تارا فایل

پاورپوینت تبدیل مشکل به مسئله


به نام خدای مهربان زیر نظر:

تمرینات و مثال ها

مدل مفهومی (conceptual model ) بهبود کیفیت

تشریح روش ها:
– بارش فکری (Brain Storming)
– جلسات کانونی (Focus Groups)
-گروه اسمی
-روش رای گیری متعدد
گروه های کاری
مشاهده
مصاحبه
سند کاوی
و…

توضیح ابزارها و فنون:
-استخوان ماهی (علت و معلول)
– نمودارهمگرایی
-پنج چرا؟
-فوکوس پی دی سی ای (FOCUS-PDCA )
-حیطه نیرو
-دلفی
-SWOT
پارتو
رادار
و …

موضوع :
گسترش مطالعه وکتابخوانی نزد دانش آموزان

مشکل :
دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی تمایل (علاقه)چندانی ندارند.

دانش آموزان
به مطالعه و
کتابخوانی
تمایل (علاقه)
چندانی ندارند

خانواده
دانش آموزان
مدرسه
منابع آموزشی
جامعه
تنبلی دانش آموزان
الگوپذیری
میزان مفید بودن
محتوای کتب درسی
حجم زیاد
کتب درسی
دردسترس
بودن منابع
نگرش های
جامعه
بیان معلم
سواد والدین
مقررات و
آیین نامه ها
توان ذهنی
قوانین ومقررات
شغل والدین
انگیزه شغلی معلم
جو مدرسه
مدیریت مدرسه
معلم
کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزش عمومی منطقه باغ بهادران-اصفهان
روابط خانواده
درآمد خانواده
نگرش
والدین
پاداش دهی
خانواده
روش تدریس
ارزشیابی معلم
انتظارمعلم
نگرش
معلم
پاداش دهی
معلم
نظام
پاداش دهی
مدرسه
نداشتن برنامه
خواسته های
دانش آموزان
مهارت کتابخوانی
ومطالعه

موضوع :
گسترش شادی و نشاط در مدرسه

مشکل :
پایین بودن شادی و نشاط در مدرسه

ترسیم وضعیت موجود مدرسه
1. کمبود فضای سبز در مدرسه
2. نامناسب بودن رنگ کلاس ها
3. نامرتب بودن کلاس ها از نظر ساختمانی
4. قدیمی بودن بنای مدرسه
5. تیره بودن رنگ لباس دانش آموزان و معلمین
6. نامناسب بودن روابط انسانی در مدرسه
7. نداشتن بودجه کافی جهت اجرای برنامه های شاد و نشاط آور
8. فقر خانواده ها و صبحانه نخوردن دانش آموزان
9. تعصبات بعضی از خانواده ها در اجرای بعضی از برنامه های مدرسه
10. کمبود فضای کافی در مدارس دخترانه (عدم محرم سازی مدارس)

ترسیم وضعیت مطلوب یاموردانتظار مدرسه
1. کاشت درخت و گل و … در باغچه های مدارس
2. گذاشتن گلدان در راهرو وکلاس ها و مراقبت از آنها توسط دانش آموزان
3. رنگ نمودن کلاس ها با توجه به رنگ مناسب جهت افزایش نشاط در دانش آموزان
4. نوشتن شعارهای تربیتی و اشعار آموزنده بر دیوارهای مدرسه
5. کشیدن تصاویر و مناظر زیبا بر دیوار مدرسه
6. استفاده از عکس و پوسترهای زیبا در سالن مدرسه
7. اجرای ورزش صبحگاهی به همراه آهنگ ورزشی
8. گذاشتن نیمکت در حیاط مدرسه جهت استراحت دانش آموزان
9. دراختیار گذاشتن وسایل ورزشی در ساعات استراحت آنها
10. پخش موسیقی در زنگ استراحت و تفریح دانش آموزان

ترسیم وضعیت مطلوب یاموردانتظار مدرسه (ادامه)
11. برگزاری جشن های شاد با مناسبت های مختلف : ولادت ها ، دهه فجر، هفته بزرگداشت مقام معلم
12. نصب پانلی جهت بیان افکار و عقاید خود
13. دعوت از مشاور جهت رفع مشکلات دانش آموزان
14. انتخاب رنگ شاد جهت لباس دانش آموزان
15. ایجاد فضای مناسب ورزشی در صورت نبود فضا، انتقال دانش آموزان به سالن ورزشی
16. برگزاری مسابقات و جشنواره ها در مدرسه مانند: مسابقات ورزشی، قرآنی، جشنواره های هفت سین، شب یلدا، آدم برفی و …

پایین بودن
شادی ونشاط
در مدرسه

خانواده
دانش آموز
مدرسه
جامعه
متمرکزبودن
قوانین
نامناسب بودن
فضای مدرسه
عدم بودجه
کافی
فرهنگ پایین محیط
آموزش ازطریق رسانه های گروهی
پوشش ظاهری
مشکلات اقتصادی
تعدادفرزندان
نگرش والدین
معلم
بررسی مسائل و مشکلات مدرسه به منظور شناسایی ، تجزیه و تحلیل و تشخیص آنها
روش مورد استفاده: روش علت و معلول (استخوان ماهی)
بهداشت روحی وروانی
مشکلات بلوغ
مشکلات جسمی
وبیماریها

مشکلات روحی
وروانی
نگرش وطرز
فکرمعلم
سو تغذیه
سوادوفرهنگ
روابط بین اعضای خانواده
وضعیت اقتصادی
خانواده
قوانین جامعه
ارزشها و
هنجارهای جامعه

1: مشکل: سوء تغذیه دانش آموز مسئله : چگونگی بهبود تغذیه در دانش آموزان جهت ایجاد شادی در آنها
2: مشکل: پایین بودن نگرش و طرز فکر معلم مسئله: چگونگی کیفیت بخشیدن به نگرش دبیران در مورد نشاط آوری و شادی
3: مشکل : پایین بودن سواد و فرهنگ والدین مسئله: چگونگی فرهنگ سازی و بهبود سطح سواد در والدین نسبت به ایجاد شادی در فرزندان
4: مشکل : متمرکز بودن قوانین مدرسه مسئله: چگونگی بهبود قوانین دست و پاگیر در زمینه بهبود شادی
5: مشکل :کاهش ارزش ها و هنجارهای جامعه مسئله: چگونگی گسترش فرهنگ و اشاعه ارزش ها و هنجارهای جامعه

نمودار حیطه نیرو (مساله: سوء تغذیه دانش آموزان )

پایین بودن
بهداشت فردی
وگروهی
دانش آموزان

خانواده
دانش آموز
مدرسه
منابع انسانی و فیزیکی
جامعه
درآمد
عدم بودجه
کافی
مدیر
نگرش
انتظارات معلم
شغل
روش
تنبلی فرد
تشویق فردی
مربی بهداشت
کتاب
معلم
عدم پذیرش درجمع
انگیزه
آموزش
خدمتگزار
سرویس بهداشتی
محل زندگی
تشویق فردی
الگوپذیری
بیماری
عدم آگاهی فرد
موردتمسخرقرارگرفتن
معلم
همسالان
محیط فیزیکی
خانه
بهداشت
روزنامه
رسانه های گروهی
تراکت وپوستر
نگرش
الگوبودن
تشویق فردی
عدم توجه به
تفاوت های فردی
نگرش
هنجارهای
بهداشتی
ارزشها
روابط خانواده
فرهنگ ونگرش
جمعیت خانواده
وتعدادفرزندان
1
3
5
2
6
4

مولفه ها
در مولفه 1) عدم آگاهی فرد: مسئله : چگونگی ایجاد آگاهی در دانش آموزان بوسیله آموزش الگوی پذیرش: مسئله: چگونگی شاخص قراردادن دانش آموزان ساعی در امر بهداشت
در مولفه 2) فرهنگ و نگرش : مسئله: چگونگی نگرش مثبت در بین خانواده
در مولفه 3) تشویق فردی : مسئله : چگونگی ترغیب دانش آموزان به رعایت بهداشت در مدرسه
در مولفه 4) ارزشها: مسئله : چگونگی ارتقای سطح بهداشت جامعه
در مولفه 5) مربی بهداشت: مسئله: چگونگی تامین نیروی انسانی مجرب در امر بهداشت
در مولفه 6: الگو بودن: مسئله: چگونگی استفاده از معلم به عنوان الگوی مناسب

ارتقای فرایند به روش

FOCUS- PDCA

فرایند را برای ارتقا پیدا کنید. Find

تیمی که فرایند رامی شناسند، سازماندهی کنید. organize

مشخص کنید فرایند چگونه عمل می کند.
Clarify

4. علل تغییرات عملکرد فرایند (علل عام و خاص) رادرک کنید. Underestand

5.قسمتی از فرایند که نیاز به ارتقا دارد را انتخاب کنید. Select

6.برنامه ریزی کنید Plan

7.اجرا کنید Do

8.ارزیابی کنید Check

10.اقدام کنید Act

افزایش زمان
ثبت نام

روش ها
کارکنان
تجهیزات
فضای فیزیکی
کوچک بودن محل ثبت نام
گرم بودن هوای اتاق
کمبود قفسه ها ومیز و فایل
مکانیزه نبودن ثبت نام
نامناسب بودن روش ثبت نام
مشکلات آیین نامه ثبت نام
کم سوادی برخی والدین
کمبود کادر ثبت نام
درک علل
تغییرات
عملکرد
فرایند
نمودار
علت ومعلول

نمودار حیطه ی نیرو

فضای فیزیکی
کوچک بودن محل ثبت نام
آلودگی صوتی اطراف محل ثبت نام
گرم بودن هوای اتاق
قرار گرفتن محل ثبت نام در مکان نامناسب
کارکنان
ضعف آموزش و مهارت متصدی ثبت ام
کمبود کادر ثبت نام
خوانا نبودن فرم درخواست ثبت نام
بی سوادی یا کم سوادی برخی از والدین
عدم رعایت مقررات

نمودار همگرایی

باتشکرازصبروحوصله شما


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود