موضوع: برنامه ریزی منطقه ای ایالت متحده آمریکا
1
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
ایالات متحده آمریکا (USA) کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشنگتن دی سی است.
ایالات متحده در آمریکای شمالی واقع شده است.( 25 تا 50 درجه عرض شمالی و 68 تا 125 درجه طول غربی)
کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه است.
ایالات متحده کشوری ساحلی است. ( وجود اقیانوس های بزرگی چون اطلس و آرام در شرق وغرب ایالات متحده باعث دسترسی این کشور به آب های آزاد و گسترش ارتباطات کشوری و برون مرزی شده)
2
نقشه اقلیم
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ایالات متحده ی آمریکا، به سبب وسعت بسیار و تاثیر عواملی نظیر عرض جغرافیایی، پستی،بلندی ها و دوری و نزدیکی به دریا؛ دارای آب و هوای گوناگونی است و به شش منطقه ی مشخص تقسیم شده است:
الف) سواحل خلیج مکزیک: به علت نزدیکی به خط استوا و تاثیر جریان آب گرم «گلف استریم» دارای آب و هوای گرم و باران فراوان است.
ب) سواحل اقیانوس اطلس:دارای آب و هوای اقیانوسی و هنگام زمستان،در شمال به سبب جریان آب سرد «لابرادور »کاملا سرد است.
ج) سواحل دریاچه ها (در شمال آمریکا) دارای آب وهوای معتدل است.
د) منطقه ی جلگه ی مرکزی: دارای آب و هوای برّی است.
ه) منطقه ی فلات ها و شوره زارها؛ به سبب محصور بودن در میان کوه ها،کاملا خشک و بری است.
و) سواحل اقیانوس آرام: دارای آب و هوای مرطوب و ملایم است.
3
نقشه موقعیت طبیعی
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
یکی از عوامل برتری کشاورزی و صنعتی ایالات متحده موقعیت طبیعی و جغرافیایی آن است.
از نظر کشاورزی:وجود جلگه های پر آب و هموار غرب میانه و جنوب با رود خانه های عظیم می سی سی پی و می سوری
و صدها شاخه فرعی آن ایالت متحده را به انبار غله ی جهان مبدل ساخته است.
دشت های صاف و هموار و میزان بارندگی کافی شرایط مساعدی را برای کشاورزی فراهم ساخته است.
4
نقشه پراکندگی جمعیتی
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر های آمریکا:
1) درایالت های شمال شرقی
2) در اطراف دریاچه های پنج گانه
3) در ایالت کالیفرنیا
4) ایالت فلوریدا و حاشیه جنوبی رودخانه می سی سی پید
آمریکا سومین کشور پرجمعیت و چهارمین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم،.متنوع ترین کشور جهان شناخته می شود.
5
نقشه پراکندگی نژادی
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
انگلیسی آمریکایی نقش زبان رسمی این کشور را دارد.
جامعه آمریکا شامل اعضایی تقریبا از همه نژادها وملیت ها وزبان های سراسر جهان است.
به منظور غلبه بر تبعیض هایی که قبل ایجاد می شده است.
روسای جمهوری وکنگره های ایالات متحده فلسفه ای راتحت عنوان
عملکرد ایجابی عملی کرده اند. قوانین و مقررات و سیاست های
دولتی که بازتاب این فلسفه هستند به کار گرفتن اقلیت های با مهارت راتشویق می کنند.
6
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
در سال 1791 الکساندر میلتون سیاست اقتصادی آمریکا را بر مبنای سیاست صنعتی ترسیم کرد.
قدرت امریکا از دوبرابر اقتصاد ژاپن که دومین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می آید بیشتر است.
بالاترین نرخ رشد اقتصادی در میان کشورهای صنعتی جهان
آمریکایی ها بالاترین درصد نیروی کار موجود به کار گرفته شده
فراهم کردن زیر بنای اقتصادی و سود اجتماعی از طریق مالیات و هزینه کردن آن برای بسیاری از شهروندان توسط دولت
اقتصاد مبتنی بر تجارت آزاد.(شکل اقتصاد آمریکا به صورت مداوم بر اساس گزیده ها و تصمیم های میلیون ها شهروند تغییر وتحول می یابد که نقش های متعددی را به عنوان مصرف کننده و تولیدکننده و سرمایه گذار و رای دهنده ایفا می کند.(برخلف نظام کمونیستی و سوسیالیستی))
اتکای شدید کارخانه های تولیدی به فروشدر بازارهای خارجی(40 تا 60 درصد)
تولید ناخالص ایالات متحده نزدیک به 13 تریلیون دلار یعنی حدود 20 % تولید ناخالص جهان می باشد.
7
نقشه تقسیم بندی ایالت ها
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
موقعیت سرزمینی
ویژگی جمعیتی
سیاست های نژادی
اقتصاد
ویژگی حکومتی
دولت فدرال فقط بخشی از حکومت مردم آزاد بر خودشان
شامل پنجاه ایالت جداگانه و بسیاری مناطق وابسته (از ساموای آمریکا وگوام در اقیانوس آرام گرفته تاپورتوریکو وجزایر ویرجین در دریای کاراییب)
پنجاه دولت ایالتی تا حد زیادی شبیه دولت فدرال سازمان دهی شده اند.
هر ایالت دارای یک قانون اساسی . یک حاکم اصلی یا فرماندار وقانون گذاران
هیچ ایالتی حق ندارد برای خودش پول رایج یا خدمات پستی مستقل به وجود بیاورد.
هیچ ایالتی مجاز نیست قوانینی را تصویب کند که با قوانین فدرال یا قوانین اساسی ایالاتمتحده در تناقض باشد.
8
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
بر خی از دستاورد های شهرسازی ایالات متحده که به سایر کشورهای جهان سرایت کرده است عبارت انداز:.
1) ضوابط منطقه بندی
2) مفهوم واحد همسایگی
3) استاندارد های سرانه کاربری زمین
4) مدل سازی در شهرسازی.
9
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
نظام برنامه ریزی ایالات متحده در دوسطح متمایز برنامه ریزی ملی و منطقه ای توسعه اقتصادی و برنامه ریزی توسعه کالبدی منطقه ای محلی عمل می کند.
برخلاف نظام بریتانیایی که در آن تهیه و اجرای برنامه توسط یک ارگان انجام می شود در ایالات متحده امریکا برنامه اصولا توسط نهاد قانون گذار یا دولت محلی تهیه می شود اما مدیریت آن را هیات جداگانه ای برعهده دارد. استخوان بندی دولت فدرال و روابط آن با ایالات و حکومت های محلی و استقلل داخلی این حکومت ها تا میزان زیادی تاثیرپذیری سیاست های دولت فدرال را در زمینه استفاده از اراضی و عمران شهری کاهش داده است.
هر ایالت آمریکایی به تعدای کانتی (شهرستان) تقسیم شده است که وظایف ایالت را در سطح حوزه خود انجام می دهند. شهرداری ها برای این به وجود آمده اند که کمبود خدمات کانتی ها را در نقاط متمرکز جمعیت جبران کنند.
پیچیدگی روز افزون وظایف حکومت های محلی موجب ایجاد بخش های خاص گردیده است.
سلسله مراتب نظام سیاسی – اداری مرتبط با نظام برنامه ریزی:
10
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
در ایالات متحده امریکا ایالت ها و کانتی ها و کمیسیون های برنامه ریزی هر ایالت یا کانتی با توجه به قوانین جاری هر ایالت می توانند به تهیه طرح های مختلفشهرسازی مبادرت ورزند . هر شهر در آمریکا دارای یک (کمیسیون شهرسازی) است که خط مشی هارا ابلاغ می کنند.
سازمان های منطقه ای دارای هیچ نظام نامه کلی نیستند. این سازمان ها که متشکل از مقامات اداری محلی اند،قدرتشان منحصر به بحث و گفت وگو است.
در آمریکا سارمان های منطقه ای وجود دارند که به منظور یک هدف مشخص نظیر :ترابری ،آلودگی ،محیط زیست ،فضای سبز،آبرسانی ،فاضلاب و … تشکیل شده اند. برخی از آن ها داری قدرت های مهمی هستند از جمله در مورد اخذ عوارض.
نقش ویژه سازمان های شهرسازی منطقه ای برقراری هماهنگی بین فرمانداری های محلی و سازمان های منطقه ای تخصصی است. گاهی حتی خود سازمان برنامه ریزی منطقه ای نیز یک سازمان تخصصی است.
درسطح محلی که ساختار آن از یک ایالت به ایالت دیگرمتنوع است دو مساله وجود دارد:
1) چندگانگی نهادهای ذیربط درسطح دولت محلی
2) نحوه استفاده از زمین: ممکن است از دو عملیات متفاوت برنامه ریزی و منطقه بندی تاثیر بپذیرد اما این دو اصولا وعملا مجزا هستند.
11
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
هسته واقعی نظام ایالات متحده برنامه ریزی کاربری زمین نیست بلکه منطقه بندی است اما رسما از نظام برنامه ریزی جداست وبه وسیله یک کمیسیون منطقه بندی مجزا برای هر ناحیه قدرت محلی اداره می شود.
منطقه بندی وسیله ای برای جدا ساختن انواع مختلف کاربری زمین است. نظام منطقه بندی ایالات متحده دارای هیچ روشی برای جبران حقوق از دست رفته توسعه نیست. بلکه نظام منطقه بندی ایالات متحده متکی بر قدرت پلیس است که یک قدرت حاشیه ای کلی دولت جهت به تصویب رساندن قوانین به نفع بهداشت عمومی و امنیت و رفاه عموم مردم است.
منطقه بندی به طریقی با اهداف نظام کاربری زمین ناسازگار است مثل جدایی کارخانه صنعتی از خانه های
مسکونی. منطقه بندی در ایالات متحده بیشتر مورد سوء استفاده قرار گرفته و معمولا اگر مالک پافشاری کند تا
حدودی به خواسته خود می رسد.
12
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
ساختار نظام فدرال در آمریکا:
نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شد ه است.
سازمان حکومتی ایالات متحده از سه دولت فدرال و دولت های ایالتی و دولت های محلی تشکیل شده است.درآمریکا حاکمیت میان دولت فدرال و دولت ایالتی تقسیم شده است. هر دولت ایالتی نیزتعدادی دولت محلی ایجاد می کند. کارکرد ها و اختیارات هر دولت در ایالت های مختلف متفاوت است
در آمریکا درر بالا ترین سطح ((نهاد مسکن و برنامه ریزی دولت فدرال)) قار دارد که وزارت مسکن و عمران شهری نامیده می شود. وزارت مسکن و عمران شهری به واسطه نظارت مرکزی خود می تواند نفوذ قابل توجهی بر دولت های محلی در سراسر آمریکا اعمال کند.
13
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
14
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
ساختار نظام برنامه ریزی
نهاد های مسئول برنامه ریزی
سطوح برنامه ریزی
15
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
((منطقه بندی ))عبارت است از تقسیم کالبد یک جامعه شهری به مناطق برحسب نحوه استفاده از اراضی آن در حال یا آینده به منظور نظارت و هدایت استفاده و عمران اراضی.
این روند بیش از هر چیز به نوع استفاده از زمین و ساختمان ها، ارتقاء و توده ساختمان ها، نسبت سطح وحجم و تراکم جمعیت در هر محدوده زمین مربوط می شود.
16
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
حوزه بندی در نظام شهرسازی آمریکا:
برنامه ریزی به توسعه یا حفاظت درازمدت یک ناحیه و ارتباط میان اهداف محلی با مقاصد منطقه ای و کلیت آن جامعه توجه می کند. منطقه بندی در ایالات متحده امری محلی است.منطقه بندی برای هر شهر امری منحصر به فرداست.
در این خصوص قانون تفویض اختیار استاندارد ایالتی تبصره های زیر را بیان می کند:
اعطای قدرت: به نهاد قانون گذاری شهرها وروستاهای تابعه قدرت داده می شودتاارتفاع ,تعداد طبقات ,اندازه بناها, درصد سطح اشغال بنا , تراکم جمعیت , موقعیت وکاربری بناها و سایراهداف را تحت نظارت در آورده ومحدودیت های لازم را درمورد آن ها اعمال نماید.
بخش ها: نهاد قانون گذاری می تواندشهرداری را به بخش هایی با هر تعداد , شکل و مساحتی که برای عملی کردن اهداف این قانون مناسب می داند تقسیم نماید. تمامی ضوابط مذکور باید درون هر بخش برای گروه های اجتماعی و انواع بنا یکسان باشد ولی ضوابط یک بخش با انچه در سایر بخش ها وجود دارد ممکن است متفاوت باشد.
جزییات محدودیت ها و شرایطی که در مورد هر منطقه اعمال می شود در ایین نامه منطقه بندی مطرح می شود.
17
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
18
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
سیاست های برنامه ریزی شهری و منطقه ای در ایالات متحده (در طول یک صد سال اخیر):
اولین طرح منطقه شهری پس از 9 سال کار با مشارکت برنامه ریزی شهری مشهور انگلیسی آدامز در سال 1929 برای نیویورک داده شد. این طرح برای تسهیل رشد بیشترو تامین شبکه راهها و کنترل کلی بر کاربری های زمین تهیه گردید.
با روی کارآمدن روزولت در 1932، برنامه جدیدی برای چاره جویی رکود بزرگ (که بیکاری یک چهارم نیروی کار، حدود 13 میلیون نفر را در ایالات متحده موجب شده بود) آغاز شد.
از مهمترین عناصر این برنامه:احداث زیرساختمانهای عمومی در سطح گسترده ای بود که در همین ارتباط نهاد. مسئولی برای دره تنسی در یکی از فقیرترین نواحی کشور که قسمت هایی از هفت ایالت را شامل
می شد مستقل از دولت فدرال ایجاد شد.
این نهاد احداث زیرساختمانها را در چارچوب طرح جامعی برای توسعه منطقه پیگیری کرد و به اجرای
طرح های عظیم مدیریت منابع آب و سدسازی ،تولید برق، ساختن شهرهای جدید، احداث صنایع توسعه کشاورزی و … پرداخت.
دره تسنی
19
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
طی جنگ جهانی دوم،برنامه ریزی منطقه ای کنار گذاشته شد و دولت فدرال با قدرت بیشتر به برنامه ریزی ملی پرداخت و در این رهگذر سهمی از طرحهای جدید که به مناطق می رسید ناشی از مزیتهای نسبی درتقسیم کاری ملی بود.
پس از جنگ،مناطق جدید(در غرب و ایالات متحده) دچار رشد شتابان شدند. به موازات پیشبرد راهبردهای رشد ملی، مشکلت مناطق محنت زده ایالات متحده همچنان پافشاری میکرد.
با انتخاب کندی به ریاست جمهوری در 1960 نهاد مسئول توسعه نواحی در دولت فدرال جهت سیاستگذاری به نفع مناطق محنت زده به اقدامات محدودی دست زد. اما اوج توجه زمانی بود که قانونی برای توسعه منطقه وسیع «آپالاچین » به تصویب رسید.
منطقه مذکور که قسمتهایی از 13 ایالات آمریکا را در بر می گرفت ،کم درآمدترین شهروندان کشور را شامل شد و منطقه ای از نظر معیارهای آموزشی، بهداشت،مسکن و … در پایین ترین سطح کشوری بود.
رهیافت کلی برای برون رفت منطقه آپالاچین بازگشایی فضای منطقه و بسط همه جانبه ارتباطات با سرمایه گذاری دولت فدرال و یکپارچه کردن آن با فضای ملی بود.
پس از آن هفت منطقه دیگر نیز به تقلید از آن برای توسعه منطقه ای تعیین شدند. ولی تمامی آنها از نیمه دهه 1970 با روی کار آمدن جمهوری خواهان و شروع رکود 1973 و تشدید جنگ ویتنام متوقف شدند.
طی دهه 1980 که دوره چیرگی دست راستی ترین سیاستها بر امریکا بود،کمترین توجه برای اعمال تعادل منطقه ای و سیاستگذاری در سطح منطقه شد. به هر حال فقدان توجه جدی به مسئله منطقه ای باعث بروز اختلف های منطقه ای بیش از بسیاری دیگر کشورهای شمال در ایالات متحده شده است.
20
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
مرور تاریخچه چند دلیل زیر را برای تکوین برنامه ریزی منطقه ای در امریکا برجسته می سازد :
1) علایق منطقه و حفظ هویت فرهنگی در برابر یکسان سازی فرهنگی
2) رشد سریع و گسترده مجموعه شهرهای بزرگ که نیاز به ساماندهی منطقه شهری پیدا کردند.
3) حداکثر بهره برداری از قابلیت های مناطق در جهت تحقق رشد اقتصاد ملی
4) آخرین دلیل،تلاش در رفع فاصله عقب ماندگی و فقر منطقه (ابتدا با رهیافت طرح یکپارچه توسعه
منابع طبیعی عمل می شدو بعدها،بیشتر با رهیافت بازگشایی فضای مناطق در حاشیه مانده برای
یکپارچگی با فضای ملی پیگیری شد.)
21
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
روند شکل گیری طرح های جامع:
1920 و 1930 : بنیان گذاری برنامه ریزی شهری و منطقه ای
1917 : شکل گیری انجمن برنامه ریزی شهری درآمریکا تحت تاثیر پاتریک گدس وتجارب برنامه ریزی انگلستان
1925 : تهیه نخستین طرح جامع برای شهر سن سیناتی و رواج طرح های جامع به عنوان طرح کالبدی
1928 :تصویب قانون برنامه ریزی شهری و تهیه و اجرای طرح های جامع شهری به شکل رسمی
پس از جنگ جهانی دوم :تغییر تدریجی در شکل ومحتوا افزایش نقش برنامه ریزی محلی و تاکید به مسکن ونوسازی
دهه 1940 – 1950 : در غیاب یک نظام قانونی یکپارچه انواع مختلف طرح های توسعه شهری در ایالات مختلف
آمریکا به صورت های گوناگون و حتی با نام های متفاوت تهیه و اجرا می شدند.
دهه 1960 : تحت تاثیر عوامل درونی حرفه شهرسازی وتحولات بیرونی ( اقتصادی و اجتماعی) به تدریج
تغییراتی در نحوه تهیه و اجرای طرح های جامع به وجود آمد.
دهه 1970 : طرح های توسعه و عمران شهری در ایالات متحده اولا از نظر موضوع و محدوده مشخص تر ومظم
تر شده و ثانیا از جهت نحوه تهیه و اراِئه عمیق تر و پربارتر شده است.
22
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
در ایالات متحده اگرچه به دلیل وجود ساختار فدرالیسم الگوی برنامه ریزی متمرکز به نسبت از نفوز کمتری
برخوردار بوده ولی تا حدود دهه 1960 الگوی طرح های جامع با تاکید براهداف کالبدی و مقررات منطقه بندی
نقشی مسلط داشته است.
اما در چند دهه اخیر به دلیل ناکامی طرح های جامع –تفصیلی از یک طرف و مشکلات شهرنشینی از طرف دیگر چندین گرایش جدید در شهرسازی این کشور پدید امده که جهات عمده آن ها به طرف برنامه ریزی راهبردی .
توسعه پایدار وحفاظت محیط زیست.رفاه عمومی .عدالت اجتماعی . تقویت برنامه ریزی محلی و مشارکت معطوف شده است. در حال حاظر اگرچه در بسیاری از شهرهای آمریکا همچنان ازطرح های شهری با عنوان طرح جامع استفاده می شود ولی شکل و محتوای این طرح ها به طور کلی عوض شده است.
23
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
به طور کلی هر دولت محلی یک طرح جامع دارد که به عنوان چارچوب منطقه بندی و مقررات شهری هر ناحیه عمل می کند.تایید طرح و مقررات آن روندی قانونی است که به عهده نهادی قانون گذار ومنتخب مردم (شورا) می باشد و اجرای مقررات شهرسازی بر عهده اداره شهرسازی دولت محلی است.
24
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
اشکال مختلف منطقه بندی:
منطقه بندی نقطه ای: دربرخی موارد خاص برای یک کاربری خاص در درون یک منطقه شرایط ویژه ای تعیین
می شود.
منطقه بندی قراردادی: به موجب قراردادی معین میان مالک و دولت محلی مقررات منطقه بندی مورد تجدید
قرار می گیرد.
منطقه بندی خوشه ای: منطقه بندی به جای شمول بر تمام یک منطقه مسکونی برای بخش هایی ازآن به
صورت خوشه ای تعیین می شود که به تنوع وگسترش فضای باز کمک می کند.
منطقه بندی نواحی ویژه: برای برخی نواحی شهری به دلیل عملکرد خاص مقررات ویژه منطقه بندی تعریف
می شود.
25
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
انتقادات وارد بر منطقه بندی
الف)انتقادات اقتصادی- اجتماعی (رانت و نابرابری)
ب) انتقادات کالبدی- فضایی (تقسیمات مصنوعی و یکنواختی)
پ)انتقادات اداری و اجرایی (رشد بوروکراسی و فساد اداری)
26
معرفی ایالات متحده
برنامه ریزی در ایالات متحده
برنامه ریزی منطقه ای
روند تاریخی برنامه ریزی منطقه ای
طرح جامع
اشکال منطقه ای
انتقادات منطقه بندی
برنامه های منطقه ای موجود
برنامه های منطقه ای موجود
فلوریدا: شورای برنامه ریزی جنوب فلوریدا(شامل مناطقی از شهرستان های بروارد . دید .مونرو)
اورگان: متروی پورتلند
کالیفرنیا: انجمن دولتی سان سیاگو (استراتژی مدیریت رشد منطقه ای)
ماساچوست: کمیسیونcape cod (برنامه سیاست کاربری زمین منطقه ای)
مینه سوتا : شورای کلانشهرها
مقایسه برنامه ریزی ایران با آمریکا
27