1
STRATEGY
تحلیل استراتژی های شرکت تولیدی تلاونگ
به نام خدا
مقدمه
تولید در ایران سیستمی مدیریت نشده و در فضایی نسبتا غیر رقابتی بوده که باعث شده مصرف کنندگان با مشکلات روبرو باشند.
به خاطر نبود فضای رقابتی اغلب شرکتهایی که به فکر تولید باکیفیت می افتند یا شکست می خورند و یا با دیدن وضع موجود در کشور تولید با کیفیت کمتر را سودآور تر دیده و به آن سمت حرکت می کنند.
و تنها شرکتهایی موفقند که دیدی وسیع داشته و تمام شرایط را بررسی و با نگرشی درست در مسیر تولید گام بردارند.
تلاونگ
یکی از شرکتهای تولیدی تخم مرغ کشور است که سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده.
توجه به نیاز بازار و مشتری سرلوحه کارهای شرکت قرار دارد.
استراتژی ابتدایی شرکت را می توان استراتژی تمایز و استراتژی تهاجمی نامید.
در قسمت های بعد مراحل کاری و استراتژی های آنها را بیان می کنم.
شناخت وضعیت موجود
وضع موجود و نگاه به بازار و مشتری
مشتریان از طعم و رنگ تخم مرغ های
موجود در بازار راضی نیستند
تخم مرغ های موجود در آن مقطع زمانی زرده بسیار کمرنگ و شل
سفیده بسیار رقیق داشتند و طعم وبوی مطلوبی هم نداشت.
استراتژی ها با توجه به کم بودن رقابت و نیز نبودن مدیریت مناسب و فنی، به سمت تولید بیشتر و کم کردن هزینه متمایل بود .
استفاده از روشهای نوین افزایش تولید
استفاده از خاموش و روشن کردن لامپ
شناسایی نیاز
مردم نسبت به تخم مرغ های محلی واکنش خوبی نشان می دهند و کیفیت آنها را بالاتر میدانند و حاضرند قیمت بیشتری برای آن بپردازند.
دلایل این ترجیح را در بین مردم بررسی کرد و به نتایج زیر رسید:
زرده خوشرنگ و سفت آن.
تخم مرغ های محلی دارای سفیده غلیظ تری بود.
بوی مطبوع و طعم دلپذیری از تخم مرغها داشتند.
پوسته محکم تر.
تصور مردم از تولیدات کنونی
علاوه بر آن مردم فکر می کردند که تولیدی ها :
توجهی به تغذیه مناسب مرغها ندارند.
غذای نامناسب و غیر طبیعی به آنها می دهند.
تخم مرغ های ناهمگون و بعضا شکسته و کثیف.
بسته بندی بدی نیز در تخم مرغ های تولیدی وجود داشت.
شناسایی و پیش بینی روند های آینده :
به علت وامهای داده شده به مرغداری ها ، احتمالا در آینده میزان تولید بیش از ظرفیت باشد .
درنتیجه فضای نسبتا رقابتی در جامعه ایجاد شود.
افزایش کیفیت زندگی و سطح زندگی مردم و نیز سطح توقعات مردم
کشش قیمتی مردم نسبت به قیمت کمتر شده و توجه کیفیت
در آینده شرکتی موفقتر است که علاوه بر کاهش هزینه و پایین آوردن قیمت ، به فکر افزایش کیفیت نیز باشد.
برنامه ریزی و استراتژی شرکت:
شرکت با استراتژی تمایز و تهاجمی شروع به کار کرد :
گروه تحقیقاتی : برنامه غذایی و جیره مناسب با استفاده از تحقیقات علمی و تجارب دیگر کشورها
گروه تولید : ایجاد زمینه مناسب برای
رعایت تمام موارد بدست آمده از
گروه تحقیقات ، ایجاد محیط کاملا
تمیز و بهداشتی در محیط مرغداری و…
گروه بازاریابی : برنامه مناسب تبلیغات در رسانه های عمومی ، ویزیت سوپری ها و نیز عمده فروشان ، دادن تخفیف های مناسب برای سیستم توزیع و… .
ادامه استراتژی های شرکت
بررسی ها نشان داد سیستم توزیع دارای مشکل است و یکی از مهم ترین مزایا که توزیع به موقع و زود هنگام است را دچار مشکل می کند.
شرکت با سیستم توزیعی جدید شرایطی را ایجاد کرد که تخم مرغ ها به صورت روزانه و با حداقل زمان عرضه شوند.
استراتژی ادغام عمودی به طرف جلو
تلاونگ در بازار
استراتژی بعد از کسب جایگاه در بازار
تصمیم گرفت سهم تخم مرغ های بازار با برند خود را افزایش دهد
اجازه به شرکتهای تولیدی تا با رعایت استانداردها ،برند تلاونگ را استفاده کنند.
استراتژی اعطای حق لیسانس
مزیت ها:
افزایش تبلیغات در بازار از طریق افزایش محصول با برند شرکت.
گرفتن حق توزیع تخم مرغ های شرکتهایی که برند آن را استفاده می کنند .
تبدیل شدن به نیروی بی رقیب بازار .
در دست گرفتن تحولات بازار و کنترل قیمتی و تاحدودی مزیت انحصار بازار.
ورود شرکتهای تولیدی جدید
بعد از گذشت چند سال شرکتهایی با مدیریت جدید و با فکرهای جدید وارد بازار شدند.
آنها هم استراتژی تمایز داشتند.
از جمله آنها میتوان شرکت پارسیرنگ
با ایجاد فرمولاسیون و جیره جدید و توجه به عناصر غذایی تخم مرغ که اهمیت بالایی داشت.
شرکت پارسیرنگ با بیان نام امگا3 و تبلیغ آن توانست قسمتی سهم بازار را به خود اختصاص دهد.
پاسخهای شرکت تلاونگ به وضعیت ایجاد شده
استراتژی قیمت رقابتی و حتی در مواردی دامپینگ و کاهش هزینه ، افزایش تبلیغات و گرفتن استانداردهای ملی و جهانی
کاهش قیمت ، ایجاد سیستمهای ترفیع و … به کار خود ادامه داد.
البته نمی توان گفت که شرکت در جایگاه استراتژی تدافعی قرار گرفت.
مرحله بعدی در کار شرکت تلاونگ استراتژی تنوع محصول بود :
تخم مرغ های دوزرده ، تخم مرغ هایی با رنگ پوسته قهوه ای.
نیز نوشتن جیره های مختلف غذایی برای تولید کنندگان.
هماهنگ با آن سیستمهای بسته بندی خود را قویتر نموده است.
گام بعدی (تخم مرغ پاستوریزه)
«این فن آوری شامل تخم مرغ در پوسته، تخم مرغ پاستوریزه مایع، تخم مرغ منجمد و خشک شده و کریستالی نیز میشود».
این فرآیند با استفاده از حرارت بالا توسط باکتری هایی نظیر سالمونلا، لیتربا، ایکلای و … انجام میشود.
نتایج آزمایش های انجام شده نشان می دهد که میزان سلنیوم موجود در این تخم مرغ ها 3 تا 5 برابر
گاهی میزان ویتامین Eتا هشت برابر افزایش مییابد
این باعث تقویت سیستم ایمنی، کندشدن روند پیری، کاهش خطرهای قلبی عروقی، جلوگیری از آب مروارید، افسردگی و اضطراب میشود.
15
Thank You !
عمری را به دنبال خوشبختی می دویم
غافل از اینکه خوشبختی همین
لحظاتی است که در گذر است!