گیری ان دارد
نمره ها و ارزشها سیستمهای منفی همکاری در زندان ،خیابان ، ولگرد ها و فرهنگ اعتیاد را به چالش میکشد
تشویق ها
چند جمله در مورد تشویق
پاسخی به تغییر کردار ونگرش فرد است
کاملا معمولی است اما ارتباط اجتماعی و روانی برای فرد است که ان را به روش راهبردی تقویت میکند
تشویقها اشکارترین نماد تحرک و موفقیت فردی در اجتماع کوچک تی سی است
تشویقها مهم هستند اگر فرد برای اجتماعی که ان را ارائه میکند ارزش قائل باشدتشویقا به اجتماعی شدن و رشد فردی کمک میکند
در تی سی باید تلاش کرد تا تشویق شد نه اینکه توقع ان را داشت
تشویقها در تی سی ارزش دارند چون نیازمند صرف وقت ،انرژی، اصلاح خود ، احتمال خطر شکست است
تلاش منجر به عزت نفس میشود
انواع تشویق
قدم زدن پیرامون مرکز با پول
حق داشتن اموال فردی
مرخصی با همراه مرحله اولیه
نوشتن نامه ( حق ارسال اس ام اس یا ایمیل )
ارتقا رتبه
تکالیف خاص ( همراهی یک بیمار برای رفتن به بیمارستان
موقعیت کمک به استف
ترک مرکز بدون همراه
مرخصی منظم
استفاده از تلقن
مسئولیت اپراتوری تلفن مرحله میانی
رهبر گروه
شغلهای با حقوق
اتاق جدا
مرخصی شبانه
معاف شدن از فعالیت های عصر
دستیار استف در خانه مرحله پایانی
کاهش وظایف خانگی
کار گروهی
به گروه خود بروید
به سوالات برگه شماره 4
پاسخ دهید
زمان
20 دقیقه
پول به عنوان پاداش
پول مشکل عمده ای در زندگی مصرف کنندگان مواد است
مصرف مواد و تلف کردن پول
نیاز به پول منجر به بهره کشی از خانواده و دوستان میشود
در فهم ارزش پول ناتوانند
در بدست اوردن پول از طریق قانونی مشکل دارد
برنامه پول همه را در تی سی کنترل میکند
زمان ،مقدار،و دلیل دادن پول به مقیم بطور مستقیم با میزان رشد روانشناختی و اجتماعی بیمار ارتباط دارد
ادامه
اولین تشویق مالی قدم زدن با پول در اطراف مرکز برای خریده ای جزئی است
دستمزدهای پرداخت شده تشویق است نه حقوق
دستمزد با حداکثر شروع و در صورت عدم توانای فرد برای کنترل ان به حداقل کاهش میابد یعنی فرد هم پولی را که گرفته میتواند از دست بدهد هم دستمزد اینده را
از مقیمان در مرحله ترخیص تریجی میتوان خواست بخشی از نیازهای خود را در مرکز پرداخت کنند(ملحفه بخرند یا برای شستن لباسهایشان پول پرداخت کنند)
یکی ازاصول اساسی در این شیوه آموزش اقتصاد است
تشویقها و تائید های غیر رسمی
هر عملی که تائید کننده کسب موقعیت اجتماعی و خود مختاری فردی است یک تشویق محسوب می شود
انتخاب مقیم خاص برای سمینار / هدایت یک کارگاه/ عمل کردن به صورت رهبر / راهنما برای بازدید کنندگان
عمل تائید وحمایت لزوما تشویق نیست اما ضربه مثبت محسوب میشود ( بله شما میتوانید/ شما کار بزرگی انجام دادید /شما الگوی من هستید .
دو نکته مهم
موقعیت اعطا شده وموقعیت فردی
خود مختاری و وابستگی (تشویق های فزاینده میتواند وابستگی را تقویت کند نه خود مختاری)
تنبیه ها
تعریف /انواع
واژه تنبیه در بر گیرنده انواع عدم تائید و پذیرش ،رفتارها و نگرشهای است که انتظارات اجتماعی را براورده نمیکند
تنبیهات کلامی : واکنشهای استف و مقیمان به صورت پیامد رفتارونگرش منفی است که باعث نقض قوانین نشده است اما در براوردن انتظارات اجتماع موفق نبوده است
اعمال انضباطی : پیامدهای منفی تجویز شده خاص است که توسط استف برای رفتارها و نگرشهای که قوانین را اشکارا نقض کرده است یا تخلف محسوب میگردد.
تنبیهات کلامی
روش عمده درگیر شدن مقیمان در راهبری اجتماعی
هدف تسهیل یادگیری است
تقویت کننده های بالقوه برای خود یادگیری (ما در اینجا هستیم تا در چشمها و قلبهای دیگران با خود رویاروشویم ..
اصل اول خود یاری متقابل (هیچ چیز ارزش کمک درمانی یک بیمار به بیمار دیگر را ندارد N.A )
این تنبیهات عمدتا از نوع غیر رسمی است
تنبیهات کلامی رسمی یا طرح دار
آموزش : چهره به چهره / گفتگوی حمایتی و غیر عاطفی
تذکر کلامی :یک یا چند مقیم به یک مقیم / برای لغزش اگاهانه/ بدون تفسیر وفرض بر درست بودن است/ تشکر
تذکر کتبی:توسط استف/ به پیشنهاد مقیم / وفتی تذکرکلامی نتیجه نمیدهد/ وقتی قوانین به صورت جزئی نقض شود
صحبت کردن:به پیشنهاد مقیم ودر دفتر استف/لحن قوی اما حمایتی توسط مقیمان /تهدید خفیف/گوشزد کردن خطرات رفتار و شیوه تغییر ان
توبیخ:توسط استف و در دفتر استف/در حضور چند مقیم دیگر/ مقیم خاطی باید بایستد سکوت کند وبعد از شنیدن دفتر را ترک کند/استف گاهی داد میزند/شامل توصیف رفتار ،اثر ان بر اجتماع ،نتایج ادامه رفتار،ارائه راهکار جایگزین
کارگروهی
به گروه خود بروید
کارتهای بریدنی از برگه 5 – ش -را ببرید
و
در سه گروه
قوانین اساسی،قوانین اصلی،قوانین خانگی
تقسیم کنید
وقت 20 دقیقه
قوانین اساسی
پرهیز از خشونت
پرهیز از مصرف مواد
پرهیز از رفتار جنسی
اخراج از برنامه در صورت انجام
اگر چه میتوان بر حسب مورد انعطاف پذیری نیز نشان داد ؟
قوانین اصلی
پرهیز از دزدی یا رفتار جنادی دیگر
پرهیز از تخریب اموال
پرهیز از قاچاق یا داشتن اسلحه
این رفتارها میتوان در حد محدود تحمل کرد نه بیشتر
شاخص رایج اختلال در فرد است پس نمیتوان انتظار داشت از روز اول متوقف شود
قوانین خانگی
پذیرفتن قدرت
وقت شناسی
ظاهر اراسته
پرهیز از رفتار تکانه ای
رفتار مناسب
قرض ندادن و قرض نگرفتن
پرهیز از گرفتن گادو بدون اجازه استف
انتظار میرود که تخلف از قوانین خانگی در فرایند یادگیری آزمایش وخطا اصلاح شود
اعمال انضباطی برای تخلفات جزئی(قوانین خانگی) تجربیات یادگیری
متون نوشتاری
عذر خواهی اجتماعی
تمرین بدنی سخت
علائم
محرومیت از حرف زدن با مقیمان خاص
کار در وقت اضافی میتوان مزاحم خواب،تفریح،و اوقات فراغت شد
از دست دادن تشویق
اعمال انضباطی برای تخلفات عمده(قوانین اساسی)
افت رتبه ( به ندرت استفاده شود)
تغییرات خانگی( انتقال به مراکز دیگر)(بیشتر یک گام تاکتیکی است)
اخراج اداری(بیشتر تبعید مدت دار)( ارجاع به یک روش درمانی دیگر)(پذیرش مجدد با قرار داد انضباطی،در نظر نگرفتن زمان قبلی،)( خودکشی ،علائم روانشناختی مزمن ،رفتار هذیانی یا توهمی)
ممنوعیت خانگی ( برای همه مقیمان)(ندادن تشویق،لغو سفرهای تفریحی،لغو مرخصی های کوتاه مدت و بلند مدت)(افزایش گروههای مواجهه)
ابزار انضباطی
نیمکت : در یک جای عمومی/توسط استف/ برای نگرشهای منفی ،تهدیدهای مبهم،خصومت افراطی،نا فرمانی،عدم همکاری، تهدید به ترک برنامه/ از این تنبیه میتوان تا زمان تصمیم استف برای تنبیه استفاد کرد .
کیوسک ارتباط:تمام روز رادر ان مینشیند/ مقیمان در مورد تی سی به او اموزش میدهند / مقیمانی که بهد از ترک درمان برگشته اند در ان با سایر مقیمان در خصوص تجربیات بیرون میگویند
چند اصل اموزشی این ابزار:
مقیم در ان اعمال و تصمیماتش را مرور میکند
اجازه میدهد با سایر مقیمان در خصوص رفتار و تصمیمش تعمل کند
به مقیم آموزش خود شکیبائی وخود کنترلی میدهد
قراردادها توافق بین فرد و اجتماع است
تمام تنبیهات معنای اموزشی نه کیفر با اصل بازنگری و ارائه کار درست
جمع بندی
تنبیهات کلامی غیر رسمی
تنبیهات کلامی رسمی
اعمال انضباطی
ابزار انضباطی