تحلیل کانال در بسیج های اجتماعی
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
مجری: انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
به سفارش: دفتر آموزش و ارتقای سلامت
کانال ارتباطی
مجرایی که پیام از آن عبور می کند تا به مقصد برسد
کانال مجموع وسیله ارتباطی و محیط ارتباط است (مثال حمل بار در قایق شناور بر روی آب را به یاد بیاوریم)
در هر فرآیند ارتباطی، منبع پیام باید کانالی را برای انتقال پیام خود انتخاب کند و تصمیم گیری برای انتخاب کانال مناسب و استفاده از آن بخش مهم فرآیند ارتباطی است.
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
عوامل موثر در انتخاب کانال ارتباطی
محتوای پیام
شکل پیام
نحوه ارائه پیام
منبع پیام
شرایط و امکانات
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
انواع کانال های ارتباطی در بسیج ها
گروه های تاثیرگذار بر مخاطب: همسران، والدین، دوستان و همسالان، پزشکان و سایرکارکنان مراکز ارائه خدمات سلامت
دروازه بان های کنترل کننده محتوا و جریان اطلاعات به مخاطب: مدیران مدارس، مدیران محل های کار، مدیران سازمان ها، رهبران گروه های اجتماعی
رسانه های نوشتاری و غیرنوشتاری
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
انواع کانال در بسیج های اطلاع رسانی آموزشی
کانال های بین فردی (Interpersonal)
کانال های گروهی (Group)
کانال های سازمانی و اجتماعی (Organizational and Community )
کانال های ارتباط جمعی (Mass Media)
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
کانال های بین فردی
پزشکان، دوستان، اعضای خانواده، همسران و مشاوران: انتقال پیام از طریق این نوع کانال ها با اطمینان بیشتری همراه است و می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
دیدار حضوری، بحث و گفتگو، تماس تلفنی، دعوت شخصی، مشاوره، تلفن های مشاور، ارائه پمفلت یا عکس و …
معایب: برای جمعیت های زیاد کاربرد ندارد، سوگرایی های ارتباطی دارد و نیازمند استفاده از پرسنل ماهر است.
محاسن: ترغیب کننده و انگیزه بخش است و از تغییر نگرش و رفتار حمایت می کند، پرسش های فردی را جواب می دهد، فواصل اطلاعاتی را پر می کند و قابل انعطاف است.
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
کانال های گروهی
بحث های گروهی، سمینارها و کارگاه ها، نشست ها، جلسات مذهبی، مراسم ها، رویدادهای ورزشی، نمایشگاه ها و فروشگاه ها، نمایش ها، مسابقات و …
معایب: کاربرد آن برای پاسخ به سئوالات شخصی کم است، برای تشویق مشارکت گروه های اختصاصی و گروه های بزرگ مناسب نیست و استفاده از آن با موانعی روبروست.
محاسن: تعاملی است و به جزییات می پردازد، اجماع نظرات را باعث می شود، از تغییر نگرش و رفتار حمایت می کند و اثربخشی آن در مواردی که اعضا آشنا باشند بیشتر است.
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
کانال های سازمانی و اجتماعی
گروه هایی که وظیفه جلب حمایت همه جانبه را دارند یا هدف برنامه های جلب حمایت هستند به عنوان کانال انتقال پیام
دست اندرکاران رسانه ها شامل خبرنامه ها
گروه های اجتماعی مرتبط با موضوع بسیج
گروه های مختلف تصمیم گیرندگان جامعه
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
کانال های ارتباط جمعی
کانال هایی که می توانند در زمانی کوتاه به تعداد زیادی از افراد پیام را منتقل کنند مانند رادیو، تلویزیون های دولتی و غیردولتی، روزنامه، مجلات، بیلبوردها، خبرنامه ها، مانیتورهای بزرگ در گذرگاه ها، کتابچه، پوستر، سینما، بسته های مطبوعاتی و …
معایب: تعاملی نیست، به جزییات نمی پردازد، در محتوا و زبان محدودیت دارد، هزینه آن بالاست.
محاسن: برای انتقال پیام های کوتاه و حقایق کلیدی کاربرد دارد، پیام را عمومی می کند و به تعداد زیاد مردم می رسد.
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
انتخاب رسانه ها به عنوان کانال
در استفاده از رسانه ها توجه به چندین عامل مهم است:
نفوذ یا پوشش رسانه ای: بخشی از جامعه که می توانند به رسانه دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند
اهمیت یا مطلوبیت رسانه: مخاطب تا چه اندازه رسانه را مهم و مطلوب می داند
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت