تحلیل معماری مدرسه بین المللی بلوبرگ + یک نمونه دیگر
گروه طراحی؛ مساحت؛ موقعیت
مدارس
موقعیت: کیپ تاون، آفریقای جنوبی
معماران: Luis Mira Architects & Plus Arquitectura: Luis Mira Architects & Plus Arquitectura (Sergio Aguilar)
سال:2011
معرفی پروژه
ساختمان مدرسه Junior مطابق با فاز 1 مدرسه بین المللی بلوبرگ در کیپ تاون است. این سایت در یک منطقه مسکونی به سمت شمال مرکز شهر واقع شده است، جایی که آب و هوا از قسمت سرسبز و پرباران شهر به سمت ساحل غربی اقیانوس اطلس خشک تر منتقل می شود.
این محله، عمدتاً با تراکم حومه ای متوسط تا کم، تابع دستورالعمل های طراحی سخت گیرانه از سوی توسعه دهندگان و مقامات است که از حجم و پوشش ساختمان گرفته تا رنگ های واقعی مجاز برای استفاده تاثیر می گذارد.
ساختمان مدرسه جونیور در کنار جاده در یک طبقه پیش بینی شده است تا به شکلی محجوب با خصوصیات مسکونی و مقیاس محیط اطراف ارتباط برقرار کند.
بهره گیری از نور طبیعی در طی روز
این ساختمان در استفاده از بقیه طرح بندی مدرسه و طرح توسعه آینده مستقل باقی می ماند. فضاها در اطراف یک حیاط مرکزی، تحت یک معادله مستقیم و ساده تعریف شده اند، جایی که دو بال جانبی نگهدارنده اتاق های کلاس توسط اتاق چند منظوره "پل" شده اند. این اتاق باز می شود و مستقیماً به سمت حیاط جریان دارد.
تنوع در چیدمان کلاس ها- گروهی و تکی
فراخوان و نظم درونی پروژه بر اساس توالی ایجاد شده توسط حیاط مرکزی، پیاده رو سرپوشیده و اتاق های کلاس است. حیاط نگهدارنده گسترش فضاهای داخلی است.
راهروی سرپوشیده در هنگام گردش و همچنین هنگام ماندن در زیر آن، سرپناهی ایجاد می کند و از باران و خورشید دانش آموزان را محافظت می کند.
کلاس ها دور تا دور یک حیاط مرکزی جانمایی شدده اند
اتاق های کلاس نور طبیعی را دریافت می کنند و از بالا تهویه می کنند، شکل سقف (سقف پروانه ای) امکان ایجاد بازشوهای جانبی و سیستم تهویه متقاطع را فراهم می کند که برای مشتری ما برای ایجاد فضای مناسب برای یادگیری و سال های اولیه بسیار مناسب است.
https://www.archdaily.com/226937/blouberg-international-school-luis-mira-archi%25e2%2580%258btects-plus-arquitectura?ad_medium=widget&ad_name=category-schools-article-show
https://www10.aeccafe.com/blogs/arch-showcase/2012/04/29/blouberg-international-school-in-cape-town-south-africa/
نمونه موردی دوم- مدرسه کاتلین گریم برای رهبری و پایداری در سندی گراند اثر SOM
مدارس
موقعیت: استیتن آیلند، ایالات متحده
معماران: Skidmore، Owings & Merrill
حوزه :68000 فوت مربع
سال:2015
طراحی نور: مشارکت برندستونحمل و نقل عمودی: Van Deusen & Associates
مهندسی MEP: گروه AKF
مهندسی سازه: مهندسین مشاور DeSimone
مشاور پایداری و خالص صفر: در اختیارمهندسی ژئوتکنیک: مهندسی لانگان و خدمات محیطی
پیمانکار عمومی: Leon D. DeMatteis Construction Corporation
معمار منظر: Mark K. Morrison Landscapeمدنی: فیلیپ حبیب و همکارانمهندس ترافیک: فیلیپ حبیب و همکاران
معرفی پروژه
مدرسه کاتلین گریم برای رهبری و پایداری در سندی گراند اولین مدرسه انرژی صفر خالص در شهر نیویورک و یکی از اولین مدارس در نوع خود در سراسر جهان است.
این مدرسه دو طبقه با مساحت 68000 فوت مربع به 444 دانش آموز پیش از مهدکودک تا کلاس پنجم خدمات می دهد. ساختمان پیشرفته به همان اندازه انرژی را از منابع تجدیدپذیر در محل مصرف می کند که به صورت سالانه مصرف می کند.
ساختمان ها منبع شماره یک انتشار گازهای گلخانه ای در جهان هستند. در شهر نیویورک، محل بزرگ ترین ناحیه مدرسه در کشور، اعداد جمع می شوند: 1600 مدرسه آن تقریباً 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای از ساختمان های شهرداری را تشکیل می دهند. با مدرسه کاتلین گریم برای رهبری و پایداری در سندی گراند (یا P.S. 62)، شهر فرصت بزرگی برای ایجاد تاثیر مثبت دید.
اداره ساخت و ساز مدرسه نیویورک (SCA) به SOM موظف شد الگویی برای مدرسه ای سبزتر ایجاد کند. نوار بالا گذاشته شد. از SOM خواسته شد که اولین مدرسه را در نیویورک طراحی کند تا به انرژی خالص صفر برسد – به عبارت دیگر، به همان اندازه انرژی تولید کند که مصرف می کند.
