تارا فایل

پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک مراحل و متدها


برنامه ریزی استراتژیک مراحل و متدها

(Management) مدیریّت
فرآیند انجام کارها به‏طور اثربخش و کارآ
به‏وسیله دیگران

تعریف مدیریت
مدیریت فعالیتی است منظم درجهت تحقق اهداف معین ازطریق ایجادروابط میان منابع موجود، انجام دادن کاربامشارکت افراد دیگروشرکت فعال در تصمیم گیری

(Management Functions) وظایف مدیریّت
تعیین اهداف و روش دستیابی به آن‏ها

تنظیم کارها، اختیارات و منابع بین کارکنان

اعمال نفوذ و ایجاد انگیزه در کارکنان

مقایسه فعّالیّت‏ها با استانداردهای برنامه

برنامه‏ریزی(Planning)

سازمان‏دهی (Organizing)

رهبری (Leading)

کنترل (Controlling)

برنامه‏ریزی به‏سان لکوموتیوی است که واگن‏های
سازمان‏دهی، رهبری و کنترل را به حرکت در می‏آورد

برنامه‏ریزی
سازمان‏دهی
رهبری
کنترل
دستیابی به اهداف
ارتباط وظایف مدیریّت

برنامه ریزی
تعریف برنامه ریزی
برنامه ریزی عبارت است از تهیه و توزیع و تخصیص امکانات محدود برای رسیدن به هدف های مطلوب، در حداقل زمان و با حداقل هزینه ممکن
برنامه ریزی فرایند دستیابی به اهداف سازمان است
در یک کلام برنامه ریزی یعنی تعیین فعالیت های اثربخش در جهت تحقق هدف به بهترین شکل ممکن (کارآیی)

هدف
فعالیت

انواع برنامه‏ریزی

انواع برنامه براساس سطوح سازمانی
استراتژیک (Strategic)
عبارت‏است‏از، تعیین اهداف بلندمدّت و حیاتی سازمان و طریقه نیل به آن، با توجه به عوامل محیطی و با درنظر گرفتن آینده سازمان
تاکتیکی (Tactical)
عبارت‏است‏از، اتخاذ تصمیم‏های کوتاه مدّت برای حداکثر بهره‏وری از منابع موجود باتوجه به تحوّلات محیط. دراین نوع برنامه‏ریزی وسایل (Means) لازم برای تحقق اهداف استراتژیک مشخص می‏شود و این کار سبب هماهنگی واحدهای سازمانی می‏گردد
در این حالت تلاش جهت حصول به بهترین نتایج است (اثربخشی)
عملیاتی (Operational)
عبارت‏است‏از، تعیین عملیات (فعّالیّت‏های) لازم جهت نیل‏به اهداف استراتژیک، ازطریق وسایل (تاکتیک‏های) تعیین‏شده
در این حالت تلاش جهت بهتر انجام دادن کارها می‏باشد (کارآیی)

مقایسه برنامه‏های استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی
* اهداف عالی (Superordinate Goals) شامل:
چشم‏انداز (Vision)، ماموریت یا رسالت (Mission) و اهداف کلی (Goals) می‏باشد.

انواع برنامه ریزی
برنامه ریزی جامع
این برنامه ریزی خطوط راهنمای کلی و جهت گیری کلی سازمان را مشخص می سازد.

برنامه ریزی عملیاتی
برنامه ریزی عملیاتی به فعل درآوردن تصمیمات و چهارچوب های تعیین شده توسط برنامه ریزی جامع است.

هر برنامه جامع جهت تحقق نیازمند برنامه عملیاتی است .ترکیب برنامه ریزی جامع و عملیاتی را برنامه ریزی تلفیقی می گویند.

ارتباط برنامه جامع و عملیاتی
برنامه ریزی جامع تابع ارزشها، ایدئولوژی، سیاستها و استراتژی های حاکم بر سازمان است و بر عهده سیاست مداران و مدیران ارشد سازمان است و برنامه ریزی عملیاتی در سطح مدیریت اجرایی سازمان مطرح می گردد
برنامه ریزی جامع در پی حل مسایل اساسی، رشد و توسعه سازمان است. و برنامه ریزی عملیاتی با هدف یا هدفهای مشخص، محدود، عینی و دست یافتنی، تنها متوجه بهترین کارآیی در خدمت یا تولید است.
برنامه ریزی جامع متوجه منافعی است که احتمالا در آینده نصیب سازمان خواهد شد. و برنامه ریزی عملیاتی متوجه منافع فعلی و در معرض دید و یقین است.

انواع برنامه جامع
برنامه ریزی جامع از جهات مکانی، زمانی، موضوعی وفلسفی یا مرامی قابل تقسیم است. دو نوع از مهمترین برنامه ریزی های جامع عبارتند از:

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی درازمدت

برنامه‏ریزی استراتژیک(Strategic Planning)
تعریف: عبارت است از تهیه برنامه متناسب برای تطبیق قابلیت‏های درونی با شرایط ویژه محیطی و ارزیابی قابلیت‏های درونی یا
تعیین قدم‏های لازم جهت پیش‏بینی نقطه تعادل(Equilibrium) سازمان با محیط و تنظیم استراتژی جدید
به‏عبارتی دیگر:
کلیه اقداماتی که به تعریف اهداف و تعیین استراتژی مناسب برای دستیابی به آن هدف منجر می‏شود
در واقع روش سیستماتیکی است که فرایند مدیریت استراتژیک را تائید و پشتیبانی می‏کند و قابلیت تعیین چگونگی برنامه(Plan) به اقدام (Action) را ندارد و به‏تنهایی، سبب ایجاد شکاف میان استراتژی تعیین شده و نتایج بدست آمده می‏شود
اضافه شدن جنبه‏های سازمانی کارآفرینانه و رهبری به برنامه‏ریزی استراتژیک همان مدیریت استراتژیک می‏باشد
بزرگترین مشکل مدیریت استراتژیک، ایجاد خاصیت اجرائی برنامه استراتژیک می‏باشد

ویژگی‏های برنامه‏ریزی استراتژیک
به تاثیر عوامل خارجی توجه می‏کند
آینده‏نگر است
نوعی برنامه بلندمدّت است
مدیریت عالی مسئول آن می‏باشد
زمینه اساسی برای تمامی برنامه‏های دیگر در سطوح سازمانی را ترسیم می‏کند
موجب هدایت تمامی سازمان می‏شود
به‏علت تجسم بهتر و دقیق آینده، امکان رسیدن به‏اهداف بیشتر است
بدون برنامه‏ریزی عملیاتی قابل اجرا نمی‏باشد
در واقع برنامه‏ریزی استراتژیک به دو سوال پاسخ می‏دهد
چه باید بکنیم؟
اهداف
چگونه باید انجام دهیم؟
استراتژی

مراحل فرآیند برنامه ریزی استراتژیک
تحلیل، شناخت و هدف‏گذاری(Goal Setting)
تدوین استراتژی(Strategy Formulation)
اجرای استراتژی(Strategy Implementation)
ارزشیابی و کنترل(Evaluation & Control)

فرآیند مدیریّت استراتژیک
توافق
اولیه
شناسایی
ذی‏نفع‏ها
توصیف فلسفه،
نقش و ماموریّت
تعهّدات و ارزش‏ها
شناخت محیط کلان
شناخت محیط رقابتی
شناخت محیط داخلی
شناخت فرصت‏ها و تهدیدها
شناخت نقاط قوّت و ضعف
شناخت مسائل استراتژیک
تجزیه و تحلیل
SWOT
ارزیابی مجدد
ماموریت و
اهداف
تنظیم گزینه‏های
مختلف استراتژی
ارزیابی و انتخاب
یک استراتژی
توصیف سازمان
در آینده
تعیین اولویّت‏ها
تخصیص منابع
اصلاح ساختار
تعیین خط مشی
و سبک رهبری
تعیین
چشم‏انداز
تعیین
فعّالیّت‏ها
اجــرا
حصول نتایج
ارزشیابی
تحلیل، شناخت و هدف‏گذاری
کنترل
تدوین استراتژی
اجـرای استراتژی

مرحله اوّل
تحلیل، شناخت و هدف‏گذاری
(Goal Setting)

تحلیل، شناخت و هدف‏گذاری
تجزیه و تحلیل وضع موجود
شناخت مسائل استراتژیکی
شناخت عوامل محیطی
شناخت فرصت‏ها و تهدیدهای محیطی
شناخت نقاط قوّت و ضعف درونی
تجزیه و تحلیل فرصت‏ها و تهدیدهای محیطی و نقاط قوّت و ضعف درونی(SWOT Analysis)
ارزیابی مجدد ماموریت و اهداف
تنظیم گزینه‏های مختلف استراتژی

ذی‏نفع‏ها(Stakeholders)
فرد، گروه یا سازمان که می‏تواند بر سازمان تاثیر گذارد و یا از آن تاثیر بپذیرد و علاوه‏ بر این‏که در فرایند مدیریت استراتژیک می‏بایستی علائق آن‏ها در نظر گرفته شود، در فرایند برنامه‏ریزی استراتژیک نیز می‏بایستی مشارکت داشته باشد
به ترتیب زیر:
شناسائی همه ذی‏نفع‏ها
تعیین اهمیّت هر‏یک از آن‏ها
مشخص کردن دیدگاه‏ها، معیار رضایت و اهداف آن‏ها
تاثیر آن‏ها بر برنامه‏های اجرائی

شناسائی مشتریان و نیازهای آنها
به سئوالات ذیل پاسخ دهید:
1- چه کسانی خدمات را مصرف یا دریافت می کنند؟
2- چه کسانی از عملکرد سازمان سود می برند ؟ ( داخلی و خارجی)
3- مشتریان خارج سازمان چه کسانی هستند؟
4- مشتریان داخل سازمان چه کسانی هستند؟
5- عملکرد مناسب سازمان از نظر مشتریان چیست؟( داخلی و خارجی)
6- آیا سازمان دیگری وجود دارد که نیاز مشتریان را رفع کند؟

چشم‏انداز(Vision)
تعریف: چشم‏انداز یعنی آن‏چه که در آرزوی دست‏یافتن به آن می‏باشیم.
چشم‏انداز حالت آرمانی داشته و کمّی نمی‏باشد و به سوال زیر پاسخ می‏دهد:
آن‏چه می‏خواهیم بشویم ؟
در بیان آن بایستی سه موضوع در نظر گرفته شود:
مقصود
توجیه
فایده
ضمناً موارد زیر در نوشتن چشم‏انداز می‏بایستی رعایت گردد
آرزو روشن برای آینده در نظر گرفته شود
چالش‏برانگیز و معنی‏دار باشد
محکم ولی انعطاف‏پذیر باشد
ساده، کوتاه و به‏یادماندنی باشد
مثال: به‏منظور تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم استان آذربایجان غربی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آ-غ بر‏آن‏است، در 10 سال آینده، از نظر شاخص‏های اصلی بهداشتی و درمانی، از رده 5 دانشگاه آخر کشور، به سطح 5 دانشگاه اول کشور، ارتقا یابد

دورنما VISION
ادامه رسالت و
چشم انداز به آینده ای است
که سازمان آرزو دارد

ویژگی چشم انداز:
خلاصه
قابل درک، ساده و روشن
الهام بخش و چالشی، آرمانی و ترغیب کننده برای مشتریان
قابل باور
در راستای رسالت
نقطه تفاهم مشتریان
قابل انعطا ف
توصیف کننده خدمات آینده

نحوه تهیه چشم انداز:
نگرش عمیق اعضا بیان شود:
1- سازمان در آینده بدنبال چیست؟
2- سازمان چه تصمیماتی در آینده دارد؟
3- آینده مطلوب سازمان چیست؟
4- چه تصویری نسبت به مشتریان دارید؟
5- کیفیت زندگی مشتریان چگونه ارتقا می یابد؟
6- بزرگترین فرصت ها چیست؟

رسالت یا ماموریّت(Mission)
تعریف
رسالت یا ماموریّت معرّف علّت وجودی سازمان می‏باشد و به دو سوال زیر پاسخ می‏دهد:
چه می‏کنیم؟
چه خواهیم کرد؟
بیانیه ماموریّت(Mission Statement)
در واقع بیانیه ماموریّت مشروعیّت ایجاد و ادامه حیات سازمان را تبیین می‏کند
مثلا ماموریّت سازمان‏های بهداشتی و درمانی، حفظ و ارتقا وضع سلامت جامعه می‏باشد
بیانیه ماموریّت شامل اجزا زیر می‏باشد:
بیان زمینه فعّالیّت
بیات اهداف اصلی
بیان ارزش‏ها(Values) ، باورها و نگرش (فلسفه سازمانی)

رسالت یا ماموریّت (ادامه)
فلسفه سازمانی (Organization Philosophy)
منعکس کننده باورها و ارزش‏ها و نگرش‏های اصلی سازمان است که راهنمایی برای تصمیم‏گیری مدیران سازمانی می‏باشد
مثال
فلسفه شرکت باکستر تراونول(Baxter Travenal) بدین صورت است:
تعهد ما بهبود مراقبت‏های بهداشتی در سراسر جهان است
مشتریان
خدمات یا محصولات
محدوده جغرافیایی
فن‏آوری
نقطه‏نظرات درارتباط با رشد و توسعه کشور
فلسفه سازمانی
نقاط قوی درونی
علاقه ذی‏نفع‏ها
عناصر بیانیه ماموریت
بیانیه ماموریّت باید الهام‏بخش و برانگیزنده باشد

رسالت MISSION

بیانیه جامع و مختصر از اهداف سازمان
(سند عینی تلاش سازمان)

ضرورت تهیه:
1- تدوین مقاصد مهم، روشن و مرتبط.
2- تبیین چارچوب اصلی برنامه ریزی.
3- متعهد ساختن کارکنان به تحقق اهداف.
4- جلب حمایت افراد خارج سازمان.

ارزش هاVALUES
اصولی که از نظر فردی و اجتماعی در سازمان
نوعی رفتار مناسب و برتر شمرده می شوندو در هر حال معیارهای ثابت سازمان برای تصمیم گیری ها هستند:
صداقت، رازداری ،رضایت گیرنده خدمت در همه جا

کاربرد ارزشهای سازمانی:
مبنا و معیار برای تصمیم گیری
بیان کننده ارزش های مورد قبول جامعه و سازمان
ایجاد انگیزه در کارکنان
وسیله تغییر فرهنگ سازمانی
تبیین ساختار ومحرک عملیاتهای تبدیل دورنما به واقعیت

نقش و اهداف بیانیه ماموریّت

ایجاد گرایش یکسان در تمام سازمان
ایجاد تفاهم در ارتباط با ایده‏های سازمان
منبع الهامی در ارتباط با فعّالیّت‏های روزمره
عامل هدایتی و گرایشی کارکنان در راستای اهداف

شناخت محیط‏های سازمانی
محیط کلان (PEST):
عوامل سیاسی(Political)
عوامل اقتصادی(Economic)
عوامل اجتماعی(Social)
فن‏آوری (Technological)
محیط داخلی:
منابع مالی
نیروی انسانی
بازاریابی و فروش
عملیات و تولید
تحقیق و توسعه
مدیریت
استراتژی جاری
محیط رقابتی (پورتر):
مشتریان
تازه‏واردها
تدارک‏کنندگان
کالا یا خدمت جانشین
رقبا

شناخت محیط‏های سازمانی (ادامه)
برای شناخت محیط‏های سازمانی ابتدا عوامل مربوطه شناسائی می‏شوند
مثلاً عوامل سیاسی می‏تواند شامل موارد زیر باشد
قوانین حمایت‏کننده
قوانین کار
قوانین ارتباط با سایر کشورها
قوانین خصوصی‏سازی
سپس جمع تعداد عوامل نیز مشخص می‏شود. در مثال بالا جمع عوامل سیاسی 4 می‏باشد
مجموع عوامل محیط کلان(PEST) و رقابتی به‏عنوان، عوامل محیطی(Environment)
مجموع عوامل محیط داخلی به‏عنوان منابع(Resources) در نظر گرفته می‏شود

ارزیابی عوامل محیطی
مهّم‏ترین قسمت برنامه‏ریزی استراتژیک بوده و به عواملی تاکید دارد که ظهور و بروز آن‏ها در اختیار سازمان و مدیّریت نمی‏باشد
روش‏های ارزیابی عوامل محیطی:
ریزبینی یا پویش‏گری(Scanning)
ردیابی(Trail)
پیش‏بینی(Forecasting)
پایش(Monitoring)

تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
External Factor Evaluation (EFE)
الف – نگارش 5 فرصت و 5 تهدید بر اساس میزان واولویت تعیین شده
(مجموعا 10 عامل)
ب- تعیین ضریب
(مجموع 100 برای کل عوامل خارجی)
ج – محاسبه رتبه برای هر یک از عوامل خارجی بر اساس وضعیت موجود
(1- بی تاثیر،2- تاثیر کم، 3- تاثیر متوسط،4- تاثیر زیاد)
د- محاسبه نمره برای هر یک از عوامل خارجی
( رتبه × ضریب÷100)
هـ محاسبه امتیاز عوامل خارجی
(مجموع نمرات نهائی)

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی

ارزیابی عوامل درونی
در ارزیابی محیط داخلی سه متغیر درنظر گرفته می‏شود:
منابع(Input)
استراتژی جاری، فرهنگ سازمانی، نقش و ماموریّت(Process)
عملکرد(Output)
از بالا به پائین اطلاعات موجود کمتر می‏شود و استفاده از نظرات ذی‏نفع‏ها در این مورد کمک‏کننده خواهد بود
نقاط‏قوّتی که نشان‏دهنده مهارت خاص باشند و لبه تیز رقابت سازمان را تعیین کنند شایستگی بارز(Distinction Competence) می‏نامند

قدم دوم: ارزیابی عوامل داخلی موثر
نقاط ضعف
Weakness
نقاط قوت
Strengths

شناسائی نحوه عملکرد سازمان در گذشته:
آیا سازمان پاسخگو نیاز گروه هدف بوده است؟
آیا خدمات به نحو مناسب ارائه شده است؟
آیا تغییرات تاثیر گذار در سازمان اتفاق افتاده است؟
در حال حاضر در رکود هستیم یا در پیشرفت؟(دلایل)
در برنامه توسعه کشور دارای چه سهمی هستیم؟

شناسائی عملکرد فعلی سازمان :
فعالیتهای در دست اقدام چیست؟
فعالیتهای مکمل و متضاد کدام است؟
آیا نیازی به تداوم فعالیتها میباشد؟
مبنای سنجش عملکرد چیست؟
نگرش جامعه به عملکرد سازمان چیست؟

شناسائی نقاط ضعف و قوت:
ظرفیت و توان فعلی مجموعه چیست؟
نقاط قوت سازمان را نام ببرید و چگونه میتوان آنها را تقویت کرد؟
نقاط ضعف سازمان را نام ببرید و چگونه میتوان آنها را رفع کرد؟
موانع تامین نیاز وانتظارات مشتریان چیست؟

تدوین استراتژی ها:
تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
Internal Factor Evaluation (IFE)

الف – نگارش 5 نقطه قوت و 5 نقطه ضعف براساس میزان و الوویت تعیین شده
(مجموعا 10 عامل)
ب- تعیین ضریب
( مجموع 100 برای کل عوامل داخلی)
ج – محاسبه رتبه برای هر یک از عوامل داخلی بر اساس وضعیت فعلی
(1- بی تاثیر،2- تاثیر کم، 3- تاثیر متوسط،4- تاثیر زیاد)
د- محاسبه نمره برای هر یک از عوامل داخلی
( رتبه × ضریب ÷100)
هـ محاسبه امتیاز عوامل داخلی
(مجموع نمرات نهائی)

ماتریس ارزیابی عوامل داخلی

ماتریس توز TOWS

قدم چهارم: تهیه ماتریس توز TOWS

با کمک ماتـریس توز (TOWS) و وضعیت سازمان(IE)، استراتـژی ها را مشخص نمائید.

– ماتریس توز (TOWS) چهار نمونه استراتژی را به ما پیشنهاد میکند:

1- SO : عالی ترین وضعیت است و میتوان با استفاده از نقاط قوت
و فرصت ها سهم سازمان را در بازار افزایش داد.
2-WO : باید نقاط ضعف را کاهش داد واز فرصت ها بهره لازم برد
مانند انتخاب تکنولوژی جدید.
3-ST : از نقاط قوت استفاده کرده واز تهدیدها دوری کنید.
4-WT : هدف کاهش نقاط ضعف و تهدیدها در حداکثر زمان ممکن است و
وضعیت بسیار وخیم میباشد پس باید دنبال انحلال ، ادغام، کاهش
عملیات و … باشیم.

تهیه ماتریس داخلی و خارجی Internal External (IE) 4 3 9/2 2 1 نمره عوامل داخلی 3 1/2 × 2 1 نمره عوامل خارجی

مرحله دوّم
انتخاب و تدوین استراتژی
(Strategy Formulation)

انتخاب و تدوین استراتژی (Strategy Formulation)
ارزیابی گزینه‏های مختلف استراتژی: با معیارهای انتخابی شامل:
علاقه ذی‏نفع‏ها
اثربخشی
کارآیی
کمترین تاثیرات سوء
انتخاب یک استراتژی
توصیف سازمان در آینده و چشم‏انداز موفقیّت : درصورت اجرای استراتژی انتخابی

مشخصات تصمیم‏های استراتژیک
در ارتباط با چشم‏انداز می‏باشند
با تطابق با محیط سروکار دارند
با سازگاری فعالیّت‏ها با منابع سروکار دارند
برمنابع سازمان تاثیرات عمده دارند
بر تصمیمات عملیاتی تاثیر دارند
تحت تاثیر انتظارات و ارزش‏های افراد قدرتمند می‏باشند
بر جهت‏گیری درازمدّت سازمان تاثیر می‏گذارند
طبیعت پیچیده دارند

راه‏کارهای استراتژی‏های اصلی(Generic Strategy Alternatives)
استراتژی‏های رشد یا تهاجمی(Growth or Offensive Strategies)
استراتژی‏های ثبات(Stability Strategies)
استراتژی‏های کاهش یا تدافعی(Retrenchment or Defensive Strategies)
استراتژی‏های ترکیبی(Combination Strategies)

مرحله سوّم
اجرای استراتژی
(Strategy Implementation)

تدوین برنامه عملیاتی
بعد از انتخاب استراتژی اصلی سازمان، استراتژی مزبور به یک طرح عملیاتی ترجمه می‏شود (شامل اهداف کمّی، طرح، تخصیص منابع، و بودجه)
ضمناً خط‏‏مشی، روش‏ها و مقررات (برنامه‏های جاری) نیز تدوین می‏شود و سازمان‏دهی و مسائل انگیزش کارکنان و اتخاذ سبک رهبری مناسب نیز در نظر گرفته می‏شود

تعریف
پیش‏بینی و تعیین مراحل و توالی فعّالیّت‏های لازم برای تامین اهداف استراتژیک از طریق وسایل (تاکتیک‏ها)، به‏تفکیک زمان، هزینه، نیروی انسانی لازم، برنامه‏ریزی عملیاتی ‏نامیده می‏شود
انواع
جاری (Standing): مربوط به اهداف تکراری و روزمره
یک‏بار مصرف یا مداخله‏ای ( Single-Use or Interventional): مربوط به اهداف استثنایی، غیرتکراری، مانند طرح‏ها (Projects)
برنامه‏ریزی عملیاتی یا اجرایی
(Operational Planning)

مراحل برنامه‏ریزی عملیاتی

تجزیه و تحلیل وضعیّت موجود منطقه
تعیین اهداف برنامه
تعیین طرق نیل (استراتژی‏ها) به اهداف برنامه
تعیین فعّالیّت‏های لازم برای هر استراتژی
بیان شرح تفصیلی هر فعّالیّت
تعیین شیوه پایش و ارزشیابی برنامه

تجزیه و تحلیل وضعیّت موجود منطقه
تعیین داده‏ها و اطلاعات مورد لزوم
جمع‏آوری داده‏های مورد لازم
نظام ثبت و گزارش جاری
بررسی‏های مقطعی (Survey)
تجزیه و تحلیل داده‏ها به‏منظور به‏دست آوردن اطلاعات لازم (شاخص‏ها)
مقایسه اطلاعات فوق با اطلاعات یک سطح بالاتر به‏منظور تعیین مشکلات منطقه
الویت‏بندی مشکلات

تعیین اهداف برنامه
(Goals or Main Objectives) اهداف کلی
باتوجه به مشکلات اولویّت‏دار منطقه و ماموریت سازمان، به‏صورت کلی، غیر کمّی و جهت‏دار بیان می‏شود
(Objectives or Specific Objectives) اهداف اختصاصی
اجزای تشکیل دهنده هدف کلی را به‏صورت مشخص و قابل سنجش می‏سازد. بدین وسیله برنامه قابل ارزشیابی می‏گردد
عوامل موثر بر ایجاد مشکلات بهداشتی منطقه را می‏توان به عنوان اهداف اختصاصی درنظر گرفت (با استفاده از شبکه علیّت)

اهمیّت اهداف برنامه
مسیر و جهت حرکت واحد یا سازمان‏را مشخص می‏کند
موجب تمرکز تلاش‏ها و هماهنگی فعّالیّت‏ها می‏گردد
تصمیمات را رهنمون می‏شود
سبب ایجاد انگیزه برای اجرای عملیات(برنامه)، می‏شود
ارزشیابی برنامه را ممکن می‏سازد

اهمیّت اهداف برنامه
مسیر و جهت حرکت واحد یا سازمان‏را مشخص می‏کند
موجب تمرکز تلاش‏ها و هماهنگی فعّالیّت‏ها می‏گردد
تصمیمات را رهنمون می‏شود
سبب ایجاد انگیزه برای اجرای عملیات(برنامه)، می‏شود
ارزشیابی برنامه را ممکن می‏سازد

نکاتی که در تعیین اهداف می‏بایستی رعایت شود
درنظر داشتن عوامل موثر بر بروز مشکلات منطقه
توجه به شرایط محیطی، منابع داخلی و آینده
توجه به واقعیّات (تعیین اهداف دست‏یافتنی)
کمّی کردن اهداف (شامل فعل کمّی،استاندارد و ضابطه)
منظور کردن قید زمانی
تعیین اهداف با مشارکت کارکنان
درنظر داشتن مقصد و چشم‏انداز نهایی (مقوله سلامت)
اولویّت‏بندی اهداف
توجه با این‏نکته که اهداف نتایج یکدیگر را خنثی نکنند

خصوصیات اهداف اختصاصی(Specific Objectives)
قابل اندازه‏گیری باشند Measurable))
دست‏یافتنی باشند Attainable))
مرتبط با هدف کلی باشند Relevant))
دارای زمان مشخص باشند Time-bounded))
به‏طور کلی :
اهداف اختصاصی باید SMART باشند

(Strategies) تعیین استراتژی‏ها
استراتژی یعنی تعیین طریق یا روش رسیدن به اهداف
برای تعیین استراتژی‏ها می‏توان از عوامل موثر بر ایجاد اهداف اختصاصی استفاده نمود (با استفاده از شبکه علیّت)
استراتژی‏های انتخابی نیز همانند اهداف، جهت انتخاب، می‏بایستی اولویّت‏بندی شوند
استراتژی‏ها برخلاف اهداف حالت کمّی ندارند

(Activities) تعیین فعّالیّت‏ها
هدف از برنامه‏ریزی تبدیل اهداف به فعّالیّت‏ها می‏باشد
انواع فعّالیّت
فعّالیّت‏های جاری: به فعّالیّت‏های جاری و تکراری سازمان اطلاق می‏شود که براساس سیاست‏ها، دستورالعمل‏ها، مقررات و آئین‏نامه‏ها صورت می‏گیرد(مانند ارائه انواع خدمات بهداشتی، تدارک وسایل و داروها، نظارت بر واحدهای تابعه )
فعّالیّت‏های مداخله‏ای: براساس مشکلات خاصّ منطقه و اهداف غیر تکراری، انجام می‏گیرد
برنامه عملیاتی می‏بایستی شامل هر دو نوع فعّالیّت‏ باشد
فعّالیّت‏های جاری در بخش جدول تفصیلی به فعّالیّت‏های مداخله‏ای اضافه می‏شوند
فعّالیّت‏ها را نیز می‏توان، عوامل موثر بر استراتژی‏ها، درنظر گرفت
فعّالیّت‏ها نیز می‏بایستی اولویت‏بندی شوند

شرح تفصیلی فعّالیّت‏ها (سازمان‏دهی فعّالیّت‏ها)

جدول زمان‏بندی (Time Table)
مهمترین و متداول‏ترین جدول زمان‏بندی مورد استفاده جدول گانت می‏باشد که قدمت آن به یک قرن می‏رسد
جدول گانت یک ابزار سودمند مدیریّتی برای برنامه‏ریزی و کنترل (پایش فعّالیّت‏ها) می‏باشد که ترتیب زمانی فعّالیّت‏های پیش‏بینی (برنامه‏ریزی) شده و فعاّلیّت‏های انجام‏گرفته را نشان می‏دهد
جدول گانت یک نمودار ستونی است که زمان در محور افقی و فعّالیّت‏ها در محور عمودی آن قرار گرفته‏اند
ستون‏های نمودار نشان‏دهنده نتیجه کار در یک مدّت معین است
برای تهیه نمودار گانت ابتدا کلیه فعّالیّت‏های هر استراتژی لیست شده، سپس موعد و مدّت زمان هر فعّالیّت پیش‏بینی می‏شود و براساس تقدّم زمانی، جدول گانت رسم می‏گردد
درحین اجرای برنامه، فعّالیْت‏هایی که عملاً انجام گرفته‏اند نیز در جدول ، برای مقایسه (پایش) و انجام اقدامات اصلاحی، مشخص می‏شوند

جدول گانت (Gantt Chart)
× فعّالیّتی که می‏بایستی انجام شود
فعّالیّتی که انجام شده‏است

مرحله چهارم
ارزشیابی و کنترل
(Evaluation & Control)

ارزشیابی و کنترل (Evaluation & Control)
تعریف
انطباق نتایج با اهداف برنامه و اقدامات اصلاحی درصورت لزوم در اجزا برنامه (از Vision تاAction )
از نظر:
ساختار (Structure)
سیستم(System)
رفتار (Behavior)
بدون تعیین استراتژی نباید در ساختار، سیستم و رفتار تغییر ایجاد نمود

پایش و ارزشیابی برنامه
ارزشیابی (Evaluation)
سنجش میزان تحقق اهداف (اختصاصی)
پایش (Monitoring)
انطباق فعّالیّت‏های درحال اجرا با استانداردهای برنامه
پایش دارای دو جنبه می‏باشد
پایش کمّی: بهترین ابزار آن جدول گانت می‏باشد
پایش کیفی: مقوله بسیار مهمی می‏باشد که خود مجال دیگری می‏طلبد

Input
Process
Output
Outcome
Impact
پایش و ارزشیابی براساس مدل زنجیره‏ای
پایش
ارزشیابی


تعداد صفحات : 69 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود