تارا فایل

پاورپوینت تاریخ آموزش پرورش درآیین یهود


بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ آموزش پرورش درآیین یهود
یهودی یکی ازسه دین ابراهیمی است که پیروان ان ازدوران کهن تاکنون خودرافرزندان قوم بنی اسرائیل میدانند. یهودیان وفرزندان قوم بنی اسرائیل بیش از5هزارسال است که درسرزرمین اسرائیل میزیسته اند.هم اکنون کشوراسرائیل تنهاکشوریهودی درجهان شناخته میشود.

این دین نخستین دین ابراهیمی به شمارمی رود.
پیامبریهودیان موسی نام دارد
کتاب اسمانی وی تورات نامیده میشود.

تعریف یهود
یهودازنظرلغوی .یهوداز لغات عبر ی گرفته شده که به معنای حمدوشکرومجداست ویهودانام فرزندچهارم یعقوب ازهمسری بنام لینه است.
یهودیت شامل مجموعه گسترده ای ازدیدگاه های مذهبی /تشریفات/شاخه هاومتون مذهبی می باشد.امروزه اکثریهودیان پیروسه شاخه ارتدوکس.لیبر ال ومحافظه کارمیباشندواقلیتی هم پیرووبازسازی خواه .قراییم ویهودیت اومانیستی هستند.

تعلیم وتربیت یهودیان

هدف تعلیم وتربیت
حفظ حیات قومی است.
هدف تعلیم وتربیت
که برای تحقق این امرلازم است که هریهودی به عنوان عضوجامع یهودهویت یابد.که این کار مهمترین وظیفه تربیتی محسوب میشود.

تلمودمی گوید
وظیفه ومسئولیت اصلی که بر عهده ی والدین گذاشته شده این است که فرزندان خودرابرای سراسر عمربه عنوان اعضای جامعه یهودتربیت کنند.هدف این تربیت این است که ایشان رابصورت حلقه های محکم ومطمئن در زنجیرپیوستگی ملت اسر ائیل دراورند تامیراث مذهبی بدون هیچ خللی به فرزندان ونسل های بعدی منتقل شود.

تربیت اخلاقی
تربیت اخلاقی بادونوع نگاه به انسان ملازمه دارد.ازمنظریهودکه انسان راموجودی شریرمیشناسدوگاه واقعا ازمبارزه باغریزه بدی ناتوان است اولین قدم تسلط به این غریزه است.
تر بیت اخلاقی
تلمود نظرداردکه رعایت اصول اخلاقی هماناپیروی ازفرامین تورات است.

خصایص نیکو
محبت برادرانه
محبت برادرانه
تواضع
خیرات وصدقه
درستکاری
عفو وبخشش

درطی هزاران سال درمیان یهودحتی یک مدرسه وجودنداشت.ولی ادبیات قومی باشکوه تمام باقی مانده بود.تبعیدقوم یهودبه بابل راسر اغازعملی تعلیم وتربیت قوم میتوان محسوب داشت.در این دوران قوم یهودبه رسم ومعتقدات خودوفادارماندندومذاهب محلی کمتر در دین انها نفوذیافت. کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاسل کاگمن’;’;’;’;;;’’;سلک کاسل
مدرسه در تاریخ یهودیت
کاسل میگوید کنیسه رابزرگترین دست اوردمفیدفایده عملی قوم یهودشمرده اند.

1مدارس ابتدایی به نام بیت السفریاخانه کتاب ازیک اتاق اغازشد.ودراواخرقرن دوم درکنیسه هااستقراریافت.پسران در 7-6سالگی واردمدرسه میشدندوتا13سالگی در انجابه تحصیل میپرداختند. مدرسه عالی که مرحله بالاترتحصیل دران صورت میگرفت بیت المقدس یاخانه درس نامیده میشدوتنهایک دهم فارغ التحصیلان ابتدایی به بیت المدرسه واردمیشدند.درهر دوره به حافظه خوب تاکیدمیشد زیراکمبودامکانات وطومارهاحفظ متون راتوسط بچه هاالزامی میکرد.
مراحل آموزش
محتوای امورش تورات وزبان عبری بود.
نوشتن تعلیم نمیشد زیرا رونویسی طومارهای دینی ممنوع بودواین کاربهد عهده اهل فن بود.

انباشتن مطالب کتاب مقدس درذهن اطفال وجوانان بود.وبرحافظه تاکیدمیشد.ومحتواکتاب مقدس تورات بود.
روش ومحتوای آموزش

انچه درباره تربیت اجتماعی در ایین یهودمیتوان ارائه کرد 3نکته مهم رادر برمیگیرد.
تربیت اجتماعی یهود

تربیت سیاسی یهود
پیام مهمی که بر ای پیروان این دین ابلاغ میشود پیام وفاداری واطاعت در برابرحکومت است.محتوای تربیت سیاسی درنظام تربیتی یهودرابایدکاملابامحتوای اجتماعی ان ملازم دید.توصیه به پنهان کاری واجتناب ازاینکه نام افرادبرسرزبانهابیفتدوتوجهی جلب شودمنجربه کسب قدرت پنهان میشود.لذامحصول این تربیت دوگانگی درچهره فردیهودی خواهدبود.

اهداف تعلیم وتربیت بر2محور
اهداف تعلیم وتر بیت یهوددراسر ائیل
تعلیم وتربیت دیاسپورا
تعلیم وتربیت اسرائیلی
ااشاره به یهودیانی است که در میان ملل دیگرزندگی میکنند.

دیاسپوراوسیله دستیابی به 2هدف است.1حفظ هویت فردو2تاکیدبرمرکزیت داشتن اسرائیل درزندگی یهودی.که جهت تحقق این امراسرائیل ازنهادهایی نظیراستفاده میکند.
مدارس یهودی درجوامع دیگر.
سازمان های جوانان
استفاده ازرسانه های گروهی

پیام مهمی که بر ای پیروان این دین ابلاغ میشود پیام وفاداری واطاعت در برابرحکومت است.محتوای تربیت سیاسی درنظام تربیتی یهودرابایدکاملابامحتوای اجتماعی ان ملازم دید.توصیه به پنهان کاری واجتناب ازاینکه نام افرادبرسرزبانهابیفتدوتوجهی جلب شودمنجربه کسب قدرت پنهان میشود.لذامحصول این تربیت دوگانگی درچهره فردیهودی خواهدبود.

منابع
منابع
سلیمانی اردستانی،عبدالرحیم،(1382)،یهودیت،قم،آیات عشق .
ایروانی،شهین،تعلیم وتربیت درآیین یهود،تهران:1383،دریا.
الماسی .محمد علی.1373.تاریخ آموزش وپرورش ایران قبل وبعدازاسلام.سمت.تهران.
کهین،ابراهام.گنجینه ای ازتلمود،ترجمه امیرفریدون گرگانی .
عطاری ،عادل توفیق،تعلیم وتربیت صهیونیستی،ترجمه مجتبی بردبار،موسسه زیتون،واحدکتاب ،تهران :1368.
منابع

استاد مربوطه:……
پایان


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود