1
2
تحولات الکترونیکی نظام اداری در بازار سرمایه
3
سرفصل مطالب
مقدمه: چشم انداز، اهداف بنیادین و رویکردهای توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه
مروری برخی از سامانه های فعال
سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال)
سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی (ستان)
معاملات برخط
هوشمندسازی سامانه های نظارتی
سایر سامانه ها
نتیجه گیری و پیشنهادات
پدیده ای که امروزه از آن به عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود، تنها محصول ظهور یک فناوری نوین در حوزه خاصی از علم نیست، بلکه ناشی از تحولاتی است که اثرات آن کلیه عرصه های زندگی بشری را شامل گردیده است.
این فناوری به دلیل نقش اساسی و تاثیر گذاری ویژه که در تولید، سازماندهی و اشتراک و انتقال اطلاعات و دانش در جوامع و سازمانها به عهده دارد, بعنوان عاملی کلیدی و محرکی ویژه در جامعه امروزی و سازمانهای مبتنی بر دانش شناخته می شود.
مقدمه
4
تغییر و تحولاتی از قبیل جهانی شدن، ظهور پدیده های همچون سازمانهای مجازی، اقتصاد مجازی، کسب و کار الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و دولت الکترونیکی که در چند سال اخیر در سطح دنیا به وقوع پیوسته است , همگی برمبنای بسترهای مهیا شده توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته اند.
5
مقدمه
به زودی جمعیت برخط دنیا از جمعیت واقعی فزونی خواهد گرفت.
تقسیم تاریخ بشری به دو بخش
اینترنت از معدود چیزهایی است که بشر ساخته ولی به تمامی درک نکرده است.
پارادایم دیجیتالی شدن
بنابراین الکترونیکی و دیجیتالی شدن سازمان ها،کسب و کار، دولتها و جوامع، یک موج ، یک مد و یا یک تغییر کوچک و پیش پاافتاده نیست.
بلکه ورود به یک پارادایم نوین و به عبارتی یک تغییر همه جانبه؛شگرف و بزرگ با تاثیرات و تبعات
بسیارجدی می باشد.
پارادایم دیجیتالی شدن
High
Low
Low
IT Spending
Government
Manufacturing
Financial Services
Communications
Retail/Wholesale Trade
Business/ Legal Services
Engineering
Healthcare
Utilities
Pharmaceuticals
Transportation
Construction
Agriculture
High
Volume of Information Exchange/Value of information
Source: Accentors analysis
9
کاربردهای خاص
کاربردهای عام
ستان
سکنا
سامانه
معاملاتی
سامانه
پس از معاملات
کاربران: شهروندان، بخش خصوصی , سازمانها و نهادهای دولتی ، سازمانها و
نهادهای غیر دولتی
حقوقی و قانونی
امنیتی
فنی
زیرساختها
منابع انسانی
OMS
تحقیق و توسعه
سیاست گذاری
نظارت و ارزیابی
اجرا
برنامه ریزی
فرهنگی_اجتماعی
تجاری
چارچوب توسعه ICT در بازار سرمایه
10
چشم انداز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه
چشم انداز توسعه ICT بازار سرمایه عبارتست از:
”فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه بازار سرمایه با تکیه بر زیر ساخت های امن، پایدار و در دسترس، امکان اطلاع رسانی شفاف و به موقع، انجام معامله منصفانه و نظارت اثربخش بر بازار را از طریق کانال های ارتباطی متنوع برای فعالان بازار سرمایه فراهم می نماید.“
11
اهداف بنیادین توسعه فاوا بازار سرمایه
12
ذی نفعان داخلی
ناشران
نهادهای مالی
سهامداران/ عموم مردم
سامانه های اطلاع رسانی
معاملات برخط / معاملات از بستر موبایل
سامانه دریافت اطلاعات سهامداران
سامانه وضعیت دارایی سهامداران IPS
سامانه شکایت
سامانه گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه
سامانه دریافت گزارشهای ناهنجاری بازار
سامانه های نظارتی
سامانه ثبت و پیگیری تخلفات
سامانه دبیرخانه هیات داوری
و …
سامانه ستان
سامانه نظارت مکانیزه صندوق ها
مراکز تماس کارگزاری ها
اتوماسیون اداری
سامانه کدال
پایگاه اطلاعات مدیران
سامانه شبیه سازی معاملات بورس(Irvex)
سامانه مدیریت پژوهش ، توسعه و مطالعات اسلامی
سامانه بازار سرمایه اسلامی
13
سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران
(کدال)
قبل از راه اندازی سامانه کدال
ناشران
ارسال از طریق پست
سازمان بورس و اوراق بهادار
رد شده
قبول شده
اتلاف وقت
سرمایه گذاران
14
15
ناشران
امضای دیجیتال و ارسال صورت های مالی حسابرسی نشده
در صورت اشتباه بودن اطلاعات برگشت داده می شود
سرمایه گذاران
نظارت
جستجو
مشاهده
دانلود اطلاعیه ها به فرمتهای دلخواه
سازمان بورس و اوراق بهادار
حسابرس
صورت های مالی
حسابرسی نشده
صورت های مالی جهت ارائه به حسابرس
صورت های مالی حسابرسی شده
صورت های حسابرسی و نظارت شده
صورت های نظارت شده
سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال)
16
اهداف اصلی سامانه کدال
ایجاد سازوکار بهینه گزارش گیری و گزارشگری مبتنی بر اصول جهانی؛
افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل ها؛
فراهم آوردن امکان نظارت موثرتر بر نحوه ارائه و انتشار اطلاعات؛
ایجاد سازوکار مناسب جهت تسهیل فرآیند تهیه و افشای اطلاعات؛
17
ادامه …
ایجاد خروجی استاندارد XBRL جهت ذخیره سازی و انتقال اطلاعات به نرم افزارهای دیگر؛
امکان تحلیل بیشتر داده ها و تصمیم گیری سریع تر؛
کاهش هزینه تهیه و ارسال اطلاعات توسط ناشران؛
افزایش هماهنگی درون و برون سازمانی و ارتقای سطح اطلاع رسانی؛
18
19
سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی
(ستان)
20
اهداف سامانه ستان
تسریع و ساماندهی در جمع آوری و نگهداری اطلاعات مربوط به کلیه نهادهای مالی و افزایش شفافیت بخش مهمی از اطلاعات بازار سرمایه
الکترونیکی نمودن و تسریع در فرایند ارسال، دریافت، پردازش و تصویب انواع درخواستهای نهاد مالی جهت صدور، تمدید و به روزرسانی انواع مجوز و تاییدیه های مربوط به آنها
فراهم نمودن امکان نظارت اثربخش بر نحوه عملکرد و ثبات وضعیت کانون ها و نهادهای مالی
21
فرایندهای مکانیزه شده
تایید صلاحیت حرفه ای مدیران
صدور موافقت اصولی برای تاسیس نهادهای مالی (غیر صندوق های سرمایه گذاری)
صدور موافقت اصولی برای تاسیس انواع صندوق های سرمایه گذاری
صدور موافقت اصولی برای تبدیل نهادهای مالی
صدور مجوز پذیرهنویسی و تکمیل پذیرهنویسی
صدور مجوز تاسیس یا تبدیل
صدور/تمدید مجوز فعالیت
ویرایش اطلاعات نهادهای مالی
22
کمیته تایید صلاحیت
کارشناسان معاونت نظارت
نهاد مالی
ثبت درخواست
کارشناسی مرحله اول
اصلاح اطلاعات تایید نشده
محاسبه امتیازات
تعیین زمان مصاحبه
مصاحبه
تایید امتیازات مصاحبه
تایید در کمیته تایید صلاحیت
رد درخواست در کمیته تایید صلاحیت
ثبت شماره و تاریخ نامه جوابیه
ثبت اطلاعات صلاحیت عمومی
ثبت اطلاعات روزنامه رسمی
تایید اطلاعات روزنامه رسمی
خاتمه
مصاحبه
بدون مصاحبه
رد
فرایند تایید صلاحیت حرفه ای مدیران
23
سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی(ستان)
24
معاملات برخط
25
معاملات برخط
26
معاملات برخط
خودکار سازی تمام عملیات معاملات سهام و دیگر اوراق بهادار قابل معامله در بورس و فرابورس با استفاده از بسترهای امن شبکه ای در کوتاه ترین زمان ممکن
امکان ثبت سفارش های خرید و فروش توسط سرمایه گذار از طریق کانال های ارتباط الکترونیکی (اینترنت، تلفن همراه)
27
ادامه ….
