تارا فایل

پاورپوینت بررسی وارزیابی چابکی شرکت های تولیدی پتروشیمی ایران بابکارگیری منطق فازی


بررسی وارزیابی چابکی شرکت های تولیدی پتروشیمی ایران بابکارگیری منطق فازی

فهرست عناوین مورد بررسی
بیان مسئله
ضرورت انجام تحقیق
ادبیات تحقیق و تعاریف
فرضیه های تحقیق
مدل تحقیق
مراحل انجام تحقیق
نتایج تحلیل مدل
محدودیت های تحقیق
نتیجه گیری وپیشنهادات
2

بیان مسئله
هر سازمانی برای بقا و پیشرفت در اجتماع در حال رشد و غیرقابل اطمینان امروز به سیستم های تولیدی چابک خود نیاز دارد، (این امر مستلزم داشتن توان سازنده است) اما، سازمان ها مجبور به تغییر نیستند، به عبارت دیگر ادامه حیات وبقا اصلاً اجباری نیست. تردیدی نیست که تغییر، رمز بقا و ماندگاریست و بسیاری از انسان ها، و به تبع آن جوامع، موسسات و شرکت ها همواره در جهت دگرگونی خود و تطبیق اوضاع و احوال خود با شرایط محیطی اطرافشان برآمده اند. شرایطی که شاید خود هیچ گاه نقش فعالی در ایجاد آن نداشته اند. بررسی تاریخ و سرگذشت شرکت هایی با عمر بالا بیانگر این واقعیت است که آنها پیوسته در تلاش برای بقا و انطباق بیشتر خود با محیط اطرافشان بوده اند. به نظر می رسد شرط ماندگاری در این است که با اعمال تغییرات تدریجی اختیاری خود را با تغییرات اجباری وفق دهیم.

ضرورت انجام تحقیق
ناپایدار بودن بازار و نیازهای مشتری
نیاز به رقابت پذیر بودن برای بقا در بازار
تقویت قابلیت رقابت در بازارهای جهانی برای محصولات پتروشیمی
ایجاد بستر منایب برای ارزیابی صحیحی صنایع پتروشیمی و ایجاد انگیزش برای رقابت در بین آنها
4

ادبیات تحقیق و تعاریف
مفهوم چابک:
واژه چابک در فرهنگ لغت به معنای حرکت سریع، چالاک، فعال"توانایی حرکت به صورت سریع و آسان" و قادر بودن به تفکر به صورت سریع با یک روش هوشمندانه" به کار گرفته شده است. چابکی ناشی از تولید چابک (AM) است.

مفهوم تولید چابک:
توانایی های تولید کننده برای واکنش سریع به تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی (نواکر، 1994؛ گلدمن و همکارانش، 1995؛ پوتنیک، 79، 2001؛ ریچاردز، 1996؛ ون اسن و همکارانش، 2001).
پاسخ پیش کنشی به تغییرات (گلدمن و ناجل، 1993؛ بسانت، 2001، 113).
قابلیت سازگاری و شکل دهی مجدد سریع (کایوسی، 1999، 5؛ پوتنیک، 2001، 79؛ بسانت، 2001، 25؛ ماسکل، 2001؛ هرمزی، 2001).
بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصت های ذاتی نهفته در محیط های آشفته (ماسکل، 2001؛ نیلور، 1999؛ شریفی و ژانگ، 2001 ،1999).
توانایی پاسخ موثر به مشتری (سوبا، 2001، 232؛ ابراهیم پور و یاگوب، 2001؛ کاتایاما و بنت، 1999).
توانایی بقا و پیشرفت در محیطی با تغییرات مداوم و غیر قابل پیش بینی (داو، 1999؛ ماسکل، 2001؛ ریچاردز، 1996؛ ریگ بای و همکارانش، 2001).

3

ادبیات تحقیق و تعاریف
پتروشیمی:
به عنوان یکی از بخشهای اصلی صنعت نفت از جمله صنایع مهم ومادر کشور است .این صنعت بعناون یکی از گزینه های مهم صادرات غیر نفتی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور ، توسعه، بومی کردن فناوری وکسترش صنایع جانبی اعم از صنایع پایین دستی ویا صنایع تامین کننده نیازهای فنی، مهندسی ئتحقیقاتی در کشور نقش اساسی دارد. خوراک صنایع پتروشیمی از محصولات پالایشی نظیر نفتا ، گاز طبیعی واتان استحصالی است .
در حوزه شرکت های تولیدی پتروشیمی تا کنون تحقیقی در زمینه چابکی صورت نگرفته است.

منطق فازی
دنیای واقعی ما بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق برای آن بدست آورد. بنابراین باید یک توصیف تقریبی یا همان فازی که قابل قبول و قابل تجزیه و تحلیل باشد، برای یک مدل معرفی شود.

با حرکت به سوی عصر اطلاعات، دانش و معرفت بشری اهمیت بسیاری پیدا می کند.
7

فرضیه های تحقیق:
8
همکاری موجب افزایش چابکی در سازمان می شود.
انسجام موجب افزایش چابکی در سازمان می شود.
مهارت نیروی کار موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
ساخت تیم موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
تکنولوژی بهتر موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
توجه به کیفیت موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
توجه به تغییر موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
توجه به بازار موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
بهبود رفاه موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
توجه به آموزش موجب بهبود چابکی سازمان می شود.
عملکرد تولید موجب بهبود چابکی سازمان می شود.

