تحلیل معماری مدرسه بین المللی هانگژو (HIS) / لاین + استودیو + گاد
گروه طراحی؛ مساحت؛ موقعیت
مدارس
•هانگژو، چین
معماران: gad، line+ studio
حوزه:49084 متر مربع
سال:2022
معرفی پروژه
مدرسه بین المللی HIS Hangzhou یکی از اولین مدارس بین المللی K-15 در هانگژو است. در سال 2018، یک پردیس جدید در ساحل جنوبی رودخانه Qiantang در دریاچه بایما ساخته شد که شامل سه بخش آکادمیک مدرسه ابتدایی و متوسطه و همچنین یک برنامه مستقل ECE (آموزش در دوران کودکی) است.
بر اساس فلسفه آموزشی غیر سنتی مدرسه، محدودیت های سایت عینی و بازتاب خود معماران، تلاش نمودند تا معنای آموزش را بازتعریف نمایند و سناریوی آموزشی جدیدی ایجاد کنند که مشخصه آن کاربری فشرده و فضای با کارایی بالا است، با اشتراک گذاری و فضای ارتباطی به عنوان ویژگی اصلی طراحی محقق شد.
پیکربندی جدید فضای آموزشی:
مرکز آموزشی – سایت به شکل L با زاویه 45 درجه در جهت شمال به جنوب است. مالک درخواست کرد که پردیس اصلی و ECE در داخل سایت جدا شوند. محدودیت های شدید سایت به این معنی است که چیدمان معمولی یک مدرسه معمولی تابع شرایط نظارتی مختلفی مانند نور روز است و منجر به محدودیت های قابل توجهی در چیدمان عملکردهای آموزشی و فضاهای فعالیت در فضای باز می شود.
مدرسه یک مدل آموزشی «کلاس درس انعطاف پذیر» را اتخاذ می کند که به دانش آموزان آزادی بیشتری می دهد، اما همچنین منجر به اتلاف زمان در انتقال بین کلاس ها می شود.
بنابراین، نقطه شروع طراحی این است که چگونه زمان بیشتری را برای دانش آموزان برای برقراری ارتباط و شرکت در فعالیت های فوق برنامه حول «کارآمدی» داشته باشد.
بنابراین، گروه طراحی فرصت های جدیدی را برای صحنه های آموزشی آینده بررسی می کنند – یک "Education Hub" – که عناصر فضای آموزشی را به روشی غیرخطی و مبتنی بر پلت فرم ادغام می کند تا تجربیات یادگیری کارآمد، مشترک و عادلانه تر را ایجاد کند.
از سوی دیگر، استراتژی فرم جامع، گردش دانشگاه را به فشرده ترین شکل ممکن سازماندهی می کند تا ضمن به حداکثر رساندن فضاهای بیرونی، نیازهای استفاده از فضای آموزشی مدارس بین المللی را در تمام شرایط آب و هوایی برآورده کند.
تجربه فضایی به عنوان آموزش: سناریوهای جدید و تجربیات جدید – فضای آموزشی نامطمئن، از طریق استفاده خود به خود و تفسیرهای متعدد معلمان و دانش آموزان، به هدف طراحی اصلی دستیابی به مفهوم آموزشی باز از طریق تجربه فضایی دست می یابد.
گروه طراحی فضای فعالیت مشترک را برای همه دانش آموزان و معلمان در مرکز طرح متمرکز، به عنوان هاب قرار داد. با فرض تامین نیازهای نور خورشید، به استثنای سایه، و تقسیم مستقل هر کلاس، چهار خوشه آموزشی با طول مساوی با زاویه 45 درجه به هاب متصل می شوند و یک ترکیب متمرکز از اتاق های کاربردی در اطراف فضای مشترک را تشکیل می دهند. این چیدمان برای توسعه فعالیت های عمومی مفیدتر است، تجمع را تشویق می کند و ارتباطات را ارتقا می دهد.
پله های آتریوم، پلکان مارپیچی عظیم در لابی را به راهروهای داخل مجموعه های آموزشی متصل می کند و فضای مشترک بی پایانی را ایجاد می کند که به عنوان ناوبری و سازمان دهنده معماری هاب عمل می کند. به طور مشابه، راه پله آتریوم مرکزی مهدکودک از طریق یک سرسره به راهروی دایره ای متصل می شود و یک فعالیت بازی پسند و یک انجمن برای تعامل ایجاد می کند.
هاب به عنوان یک پلتفرم اجتماعی – پله های آتریوم به عنوان راهنمای فضایی و سازمان دهنده هاب عمل می کنند و به پلکان بزرگ در لابی و راهروهای داخل خوشه های آموزشی متصل می شوند تا یک پلت فرم اجتماعی مداوم ایجاد کنند.
در حجم جعبه مستطیلی، از طریق تغییرات در فرم مانند در هم تنیدگی و گفتگو، ساختار خود به یک منظره فضایی جالب تبدیل می شود که جریان یکنواخت را می شکند و در هاب مشترک ادغام می شود. به همین ترتیب راه پله دهلیز مرکزی مهدکودک به صورت سرسره به راهروی مدور متصل می شود و بستری برای فعالیت و ارتباط در راستای بازیگوشی کودکان خردسال ایجاد می کند.
هاب به عنوان یک پلت فرم فعالیت – هاب یک "مجتمع" است که توسط فضاهای عمومی به صورت عمودی برای ورزش، بازی، اجرا، تمرین، و غذاخوری روزانه برنامه ریزی شده است. گردش های معلمان و دانشجویان از دانشکده های مختلف در اینجا هم گرایی و همپوشانی دارند و به ارتباطات و اشتراک گذاری عمیق دست می یابند.
متفاوت از برنامه معمول مدرسه، بعد از ساعت 3 بعدازظهر هر روز زمان فعالیت های کلوپ متمرکز در اطراف هاب است. در اینجا، دانش آموزان از طریق تعامل، همکاری و رقابت با همسالان خود رشد می کنند و در "صحنه" که در آن شخصیت های اصلی هستند، اعتماد به نفس پیدا می کنند. این نیز هدف اصلی طراحی هاب است.
ورودی مدرسه
خوشه های آموزشی به هم پیوسته – این طرح کلاس های درس را فقط در یک طرف راهرو تنظیم می کند و یک فضای 4.2 متری بدون ساختار را در طرف دیگر ایجاد می کند، که گره های فضایی متعددی را برای فعالیت ها و بحث های خودجوش ایجاد می کند، که باعث تحریک برخوردهای تصادفی و تعاملات غیررسمی می شود و در عین حال دسترسی راحت را حفظ می کند.
دسترسی بین طبقات از طریق پله صورت می گیرد
مدرسه بین المللی هانگژو با معرفی تغییرات رسمی مانند در هم بستگی و مکالمه در حجم جعبه مانند، به یک محیط فضایی جذاب تبدیل می شود و جریان مداوم فعالیت را مختل می کند و خود را به طور یکپارچه در گره مرکزی ترکیب می کند.
چیدمان مدرسه بین المللی هانگژو کلاس های درس را در یک طرف گذرگاه قرار می دهد. از طرف دیگر یک فضای آزاد 4.2 متری ایجاد می کند، و چندین مرکز فضایی برای فعالیت ها و بحث های بداهه ایجاد می کند و خودانگیختگی و مکالمات معمولی را تقویت می کند و در عین حال امکان دسترسی ساده به هاب را فراهم می کند.
هاب ترکیبی از کارکردهای تدریس رسمی و غیررسمی، تنوعی از رفتارهای آموزشی را تسریع می کند و به هدف اصلی آموزش غیرخطی پاسخ می دهد. نمای ساختمان کلاسترهای آموزشی بر خطوط افقی تاکید می کند و از پانل های آلومینیومی نقره ای و شیشه های خاکستری کریستالی استفاده می کند و یک تصویر معماری بسیار آینده نگرانه و مدرن را با تاشوی مقعر در جهت افقی تشکیل می دهد.
پیکربندی رادیان مرکزی که توسط مرکز آموزشی در مدرسه بین المللی هانگژو پذیرفته شده است معمولاً در برنامه ریزی شهری یا انواع ساختمان ها مانند موزه ها، مراکز حمل و نقل و غیره دیده می شود، به عنوان مثال، طاق پیروزی در پاریس. فرودگاه های بین المللی T3 و Daxing در پکن. در پیکربندی چیدمان، ما از مزایای منطقه بندی انعطاف پذیر و امکانات مشترک در ساختمان های مدرن نوع هاب برای بهبود استفاده فضایی و انعطاف پذیری استفاده از زمین فشرده استفاده شده است.
تجربه فضایی مشترک کارآمد و احساس فضایی یکپارچه ساختمان های هاب نیز پایه ای اولیه برای ساخت فضایی مرکز آموزشی فراهم می کند. رابطه غیرمتمرکز و برابرتر بین معلمان و دانش آموزان در محوطه دانشگاه است. Education Hub نه تنها چشم اندازی از سناریوهای آموزشی آینده است، بلکه یک نمونه اولیه از فضای آموزشی قابل استفاده برای استفاده گسترده از زمین است – آزادسازی حداکثر فضای فعالیت باز با کاربری محدود و ایجاد یک تجربه جدید پردیس کارآمدتر و مشترک است.
پس از چهار سال طراحی و ساخت، مدرسه بین المللی هانگژو در آگوست 2022 پذیرای بیش از 800 دانش آموز و معلم از بیش از 50 کشور جهان بود. از زمان افتتاح آن، اغلب شاهد صحنه هایی از فعالیت های کودکان در فضاهای مختلف در رسانه های اجتماعی و آموزش پیش بینی شده است.
هاب به تدریج با استفاده از معلمان و دانش آموزان زنده می شود. ما امیدواریم که این آزمایش نمونه اولیه فضایی بتواند نتایج مثبتی داشته باشد، به مربیان کمک کند تا به آرزوهای خود برسند، و تبدیل به "فرودگاه کوچکی" برای بلند شدن رویاهای کودکان شود.
https://www.archdaily.com/1000501/hangzhou-international-school-his-line-plus-studio-plus-gad?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.arch2o.com/hangzhou-international-school-his-gad-linestudio/
https://www.archilovers.com/projects/314340/education-hub-hangzhou-international-school-his.html
https://www.theplan.it/award-2020-education/hangzhou-international-school-the-only-school-designed-by-local-practice-gad-line-studio-greenton-architecture-design
https://www.gooood.cn/education-hub-hangzhou-international-school-his-by-zhu-peidong-line-studio-gad.htm