دریافت صورت حساب، ارسال سفارش، ارتباط با بانک و ارتباط کارگزار با سامانه معاملات، به صورت لحظه ای
نقل و انتقال وجوه در کسری از ثانیه (بدون نیاز به مراجعه حضوری)
حذف اختلافات احتمالی میان کارگزاری و مشتریان در خصوص زمان ورود سفارش
امکان استفاده از امضای دیجیتال
28
سامانه های نظارتی هوشمند
29
طرح هوشمندسازی سامانه های نظارتی
ایجاد انبار داده یکپارچه از اطلاعات بازار سرمایه (سازمان بورس، شرکت های فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی)
ایجاد سامانه جامع آمار و اطلاعات بازار سرمایه
استقرار داشبوردهای استراتژیک هوش تجاری(BI)
تجمیع اطلاعات بازار سرمایه به همراه استقرار داشبوردهای تاکتیکی و استراتژیک در حوزه نظارت
پروژه روابط سهامداری در زمینه کشف تقلب (داده کاوی و کشف روابط و اطلاعات نهانی در بازار سرمایه)
30
DW/BI Infrastraucture
انباره داده یکپارچه
دیتا مارت 1
دیتا مارت n
ETL/ELT
DM Engine
سیستم های بیرونی – بازارهای مرتبط
Data HUB
معماری سیستم های نظارتی هوشمند
31
سایر سامانه ها
سایر سامانه ها
32
33
نتیجه گیری و پیشنهاد
34
دستاوردها
معاملات
(معاملات برخط)
اطلاع رسانی
(کدال، سنا و …)
نظارت و کشف
(سامانه های نظارتی)
60
دقیقه
1
ثانیه
مراجعه حضوری به کارگزاری
PC و مراجعه حضوری
از هر مکان
PC، موبایل، تبلت، تلفن ثابت
3 روز کاری
10 ثانیه (امضای دیجیتال و ارسال)
مراجعه حضوری به تالار و دسترسی به روزنامه
PC و مراجعه حضوری
از هر مکان
PC، موبایل، تبلت، تلفن ثابت
بعد از وقوع ناهنجاری و تخلف
در حین
وقوع تخلف
بازرسی مستندات معامله
متنوع
(اخطار و هشدارهای سامانه
—
—
35
ادامه …
36
حرکت اجتناب ناپذیر به سمت نظام اداری الکترونیک یکپارچه هوشمند
نتیجه گیری: چالش ها و عوامل کلیدی موفقیت
توسعه ICT در بازار سرمایه: حرکت به سمت نظام اداری الکترونیک یکپارچه هوشمند
پیدایش
تراکنش
یکپارچگی
پیچیدگی
تعامل
تکامل
طراحی و راه اندازی وب سایت ها برای اطلاع رسانی
تعاملات الکترونیکی یک طرفه
ارتباط، بیشتر از سوی بورس با کاربران انجام می گیرد
گسترش خدمات الکترونیکی برای عموم کاربران
تقویت کمیت و کیفیت خدمات و تعاملات دوطرفه
فرهنگسازی و تشویق کاربران به تعامل برخط با بورس
انجام تراکنش ها اداری و مالی از طریق شبکه ها
تعاملات دو جانبه از طریق سامانه های الکترونیکی
تعامل برخط کاربر با سامانه ها و دریافت خدمات بصورت مجازی
ارائه خدمات به صورت یکپارچه و برخط
تعامل برخط کاربر با سیستم بصورت مستقیم(DMA)
وضعیت قبلی
وضعیت فعلی
وضعیت آینده
به روز رسانی سریع و مداوم
یکپارچه سازی
امنیت و اعتماد
38
نتیجه گیری: چالش ها و عوامل کلیدی موفقیت
شناخت دقیق فرآیندها و در صورت لزوم اصلاح و بازنگری آنها قبل از هرگونه اقدام به الکترونیکی نمودن، به ویژه در خصوص فرآیندها و سامانه های بین بخشی
39
40
نتیجه گیری: چالش ها و عوامل کلیدی موفقیت
مدیریت اثربخش پروژه ها: انتخاب دقیق مجری، به ویژه در خصوص فرآیندها و فعالیت های اصلی کسب و کار، توجه کافی به زمان بندی پروژه ها، توجه به قراردادها و مسایل حقوقی و مالی مرتبط با آنها
فراهم کردن زیرساخت های Paperless کردن سامانه ها به معنای واقعی؛ بهره گیری از مکانیزم امضای دیجیتال، راه اندازی نخستین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیکی دولتی(با محوریت حوزه های اقتصادی)
تعامل پذیر کردن سامانه مبتنی بر رویکردهای نوین مبتنی بر XBRL
ثبت پروژه در سازمان بین المللی XBRL
42
ضرورت تجهیز زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری
نیاز هر چه بیشتر به یکپارچگی و هوشمندی در سطوح مختلف نظارت
تامین امنیت در سطوح مختلف
نتیجه گیری، چالش ها و عوامل کلیدی موفقیت
43
با تشکر از توجه شما