برنامه ریزی و برآورد ظرفیت بندر بنادر کالای عمومی
فـهرسـت
1- مقدمه
2-عوامل پایه تحلیل سیستم بندر در قالب یک سیستم صف
3-مدل تعیین ظرفیت بهینه کالای عمومی
4-فرمولیشن مدل هزینه های بندر
بوسیله یک برنامه ریزی بندری که برای بررسی هزینه عملیات بندر تهیه شده باشد می توان محاسبات زیر را انجام داد:
مقدار هزینه ها برای هر بخش از کار
مقدار هزینه ها برای یک تعداد بستن پهلوگیر
مقدار هزینه ها برای یک تعداد فیل جرثقیل ها
و هزینه کل به تعداد پهلوگیر ، کرین
تا نهایتاً برای مشخص ساختن تعداد پهلوگیرها و کرین ها با حداقل هزینه ها برنامه ریزی و مشخص شود
1-مقدمه
نرخ ورود دریک مدت معین (روز، ماه، سال)
نرخ متوسط سرویس به کشتی ها (تعداد کشتی هائی که همزمان میتوانند سرویس دهند
ارتباط مابین نرخ ورود و نرخ سرویس بنام ضریب اشغال پهلوگیرها
اگر u< باشد پهلوگیر کم است. تعداد باید افزایش یابد تا به شرائط پایداری یا توازن برسد.
2-عوامل پایه تحلیل سیستم بندر در قالب یک سیستم صف
با این ظرفیت و مولفه ها عملیات بندر را می توانند محاسبه شوند مثلاً احتمال پهلوگیرهای غیراشغال شده ، تعداد متوسط کشتی در صف و در سیستم بندر و متوسط زمان کشتی در صف و در بندر
تغییر تعداد پهلوگیر به افزایش یا کاهش مقادیر شاخصهای بندر می انجامد
با افزایش تعداد پهلوگیر، زمان صف کوتاهتر ولی کاربری پهلوگیر کاهش می یابد
اصل سئوال اینست که چگونه می توان زمان صف در پهلوگیر را کوتاهتر کرد؟
برای تامین این کار باید یک معیار برای تصمیم گیری را مشخص کرد مثلاً درصد استفاده از ظرفیت پهلوگیر، زمان انتظار و تعداد کشتی در صف انتظار
3-مدل تعیین ظرفیت بهینه کالای عمومی (کالای عمومی)
برای تعدیل صف انتظار یا باید یک تعداد زیادی پهلوگیر ساخت و یا فقط تعداد پهلوگیری که همیشه اشغال باشد را برگزید
این دو راه حل حدی نرمال هیچیک نرمال نیستند، چرا که برطرف کردن صف انتظار در یک سیستم صف یک صف طولانی در طرف دیگر میانجامد
راه حل بهینه اینست که صف انتظار نباشد ولی خالی ماندن پهلوگیر هم رخ ندهد
4-فورمولیشن مدل هزینه های بندر
مدل هزینه های بندر بشرح زیر می تواند جمع بندی شود:
– هزینه پهلوگیرها – هزینه جرثقیل ها
– هزینه انبار – هزینه کارگر
– هزینه کشتی – هزینه کالا
– کل هزینه بندر بحسب
(1)
در یک صف مقادیر هزینه های هربخش از سیستم فوق براساس فرمول های زیر بدست می آید
– تعداد پهلوگیر ها
– هزینه هر پهلوگیر
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
که در آن :
– تعداد پهلوگیرها
هزینه هر پهلوگیر
چنانچه مشخص نباشد مقدار آن از بازگشت سرمایه و نگهداری پهلوگیر بشرح زیر است:
(8)
که در آن :
– ارزش اولیه پهلوگیر (به دلار)
عمر اقتصادی پهلوگیر به سال
نرخ سود سرمایه
هزینه نگهداری سالیانه پهلوگیر
تعداد جرثقیل های هر پهلوگیر مثلاً تعداد اپراتورهای جرثقیل ها
هزینه هر پهلوگیر که بمشابه قابل محاسبه است (شامل ارزش جرثقیل، زمان اقتصادی و هزینه نگهداری سالیانه)
– ظرفیت مورد درخواست – تقاضای سطوح انبارسازی
که در آن :
– نرخ ورود کشتی ها
تعداد واحد بارهای تخلیه و بارگیری (تعداد کالا / کشتی )
– متوسط زمان باقی ماندن کالا در انبار (واحد کالا / hr )
ضریب ایمنی
اندازه سطح انبار برای هر واحد کالا (واحد کالا / )
هزینه برای هر واحد سطح انبار کالا که بمشابه (هزینه واحد پهلوگیر) و
(هزینه واحد جرثقیل) می تواند محاسبه شود
(9)
– هزینه کارگر برای عملیات کرین ها
پرداخت برای هر اپراتور کرین
زمان انتقال کالا، زمان جابجائی کالا به کشتی که بشرح زیر محاسبه می شود
که در آن :
زمان گردش کرین
ضریب مرتبط با کرین که بصورت امپریکال محاسبه می شود
درهرحال اگر کمتر از طول یک شیفت کار مثلاً 4 ساعت باشد بندر مقدار حداقل ساعت های کار را می پردازد و نه واقعی را معنی اینست که :
این بمعنی اینست که مساوی خواهد بود با :
که در آن بمعنی اینست که طول زمان شیفت حداقل می باشد
(10)
(11)
– هزینه کشتی در زمان بودن در بندر بمشابه محاسبه و
متوسط زمان ماندن کشتی در بندر (جمع زمان های در صف و در پهلوگیر)
ارزش یکی از نمادهای عملیات بندر است که در تئوری صف مشخص می شود و ارزش یابی آن به مولفه هائی که نوع صف را با در نظر گرفتن نوع مسئله صف مشخص می کند بستگی دارد
توزیع ورود کشتی ها، توزیع زمان سرویس دهی کشتی ها، دیسپلین های خدمات دهنده و تعداد پهلوگیر و نوع سرویس انتخاب میشود که متناسب ترین برای اغلب بنادر می باشد
W در بنادر با یک پهلوگیر
و
W در بنادر با پهلوگیر بیشتر
که در آن :
(12)
(13)
– نرخ سرویس دهی برمبنای فرمول
– درهرحال در محاسبه هزینه کشتی در بندر حداکثر مقدار در نظر گرفته میشود (بمشابه ) ولی ،
مقدار t براساس اطلاعات حقیقی و فرمول (10) محاسبه خواهد شد
زمان مانور پهلوگیری و جدا شدن
– مقدار کالا یا تعداد کالای واحدی (تعداد کالا / کشتی)
هزینه واحد کالا
هزینه های (2) تا (7) انواع هزینه ها با رفتارهای مستقل ولی مرتبط با تعداد پهلوگیرها و کرین ها هستند.
– هزینه های انبارسازی ثابت و مستقل از تعداد پهلوگیرها و کرین ها هستند
هزینه های متناسب با تعداد پهلوگیرها ولی مستقل از کرین ها هستند
هزینه های کرین ها به تعداد کرین ها و به تعداد پهلوگیرها وابسته میباشد تعداد کرین در هر پهلوگیر می باشد
هزینه کارگر به تعداد کرین در پهلوگیر ولی به تعداد پهلوگیرها همبسته نیست
هزینه کشتی در بندر به تعداد پهلوگیر و تعداد کرین و بهمین ترتیب برای هزینه کالا همبسته است