مدل تحقیق و فرضیات
اهداف اساسی از انجام تحقیق :
1- دسته بندی معیارهای مورد استفاده در چابکی و انتخا ب معیارهای مورد نظر برای این پروژه
2- رتبه بندی شرکتهای تولیدی پتروشیمی بر اساس چابکی
9

مدل تحقیق و فرضیات
10

مدل تحقیق و فرضیات
11

مدل تحقیق و فرضیات
12

مدل تحقیق و فرضیات
13

مدل تحقیق و فرضیات
14

مدل تحقیق
جامعه آماری
شرکتهای تولیدی پتروشیمی ایران
کارشناسان و خبرگان شرکتهای پتروشیمی ایران

نمونه آماری
با در نظر گرفتن 5 کارشناس از هر مجتمع، جمعاً 190 کارشناس بوده اندک که طبق جدول مورگان نمونه آماری کارشناس بدست آمده است.

15

مراحل انجام تحقیق
16
مراحل ارزیابی چابکی:
انتخاب متغیرهای چابکی جهت ارزیابی
نمره دهی به متغیرهای انتخاب شده و وزن هر یک از آنها توسط متخصصین بر اساس طیف لیکرت
تبدیل و محاسبه وزن هر معیار چابکی و وضعیت موجود آن با استفاده از جدول متغیرهای کلامی
محاسبه چابکی فازی(FAI ) بر اساس وزن و اندازه هر معیار در قسمت قبل
مقایسه عدد چابکی فازی بدست آمده با جدول مبنای چابکی فازی و محاسبه فواصل آن از هر یک از سطوح چابکی
تحلیل و یافتن اولویتها برای بهبود متغیرهای چابکی در جهت بهبود وضعیت چابکی سازمان

محاسبات فازی
17
مراحل استفاده از محاسبات فازی
تقریب متغیرهای زبانی با اعداد فازی
تجمیع فازی نظر خبرگان در مورد توانمند سازهای چابکی و اهمیت آنها
محاسبات فازی توانمند سازها، ابعاد چابکی و مجتمع های پتروشیمی
دیفازی کردن متغیرهای چابکی
رتبه بندی توانمند سازها، ابعاد چابکی و مجتمع های پتروشیمی

محاسبات فازی
18
تقریب متغیرهای زبانی با اعداد فازی
– متغیرهای زبانی: این متغیرهای با برچسب های خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم در پرسشنامه بیان گردیده است.

محاسبات فازی
19
محاسبات فازی
در این بخش برای محاسبه رتبه هر یک از AC ها از ضرب فازی آن آیتم در اهمیت آن استفاده می نماییم:

دیفازی کردن
برای مرتب نمودن اعدا فازی یکی از ساده ترین راه های ممکن خارج کردن اعداد از حالت فازی و سپس رتبه بندی آنهاست. در این تحقیق برای دیفازی نمودن از روش Center of Area (COA)استفاده شده است که به صورت زیر می باشد:

نتایج تحلیل مدل
20
نتیجه رتبه بندی متغیرهای چابکی

نتایج تحلیل مدل (نتیجه رتبه بندی مجتمع های پتروشیمی از نظر چابکی )
21

محدودیت های تحقیق
پراکندگی جغرافیای مجتمع های پتروشیمی
عدم اعلام نتایج رتبه بندی شرکت های تولیدی پتروشیمی
22

نتیجه گیری وپیشنهادات
23
بازنگری در دستورالعملها و رویه های کاری در جهت تسهیل در امر تغییر پذیری و بالا بردن سرعت عمل در جهت تقویت توانایی در تطبیق با تغییرات محیطی
همکاری با رقبا و تامین کنندگان در تبادل تجربیات در قالب انواع روشهای مشارکتی و مدیریتی
تشکیل واحدهای R&D قوی و همچنین واحد تحقیقات بازار
همکاری های منطقه ای و فراهم کردن امکان ارتباط بیشتر و عقد تفاهم نامه های کاری با کشورهای دوست
برگزاری دوره های آموزشی مناسب چه برای مدیران و چه برای کارشناسان در جهت تقویت مهارت تیم سازی و همچنین ایجاد رویه های انگیزشی برای کار گروهی

پیشنهادات برای تحقیقات آتی
پیاده سازی نظام چابکی در مجتمع های پتروشیمی ایران
بررسی و رتبه بندی چابکی در واحد های تولیدی با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره
بررسی و رتبه بندی چابکی در سازمانهای خدماتی
رتبه بندی متغیرهای چابکی با استفاده از متغبرهای کلامی و مقایسه آن با سایر روشهای موجود
ارزیابی هر یک از متغیرهای چابکی به تنهایی در بین مجتمع های پتروشیمی به شکل عمیق تر
تعیین استراتژیهای بهبود چابکی در صنایع پتروشیمی
بررسی وضعیت چابکی در صنایع تولیدی دیگر مانند صنایع غذایی
بررسی چابکی در شرکتهای خدماتی و مقایسه مدلهای حاکم بر آنها با شرکتهای تولیدی
24

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : powerpoint

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود