تارا فایل

پاورپوینت تحقیق کاربرد مدیریت دانش در سنجش درجه ی بلوغ سازمانی



چکیده
بلوغ سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذی نفعان سازمان در طول زمان است. بلوغ سازمانی میسر نخواهد شد مگر آنکه سازمان بتواند تغییرات محیطی خود را شناسایی نموده و از آن تغییرات درجهت به روزآوری برنامه های راهبردی و چشم انداز خود استفاده کند. سازمان ها باید بتوانند تا اندازه ای محیط را پیش بینی نموده و برنامه ریزی خود را متناسب با آن تطبیق دهند. بنابراین، برای دستیابی به بلوغ، سازمان باید به طور مداوم تغییرات عوامل محیطی را مورد پایش قرار دهد.
از طرفی، امروزه دانش تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها به شمار می آید. به علاوه دانایی، ابزاری جهت کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار در اختیار سازمان ها قرار داده است و سازمان‏ها هر روز بیشتر به اهمیت دانش به عنوان منبعی استراتژیک پی می‏برند.

چکیده
در این پژوهش ضمن معرفی مدل های مدیریت بلوغ سازمان و مدیریت دانش، مدلی جهت سنجش و اندازه گیری درجه ی بلوغ سازمان ارایه می گردد. رویکرد اصلی این پژوهش، استفاده از فعالیت های مدیریت دانش برای مدیریت دانش تغییرات محیطی سازمان جهت ایجاد بلوغ سازمانی است.
واژگان کلیدی
بلوغ سازمانی (Maturity Management)
مدیریت بلوغ Organizational Maturity))
مدیریت دانش Knowledge Management) )
مدیریت استراتژیک Strategic Management))
تحلیل محیطی Environmental Analysis))

مقدمه و بیان مساله
بلوغ سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذینفعان سازمان در طول زمان است و با توانایی سازمان در پایش محیط داخلی و خارجی برای فرصتها، تغییرات، روندها و ریسک ها مرتبط است. (سازمان جهانی استاندارد، 2007)

مدیریت دانش، فرآیند کشف، کسب، توسعه و ایجاد، تسهیم، نگهداری، ارزیابی و به کارگیری دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند بین منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی صورت می پذیرد. (افرازه، 1386)

اهداف تحقیق
مهمترین اهداف علمی این تحقیق عبارتند از:
بررسی انواع مدل های مدیریت بلوغ سازمان
بررسی انواع مدل های مدیریت دانش
بررسی روشهای تحلیل تغییرات محیطی سازمان
طراحی مدلی برای سنجش و ارتقاء درجه بلوغ سازمان
اثبات ارتباط بین مدیریت دانش تغییرات محیطی و مدیریت بلوغ در سازمان

مهمترین اهداف کاربردی این تحقیق نیز عبارتند از:
ارایه ی راه کاری برای اندازه گیری درجه ی بلوغ سازمان با رویکرد مدیریت دانش
ارایه ی خطوط راهنما به سازمان ها جهت بهبود درجه بلوغ سازمانی

سوالات تحقیق
سوال اصلی تحقیق:
آیا بین مدیریت دانش تغییرات محیطی و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
سوالات فرعی تحقیق:
آیا بین هدف گذاری دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
آیا بین شناسایی دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
آیا بین توسعه دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
آیا بین انتشار دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
آیا بین استفاده از دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
آیا بین نگهداری دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟
آیا بین ارزیابی دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمان رابطه وجود دارد؟

مبانی نظری تحقیق

ادبیات نظری موضوع در مورد مدیریت بلوغ (ادامه)

ادبیات نظری موضوع در مورد مدیریت دانش
مدل مدیریت دانش Promote

ادبیات نظری موضوع در مورد مدیریت استراتژیک

مفاهیم پایه ای مدل سنجش و ارتقاء درجه بلوغ سازمانی با رویکرد مدیریت دانش

منطق حاکم بر طراحی مدل
مدیریت دانش تغییرات محیطی عامل بلوغ سازمانی

برای دستیابی به بلوغ، سازمان باید به طور مداوم تغییرات عوامل محیطی را مورد پایش قرار دهد.
محیط سازمان به دو محیط دور و نزدیک تقسیم بندی می شود.
اعمال فعالیتهای مدیریت دانش (هدفگذاری، شناسایی، توسعه، انتشار، استفاده، نگهداری، ارزیابی) برای کنترل مداوم تغییرات محیط دور و نزدیک سازمان (متغیرهای پورتر و PESTEL) ضروری است.
اعمال چرخه بهبود مداوم (PDCA) می تواند سازمان را به طور مداوم از جایگاه فعلی خود از منظر بلوغ سازمانی به درجات بالاتر ارتقاء دهد.

عناصر تشکیل دهنده مدل
هسته ی مرکزی مدل از عوامل محیطی دور و نزدیک سازمان (متغیرهای آنالیزهای پورتر و PESTEL) تشکیل شده است.
استاندارد ISO/CD 9004:2007 برای تعریف درجات مختلف بلوغ سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.
چرخه PDCA، قالب الگوریتم حل مساله و بهبود را برای ارتقاء درجه بلوغ سازمانی فراهم می سازد.
مدل مدیریت دانش Promote (هدفگذاری، شناسایی، توسعه، انتشار، استفاده، نگهداری، ارزیابی) لایه ی بیرونی مدل را تشکیل داده است.