تنها تعداد انگشت شماری از امکانات آموزشی با انرژی صفر خالص در ایالات متحده ساخته شده بود و هیچ کدام برای پاسخگویی به نیازهای یک مدرسه دولتی در شهر نیویورک در طول سال طراحی نشده بود. این پروژه خود آزمایشی با پیامدهای گسترده برای آینده طراحی مدرسه خواهد بود.
با تمرکز منحصر به فرد بر صرفه جویی در انرژی، تیم طراحی صدها احتمال را برای بهبود بهره وری انرژی ساختمان در نظر گرفت و با SCA برای انتخاب مناسب ترین و بادوام ترین گزینه ها کار کرد. یکی از راهبردهای کلیدی دستکاری نور طبیعی برای کاهش تقاضای انرژی است.
کل ساختمان کمی خارج از محور شمال به جنوب سایت قرار دارد تا بیشترین مقدار نور خورشید را در طول روز جذب کند. کلاس های درس در جایی قرار می گیرند که نور بیشتر می تابد، به طوری که 90 درصد از روشنایی روز منحصراً به خورشید متکی است.
بیش از 2000 پنل فتوولتائیک – که در زوایای مختلف و در پیکربندی های مختلف قرار گرفته اند – به دور سقف و نمای جنوبی می پیچند تا حداکثر توانی را که خورشید می تواند به سایت ارائه کند، تولید کند.
علاوه بر این، سیستم گرمایش و سرمایش تبادل جغرافیایی، سیستم حرارتی خورشیدی برای آب گرم، و پانل های بارانی پیش ساخته بتنی که یک محفظه بسیار محکم برای به حداقل رساندن نفوذ هوا تشکیل می دهند، تنها تعدادی از بسیاری از استراتژی های کاهش انرژی هستند که این "پایداری" را مشخص می کنند.
استفاده از استراتژی های روشنایی روز در سرتاسر ساختمان است که وابستگی مدرسه به روشنایی الکتریکی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کل ساختمان برای به حداکثر رساندن نور روز روی سایت قرار گرفته است و ارتفاع دو طبقه و حیاط داخلی آن تضمین می کند که نور طبیعی می تواند به عمیق ترین قسمت هر طبقه برسد..
کلاس ها و راهروها دارای نورگیر و پنجره های سقفی، سقف های شیب دار و سطوح بازتابنده هستند که نور طبیعی را در هر فضا بهینه می کنند
حجم ساختمان به صورت یک حجم مستطیلی شکل است
ورودی های مدرسه
این پروژه که برای مطابقت با راهنمای مدارس سبز SCA به جای گواهینامه LEED طراحی شده است، اولین "آزمایشگاه پایداری" اداره ساخت مدرسه نیویورک است.
این کاوش در پایداری نهایی مزایای قابل توجهی را برای برنامه طراحی مدرسه شهر فراهم می کند و به دستیابی به اهداف OneNYC برای کاهش قابل توجه انتشار گرمایش جهانی کمک می کند. طراحی SOM کاهش مصرف انرژی 50 درصدی را نسبت به یک مدرسه دولتی استاندارد SCA ارائه می دهد.
قاب های پنجره ها در رنگ های مختلفی طراحی شده است
سیرکولاسیون
مبلمان های داخلی متناسب با مقیاس کودکان طراحی شده است
خط آسمان
SOM جهت گیری و انبوه سازی ساختمان حیاطی شکل را بهینه کرد تا از نور خورشید برای نور روز کافی و آرایه های فتوولتائیک در سقف و نمای جنوبی استفاده کند.
سایر ویژگی های پایدار و کم مصرف که در طراحی گنجانده شده است شامل یک پوشش ساختمانی بسیار محکم با کارایی بالا، راهروهای تنظیم نور روز، بافت های روشنایی کم مصرف، تجهیزات آشپزخانه کم انرژی، گلخانه و باغ سبزیجات، سیستم تبادل جغرافیایی است. ونتیلاتورهای بازیابی انرژی و تهویه با کنترل تقاضا و سیستم حرارتی خورشیدی برای آب گرم.
دسترسی بین طبقات از طریق پله صورت می گیرد.
https://www.archdaily.com/780383/the-kathleen-grimm-school-for-leadership-and-sustainability-at-sandy-ground-som?ad_medium=widget&ad_name=category-schools-article-show
https://www.som.com/projects/the-kathleen-grimm-school-for-leadership-and-sustainability-at-sandy-ground/
https://www.world-architects.com/en/architecture-news/reviews/the-kathleen-grimm-school-for-leadership-and-sustainability-at-sandy-ground
https://inhabitat.com/nycs-first-net-zero-school-surrounds-students-with-colorful-sustainability/kathleen-grimm-school-of-leadership-and-sustainability-by-som-5/
https://architizer.com/projects/the-kathleen-grimm-school-for-leadership-and-sustainability-at-sandy-ground/
https://americas.uli.org/the-kathleen-grimm-school-for-leadership-and-sustainability-at-sandy-ground-2017-global-awards-for-excellence-finalist/
https://www.arch2o.com/kathleen-grimm-school-leadership-sustainability-som/