مدل سنجش و ارتقاء درجه بلوغ سازمانی با رویکرد مدیریت دانش

روش تحقیق
نوع تحقیق: کاربردی
روش تحقیق: توصیفی، پیمایشی و همبستگی
ابزارهای جمع‏آوری اطلاعات: مطالعات کتابخانه‏ای و پرسشنامه
متغیرهای مستقل: فعالیت‏های مدیریت دانش تغییرات محیطی
متغیر وابسته: سطح بلوغ سازمانی
روایی ابزار اندازه‏گیری: روایی محتوا
پایایی ابزار اندازه‏گیری: استفاده از ضریب آلفای کرونباخ

محاسبه پایایی پرسشنامه‏ها
پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش محیط نزدیک سازمان

پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش محیط دور سازمان

پرسشنامه ارزیابی درجه بلوغ سازمان

روش نمونه‏گیری و تعیین حجم نمونه
روش نمونه‏گیری: تصادفی ساده
تعیین حجم نمونه: برای تعیین حجم نمونه از نتایج پیش آزمون استفاده شده است. در این پیش آزمون 30 پرسشنامه توزیع و جمع آوری شده است. σ2 به دست آمده بر اساس این پیش آزمون برای محاسبه ی حجم نمونه 0/271 به دست آمده است. سطح اطمینان 95 درصد (0/5α =) در نظر گرفته شده است که برابر است با 1/96؛ در نتیجه خواهیم داشت:

حجم نمونه ی آماری این تحقیق با خطای 0/1 برابر با 105 می باشد.

ترسیم نمودار رادار
بنابر نمودار ارایه شده و نتایج حاصله امتیاز میانگین هر 112 داده ی مربوط به مدیریت دانش در سازمان های مورد مطالعه 2/673 و امتیاز میانگین هر 112 داده ی بلوغ سازمان 2/61 است.
تحلیل همبستگی بین داده های موجود، معنادار بودن ارتباط بین مدیریت دانش تغییرات محیطی سازمان و درجه بلوغ سازمانی را اثبات خواهد کرد.

تحلیل همبستگی متغیر اصلی پژوهش با درجه بلوغ سازمان
ضریب همبستگی 0/602 به همراه امتیاز Pvalue =0.000 <0.01 گویای ارتباط بسیار قوی بین امتیازهای مدیریت دانش تغییرات محیطی و بلوغ سازمان است، بنابراین ارتباط بین این دو عنصر یا همان فرضیه اصلی پژوهش تایید می شود.

تحلیل همبستگی متغیرهای مستقل پژوهش با درجه بلوغ سازمان
نتایج تحلیل های انجام شده، حاکی از وجود همبستگی بالایی بین فعالیت های مدیریت دانش تغییرات محیطی سازمان و بلوغ سازمانی است. اما از بین فعالیت های فوق بیشترین همبستگی به ترتیب متعلق به، استفاده، هدف گذاری، انتشار، شناسایی، توسعه، ارزیابی و در نهایت نگهداری است.

مراحل اجرایی مدل سنجش و ارتقاء بلوغ سازمانی با رویکرد مدیریت دانش

مراحل اجرایی مدل تحقیق
مرحله اول: تعیین وضعیت بلوغ سازمان
تکمیل پرسشنامه‏های مدیریت دانش عوامل محیط دور و نزدیک
محاسبه‏ی درجه‏ی بلوغ سازمان
مرحله دوم: تحلیل وضعیت موجود
بررسی وضعیت هر یک از فعالیتهای مدیریت دانش(هدفگذاری، شناسایی و …)
ترسیم نمودار رادار برای فعالیتها
شناسایی و اولویت بندی فرصتهای موجود
مرحله سوم: بهبود وضعیت بلوغ سازمان
هدفگذاری برای درجه مطلوب بلوغ سازمان
اجرای پروژه های بهبود منتخب در حیطه منابع انسانی، سیستم‏ها و فرآیندها و فناوری اطلاعات
برررسی اثربخشی پروژه‏های بهبود

ترسیم نمودار رادار برای اولویت‏بندی پروژه‏های بهبود
جهت تعیین پروژه های بهبود به ترتیب اولویت برای هر یک از گروه های فوق از تیم پاسخ دهنده به پرسشنامه ها، نظرخواهی انجام شد. این پروژه ها مطابق با ابعاد مدیریت دانش در سه دسته پروژه های مرتبط با منابع انسانی، سیستم ها و فرایندها و فناوری اطلاعات تقسیم شده است.

2-3- اولویت بندی فرصتهای بهبود
تعریف و دسته بندی پروژه های بهبود مرتبط با هدفگذاری دانشی در سه دسته زیر:
منابع انسانی،
ساختار و فرایندها
فناوری اطلاعات و ارتباطات

محدودیت های تحقیق
اختصاص دامنه‏ی تحقیق به سازمان‏های قطعه‏ساز خودرو
ماهیت تولیدی سازمانهای مورد مطالعه.
عدم وجود سازمانهایی در دامنه مطالعه که بتوانند طیف کامل درجات بلوغ سازمانی را حمایت کنند.

پیشنهاد تحقیقات آتی
وزن دهی به متغیرهای تحلیل عوامل محیطی با توجه به ماهیت سازمان
انجام پروژه در دامنه وزارت صنایع و معادن
انجام پروژه در دامنه شرکتهای موفق در جوایز ملی کیفیت و بهره وری کشور
گسترش دامنه تحقیق به سازمانهای خدماتی
انجام پژوهش در سازمانهای خصوصی با فضای رقابتی قویتر
استفاده از فن داده کاوی برای استخراج قوانین وابستگی بین داده ها در کنار استفاده از تحلیل همبستگی

با تشکر


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود